Структура за темами
- Загальне
- Лекції
Лекції
- ЛітератураЦя тема
Література
- Практичні завдання
Практичні завдання
Зі злом пов’язується не лише вбивства, брехня, егоцентризм та ін., але і нонконформізм, творчість, новаторство.
Так, на думку Ф. Ніцше «доброчинність», «моральність» - ознака слабкості особистості, браку у неї творчої енергії. І навпаки, злі люди – цілеспрямовані, енергійні, сильні, аристократичні.
Оцінить наведену думку Ф. Ніцше. Обгрунтуйте Вашу позицію, використовуючи певну етичну концепцію (див. лекції 2, 3).
На першому рівні моральна мотивація – це «покарання та орієнтація на підпорядкування». На цьому рівні мораль формується з врахуванням фізичних наслідків певної поведінки («Мене покарають, якщо ображу мою сестру»).
На другому рівні – «орієнтація на взаємозалежність», правильний вчинок асоціюється з будь-якою вигодою, яка потрібна людині («Ти допомагаєш мені, а я тобі)».
На третьому – «орієнтація на хорошого хлопчика або дівчинку» - моральне прийняття рішення спрямовується на отримання схвалення від «значущих людей». Все що виправдовує очікування суспільства вважається «правильним вчинком».
На четвертому – «орієнтація на закон і порядок». Етична дилема вирішується за допомогою підпорядкування владі: закону, уряду або босу.
На п’ятому – «орієнтація на суспільно-правову згоду» - індивід здатний критично розглядати суспільство та його настанови. На відміну від четвертого рівня тут «закон створений для людей, а не люди для закону».
На шостому – «орієнтація на універсальні етичні принципи». На цьому рівні моральність вчинку визначається з точки зору відповідності моральним принципам («золоте правило моралі», категоричний імператив І. Канта та ін.). Коли самостійно обрані принципи суперечать встановленим у суспільстві правилам, людина обирає принципи.
Завдання:
Спробуйте оцінити, використовуючи підхід Кохлберга Л., на якому рівні морального розвитку знаходитися Ви? Ваші колеги на навчанні або роботі?
Як можна впливати на етику організації, виходячи з постулатів теорії морального розвитку особистості? Які методи Ви би запропонували?
1. Інтереси читача для «Computerworld» - понад усе.
2. Журналіст нашого видання незалежний. Він не має права користуватися сторінками нашого видання, щоб рекламувати будь-кого.
3. Наша головна мета – точна та об’єктивна подача новин.
4. Ми не публікуємо замовних статей або рекламних матеріалів, поданих як думка редакції.
5. Будь-який плагіат тягне за собою виключення журналіста із «Computerworld».
6. «Computerworld» завжди виправляє помилки, якщо вони допущені.
7. Наші журналісти не беруть участь в комп’ютерному бізнесі як власники фірм або реселери продуктів інших компаній.
8. Журналісти не працюють в інших компаніях комп’ютерної індустрії.
9. Не бути заплямованим – найкращий засіб проти наклепу.
10. Всі матеріали, в яких висловлюється думка редакції – у виданні виокремлюються особо.
Завдання:
Проаналізуйте наведені правила доброчесності «Computerworld». Чи відповідають зазначені правила категоричному імперативу І. Канта («Дій лише за тією нормою, яку хочеш бачити універсальним імперативом — нормою для всіх людей і також для тебе… Дій так, щоби завжди ставитися до людей і до себе також — як до мети і ніколи — лише як до засобу»).
Обгрунтуйте свою думку.
1. Чарлі для вас більше, ніж бос. Він той, хто сприяв вашому швидкому просуванню на новому місці роботи. Ви часто разом обідаєте і навіть граєте у гольф. Якось за випивкою, розповідаючи про очікуване оновлення комп’ютерів, він згадує, що компанія XYZ Computer надала йому 1000 доларів на «благі цілі». Чарлі просить забути про це. Два тижні потому Ви дізнаєтесь, що укладений контракт з компанією XYZ Computer, незважаючи на те, що ціна запропонована іншою компанією нижче і у Вашій організації були вже проблеми надійністю продуктів XYZ Computer. Чи зробити Ви донос на Чарлі? Чому?
2. Джордж – надійний союзник вашого відділу. Він захищав перед генеральним директором ваші великі проєкти. Напевно ви би працювали би в іншому місці, якщо би не було Джорджа. Раптом ви дізнаєтесь, що Джордж використовує неліцензійний офісний пакет Lotus Development, тоді як для всієї компанії стандартом є Microsoft Office. Ви запропонували йому купити ліцензійну копію, але він відмовляється. Ваші дії?
3. Що робити, якщо ви виявили, що ваша компанія веде подвійну бухгалтерію на двох різних комп’ютерах?
Завдання:
Дайте відповідь на питання Ріка Сайза, виходячи з позицій:
- утилітаризму (І. Бентам, Дж. Мілль);
- деонтичної етики (І. Кант);
- теорії справедливості (Дж. Ролз).
Яка позиція найбільше імпонує вам і чому?
брак міра надмірність
пасивність ініцативність свавільність/недисциплінованість
лінь
ентузіазм
брехливість
відданість
Визначення місії та її критичне осмислення утворює основу для стратегічного планування, прийняття управлінських рішень та розвитку креативного бізнесу.
Місія організації – смисл, причина її існування.
Вона відповідає на питання:
1) чому організація існує?
2) які потреби вона задовольняє?
3) кого і як вона обслуговує?
Слід пам’ятати, що добре визначена місія організації дає можливість усвідомити її індивідуальну неповторність, її відмінності від інших організацій у секторі креативного бізнесу, що займаються ззовні схожою діяльністю. Тим самим формується самосвідомість організації та її імідж у суспільстві.
Рекомендовано, щоб зміст формулювання місії організації містив опис:
1) її основного продукту/послуги (що робимо?);
2) її цільової аудиторії/споживачів (для кого?);
3) її культури (як робимо? як взаємодіємо для цього у колективі?).
Слід уникати підміни визначення місії організації формулюваннями її окремих завдань або внутрішніх проблем. Так, одержання прибутку – це внутрішня проблема організації. Оскільки будь-яка організація – відкрита система, то вижити вона зможе задовольняючи певну потребу зовнішніх споживачів. Тому рекомендується шукати місію організації у її зовнішньому середовищі.
Формулювання місії організації конкретизується за допомогою визначення відповідних цінностей і візії майбутнього/цілей, що відображають світоглядні пріоритети, основні переконання, ціннісні настанови та прагнення.
Категорії цінностей
Типи цілей
Теоретичні
Істина
Знання
Раціональне мислення
Наукові дослідження і розробки
Економічні
Практичність
Корисність
Добробут
Зростання
Прибутковість
Результати
Політичні
Влада
Визнання
Загальний обсяг капіталу, продаж, кількість працівників
Соціальні
Дружні відносини у колективі
Відсутність конфліктів
Соціальна відповідальність відносно прибутковості, конкуренція, сприятлива атмосфера в організації
Естетичні
Краса,
Художня гармонія, форма і симетрія
Релігійні
Згода у Всесвіті
Етика
Моральні проблеми
Для формулювання місії рекомендується:
- зібрати максимально повну інформацію про організацію, її історію, цілі і завдання діяльності;
- прописати робоче формулювання місії;
- ознайомити з ним певну цільову групу/колектив/адміністрацію і одержати зворотній зв’язок;
- переглянути формулювання місії з врахуванням критичних зауважень.
Вимоги до мови опису місії:
- має бути зрозумілою для цільової аудиторії та колективу;
- слід уникати складної професійної термінології;
- має виражатися стисло.
Рекомендований обсяг до 1-2 сторінки (14 шрифт, Times New Roman, полуторний інтервал) за такою структурою:
- місія (1 абзац);
- цінності;
- візія майбутнього.
Зразки
(див. книгу Graham John W., Havlic Wendy C. Mission Statements. A Guide to the Corporate and Nonprofit sectors. New York – London, 1994. – 561 p.)