Робоча програма
Метою вивчення дисципліни «Організація і функціонування комерційного банку» є надання студентам знань і навичок щодо комплексного розуміння основних аспектів банківського бізнесу: від створення та організації банків до питань регулювання їх діяльності Національним банком України; формування системи знань у галузі організації та технології здійснення банками пасивних і активних операцій, надання банківських послуг, сприяти розвиткові у студентів професійних якостей, навичок і фахового мислення.
Навчальна дисципліна «Організація і функціонування комерційного банку» є необхідною складовою частиною вивчення циклу дисциплін професійної та практичної підготовки. Вона дає студентам змогу опанувати основні аспекти організації банківської справи, сформувати систему знань щодо технологій здійснення банками пасивних і активних операцій, надання банківських послуг, а також розвинути в студентів професійні якості, навички та професійне мислення. Курс «Організація і функціонування комерційного банку» розрахований на студентів четвертого та п’ятого курсів економічного факультету, він складається з двох розділів.
Завдання навчальної дисципліни «Організація і функціонування комерційного банку»: довести до студентів зміст функцій банків, методів проведення банківських операцій та надання банківських послуг; навчити студентів, користуючись отриманими знаннями, самостійно вирішувати питання організації роботи з основних напрямів банківської діяльності, виконувати конкретні банківські операції, аналізувати стан кредитоспроможності позичальника, рівень фінансової стійкості банку та його надійності на ринку банківських послуг.
Предмет дисципліни – організаційні засади діяльності банків, які пов’язані зі здійсненням банківських операцій, наданням послуг юридичним і фізичним особам – клієнтам банків, а також відносинами на міжбанківському ринку й взаємодією банків із регулятором.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– характерні риси сучасної банківської системи України, а також цілі, функції та принципи функціонування її окремих складових;
– законодавчі акти та нормативно-правові документи, що регулюють банківську діяльність в Україні;
– економічний зміст і правила здійснення базових банківських операцій та надання банківських послуг;
– стан, проблеми та перспективи розвитку банківської системи України;
– загальні питання організації діяльності та функціонування банків;
– структуру активних і пасивних банківських операцій;
– порядок формування фінансових ресурсів банків;
– механізм здійснення банківських операцій, пов’язаних із кредитуванням, розрахунками, фінансуванням інвестицій та наданням різноманітних послуг;
– економічні засади забезпечення фінансової стійкості та надійності банку;
– науково-методичні підходи до управління фінансовими ризиками банківської діяльності;
вміти:
– правильно організовувати роботу за окремими напрямами банківської діяльності;
– працювати з фінансовими звітами банку;
– здійснювати аналіз та оцінювання діяльності банку;
– ухвалювати самостійні рішення у сфері організації основних напрямів банківської діяльності, вживати необхідних заходів у різних економічних ситуаціях;
– визначати розмір наявних банківських ресурсів та потребу в них;
– оцінювати кредитоспроможність позичальників банківської установи;
– організовувати роботу з випуску та розміщення цінних паперів банку;
– оформлювати первинні банківські документи;
– давати оцінку та аналізувати стан ліквідності й платоспроможності банку;
– оцінювати діяльність банків за різними напрямами роботи;
– забезпечувати раціональне використання фінансових ресурсів банку;
– враховувати фактори впливу на ефективність обслуговування клієнтів банку;
– виявляти резерви зміцнення фінансової стійкості та надійності банку.
В результаті вивчення курсу студенти набувають таких компетентностей.
Загальні компетентності:
– здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
– здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
– здатність до пошуку, обробки та аналізу інформації з різних джерел;
– здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
– розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем, а також їх структури;
– здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища;
– здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування);
– розуміння специфіки функціонування банківсько-кредитних установ;
– здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку;
– здатність складати та аналізувати фінансову звітність, інтерпретувати та використовувати фінансову та пов’язану з нею інформацію;
– вміння використовувати методичні підходи до оцінювання фінансового стану підприємств, організацій, установ;
– здатність виявляти причинно-наслідкові зв’язки між факторами, які впливають на фінансовий стан суб’єктів господарювання та між показниками, що використовуються для його оцінки;
– вміння використовувати законодавчі та нормативні документи з питань оподаткування, кредитування, страхування, інвестування, бюджетних відносин та фондового ринку;
– здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування;
– здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку.
Міждисциплінарні зв’язки
Вивчення навчальної дисципліни «Організація і функціонування комерційного банку» студенти розпочинають опанувавши навчальні дисципліни гуманітарного та професійного циклів. Теоретико-методологічною базою вивчення цієї дисципліни є такі навчальні дисципліни.
1. «Історія економіки та економічної думки» (у процесі вивчення якої студенти отримують знання з питань історії виникнення та еволюції економічних ідей і концепцій, що панували в різні історичні епохи в окремих країнах, особливостей формування законодавчої бази та виникнення фінансових відносин, процесу розвитку банківської діяльності).
2. «Мікроекономіка» (у процесі вивчення якої студенти отримують спеціальні знання щодо механізмів встановлення та відновлення рівноваги економічних систем та підвищення ефективності діяльності банківських установ).
3. «Статистика» (у процесі вивчення якої студенти отримують спеціальні знання з питань вивчення методичних підходів щодо оцінки економічної та соціальної ситуації в державі, здійснення прогнозних статистичних розрахунків на рівні окремих банків і банківської системи в цілому).
4. «Гроші і кредит» (у процесі вивчення якої студенти отримують спеціальні знання в сфері застосування основних законодавчих та нормативних актів, які регламентують порядок вирішення завдань з питань аналізу та оцінки фінансової системи, діяльності небанківських фінансових установ, ефективності роботи банків, процесу надання кредитів юридичним і фізичним особам – позичальникам).
5. «Банківська система» (в процесі вивчення якої студенти отримують спеціальні знання з питань розвитку банківської системи України, регулювання банківської діяльності на національному та міжнародному рівнях, розширення дистанційних банківських послуг, підтримки регулятором ліквідності, платоспроможності та фінансової стійкості банків для забезпечення стабільності банківської системи).
6. «Інвестування» (у процесі вивчення якої студенти отримують спеціальні знання з питань врегулювання інвестиційних відносин держави, банків і фізичних осіб, а також використання цих закономірностей у практиці інвестування);
У свою чергу знання з дисципліни «Організація і функціонування комерційного банку» становлять основу для вивчення таких навчальних дисциплін.
1. «Фінансовий менеджмент у банку» (за рахунок оволодіння комплексними знаннями та навичками щодо функціонування банків, специфіки органів управління банківської установи, регулювання діяльності банків Національним банком України та здійснення фінансового моніторингу їх діяльності).
2. «Фінансові послуги» (за рахунок формування теоретичних і практичних знань стосовно методів та показників оцінки й аналізу фінансового стану банків, проведення оцінки фінансової стійкості та рівня економічної безпеки банківських установ на базі розрахунку відповідних коефіцієнтів, визначення конкурентних переваг окремих видів фінансових послуг).
3. «Фінансовий ринок» (за рахунок отримання необхідних знань щодо діяльності банків як суб’єктів фінансового ринку, їх взаємодії з іншими професійними учасниками цього ринку та особливої ролі банківських установ на фінансовому ринку), а також виконання курсових робіт, проходження виробничої практики, написання кваліфікаційної роботи магістра.
В процесі навчання студенти отримують необхідні знання під час лекційних занять та виконання практичних завдань. Найбільш складні питання винесені на розгляд й обговорення під час практичних занять. Також вагоме значення в процесі вивчення та закріплення знань має самостійна робота студентів.
Після вивчення курсу «Організація і функціонування комерційного банку» студенти мають оволодіти теоретичними знаннями та практичними навичками щодо організації роботи банку, формування його регулятивного капіталу, надання банківських послуг і здійснення банківських операцій, міжнародних вимог з банківського нагляду та їх імплементації національним регулятором банківської діяльності.