Робоча програма
ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
історичний факультет
кафедра історії України
ЗАТВЕРДЖУЮ
Декан історичного факультету
_______________ В.І.Мільчев
«______» __________ 2020 р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
"Збройна агресія Росії проти України (2014-2022) в епоху гібридних війн"
підготовки _бакалаврів___________________________________________
(назва освітнього ступеня)
спеціальності ___________________________________________________
(шифр, назва спеціальності)
статус дисципліни – вільний вибір студента у межах університету
Укладач: д.і.н., професор кафедри історії України Г.Ф.Турченко
Обговорено та ухвалено на засіданні кафедри___історії України Протокол № 1 від “27” серпня 2020 р. Завідувач кафедри історії України _______________С.Р. Лях
|
Ухвалено науково-методичною радою історичного факультету Протокол №____ від “____”______ 2020 р. Голова науково-методичної ради історичного факультету ____________Р.Б. Шиханов |
2020 рік
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, рівень вищої освіти |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 3 |
|
Вільний вибір студентів в межах університету |
|
Цикл дисциплін загальної підготовки |
|||
Розділів – 2 |
|
Рік підготовки: |
|
Загальна кількість годин – 90 |
3-й |
– |
|
Лекції |
|||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 самостійної роботи студента – 4,5 |
|
28 год. |
– |
– |
|||
Рівень вищої освіти: бакалаврський |
Самостійна робота |
||
62 год. |
– |
||
Вид підсумкового контролю: залік |
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни "Збройна агресія Росії проти України (2014-2022) в епоху гібридних війн"є дати студентам систематичні знання з історії імперської політики російських режимів щодо України. Пiдготувати майбутнiх фахівців до самостiйного аналiзу актуальних проблем iсторiї українських регіонів та сформувати у них iнтерес до минулого своєї Батькiвщини. Вивчення курсу сприятиме національно-патріотичному вихованню студентів, формування їх як активних громадян України.
Основними завданнями вивчення дисципліни "Збройна агресія Росії проти України (2014-2022) в епоху гібридних війн" є
– проаналізувати стан розробки зазначеної проблеми в історіографії;
– охарактеризувати особливості імперського проекту щодо українських земель і спроби його реалізації царським режимом, Тимчасовим урядом 1917 р., радянською владою і сучасною Росією.
– проаналізувати вплив політичної боротьби між російськими й українськими політичними силами у добу Центральної Ради на процеси інтеграції південноукраїнського регіону до складу єдиного загальноукраїнського національно-територіального масиву;
– з’ясувати особливості становища Півдня як невід’ємної частини Української Держави П. Скоропадського та Директорії УНР; виявити основні напрямки еволюції політики білогвардійських режимів А. Денікіна і П. Врангеля у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України;
– окреслити еволюцію поглядів більшовиків у 1918–1922 рр. на національно-територіальний характер Півдня України і місце регіону в адміністративно-територіальному устрої радянської держави;
– визначити спільні риси у політиці радянського і сучасного російського режимів щодо Півдня і Сходу України;
– проаналізувати витоки новітньої російсько-української війни;
– охарактеризувати історичні передумови Гібридної війни РФ проти України;
– охарактеризувати особливості та складові Гібридної війни РФ проти України;
– доведіть, що «Русский мир» – сучасна неоімперська стратегія;
– Анексія Криму: хронологія, особливості, наслідки;
– «Русская весна»: хронологія, особливості, наслідки;
– охарактеризувати особливості Інформаційної війни РФ проти України та ін..
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– визначити спільні риси у політиці радянського і сучасного російського режимів щодо Півдня і Сходу України
– основні історичні передумови та складові Гібридної війни РФ проти України;
– особливості Інформаційної війни РФ проти України;
– хронологію подій, особливості на наслідки «Русской весні»;
– причини, наслідки анексії Криму;
– витоки новітньої російсько-української війни;
– обставини появи в 1764 р. російського імперського проекту «Новоросія» і спроби його реалізації царським режимом, Тимчасовим урядом 1917 р., радянською владою і сучасною Росією.
вміти:
– аналізувати історичний матеріал, працювати з історичними джерелами, проводити наукову та дослідницьку роботу;
– брати участь у дискусіях, виступати з доповідями;
– використовувати методологічні прийоми і правила порівняння для забезпечення наукового характеру порівнянь.
У результаті вивчення дисципліни студенти набудуть таких компетентностей: світоглядна компетентність (здатність застосовувати принципи і методи ціннісного проектування освітнього процесу, розробляти план та процедуру особистісного самовдосконалення); організаторська компетентність, проектна компетентність. Уміння формувати морально-ціннісні установки.
Міждисциплінарні зв’язки Курс «Збройна агресія Росії проти України (2014-2022) в епоху гібридних війн» тісно пов'язаний з такими фундаментальними історичними дисциплінами як історія України, історія слов'янських країн; тісний зв'язок існує з фаховими історичними дисциплінами – джерелознавством, історіографією. Засвоєнню курсу, набуттю професійних навичок сприяють такі дисципліни як, логіка, філософія, історія філософської думки України, політологія та ін.
3. Програма навчальної дисципліни
Розділ 1. ІМПЕРСЬКА ПОЛІТИКА РОСІЙСЬКОЇ ВЛАДИ ЩОДО УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ (ХVІІІ – 1991 р.)..
Тема 1. Імперська політика російської влади щодо українських земель (ХVІІІ – початок ХХ ст.).
Теоретико-методологічні аспекти курсу. Розробка національного питання в працях О.Бочковського, С.Дністрянського, Д.Донцова, С.Рудницького. Сучасні наукові підходи у сфері регіоналістики. Політика царської влади щодо Півдня України (ХVІІІ – початок ХХ ст.). "Новоросія" без "новоросів": етнічний склад населення Півдня України у ХІХ – на початку ХХ ст. Імперська політика щодо України. Специфіка аграрного устрою та економічного розвитку регіону. Особливості етнічного складу регіону. Національний склад населення міст Півдня України. Українська більшість і модернізація регіону. Формування національної свідомості. Формування української еліти на Півдні України. Національно-визвольний рух у південноукраїнському регіоні. Перша світова війна і модернізаційні процеси на Півдні України. Етносоціальні зміни у населенні краю. Роль Півдня України в економічній інтеграції українських земель.
Тема 2. Питання про статус Півдня України в умовах Української революції.
Поширення Української революції на Південь. Політика Тимчасового уряду щодо Півдня і національна консолідація українського населення регіону. Південноукраїнське населення і питання національно-територіальної єдності України. Більшовики і питання про єдність України. Боротьба між Українською Народною Республікою і Радянською Росією за контроль над Півднем України. Більшовицька спроба дезінтеграції України. Донецько-криворізький сепаратизм 1917–1918 рр. Радянські республіки на території Південної України. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий–квітень 1918 р.). Національний рух кримських татар і німецькомовної меншини. Курс на впровадження нового адміністративно-територіального поділу України. Інтеграційна політика гетьманського режиму та Директорії на Півдні України. Інтеграційна політика гетьманського режиму на Півдні України. Особливості гетьманського режиму на Півдні України. Українізація державного апарату в регіоні. Роль окупаційної адміністрації. Здобутки в царині культури. Українізація вищої школи. Опозиція гетьманському режиму та її плани щодо майбутнього регіону. Національно-соціалістична опозиція. Проросійська опозиція. Німецькомовна національна меншина Півдня і кримськотатарський національний рух у 1918 р. Проект "Крим-Таврія". Проблема кордонів з РСФРР та Румунією.
Політика Директорії у південноукраїнському регіоні. Ставлення національних та соціальних груп населення Південної України до режиму Директорії УНР. Російська контрреволюція на Півдні України. Еволюція взаємин Української Народної Республіки і Антанти. Місія Грекова в Одесі у січні 1919 р. Місія О.Назарука та С.Остапенка. Перспективи переговорів. Особливості перебігу Української революції в період Директорії УНР на Півдні України.
Тема 3. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр.
Південь України у складі УСРР в 1919 р. Еволюція політики білогвардійських режимів щодо Півдня. Південноукраїнський регіон у політиці генерала А. Денікіна. Південноукраїнське селянство і крах денікінського фронту. Південь України в політиці П. Врангеля: робота над помилками. Внутрішня політика генерала А. Денікіна та П. Врангеля у південноукраїнському регіоні: порівняльний аналіз. Переговори військової делегації УНР з урядом Врангеля. Махновське середовище й українська ідея. Визнання більшовиками статусу Півдня як української території (1920–1922 рр.). Адміністративно-територіальні зміни у південноукраїнському регіоні.
Тема 4. Російсько-радянське визнання України
Україна в складі СРСР: доктрина і практика. Курс на створення радянської людини. Включення Криму до України: передумови та історичні наслідки. Етнічний склад населення південноукраїнських областей в радянську добу: динаміка змін. Українізація південноукраїнських міст в 1920-х роках. Курс на створення "радянської" людини. У "братніх обіймах імперії": денаціоналізація та русифікація українців в СРСР.
Тема 5. Від проголошення незалежності до новітньої російсько-української війни.
Незавершена революція 1991 р. і загрози незалежності. Хто і як готував новітню російсько-українську війну. "П’ята колона" і українське суспільство. Сепаратистські настрої "червоних директорів" в Україні у 1990-х рр. Протиставлення Сходи і Заходу у виборчій кампанії В. Януковича. Посилення сепаратистських тенденцій у 2004 р. (з’їзд у Сєвєродонецьку, плани побудувати в Одеській області "вільну самоврядну територію" та ін.) Спільні риси у політиці радянського і сучасного російського режимів щодо Півдня і Сходу України. Спроба реалізації сучасною Росією імперського проекту "Новоросія" та ідей "Русского мира". Витоки новітньої російсько-української війни "Гібрідна" війна проти України та її особливості.
Розділ 2. Сучасна гібридна війна РФ проти України: складові та особливості.
Тема 6. Прояви сепаратизму на Півдні України у 1991–2013 рр.
Ідея створення місцевої автономії на Півдні України як засобу протистояти «жовто-блакитній» експансії із Заходу. Створення партії «новоросів» («югоросів») в Одесі. Початок 1990-х рр. – плани місцевих сепаратистів у Криму за підтримки російського політикуму поставили завдання про вихід півострова зі складу України і приєднання до Російської Федерації. 2004 р. – на «З’їзді Рад усіх рівнів» у Сєвєродонецьку із закликом до створення Південно-Східної Української автономної республіки виступили керівники областей південного сходу України. Плани місцевої компартійної бюрократії та директорів крупних підприємств («червоних директорів») на Донбасі, на Харківщині, Дніпропетровщині, у Запоріжжі по створенню місцевої автономії як засобу протистояти «жовто-блакитній» експансії із Заходу
Тема 7. Особливості гібридної війни РФ проти України.
Особливості гібридних воєн. Агресія без офіційного оголошення війни. Приховування країною-агресором своєї участі в конфлікті. «Інформаційна війна» — пропаганда та контрпропаганда з застосуванням «брудних» інформаційних технологій. Широке використання «п’ятої колони» і нерегулярних збройних формувань (у т. ч. під прикриттям мирного населення). Нехтування агресором міжнародними нормами ведення бойових дій, чинними угодами і новими домовленостями. Заходи політичного та економічного тиску (за формального збереження дипломатичних зв’язків між двома країнами). Протистояння у кібернетичному просторі.
Тема 8. Анексія Криму. Передумова анексії Криму. Мітинги проросійських та проукраїнських сил перед Верховною Радою Криму та у інших містах. Російські війська у Криму. «Зелені чоловічки». Блокада кораблів ВМС України в Криму. Проведення незаконного референдуму в АР Крим. Санкції країн світу проти РФ. Наслідки анексії Криму.
Тема 9. «Русская весна»
Початок лютого 2014 р. – губернатор М. Добкін відкрито закликав до федералізації України. Особливості сепаратистських виступів у Донецьку та Луганську. Роль російських «політичних» туристів. Роль російських спецслужб у захопленні влади. Перебіг подій на Дніпропетровщині та Запоріжжі. «Яєчна неділя». Плани сепаратистів на відокремлення від України і створення федеративного об’єднання у складі Одеської, Миколаївської і Херсонської областей. Трагічний перебіг «Русской весни» в Одесі. Роль російської агентури і місцевої «п’ятої колони». Провал нової спроби повернути Україну в напрямку «вектора російської цивілізації». Наслідки подій «Русской весни»: чергова російсько-українська війна з багатотисячними жертвами, гуманітарна катастрофа, вбиті і покалічені, біженці з Донбасу і Криму, зруйновані міста, промислові підприємства, шахати, залізниці, школи, лікарні.
Тема 10. Сучасна російсько-українська війна. АТО-ООС. Початок бойових дій на Донбасі. Захоплення у квітні 2014 р. російськими загонами, керованими офіцерами спецслужб РФ, українських міст — Слов'янська, Краматорська і Дружківки. Проголошення ДНР і звернення до В.Путіна про введення військ. Бої за Слов’янськ. Звільнення Маріуполя. Іловайський котел. Участь регулярних військ РФ на територію України. Переговори у Мінську. Бої за Донецький аеропорт. «Кіборги». Бої за Донецький аеропорт – символ незламності та бойового духу українського війська.
Тема 11. «Русский мир» – сучасна неоімперська стратегія РФ.
План Москви по розширенню меж «Русского мира» за рахунок України призвів до російсько-української війни. Проект «Новоросія». Релігія і «Русский мир». Роль РПЦ в поширенні ідеї «Русского мира». Питання мови в сучасній неоімперській стратегії РФ «Русский мир». Освіта як інструмент «м’якої сили» РФ (до 2014 р.). Культура як інструмент впровадження РФ «Русского мира». Реакція на проект «русского мира» в українському суспільстві. Діяльність проросійських організацій в Україні Наслідки спроб впровадження ідей «Русского мира» для українського суспільства.
Тема 12. Інформаційна війна РФ проти України.
«Інформаційна війна» — пропаганда та контрпропаганда з застосуванням «брудних» інформаційних технологій. Почалася у 1991 р. і набула особливо агресивних форм з часу анексії Криму. Мета: дезінформувати не лише жителів України, але й російських громадян, світову спільноту в цілому. Інформаційна війна РФ проти України у 1990-ті рр.: особливості. Інформаційна війна РФ проти України на початку 2000-х рр.: особливості. Фаза інформаційної агресії в умовах Революції Гідності, анексії Криму та в умовах російсько-української війни.
Тема 13. Російські імперські міфи щодо історії України.
Історична наука в РФ як складова інформаційної війни та поширення ідей «Русского мира». Історичні міфи з вуст російських урядовців та політиків – В. Путіна, В. Жириновського, В.Черномирдіна.
Тема 14. Новітня історія України в сучасних російських підручниках. Помаранчева революція в сучасних російських підручниках. Події Революції Гідності в сучасних російських підручниках для школярів. Оцінки анексії Криму в сучасних російських підручниках. Проголошення ДНР, ЛНР в сучасних російських підручниках.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви розділів і тем |
Кількість годин |
||||||||||||
денна форма |
Заочна форма |
||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
||||||||||
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
Розділ 1. Імперський проект "Новоросія": спроба реалізації царською владою та Тимчасовим урядом. |
|||||||||||||
Тема 1. Імперська політика російської влади щодо українських земель (ХVІІІ – початок ХХ ст.). |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Питання про статус Півдня України в умовах Української революції. |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 4. Російсько-радянське визнання України |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 5. Від проголошення незалежності до новітньої російсько-української війни |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 6 Прояви сепаратизму на Півдні України у 1991–2013 рр.
|
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 1 |
38 |
12 |
|
|
|
26 |
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 2. Імперський проект "Новоросія": спроба реалізації радянським режимом та сучасною російською владою (1922–2016 рр.). |
|||||||||||||
Тема 7. Особливості гібридної війни РФ проти України |
7 |
2 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 8. Анексія Криму
|
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 9. «Русская весна» |
7 |
2 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 10. Сучасна російсько-українська війна. АТО-ООС
|
7 |
2 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 11. «Русский мир» - сучасна неоімперська стратегія РФ |
7 |
2 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 12. Інформаційна війна РФ проти України |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||
Тема 14. Новітня історія України в сучасних російських підручниках |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 2 |
52 |
16 |
|
|
|
36 |
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
90 |
28 |
|
|
|
62 |
|
|
|
|
|
|
|
5. Теми лекційних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Імперська політика російської влади щодо українських земель (ХVІІІ – початок ХХ ст.). |
2 |
|
2 |
Тема 2. Питання про статус Півдня України в умовах Української революції. |
2 |
|
3 |
Тема 3. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр. |
2 |
|
4 |
Тема 4. Російсько-радянське визнання України |
2 |
|
5 |
Тема 5. Від проголошення незалежності до новітньої російсько-української війни |
2 |
|
6 |
Тема 6. Прояви сепаратизму на Півдні України у 1991–2013 рр. |
2 |
|
7 |
Тема 7. Особливості гібридної війни РФ проти України |
2 |
|
8 |
Тема 8. Анексія Криму |
2 |
|
9 |
Тема 9. «Русская весна» |
2 |
|
10 |
Тема 10. Сучасна російсько-українська війна. АТО-ООС
|
2 |
|
11 |
Тема 11. «Русский мир» - сучасна неоімперська стратегія РФ |
2 |
|
12. |
Тема 12. Інформаційна війна РФ проти України |
2 |
|
13. |
2 |
|
|
14. |
Тема 14. Новітня історія України в сучасних російських підручниках |
2 |
|
|
Разом |
28 |
|
6. Самостійна робота
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Імперська політика російської влади щодо українських земель (ХVІІІ – початок ХХ ст.). |
4 |
|
2 |
Тема 2. Питання про статус Півдня України в умовах Української революції. |
4 |
|
3 |
Тема 3. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр. |
4 |
|
4 |
Тема 4. Російсько-радянське визнання України |
4 |
|
5 |
Тема 5. Від проголошення незалежності до новітньої російсько-української війни |
4 |
|
6 |
Тема 6. Прояви сепаратизму на Півдні України у 1991–2013 рр. |
4 |
|
7 |
Тема 7. Особливості гібридної війни РФ проти України |
5 |
|
8 |
Тема 8. Анексія Криму |
4 |
|
9 |
Тема 9. «Русская весна» |
5 |
|
10 |
Тема 10. Сучасна російсько-українська війна. АТО-ООС
|
5 |
|
11 |
Тема 11. «Русский мир» - сучасна неоімперська стратегія РФ |
5 |
|
12. |
Тема 12. Інформаційна війна РФ проти України |
4 |
|
13. |
4 |
|
|
14. |
Тема 14. Новітня історія України в сучасних російських підручниках |
4 |
|
|
Разом |
62 |
|
7. Види контролю і система накопичення балів
Поточний контроль передбачає:
– виконання контрольних тестів з Модуля 1 і Модуля 2 в системі MOODLE, за які студент може отримати максимум 20 балів (за два Модуля – максимум 40 балів)
– виконання аналітичних завдань з Модуля 1 і Модуля 2, за які студент може отримати максимум 10 балів (за два Модуля – максимум 20 балів). Завдання виконуються письмово на останньому семінарському занятті Модуля 1 і Модуля 2.
Підсумковий контроль з курсу передбачає:
– складання заліку (відповіді на 2 розгорнутих теоретичних питання і 2 тести) – 20 балів;
– індивідуальне творче завдання – 20 балів.
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалоюECTS |
За шкалоюуніверситету |
|
|
Залік |
|||
A |
90 – 100 (відмінно) |
Зараховано |
|
B |
85 – 89 (дуже добре) |
|
|
C |
75 – 84 (добре) |
|
|
D |
70 – 74 (задовільно) |
|
|
E |
60 – 69 (достатньо) |
|
|
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
Не зараховано |
|
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
|
8. Рекомендована література
Основна
1. Турченко Г., Турченко Ф. Проект "Новоросія" 1764–2014 рр. Ювілей на крові. – Запоріжжя, 2015.
2. Турченко Ф., Турченко Г. Проект "Новоросія" і новітня російсько-українська війна. – К., 2015.
3. Турченко Ф.Г., Турченко Г.Ф. Південна Україна: модернізація, світова війна, революція (кінець ХІХ ст. – 1921 р.): Історичні нариси. – К.: Генеза, 2003. (http://istorikznu.at.ua/forum/21-69-1)
Додаткова
1. Верменич Я. Донбас як порубіжний регіон: територіальний вимір. – К., 2015.
2. Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2003.
3. Вівчарик М.М., Панченко П.П., Чмихова В.І. Українська нація: шлях до самовизначення: Монографія – К.: Вища школа, 2001.
4. Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ – ХХ ст. – К.: Генеза, 1996. (http://www.twirpx.com/file/261398/
5. Держалюк М.С. Міжнародне становище України та її визвольна боротьба у 1917–1922 роках. – К.: Оріяни, 1998.
6. Націоналізм. Антологія / О. Проценко, В. Лісовий (упоряд.), Л. Білик (літ. ред.); Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. – К.: Смолоскип, 2000.
7. Крим в етнополітичному вимірі / за ред. М. Панчука.– К., 2005.
8. Кульчицький С.В. Кримське питання в контексті політичної історії ХХ століття // Національне питання в Україні ХХ – ХХІ ст.: історичні нариси. – К., 2012.
9. Реєнт О. П. Українці в державній думі Російської імперії // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/24.pdf
10. Рябчук М. Малоросія до України: парадокси запізнілого націєтворення. – К., 2000.
11. Солдатенко В.Ф., Любовець О.М. Революційні альтернативи 1917 року й Україна. – К.: Наукова думка, 2010. (http://www.ipiend.gov.ua/?mid=11&action=monograph_detail&monograph_id=124)
12. Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія / Пер. з англійської. – К.: «К.І.С.», 2004.
13. Тараненко П.М. Те, що забути не можна. Спогади українця: від революції Бідності до революції Гідності. – Запоріжжя: Дніпровський металург, 2014.
14. Чорний Д. По лівий бік Дніпра: проблеми модернізації міст України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. .(http://ukrknyga.at.ua/load/chornij_d_m_po_livij_bik_dnipra_problemi_modernizaciji_mist_ukrajini_kin_khikh_poch_khkh_st/23-1-0-1859)
15. Українська Революція гідності, агресія РФ і міжнародне право – К.: К.І.С., 2014.
16. Якубова Л. Національна історія Донбасу: тенденції, суперечності, перспективи у світлі сучасного етапу українського націотворення. – К., 2014
Інформаційні ресурси
1. UKRAINIAN HISTORICAL LIBRAR – http://ukrhistory.narod.ru/texts/yakovenko-5.htm
2. Європейський союз – www.europa.eu.int
3. Институт европейских культур – www.iek.edu.ru
4. Институт історії України НАН України. – http://www.history.org.ua
5. Исторический научно-образовательный сервер «Клио». – www.ab.ru/~kleio
6. Ізборник. – http://litopys.org.ua/
7. Історична правда. – http://www.istpravda.com.ua/
8. Історія України. – http://www.uahistory.cjb.net
9. Козацтво. – http://www.cossackdom.com
10. Львівська філія НАНУ – inst-ukr.lviv.ua.
11. Міністерство закордонних справ України. – http://www.mfa.gov.ua/.
12. Національний університет «Києво-Могилянська академія» http://ukma.kiev.ua
13. Національний університет «Острозька академія» – history@uosa.uar.net
14. ННБУ ім. Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/
15. ООН – www.un.org
16. Південна Україна XVIII – XIX ст. Записки науково-дослідної лабораторії дослідження Південної України ЗНУ. – http://www.zsu.zp.ua/pu
17. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. – www.history.org.ua/zbirnyk
18. Сайт Інституту історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка. – www.franko.lviv.ua
19. Східний інститут українознавства ім. Ковальських. – http://www-keui.univer.kharkov.ua/
20. Українська електронна бібліотека – http://exlibris.org.ua/main/index.html.
21. Український історичний журнал. – http://history.org.ua.
Погоджено________________
навчальний відділ
"________" ________________