План 1 Пропаганда: поняття, суть явища. «Стратегія» і «тактика» пропаганди. 1. Поняття «пропаганда»: визначення дефініції та інтерпретація. Cтановлення терміну «пропаганда». 2. Пропаганда як масова комунікація. Пропагандистські комунікації. 3. Пропаганда в системі масових комунікацій (реклама, паблік рилейшнз, журналістика). 4. Пропаганда як стратегічна комунікація. Функції пропаганди. Завдання: Проаналізуйте поняття «пропаганда», «агітація», «психологічна війна», «інформаційна війна»: спільне та відмінне. Л-ра: 1. Бернейс Э. Пропаганда. Пер. Ирина Ющенко // електронний ресурс 2. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. 3. Мозолин А. В. Пропаганда как открытая самоорганизующаяся система // електронний ресурс 4. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 5. Джефкинс Ф., Ядин Д. Паблик рилейшнз. Учебное пособие для вузов ; пер. с англ. под ред. Б.Л. Еремина. М.: Юнити-дана, 2003. (отличия от ПР) 6. Дзялошинский И. Пропаганда и информация // https://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5940 7. Куцька О. Агітація, пропаганда, інформаційно-психологічна війна: історія виникнення термінів, їх значення та взаємозв’язок // Наукові записки: Серія «Історія» // електронне джерело План 2 Пропаганда як технологія управління комунікаціями (4 год.) 1. Пропаганда як перша технологія управління комунікаціями. Концепції пропаганди та теорії «паблик рилейшнз» (А. Лі, Э.Бернайс, С.Блэк, Дж.Грюніг). 2. Теорії комунікації в контексті пропаганди: - Ж.Еллюль (рефлекси та міфи в пропаганді), - У.Ліппман (теорія стереотипів), - Д.Ной (теорія м'якої сили), бінарні структури сучасної пропаганди. 3. Структура пропагандистського повідомлення (зокрема за Л. Войтасик). 4. Критерії ефективності змісту та форми пропаганди. Засади формування пропагандистського повідомлення (Е. Бернейз). Л-ра: 1. Бернейс Э. Пропаганда. Пер. Ирина Ющенко // електронний ресурс 2. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. 3. Островська Н. В. Прикладні соціально-комунікаційні технології: навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 4. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 5. Різун В.В. Теорія масової комунікації: Підручник. – К.: Просвіта, 2008. – 260 с. 6. Гойман О.О. Маніпулювання масовою свідомістю в умовах сучасної гібридної війни 7. Федотова М.Г.Коммуникационный менеджмент: учеб. пособие - Омск: Изд-во ОмГТУ, 2006. – 76 с. План 3. Класифікації пропаганди. Підходи та інтерпретації 1. Форми та функції політичної пропаганди. 2. Завдання та чинники пропаганди. 3. Класифікації пропаганди: - Позитивна та негативна пропаганда. - Пропаганда створення, пропаганда руйнування, пропаганда роз’єднання, пропаганда залякування, пропаганда відчаю, пропаганда героїзму, пропаганда просвітництва. - Біла, сіра та чорна пропаганда. Л-ра: 1. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. 2. Островська Н. В. Прикладні соціально-комунікаційні технології: навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 3. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 4. Гойман О.О. Маніпулювання масовою свідомістю в умовах сучасної гібридної війни План 4. Поняття «маси» в контексті пропагандистської комунікації 1. Визначення мас (маси) (Г. Ле Бон). Ознаки маси. 2. Фази існування маси. Стихійні і штучні маси. 3. Натовп, публіка, масова аудиторія. 4. Масифікація: механізми, причини та функціональні засади. 5. О. Тоффлер та демасифікація повідомлень як майбутнє пропаганди. 6. Міф як маніпуляція. Міф вільного вибору. Л-ра: 1. Бернейс Э. Пропаганда. Пер. Ирина Ющенко // електронний ресурс 2. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 3. Різун В.В. Теорія масової комунікації: Підручник. – К.: Просвіта, 2008. – 260 с. 4. Лизанчук В. Психологія мас-медіа: підручник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2015. 420 с. План 5. Пропаганда як вид масовокомунікаційний вплив 1. Масовий вплив як комунікаційний процес. 2. Масове зараження. Масова сугестія. Масова маніпуляція. 3. Концепції «атомізму» та «лідерів думок». 4. Дослідження Г. Лассуелла («чарівна куля», структура комунікаційної моделі). 5. Двоступенева модель комунікації П.Лазерсфельда. У.Шрамм, Дж. Клаппер. Завдання: Проаналізувати канали поширення пропаганди (газета, радіо, телебачення, кіно). Л-ра 1. Бернейс Э. Пропаганда. Пер. Ирина Ющенко // електронний ресурс 2. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. 3. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 4. Ковшарова О., Касьянова Н. Плакатна графіка міжвоєнної доби в радянській Україні // Історичні і політологічні дослідження, № 1 (62), 2018 С. 205-210. 5. Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием. М.: Изд-во: Эксмо, 2005. 832 с. 6. Мозолин А. Исследования пропаганды в теориях массовой коммуникации // Пропаганда 2\10\2007 // електронний ресурс 7. Холод О. Розрізнення понять “масова комунікація” і “психологічний вплив” // електронний ресурс План. Структура та моделі пропагандистського повідомлення 1. Структурні характеристики пропагандистського повідомлення. 2. Специфіка інформації в пропагандистському повідомленні. 3. Перша концепція пропаганди (Г. Лассуел). Вчення Е. Бернайза, У. Ліппмана, Дж. Ная та пропагандистська комунікація. 4. Модель Сержа Чакотіна. 5. Моделі пропагандистської комунікації за Г. Почепцовим. 6. Модель п*яи фільтрів формування новин (Н.Хомський). 7. Модель декодирования Стивена Холла.  8. Модель пропаганды Жака Эллюля.  (7 та 8 питання лишайте на наступне заняття!) Л-ра: 1. Зражевська 1. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. 2. Макух-Федоркова І. Наукове вивчення впливу змі в дослідженнях американського політолога Гарольда Лассуела // електронна версія 3. Дзялошинский И. Пропаганда и информация // https://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5940 4.Почепцов Г. Модель пропаганды Хомского-Хермана // https://psyfactor.org/lib/propaganda27.htm 5. Бернейс Э. Пропаганда (пер. Ирина Ющенко) Hippo Publishing LTD, 2010. URL : http://propagandahistory.ru/books/Edvard-Berneys_Propaganda/ - с.6. 6. Почепцов Г. Три модели пропаганды. URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=4243&level1=main&level2=articles 7. Почепцов Г.Г. Теория коммуникаци, ВАклер , 2011 - С. 127 - .., зокрема с. 140 Додаткова: 1. Иванов В. Ф. Массовая коммуникация : монография. Київ : Акад. укр. прессы, центр свободн. прессы, 2013. 902 с. 2. Різун В.В. Теорія масової комунікації : підручник. Київ: Просвіта, 2008. 260 с. 3. Скотникова Т. В. Деякі сучасні теорії пропаганди// електронна версія План. Поняття «маси» в контексті пропагандистської комунікації 1. Визначення мас (маси). Ознаки маси. 2. Фази існування маси. Стихійні і штучні маси. 3. Натовп, публіка, масова аудиторія (Лебон, Тард). 4. Свідомість, поведінка, настрої. 5. Масифікація: механізми, причини та функціональні засади. 6. Міф як маніпуляція. Міф вільного вибору. Завдання для самостійної пошукової роботи. Обговорення на парі: О. Тоффлер та демасифікація повідомлень як майбутнє пропаганди (додаткові бали!!!) Л-ра: 1. Бернейс Э. Пропаганда. Пер. Ирина Ющенко // електронний ресурс 2. Поченцов Г.Г. Теорія комунікації. К.: Ваклер, 2003. – 652 с. 3. Різун В.В. Теорія масової комунікації: Підручник. – К.: Просвіта, 2008. – 260 с. 4. Лизанчук В. Психологія мас-медіа: підручник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2015. 420 с. 5. Різун В.В. Маси. – Київ. 2003. 118 // є в електронному варіанті Усі вказані джерела є в інтернеті!!! Додаткова: 1. https://ms.detector.media/ethics/manipulation/informatsiyni_viyni_tendentsii_ta_shlyakhi_rozvitku/ 2. http://ito.vspu.net/ENK/Inf_Syspilstvo/lec_4.htm Методи та технології реалізації пропаганди 1. Методи пропаганди: - переконання та принципи переконуючого впливу; - специфічне навіювання та основні способи навіювання; - неспецифічне навіювання та способи його реалізації. 2. Когнітивний дисонанс (Л. Фестінгера) та метод «промивання мізків». Десять етапів (Дж. Браун). 3. Дев’ять прийомів у пропаганді (М. Скуленко). 4. Концепція «великої брехні», перевантаження та дозування інформації, інсинуація та дифамація. 5. Технології інформаційного охоплення (В. Сороченко). 5. Контрпропаганда та її методи. Завдання: знайти зразки до методів, мінімум до одного методу Л-ра: 1. Зражевська Н. І. Комунікаційні технології: лекції. Черкаси: Брама-Україна, 2010. 224 с. - С. 50 - … 2. Островська Н. В. Прикладні соціально-комунікаційні технології: навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 3. Яковлєва Н. Особливості впливу методів пропаганди на політичні установки громадян // http://upgroup.org.ua/osoblivosti-vplivu-metodiv-propagandi-na-politichni-ustanovki-gromadyan/ 4. Михайличенко A. Контрпропаганда в українських ЗМІ, реалії сьогодення // електронний ресурс Додаткова: 1. Почепцов Г.Г. Теория коммуникаци, ВАклер , 2011 . 2. Бернейс Э. Пропаганда (пер. Ирина Ющенко) Hippo Publishing LTD, 2010. URL : http://propagandahistory.ru/books/Edvard-Berneys_Propaganda/ - с.6.