МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
N 135 від 13.05.93 р. Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України
31 травня 1993 р.
за N 59
Про затвердження Положення про логопедичні пункти
системи освіти
З метою реалізації державної політики в галузі освіти,
виконання Закону України "Про освіту" (
1060-12 ) та розширення
мережі логопедичних пунктів і посилення їх ролі у наданні
спеціалізованої допомоги школам, дошкільним закладам
н а к а з у ю:
1. Затвердити схвалене колегією Міністерства освіти України
(протокол N 8/6 від 17.02.93 р.) Положення про логопедичні пункти
системи освіти (додається).
2. Управлінням освіти Ради Міністрів Республіки Крим,
обласних, Київської і Севастопольської міських державних
адміністрацій забезпечити введення в дію цього Положення.
3. Даний наказ та Положення опублікувати в "Інформаційному
збірнику Міністерства освіти України".
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника
міністра О.Г.Мороза.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
України
13.05.93 N 135
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
31 травня 1993 р.
за N 59
ПОЛОЖЕННЯ
про логопедичні пункти системи освіти
1.1. Логопедичні пункти при загальноосвітніх школах,
дошкільних закладах організовуються для надання допомоги дітям з
вадами мови.
Основним завданням логопедичних пунктів є усунення різних
порушень усної і писемної мови, запобігання різним відхиленням
мовного розвитку учнів, пропаганда логопедичних знань серед
педагогів та батьків.
1.2. Логопедичні пункти відкриваються районними, міськими
органами державного управління освітою в межах асигнувань,
передбачених у бюджеті для цієї мети.
1.3. Орган державного управління освітою за кожним
логопедичним пунктом закріплює дошкільні заклади і школи, загальна
кількість підготовчих груп і початкових класів у яких має бути не
менш як 20, у сільській місцевості - не менш як 4 школи і
дошкільні заклади незалежно від кількості дітей.
Тривалість робочого тижня логопеда - 20 годин. Підготовка до
занять, робота з документами проводяться у неробочий час.
II. Організація логопедичної роботи
2.1. На логопедичні пункти зараховують учнів загальноосвітніх
шкіл, вихованців підготовчих груп дитячих садків, що мають різні
відхилення мовного розвитку, виявлені учителем-логопедом або
лікарем районної поліклініки.
На логопедичні пункти насамперед приймають дітей, мовні вади
яких перешкоджають успішному навчанню. Мова навчання на
логопедичному пункті визначається відповідно до Закону України про
мови (
1060-12 ).
Прийом учнів з вадами мови на логопедичні пункти проводиться
протягом усього навчального року в міру звільнення місць.
2.2. Обстеження учнів для зарахування їх на логопедичний
пункт проводиться з 1 по 30 вересня і з 1 по 30 травня.
Логопед веде список дітей з вадами мови (додаток N 1).
Відомості про них подаються в орган державного управління
освітою, у віданні якого перебуває логопедичний пункт.
Логопеди обстежують направлених до логопедичного пункту
дітей, які зараховуються у перші класи шкіл, а також дітей
підготовчих груп дошкільних закладів даного району. З дітьми, що
мають мовні порушення, логопеди проводять корекційні заняття.
Відомості про дітей, зарахованих на логопедичний пункт,
логопед занотовує у мовній картці (додаток N 2).
2.3. Початок і закінчення навчального року встановлюються
відповідно до Положення про середній навчально-виховний заклад
України.
2.4. На логопедичному пункті одночасно працює 25-30 дітей.
Заняття з ними, як правило, проводять у години, вільні від уроків.
Основна форма організації навчально-корекційної роботи -
групові заняття. Наповнюваність груп - 4-5 чоловік.
2.5. На логопедичному пункті комплектують такі групи дітей: з
вадами читання і письма, зумовленими порушеннями мовного розвитку,
з відхиленнями фонетичного і лексикограматичного розвитку (нерізко
виражений загальний недорозвиток мови), із заїкуватістю, з вадами
вимови окремих фонем, з дизартрією, алалією, ринолалією.
По можливості до груп добирають дітей з однорідними
порушеннями мови й однакового віку. Допускається комплектування
груп учнів з різних класів.
2.6. Заняття з кожною групою дітей на логопедичному пункті
проводять 3 рази на тиждень (через день) і відмічають у журналі
обліку відвідування (додаток N 3).
Тривалість логопедичних занять для кожної групи - одна
академічна година (45 хвилин).
З учнями, у яких наявні дизартрія, ринолалія або інші мовні
дефекти, спричинені порушенням будови артикуляційного апарата,
проводять індивідуальні заняття 2-3 рази на тиждень по 15-20
хвилин з кожною дитиною.
2.7. Навчальний матеріал (слова, тексти, малюнки тощо), що
використовується для виправлення мови, має відповідати
навчально-корекційним завданням, вікові й рівню загальноосвітньої
підготовки дітей.
2.8. Результати логопедичних занять відмічають у мовній
картці дитини і доводять до відома класного керівника, вихователя,
адміністрації школи чи дошкільного закладу та батьків.
2.9. У разі потреби дітей з вадами мови логопед направляє до
районної поліклініки для обстеження лікарями-спеціалістами
(невропатологом, психоневрологом, отоларингологом та ін.).
Висновки лікарів-спеціалістів зберігаються на логопедичному
пункті.
2.10. Відповідальність за обов'язкове відвідування учнями
логопедичних занять, а також за додержання розкладу занять
покладається на вчителя-логопеда, класного керівника та
адміністрацію школи, де навчаються ці учні.
2.11. Випуск дітей із логопедичного пункту проводиться
протягом усього навчального року після усунення в них дефектів
мови.
3.1. Учителями-логопедами призначають осіб, які мають вищу
дефектологічну освіту.
3.2. Учителі-логопеди призначаються і звільняються у порядку,
встановленому для вчителів загальноосвітніх шкіл.
3.3. Учитель-логопед відповідає за організацію і проведення
роботи на логопедичному пункті перед районним (міським) органом
державного управління освітою.
3.4. Праця вчителів-логопедів, які працюють на логопедичних
пунктах, оплачується в установленому порядку відповідно до чинного
законодавства.
3.5. Учитель-логопед веде заняття з дітьми по виправленню
дефектів усної і писемної мови, сприяє подоланню зумовленої ними
неуспішності з рідної мови; здійснює систематичний зв'язок із
заступниками директорів шкіл з навчальної роботи і класними
керівниками учнів, що відвідують логопедичний пункт, відвідує
уроки у прикріплених школах, щоб виробити єдину спрямованість у
роботі з учнями, які мають вади мови; складає щорічний звіт про
роботу і подає його у районний (міський) орган державного
управління освітою; бере участь у засіданнях методичних об'єднань
учителів-логопедів; інформує педагогічні ради прикріплених шкіл
про завдання, зміст, наслідки роботи логопедичного пункту;
здійснює зв'язок з дошкільними закладами, школами для дітей з
важкими порушеннями мови, логопедами та лікарями-спеціалістами
дитячих поліклінік; веде пропаганду логопедичних знань серед
батьків; періодично виступає на батьківських зборах з доповідями
про завдання і специфіку логопедичної роботи щодо підвищення
успішності учнів; надає батькам консультації, які занотовуються у
журналі обліку консультацій (додаток N 4).
Учитель-логопед зобов'язаний систематично підвищувати свою
кваліфікацію. логопед проходить перепідготовку та атестацію у
порядку, передбаченому для вчителів-дефектологів.
3.6. Для вчителів-логопедів логопедичних пунктів діючим
законодавством передбачені всі пільги і переваги, тривалість
чергової відпустки і порядок пенсійного забезпечення, встановлені
для вчителів спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з вадами
фізичного або розумового розвитку.
IV. Керівництво і контроль за логопедичною роботою
4.1. Безпосереднє керівництво і контроль за логопедичною
роботою учителів-логопедів здійснюють органи державного управління
освітою, у віданні яких перебувають логопедичні пункти.
4.2. У разі наявності в районі, місті, області кількох
логопедичних пунктів при дитячих садках, загальноосвітніх школах,
інших закладах для дітей з вадами мови створюються методичні
об'єднання учителів-логопедів.
Керівництво методичним об'єднанням учителів-логопедів
покладається на одного з найдосвідченіших учителів-логопедів або
методистів інституту удосконалення вчителів, яких призначає орган
державного управління освітою.
V. Приміщення, обладнання і фінансування
логопедичного пункту
5.1. Логопедичний пункт може розміщуватися у приміщенні
дитячого садка, однієї із загальноосвітніх шкіл або у приміщенні
методичного кабінету районного (міського) органу державного
управління освітою.
5.2. Логопедичний пункт, розміщений у школі, вважається
класом-комплектом при встановленні штатів школи тільки стосовно
кількості ставок робітничого і обслуговуючого персоналу.
5.3. Для логопедичного пункту виділяється кабінет площею не
менше 20 кв.м, який відповідає санітарно-гігієнічним вимогам.
Логопедичний пункт забезпечується спеціальним обладнанням
(перелік обладнання логопедичного пункту визначений у додатку N
5).
На районні (міські) органи державного управління освітою
покладається відповідальність за обладнання логопедичного пункту,
санітарне утримання і ремонт приміщення. Логопедичний пункт
фінансується відділом освіти, у віданні якого він перебуває.
З прийняттям цього Положення вважати таким, що не
застосовується, "Положення про логопедичні пункти при
загальноосвітніх школах", затверджене Міністерством освіти СРСР
09.04.1976 року.
Додаток N 1
до Положення про логопедичні
пункти системи освіти
СПИСОК ДІТЕЙ З ВАДАМИ МОВИ
(заповнюється логопедом при обстеженні дітей
прикріплених шкіл, дитячих садків)
6. Успішність з рідної мови (на момент обстеження).
7. Вади мови дитини і рекомендації логопеда (зарахування на
логопедичний пункт або консультація вчителеві, вихователю,
батькам та ін.).
Додаток N 2
до Положення про логопедичні
пункти системи освіти
МОВНА КАРТКА
(заповнюється на кожного учня під час прийому
на логопедичний пункт)
2. Школа - клас, дитячий садок - група.
4. Дата зарахування на логопедичний пункт.
5. Успішність з рідної мови (на момент обстеження).
6. Скарги вчителів чи батьків.
7. Висновок психоневролога.
8. Дані про хід розвитку мови.
10. Стан артикуляційного апарата (будова, рухливість).
11. Загальна характеристика мови:
а) запис бесіди, самостійних зв'язних висловлювань;
б) словниковий запас (охарактеризувати і навести прикла-
ди: словник у межах вжитку, ширший та ін.), чи правильно
використовуються слова за значенням, чи є заміни слів,
які частини мови переважно вживаються та ін.;
в) граматична будова (зазначити можливості граматичного
оформлення мови: типи речень, які вживаються, наявність
аграматизмів), навести приклади;
г) вимова і розпізнавання звуків: 1) вимова звуків: від-
сутність, неправильна вимова, заміна і сплутування окре-
мих звуків; 2) розпізнавання звуків на слух; 3) вимова
слів з різним складом, навести приклади; 4) темп і чіт-
кість мови.
12. Письмо: зразки диктантів первинного обстеження, а в
учнів, які раніше не відвідували логопедичний пункт, і при
випуску.
13. Читання:
а) успішність з читання на момент вступу до логопедичного
пункту;
б) характеристика володіння технікою читання;
в) помилки під час читання;
г) розуміння прочитаного.
15. Коротка характеристика дитини за даними педагогічних
спостережень (стійкість уваги, працездатність, спостережливість,
ставлення до свого дефекту).
17. Результати виправлення мови (відмічаються в картці на
момент випуску з логопедичного пункту і візуються вчителем,
вихователем дитсадка або батьками).
Додаток N 3
до Положення про логопедичні
пункти системи освіти
ЖУРНАЛ ОБЛІКУ ВІДВІДУВАННЯ
Облік відвідування занять дітьми ведеться в журналі. На кожну
групу дітей відводиться відповідна кількість сторінок.
Для дітей, з якими проводяться індивідуальні заняття,
відводяться окремі сторінки.
У кінці журналу відводиться місце для опису стану мови та
успішності дітей, що заповнюється за такою формою:
2. Школа - клас, дитячий садок - група.
4. Дата зарахування на логопедичний пункт.
6. Дата випуску з логопедичного пункту.
7. стан мови, успішність на час випуску, рекомендації щодо
подальшої роботи. Дані беруться з мовних карток.
Додаток N 4
до Положення про логопедичні
пункти системи освіти
ЖУРНАЛ ОБЛІКУ КОНСУЛЬТАЦІЙ
(заповнюється вчителем-логопедом при наданні консультацій
батькам на логопедичному пункті)
3. Школа - клас, дитячий садок - група.
6. Рекомендації логопеда.
Додаток N 5
до Положення про логопедичні
пункти системи освіти
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ЛОГОПЕДИЧНОГО ПУНКТУ
1. Настінне дзеркало для логопедичних занять 50х100 - 1 шт.
2. Настільне дзеркало 60х80 - 1 шт.
3. Дзеркало для індивідуальної роботи 9х12 - 8 шт.
4. Логопедичні зонди, шпателі - 8 компл.
5. Умивальник - 1 шт.
6. Настільна лампа - 1 шт.
7. Класна дошка - 1 шт.
8. Шафи - 2 шт.
9. Столи лабораторні - 2 шт.
10. Стіл канцелярський - 1 шт.
11. Парта одномісна - 6 шт.
12. Стілець - 6 шт.
13. Магнітофон - 1 шт.
14. Програвач з набором платівок - 1 шт.
15. Діапроектор "СВЕТ" або фільмоскоп - 1 шт.
16. Наочний матеріал з розвитку мови (предметні,
сюжетні, серійні малюнки та ін.) -
17. Настільні ігри -
18. Підручники й навчальні посібники -
19. Прилад для корекції мови АІР-6 - 6 шт.
20. Відеомагнітофон - 1 шт.
21. Відеокасети - 10 шт.
22. Екран - 1 шт.
23. Візуальні прилади І-2М, Унітон та ін. по одному
Примітка: над стінними дзеркалами має бути електричне
освітлення.