Academia.eduAcademia.edu
(IREX) Ь - HANDBOOK №4 2017 28.11. 2017 . :316.77:005.57:004.77:001.891(075.8) 545 : , . . , , ; , . . , , ; . . , , , №4 545 : , . - , (СКЧНЛШШФ) / , 2017. 156 . - , , : . ( - , . . , - 28.11. 2017 . - . . . . ISBN 978-966-599-565-4 , , ’ , ). , ь», , - . , . , , - є ь - . «І є ь (IREБ) є ь . This publication is realized within the project Intensive Training Institute in Research Methods for Social Sciences, which is a part of the University Administration Support Program, developed by IREX and kindly supported by the Carnegie Corporation of New York. :316.77:005.57:004.77:001.891(075.8) ISBN 978-966-599-565-4 © © …………………………………………………..4 . . ь ь ь . . ………………………………………...6 . . …………………………………………………………………18 ь - ь . . ………………………………………………… 50 . . ь . . . . ……………………………56 - ………………………………………………….69 . . ………………………………………………………...93 ь І. . - .…………………………………102 …107 І. . ……………………………………………………………….122 . APA SЭвХО BТЛХТШРrКЩСв……………………122 . . …………………………………………………...124 ( - . )……………………..129 є , ’ , , , « . , , » ’ , » !», », , , ». « . « ». « , ’є . , « . ( ) ». « , , , , 60’ , , , ), 22.45. ’ ’є . , . , , ( 1. 30. , , є , – , - , є « , – , . , є , . . . , , , , . , , « є , , , , – , » – - є - . 4 . , , , , – є . « », 2017 - . – . , . , ( . . (. . ). , є . . . , , . , ) . . . (IREБ) , , . . - є , , ґ ґ . - , , . ь 5 . , ь , , , ь . ., – , , ь - ь Ь , 2007 2008 ь - – . . . . – ( UGRAD, IREX. ( . , , ь , 2007), , , 2013-2014 . . . 2005-2006 ), . « , , » . 30 . (FЮХЛrТРСЭ FКМЮХЭв DОЯОХШЩЦОЧЭ PrШРrКЦ) (SШЮЭСОrЧ IХХТЧШТЬ UЧТЯОrЬТЭв). є « ». 2016 Administration Support Program (IREX) , 1. (UЭКС SЭКЭО UЧТЯОrЬТЭв). . . 2. 3. - (rОЬОКrМС ЦКЧКРОЦОЧЭ), . , . . 1.    UЧТЯОrЬТЭв rОЬОКrМС ЩrШЩШЬКХ – ь (rОsОКrМС ЦКЧКРОЦОЧt), « » , ); 6 ( ; ( є: є ); ,  ,  , ь( є: , , 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. ; : (1) ь , (4) , , (3) , (5) є (6) . « ь » : ь: / ; : ь: , (8) (7) , , ; ; 7 , , ;  » , (2) - , ,  « . rОЬОКrМС ЦКЧКРОЦОЧЭ), . СЮЦКЧ ЬЮЛУОМЭ rОЬОКrМС); ( . МШЧПХТМЭ ШП ТЧЭОrОЬЭ); ( . rОЬОКrМС integrity and compliance); , . ь є ь ( ) : . ( )– . IЧЬЭТЭЮЭТШЧКХ RОЯТОа BШКrН (IRB). ( , ). ( , ). ( ). . / . ь є – ( o o o  , .    ( ); ,    ( . , . ь є ); , / . . ь. , є ' є ’ . ь ь ( ) є ( ) ь ь ь : UASP IREX, Fellowship in Research Management, 2016     є: ; - / ; ; , . 8 є . , , 2. ь 9 є Research Management, 2016) ( UASP IREX, Fellowship in : :       . . ( research compliance). . / ( ). / »– : є ь? ? . «є ? ь ? ?   . є . ? , , , , ); : ; (  / ;  – ( . rОЬОКrМС ЦТЬМШЧНЮМЭ);  ( , , - https://www.citiprogram.org – Collaborative Institutional Training Initiative – ). є:  University of California at Berkeley: http://vcresearch.berkeley.edu/organizational-chart  Michigan State University: http://research.umich.edu/sites/default/files/resourcedownload/umor_org_chart_july_2016.pdf  Massachusetts Institute of Technology: http://osp.mit.edu/about-osp/organization-chart 10 . 1. ь ( 11 ), ь 2017 ь . 2. , ( ), ь 2017 12 ь 3. proposal –    , ь . rОsОКrМС - - ( ); : . ШЩОЧ КММОЬЬ). , Є ( : o SAGE Publications - http://journals.sagepub.com; o Thompson Reuters - https://thomsonreuters.com; o Routledge - https://www.routledge.com; o Elsevier - https://www.elsevier.com; o Springer - http://www.springer.com/gp. є :  « » – є ( , є : , );  « »– . ь . . ь  – http://www.nbuv.gov.ua/node/1539.  - http://www.nbuv.gov.ua/node/2116 .  , - http://www.nbuv.gov.ua/node/508.  Semantic Web – – http://www.nbuv.gov.ua/node/1539. є ( , / ): 13 ь      , , : Google Scholar - https://scholar.google.com.ua Research Gate - https://www.researchgate.net Academia.edu - https://www.academia.edu Questia - https://www.questia.com Linkedin.com - https://www.linkedin.com. – є , . , :  Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC) – http://www.aejmc.org;  International Communication Association (ICA) – https://www.icahdq.org;  International Association for Media and Communication Research (IAMCR) – http://development.iamcr.org;  European Research and Education Association (ECREA) http://www.ecrea.eu. ь, :  Journalism & Mass Communication Quarterly  Journalism & Communication Monographs  Journalism & Mass Communication Educator  Journal of Communication  Communication Theory  Human Communication Research  Communication, Culture & Critique  Journal of Computer-Mediated Communication. ( . peerreview journals). є 1-1,5 . є , . , «EЮrШЩОКЧ JШЮrЧКХ ШП АШЦОЧ'Ь SЭЮНТОЬ» ( SAGE Publishing): https://mc.manuscriptcentral.com/ejw. ’ :  , є , ;  / ;  Cover letter – ;  : ( , , ). 14 , ( ь ):  Abstract, key words  introduction,  literature review / problem statement and background,  research questions /hypotheses,  methodology,  discussion, results and findings,  conclusion,  acknowledgements (contributors, financing etc.),  references (bibliography),  appendixes (tables, graphs, figures etc.). . є ,є є:  APA (American Psychological Association style) – , є ( . );  MLA style;  Chicago Style;  Harvard style. ь ID. ID – ( ) . є . є Researcher ID – http://www.researcherid.com ( TСШЦЩЬШЧ RОЮЭОrЬ, є Web of Science); ORCID – СЭЭЩЬ://ШrМТН.ШrР , , , є (1) ; (2) / / ; (3) , . : 1. Investigator Handbook for Human Participant Research / Institutional Review Board of Utah State University, 2011. 49 p. URL: http://rgs.usu.edu/irb/ handbook/. 2. Johnson A. Improving Your Research Management : A Guide for Senior University Research Managers. 2nd ed. Amsterdam : Elsevier, 2013. 156 p. 3. Mapping development resources to the Vitae Researcher Development Framework / Vitae Careers Research and Advisory Centre (CRAC), 2011. 6 p. URL: https://www.vitae.ac.uk/vitae-publications/rdf-related/researcherdevelopment-framework-rdf-mapping-methodology-vitae-2011.pdf. 4. Mason L., McNerney F., Ward R. Higher Education Institutional Capacity Assessment Tool (HEICAT). Washington D. C. : IREX, 2016. 83 p. URL: https://www.irex.org/sites/default/files/node/resource/higher-educationinstitutional-capacity-assessment-tool.pdf. 15 5. On Being a Scientist : A Guide to Responsible Conduct in Research / Committee on Science, Engineering, and Public Policy, National Academy of Science, National Academy of Engineering, and Institute of Medicine of National Academies. 3rd ed. Washington D. C. : The National Academies Press, 2009. 63 p. 6. / . . . ’є , . . , . . є ; . . . . . : . . , 2016. 64 . 7. : . . / . . , Є. . , . . , . .- . . : . ., 2015. 256 . 8. . : . . : , 2004. 336 . 9. . URL: http://www.saiup.org.ua. 10. . . / (PСD) : / . . . : , 2017. . 68-73. 11. . . // . 1. 2017. 16 . URL: https://medialiteracy.zp.ua/mietodologhiia-miediadoslidzhien/. 12. . . // . 2014. № 6. . 204-208. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/NiO_2014_6_43. 13. ., . : . , 2016. 61 . : ь ь ), ь www.citiprogram.org). - , PСD? , , , ? . . ( ! ? , ! є , : CITI – . є: : ( - . ! 16 . ! ! ! - , . є ? . , , - , є . , , ? , , , - . !( . , є є . ' , , ? є . , , , . , , . , . .( !!" ! (І ! 17 ). , !" ) , . . . . , ' . , ? є , , : " : , . ' є . . . . , . є , , 'є : « є . - – – , , . . , . ? , . , ! . . !» , . ! ' ! , ? , - " є , , ? ! є - , є . - , , - ? , . , . - , . - ! ’ ? . , . ). . ь Ь ь , , . ( , ) (PСD) ». « є є , . Є » 145 . - є є , , , 2 , , . - . . 3. . 4. . - 5. . ь 1. , « , -Є , , . ,5 ’ ' « . 1. 2. є , », , 11 , : є « 24 , . (ПЮХХ ЩrШП.) « » . 34 USAID, ' : Є : , . , « – є . є , є » 18 , є , ’є ’ ; : , , . . ’є , ’є « - ( « є ’є - , є ’є , ’є ( » , . . , , є ; ’є )– є « ’є : ’є ), , є :« . є ’є ». . ’є ’є , » є , ; , , 19 – « ’є , ЦШНЮЬ – : ’є , , ; - - є, , : 3 ) є « , ; ’є ( , є Є. . є ’є - є , ’є ’є ’є 3) : є є , – . ( . », є є » ’є 2 ’є « є ’є ’є ’є - є ’є ’є є ) – ». є . , . ’є є ’є , , є . ЦШНЮЬ – ’є 1) 2) )» . є – – , 1 ’є ’є » « ( ’є ’є – . є ». є, , є , . , є modulusa – Д 1) ( ( ), , . . ЦШНчХО < ; 3) . . ЦШНОХХШ < ); 4) є . ЦШНЮХЮЬ – ; 2) , ; 5) , ; , Ж– , є , 6) 4 . , , ’є ’є , ’є є . « , ’є - ( є ) є , , – . є ); - ’є ). . : , , »5. – , , – – . , . є ’є , є, є , ’є ( ’є ( , ’є ’є ) ’є ), є є ( ( , . 20 - - . є 7 є )– , є , . – є , , , , ’є ’є , ( , . ЦШНЮХЮЬ – , , ), , ( , , ( ’є ’є . ( . ; ), . , ), , , . ’ ( , є , є . є ) , є ( є ) ’ є . . , – : ( є ( ) ; ) ; ( є ; ( ; ) – ь ; ( – ) – є ; ) – – . , є 8 – є . , ; . . : є , … є . . ’ , , ». , є є , є , , « . – , . . , , , є , . . є , є , - . , 9 . . є , є , « є, « », « ґ , . 21 . , ». , : , ( ) є ’є , . є « є . , є , , є , ’ , : . є ’ є , « , ? . – . є , ’ , , ! »12. ( є , ’є є , є , . , ! , ’є , . . є . , ) є є , . … , . ( , , . . є ». ), є , , , ’є є , є є » . , , , 13 « ’ , є є , ’ . , . , . є , , . .Є , : , ,– є » . є , 14 , , , , . є . . , , , є 22 ,– є є є є , : , , – . , , 15 є . , , , , , , - – . є . є , , є , », . , , є » ). – ) , , « є » є , », « ( є « ») , , . – , , . , , ’ , , , , є . : . є . , , є , : 23 , є , є ’ . , , є « ( – « . , , ) ( ( , . . . . ’ , . . є є « є , , є - , є . , , ( ( ( - 1) 2) 3) ); ); )16. ь 2. ’є , – є 4 . ( . . 9 . , , , . є3 ) - ( . . . . ) є ь ( ; , , ); , є ); є ), є – , , ( є . ( ( - ь . ) , – ) є , ь , , , , , ( ; , ( , . .Є є . : , ( ь , - - - , , , ’є , ; , є ). - : . , , – є ); ( є , ). « ( ь », ), ). ) є ’ ь , є ь . ( 24 ( -, ) -, – -, ( . ( . ь . ) , . , є . ь . ь є , є , , , . , , , 9 , « . є є . є є , - ; , , - « а » - . Гіпофу кція о у у а 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 є , , ь ь . Но , , , , є . , », , є , , ’ , ) є . є ( . . тку, о я. 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 туа ці я Но о туа ці я а ль та ток у у а Но о я 25 а ль та ток у у а я а . 3. . Гіпофу кція у у а о а о тку. 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 туа ці я Но о 12 . Гіпофу кція у у а я, іпофу кція о тку. я, туа ці я а ль та ток у у а о я . Гіпе фу кція у у а о а о тку. я, 12 10 10 8 8 6 6 4 4 2 2 0 а ль та ток у у а я . Гіпе фу кція о тку, о а у у а я. 0 туа ці я Но о 14 Но а ль та ток туа ці я у у а я . Гіпе фу кція о тку, іпе фу кція у у а я. Но о 9 а ль та ток у . Гіпе фу кція у іпофу кція о у а я у а я, тку. 8 12 7 10 6 8 5 6 4 3 4 2 2 1 0 0 туа ці я Но о туа ці я а ль та ток у у а Но о я 26 а ль та ток у у а я . Гіпе фу кція о тку, іпофу кція у у а я. 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 туа ці я Но о є ’є , , а ль та ток у , ’ , - . , , . , , є4 ; 3) ; 4) ( . 60- , ; 2) : 1) ь є , ; 50- . є . ( ( . 4). . ТЧЩЮЭ) – , є . . МШЧЯОrЬТШЧ) – . ШЮЭЩЮЭ) – ’ ( . ПООНЛКМФ) – « » 17 . , є . ( , є , є ’ . ( 27 , є - », . . , , ,– – « я , є, - у а . ’ , є ) . ’ . , . ’ , . ’ , є . . 4. ь« » ь ` ( ), , , . ’є є , є . . є є , , , , , . 28 є є , є – , є є , . . . . – ), ) . , –« . . , ,– ( ь . є , , , ») , , , ), є , . , , , , , ( , є , ’ є є є , . ( , , є , ґ ) , є ( , , . . , )19. є ’є ’ – ’є є , є , 20 , - . . є , є . є , є . ’ . . є є - є є є – ( є , . . ( , ’ . 18 є , . , ’є , , , 29 , є . , , , . . – , , є , є є , . , , , . . є , , « . . , . , , . . ), »22, єє , - , є ( , ( є є ) , ґ ’є . , , , ), . . . , є, , ’є « » – , , , . , , . . , ’ 1969 « 30 є є , , , . є . , є 23 ( є 24 « , ) 25 - . - : ’є є , , 21 ( : . є , , , , , , . » , . « , . »– , . . , . . , . є . є є « . , , ) . є . » « є є . » « , , , , . . , . , , ( . , : , , . – sustainable , ( 26 development)» . . . . . , . . , . . , – є . . , , є . . , є . є 27 , . , . . , . . ь , , . . . . . . , . . , , є . , . – , ’ , , , 28 . . , . . є . . , є , . . 28 . . 2002 ., , . . . , , , . , . . , є , , ’ , , , . ’є . , , є ’ 31 . є . , ’ , . ’ є , ’ , ’ , , , . . , . , . . - . . . 12. 13. є . . . , Mining. Data Mining ( . « », « , ’є є , ь , , . є « : . . , , - . . . . - , . 14. 15. 16. 17. 18. 19. : , . 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. є . ’є 29 , , , . . DКЭК , . ’є . », « ») – 1989 . », . є . DКЭК MТЧТЧР , , ’ , , , , 32 , є 11 є , , є є є , V. ’ , ь ’є , є є , , – . – . ь ’є , . ’є є , ’є , ’є , , є ь є . , - . ’є – ’є є є . . ’є ’є ’ є , ь , , є ’є . є , , , . ’ є . є Є. є є , . є є ’є є , є . , , , ’є . , є: 33 – - . , , , , . ’є . , , ’є , , , , , є . 1) , 2) ); 3) , ’є ( : - , ’є ; , , ’є ); ( ’є 4) ( ). , ь 3. . ґ Є. , , 1) , , є , , 3) є , ( , . , . ( , , , 34 , ), . ’є є , є 5) , . , , , , ’є - : є - ), є , . , ), , , , є ( , : є , 2) . , , . , 4) , – – , , , 6) , ’є 7) , , , ’є , « . , – , є є : . , , ’є . ; » ( : . , є . . . ( , є , , . , є . , , , , . « . ), ) . 30 є . ь , , ’ ( , є є , . ’ . , 4. 5. І , , (1908). є , . . . 3. , . є 2. , . , », Є. . ь ь . , 1. , є ), є 35 . – ’є є : 1) ’є , ; 3) , 5) є - , – ’є – ; 2) ; 4) . ь : ’є ; - ’є – ; , є - ; ’ , - , , – , є . , , . є є , , , - – ); – – ) – є ( є ( ’є , ); ’є . , є ( є ( ) ; є є , , ’є , : - , є, ); 31 . Є. . ( , ’є . ’є - є - ; – ( , - – є , ’є - є ’є є ь ’ . ( )– ь , , є 36 ). ) ( , ’є : , , , - – – – ’є ’ ; – , , - , ’є - , – , ; , ’є ; - , - – , ; ’є – ’є - , ’є , . ’є є . , , ’є ’є ; – , – ; , , , є є . . є , ’є є , ’є ’ , ’є ’є ( , - є , : є ’є - ; ’ є . ) , ( ( 37 . , , є є ). , , є , ’є , - є ’ , , – – - ; ; – . . , ’є , . 1). , є 1. . . ( І. І. ь , , , 2) ь ь ’ , , . , . є ’ ’ ’ , , ; ь ; є ь ’ 3) ) ь ь 1) 32 є , ’ , . . , , ; . . – - ь – ). . ’є ( . ’є . , ) , : . ’є є є , . , ; 6) ь ь ( 38 . ; , . 5) є . – ) ( ’ ’є ( 4) є – є ь , . ( 7) ) є , ’ ( ь ь ) є , ; ( ). . є ) / . , . ( ( ’ , , . ’ є . є є – ) ) ’ ; 8) 9) ; ь / ; ь 10) ; , , ( 11) ) . є , 12) є . , ’ . , ’ ; ь . ; 13) ь 14) ь , є , , . 39 / ’є . , ’є є Є. 2. ь ’є ’є - . , . , є , , , ь ; ; ’ ’ 4) 5) є 6) 7) 8) 9) 10) 11) 12) 13) 14) , є , ) , . , ; ( є , ь 3) - , є , 1) 2) ( , , ; - ; ; ; ; ; ; ; ; . ; 1) 2) 3) 4) ) ; - ’є - 40 ; 1) 2) 3) 4) 5) 6) ; ; ; ; ; ; - . 1) 2) 3) 4) ’є , Є. : . , 2. , ’є ; . . – ’ (« . – , є , – ( , »), . , ( ). ’ , є , – ’є . ’є , ’є . , є є ( є ; « , . , є ’є - ’ , . 4. , ( , , » , V . . , є – ) . 33 ) є , . 4. ; , . , є . ; є . є 3. - є, 1. ’є - ), – 41 , , є « є , , . , , » . є « ». , , , « , . , – « – – – . є . , , , … , , , – , . », ,« , , . » . 34 – – – ( ); ; ( ); : ( ( – – » . . , є . є « » є . , , « , є , . є ); ' : ( ; ); є , . , ), ; 35 , , . , , . , є 42 , - . , . є , , , є , « є . є « , є .)36. 1917 » є . , є « , , , , , « , .)), , . , , . – . , є - . » , ». - є: ; , – – (GЮОrrО КЮx châteaux! Paix aux chaumières! — ( БVIII Йє « – – ». , є БIБ (Friede den Hütten! Krieg den Palästen! – ( 5. є , . . ». є , ) ; 43 ’ ( ( , є ) , ; , – ( , ) ; – , , , – – , , – , , , ' « , ' » . . , , - , є , ’ . . , « . - 'є - є - : , , є » . , . , є : . , 37 . є є , є є . : . , , - . . є , , , ; , ; , ; - , ), , . , є , . , . « ' , ( , , - : . – , – – , є є . , , , - – . є є , , 44 - , є , , , . , – , є – « , є - », , ' є , 38 . є , , , , , , є - . , . , , . ' , . , , , ), PR 39 . . , . - - , є , 'є , - , . є , - R- , ( – . , є , , . , . , є , , . , . ь , ( . , є » , , , - ) , , є , . – 7G; , є , , ; 3G , . , 45 - є, АТ-Fi , ВШЮTЮЛО(SMM, SEЇ, , - , , , « - - . , ). - , , - , , . , : « 1. 2. 3. , - » « . є ». ? 4. . 5. 6. ? . є 7. 8. 9. 10. ? . . Й ? 11. ? ь 1. 2. 3. 4. 5. 6. . . 9. . . . . 10. 11. 1. , 1989. . 325. . . 7. 8. : . . . . 1846 : ., . : 2. . 2- ., . . 3. . , 1966. . 19. 4. , 1989. . 325. 5. : . ., 6. , 2001. . 87. 7. : : . . . : . . . . : . . . . : . / : , , . . . 19. ; . ., : .M 2- , : .– // . . , : : . . 4- . // / . : . : / , 2006. . 32-33. . ; . . ’ , 2009 . 21-22. : : . . , . ; : . . . . . , 2002. . 292-293. : / . ’ , 2006. . 37. : . 1993. №4. . 83. 47 : , , 1984. . . . 122. : : . . 35-38. . / . . . . . 18. . . - . 17. : . ., - , 2000. . 12. . 2- , . . : . . ., . . - / ., , 2009. . 21. 8. . . 21-22. 9. . , 1984. . . . 395. 10. . – . 396. 11. . // 4- . 12. . . . : / . ’ , . , 2006. . 11-12. 13. . 14. 15. 16. , 2008. . 149. . – . 18. / : , 2- , . , . . 84. . . 20. 21. . . : . . 27. 28. 29. . . : ; 2. . . . 22. 23. 24. 25. 26. : ., . . . 48. . 52. . 27-28, 29-30. . 18. . . , / . . , 2002. . 6. : , . . . : . .42-43. / . . : 30. . . 2., 31. : . ., 32. , , 2009. . 49-51. . . . . / . . : : 33. , , / . / . : , , . . , , 2008. . 48, 50. . . , - . / , 2008. . 42. . : . ., . . , . . . ; 2- , . : , 2008. . 160-161. . ., - , 2000. . 12-13. : . , . . ; . 2« », 2004. . 66-68. . . 3. . 28. / . . . 2. : . . ., . , : // THESIS. 1993. 34. . X. . .. . . , 2011. . 186. 35. . . 310-314. 36. . . . : , 2007. 196 . URL: https://sites.google.com/site/sonnepreisterin/ home/stati/hudozestvennyj-mir-georga-buhnera/glava-i-germenevticeskij-konteksthudozestvennogo-mira-georga-buhnera/1-2-biograficeskij-konteksthudozestvennogo-mira-georga-buhnera. 37. . : , (020000) « » (350400) « » (350700) / . . , . ; . .Д . . Ж. 2. : , 2012. . 16. 38. ё . . : . : , 2011. . 21. 48 . 39. . ; 2012. 550 . 40. : » (350400) .Д . . . // » 24 . . « . : . « . - V , , « 2015 . 41. . .[ .Ж; , 2015. 464 . (020000) » (350700) / Ж. 2. , : / . . . 49 , 2015. . 8-10. . ., ; 2- . ., . . ., : ь - Ь 1. 2. 3. . , - - ґ : - є ’є , . , ) 'є . . - 1. ’є [12]. . - . ь - ( . , ь - , - є є Д6]. , . . 1893 , . є ґ є , - , - , є , ,   , : є ( ). - , , , . 1940- , є 1640 - .  , ; , 50 , , . є є , , ,  є 1.  - - є : ( , « ’є , ), . є ), », , ( ( ), . ( . ), : - - : 2006-2012 - : , , , 4) , ,  ’   , . ; ; : . : - ; ; ;   2. , , - , . - . - - ; . . є - 1. 2. , . , , 3) , , є - 2) : 'є - 1) . ; 2.      / ). 51 . ( , , 3. ( є 4. ). 5. ). ( / . : ( . ( 3. 1) 2) ? ). є . . , : « » « ». є 2: « » « » 1 . ( 4: ( є, ). . . ), : , , . , / , , ’ , є є 52 є . ( 20 ) , , , =180 .=3 .). ) . , : ( є ). , - ( – . 61 є , є ; =300 31 , ) 61 , 3: 15 – : ? ). , . - 1: . . - [1] , , , 6. 7. 8. 9. , ( – 20 ( . . є 5: ь – . ( - . 2. . 3). є ь 3. : 4. + 1 4.02.2017 14 б 2= 24 2 3.02.2017 9 8=72 3 5.03.2017 5.5 б 8=44 . . . . 1. ( . 1( . 2( 5. 3( ) ) 4. ( ) є ) 1( ) ) 6: . . – reliability) – є є є є ( ’є є 85-90%. є . ТЧЭОr-coder . ( ). , Д11Ж. (ТЧЭОrМШНОr rОКХТЛТХТЭв ЭОЬЭ): , N – . , N 180Ж, , . 3. 1. . є з70 % 90 % ( 53 M– , , Д16, . 179– , , , , (1960, 1971 Д10]), alpha , [14], kappa , « 7, 8: є , , » , , є є , - ’ ( з70 % – . , з80 % , , ). ). ( ’ PКМФКРО ПШr SШМТКХ SМТОЧМОЬ). (1955) .). : з90 % , є , pi (2004) Д13Ж SPSS (SЭКЭТЬЭТМКХ ,є . , : 1. 2. 3. 1. є - ? - ? . : . URL: // . 2012. . http://www.aup.com.ua/uploads/metodology.pdf. 2. . . . // . 2013. . 52. . 18-30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_52_4. 3. . . : . ./ . . . : , 1999. 210 . 4. . . : // . . 2013. . 148. . 11-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMAs_2013_148_4. 5. . . : // . . . : , , . 2013. № 1045. . 30. . 69-74. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISD_2013_1045_30_13. 6. ., . : : . : , 2003. 200 . 54 7. 8. . : . ., . , 2009. 232 . : , 2008. 144 . 9. є . . . : . . 2- . 2- ., . ., . . : // . 56-59. . . . 2013. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2013_1_13. 10. Hallgren K. Computing Inter-Rater Reliability for Observational Data: An Overview and Tutorial // Tutorials in Quantitative Methods for Psychology. 2012. Vol. 8(1). P. 23-34. 11. Holsti O. R. Content Analysis for The Social Sciences and Humanities. New York : Addison-Wesley, 1969. 235 p. 12. Kerlinger F., Lee H. Foundations of behavioral research. 4th ed. Fort Worth : Harcourt College Publishers, 2000. 890 p. 13. Krippendorff K. Reliability in Content Analysis: Some Common Misconceptions and Recommendations // Human Communication Research. 2004. Vol. 30 (3). P. 411-433. 14. Scott W. Reliability of Content Analysis: The Case of Nominal Scale Coding // Public Opinion Quarterly. 1955. Vol. 19 (3). P. 321-325. 15. Vivian J. The Media of Mass Communication. 11 th ed. Boston : Pearson Education, Inc., 2012. 510 . 16. Wimmer R., Dominic J. Mass Media Research. An Introduction. 10 th ed. New York : Cengage Learning, 2014. 496 p. 55 Ь . Ь. - – , , . (1995), (1998). « , » « » (1999). є (1995), : . 40 . . 1. 2. 3. . . . ’ є 4. . ЯЬ. - - , ? . 1. , ґ , ’ . , , - . , . , , є . , , - . , , , є 56 , - . « ’ : є 2. . . ь Яs. є , , є  є , :  80- , ь  . , , . 'є « , І Ь І І Ь »ХVSгХ« ь Х ь іХ і А І Ь І І ьХ і І К І А Ц ТИ Т И 57 . » И Ь Х А А И , , І І і і , , Х ■ ■ , , - . » , . » , ’ « ■ І І А А ІА Ь А А А і ь ■ Х Х І Х І ьХ і « Ь »ХVSгХ« Х І Ь І І » И Ь Х А І І І І А ( і Х і Х Х ( і ь Ю ( Х Х « Ю Х І ( & Ь І Ь І і Х Х Х ) Х И Ь Х Х Ю А »ХVSгХ« І І » І ь ь І І ь 'є ь ь ь ь 'є ь (N=12-60) (n > 400) А ь І ь 58 ь 'є « цlanХчrymanпХХХ і Х і Ь іХ і »ХVSгХ« і іХ і Х і ь і » ХіХ І Ь І І п І І І - п д ь – ь б ь ? ь    - ”б “ : - / – : , ), , , , , , . ’ . ’ - є , : 59 : , , - / є - - , б ”б ’ - –  (   ь ь “ 3. І ’ , є И ИХ И Х Ь ' Ф у - у ю є ь в з ь В І г и і у д є ь й . є . ь , . - в з . є и и є й є  ,  ь , . ' . є , , , , . И ИХ И Х Ь ' ь ь 8-12 ' ь ' 1 ие 1-и А ь г - жгк б ь І 60 ь ( ) є  ь. ' , . є ,  . ь. 4. ' , ' . ь ь , (projecЭТЯО ЭОМСЧТqЮОЬ) ь : (ЩrШЛТЧР ЭОМСЧТqЮОЬ). , , . є є . ь   . ( ) , , , , . , є: ( , « »), . є , . . - . . . . 1. . , ( . ) . 61 є є « ь 2. , ґ . . –   є , ,  є (ПХООЩ МСКrЭ). ь ?» - : « І VТЛОr?» – , , « є« , 4. « :« ь , » 5. , ' /- ». ,« , « , . .« є?» , » « , є ». » « ». ь . :« . ». , , ь»? , ь». : ? . , , « », є є « . ,є . « ? » ». , » ь , « « , » є »? , . . є , є , ь « , , є ’є 3. ?», « , – , : , , , 62 . « ь, 6. « ь ». , ь . ь , ь, ?» ? , є « є « є ?» , , . , . , , ?» , , , « 8. . , , , , . , - , , , , є , ' . . , . ( ). . ' ) , є , є ( - ь - , , : , », , – , , , , . . ь, , ь?» ь є є . є , , , , « . . 7. , . є , ь , 63 є , , . є . , , . – . Ь (ХКННОrТЧР) є « є – ( , , є « . ?..» , ( , є, , , ) « ). , є « ?» , , є . - « . » , ( , ґ , , 1. є , ?..» є є ». , . , ?..» ( , , , . 2. , ' . . , , , є , , ) , « , є ) . . О-МШЦЦОrМО, , є є є є , , , є ' . 64 , - . , - . . є є є . , 'є , . 'є 'є , . : 1) , . є є є . ), , . . ), , 2) . , . , є ( є . . , , , ). / є , . , , є , є ' » ' 2. є . , , - « , , , є» . є , , - , « є , , є є , є , 'є , . ь . є , є 1. , 'є . ' , ' ( ( , , ' 'є , , 65 , є є , є 6 є ь є 12 . 1+1?» ’є , , . « , , є, , : ? ? ? є ? є є , , , ь ь , ь. ? ? 66 ? ь ?” , ' є ь , . « ..., є». «... ». , - ? ? є ь є « , , . , є , . , є , . , , ? є . , , , . , » , , є , 'є є , « ' , , , 3. : . , . : « . , ь є , є ь , , , ь ь ь, є ь , є . ь , ... , ». є - ь є , ь, « , - ь . є . «... ь , є ґ .« , ... . ... , ь ь , є 4. , : . , ь є є ' . ь : , ь ?» , ; (« ») , . ». . є . , / є « , , ». ? – , , . : 1. 2. є - є 3. « » 4. є . . , 5. , . . » « є ... є, ». ь, : 1. 2. « є ? 67 ? ? ? , ? 6. . ( ) . . . , 2001. 320 . . . 1. 2. 2002. 280 . 3. : 4. 2002. 920 . 5. : ., . 3- : .: 7. : 8. 2002. 752 . 9. . . : . . , - . . « », . . . : . . . », 2003. 272 . . / . - . : 68 . / . , 2009. . 271-296. : : . / : . , 1998. 289 . . , . : « . : . », 2003. 256 . ґ . : . . , . . . . - « . . . 6. . : : . / , 2009. 400 . , ь ь– , Є ’ . « 2005 . » , , . . . . US Department of State Joint project on «Democracy in Education» between Kirovohrad State Pedagogical University and Montclair State University, ErКЬЦЮЬ+ TОКМСТЧР MШЛТХТЭв, MОЯХКЧК EбМСКЧРО PrШРrКЦ. , . 130 , , , . – , , , , , . 1. : 2. 3. 4. 5. 6. , , . , - . . . - . -    ( - : ) ь ; « . : . . . , ., » («TСО LТЧРЮТЬЭТМ TЮrЧ», 1967), . , . , 69 ; , ь – є . , 1. . , 29 985 , , ’ . є « . є . ». , . є ’ . . « є , .) ’ , , ’є . ’є .) , , , », « », – (1940–1950, , « , , (1920- » , ’є « . », « « », » . , discours є – , є 1950- . « , ’є , ’є discours , є ( – récit, , є ). , « » . , ь» є . ’ є ь ь, є ь. «DТЬМШЮrЬО КЧКХвЬТЬ» (LКЧРЮКРО, 1952, Я. 28, № 1), є , . є « » . , « » ’є . . ’ ( , « ’є є , », – . ). ’є є , , . 70 , ’ є . ,  ( , ’   ( , , . , , , , є , ( ), є ); (« є є є ). . . є Д , , - , є « є , », , , » . . - »Д . , . ’є , , , є . – , , , « є . . є , – –« ’є ., є . 1995, . 44–45]. , . , , є . , ) є . . :« » є ( ). , . є , , , - . ґ є 71 , , 1990, . 137]. є »); , ( « – , , – ( ) – , є ь . 1960, . . , , , , , , . . є – . Д є , « – , –« « , XVIII , . ( « , є є )– ( ) – », « . : » , » – . , , , – . : ( є ’є є . «є », « , . » ’є ’є є » (1966) . » , « »– є , , . , .) ґ є є , « є , – , , ’є . , ». ’ : 1999, . 27]. - . - , є . « ’є , ’є , – , є– , 72 . є є « є », (БVI .), БVIII – БIБ « » , , ( » – ’є , , є .). « , є . » ( , « БVII – ». ). , - , « » « , »Д , – є є ( є є , , , , ». , . – . . , є , , є , є , є . ( ’ , є ( , , є є , , , є , є , є - » , - . , . , , , є ). , , , . . є БVIII , , , . , ), є БVII ). , ’є . є є . « . , , . ) є є , , , є . , ( є ) . є « є ’є , є ( 1994Ж. , є ь « » 73 . . є є: « , »Д , є ( – ( , . є ь є », « , « є , 1960- , . , , ). , є . , - . ( . , » є » « », « – « » , – ». , ь , , . ; – є , , . - ґ 74 » , , , « є , , - « – ’ – – . . - . ’є . є » . є : « », « :  » є ». ь . є « ), «  ( . ». « , є , . .) . , ь , 1989, . 121–122]. [Van Dijk 1998]: ). ,є є є , . , . . є , , . є , ( 1960- є , ., є , , , , ’ , . - 2009, » , . 84–86] , – , , . ’ . , , , , , . . 75 , , – , , , . , « - ( : , ’є . , , . 5). , - Д 2. , . , , : , . , , , . . - . ), Д . 5. 2009, . 85]). . ( 76 : є , , , , , є . , .       є , ’ ); . – , ), ,   .- .  - – - , . , – , . - ( , , , ’ , , , , є ( . , , . , : , . , . ( . ( . ( . ( . ( . . . ); , . , , ( . . . , . , , – . , . , . , . . , . . , . ( , . , , . ( ), , ( . ); ); , , ’ – . ); , , . . , ); ); ); ). , , . , – (Sociology of Knowledge Approach to Discourse (SKAD)), ґ . , , є . SKAD є є ( ) є 77 ( Reality» (1966)). . . , «TСО SШМТКХ CШЧЬЭrЮМЭТШЧ ШП Discourseanalysis.net. , , є є . The multilingual and interdisciplinary research portal of Discourse Studies. The interactive web site for all those working on language and society:  http://www.discourseanalysis.net 3. – , - « . p. 2]. є є » , . . . : - , ’ , ,     : ; є » , : , « » ДVКЧ DТУФ 2008, є « є ; є - ( ); - . є, , , є ; 78 – , , , » ДАШШН 2000, . Ж. , є є , , ’ , « » (Discourse Studies) , . . . є . , , (Discourse Analysis) «<…> - , , ;  ,   . . , . ( , ); ; , , »), є ( , , , – ( - є . « « . , , , , , - , ), , , « ( . » , , , , , є » ДVКЧ DТУФ 2008, p. 3]. є , – . Д http], [Wetherell 2001Ж), ( - . 4). 4. є . - - ’ - , - - є ь. ’ , 79 ( є ( ) . ) , , є – , є , ,  , є ; - ь . є 2003Ж: - ; ; ; ; 5)           . . ; 4) , , Д , , ’ 2) 7) ’ - 1) 6) – , , 3) . , . ь , ; ; ( ); , , . , , - є : ; ( ); ( ; . , є , ; ; ь 80 ь ; ); ; ; , ’ ; ь: -    ;     , , є є , , є ( ( є )  ) , ; ( . - , є є , , , . є ’є . , є , , - , : ? є ? є ґ . , . , є , є ь   ?    ( , , . 4. ; : ’ , ; . , - , , ) . , ; ); - . ; є є 81 , ? , ? ’ : « , http]. є є , , є , , ». ’є , . , , 1959 . є , , ); (  . . - « , « , – » , – ; , , , , є , ). , є – . 5. , , , » , , – » є . ( . ’ . . : , , , ,  , , , Д , , « Д 2008]. ь ь – є , 82 є , є . . « ( ) ь є ь», . , ( є ) , « є є « « ь ь , ( . . ’є «  :  », « », « « », « - , . 5). ( », « ( », « ( ( ь ; ’є , є ’ », – є», « ’ , , ) ). . – , – , є : »); », « », « , , . 83 », : « є», « є»); : », « ( Д . « »); ’ . – – – , , є ( , – ( є 2)  ’ », є є : , ( ( 1)  » є », ), ) : « ,« є ) , ’є . « . ь ’є – », : : »). . є . 1967, . 174] ( ), . ь 5. ь ’ ’ – ’ є , . ( , , . , , є ’є ), ь ( ,    ь ) є , – , – , - ’ , є ). ь є є , ( ’є 6. . , . ’ , є , . є - , , . ( ) , . , ( ); , , : ; , ( ); ’ 84 ,  ;   . .   . . , - є - . . ( ); . . . ), ; є , . , : , . ’є ), є . . є , , ; . ЇrТОЧЭОН є , є , - ’ є 85 є , . , - DТЬМШЮrЬО AЧКХвЬТЬ : , , . , ( . , . (TОбЭЮКХХв - є , ; є є (TЇDA)). є . . . , , . , - : ; . - - є .    , , є ґ . , ( . - ). ( . : « , є , , є , , , » ДRОТЬТРХ КЧН АШНКФ 2009, Щ. 89]. , , ґ , є . є , є , , ’є , , - , , , , . . , , . , є є , є , . », , . є , є « є , , . , , , , , .« п, . , » ДVКЧ DТУФ 2008, p. 8]. - є ’ . , , :  Language, Ideology and Power Research Group at Lancaster University (http://wp.lancs.ac.uk/lip)  Newcastle Critical Discourse Group (http://www.criticaldiscoursegroup.net)  Discourse and Rhetoric Group at Loughborough University (http://www.lboro.ac.uk/departments/socialsciences/research/darg/)  Discourse in Society. Website of Teun A. van Dijk (http://www.discourses.org)  Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines. CADAAD is an open community of researchers who are critically engaged with discourse (http://www.cadaad.net). 86 ь , ’ :  «Journal of Language and Politics» (https://www.benjamins.com/#catalog/journals/jlp/main)  «Critical Discourse Studies» (http://www.tandfonline.com/loi/rcds20)  «Social Semiotics» (http://www.tandfonline.com/toc/csos20/current)  «Discourse & Society» (http://www.discourses.org/journals/das)  «CADAAD. Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines» (http://www.cadaad.net/journal). є , . є , . є         є  ? є , [Van . : , є , . , . , , , , , – є є ? - ? : ? є , ? ? є , ? ? є - - ’ – є , , . є Dijk 2008, p. 10–12]: 1) 2) 3) , ? , : ( )? 87  ,  є є . : « , «      . , , , , ,– є , , ; ; . є, , ’ є . є . , , : ’ , , , , ; , » , , », » ДVКЧ DТУФ 2008, p. 11]: » є ; , є ? є є , , , ? , « « , )? є ( , , . , - є , , ’ , , ’ є , . . : – - , , ь , , – , 88 є є , , , , . – . , – ; , . є є , , – є є ( ’є . ь ь (ЬТРЧКЧЬ) , ь ь є ( ь ь ( ґ – , – ). , ( є ); – ). . . . . . / . . 136–137. . , ); , . . . . . : є . . . ( , , , є ’ : : , , . . , 2003. . 28–31. // ( ’є , ). ( ) // - – є ( ); ( , - , ’є , ( ). ), ’є ), , . – . . : . : http://discourseanalysis.org/ada9/st61.shtml. 89 , є / , , 1990. : , . // . 9. . URL: . . . . 1989. 312 . . . . 2., . . 352 . . : . . . . № 15 (55). . 5–12. . . : : 2003. 280 . : . . . . - .; . : . . . . . 1 (13). . . : . , 2013. 344 . . ( : : : . , / , 1967. 279 . . . , , 2008. / . », 1999. 416 . : , 2010. 656 . ) : , 2008. . 3–11. / . . « // , . . 2008. , . : . . . . « », . . // . . 9. . 1999. № 1. . 25–33. . . , , // 20 / . . . . . : . . . - , 1995. . 35–73. . / . , . , . , . .Б : , 2009. 356 . . ?/ . , . // . . . . 1. . 1. URL: http://discourseanalysis.org/ada1/st4.shtml. . . . : A-cad, 1994. 407 . . // . . . . 1. . 1. URL: http://discourseanalysis.org/ ada1/st9.shtml. Reisigl M. The discourse-historical approach (DHA) / M. Reisigl, R. Wodak // Methods of Critical Discourse Analysis / Ed. by Ruth Wodak and Michael Meyer. London : Sage, 2009. P. 87–121. The Linguistic Turn: Recent Essays in Philosophical Method / Ed. and with an Introduction by R. Rorty. Chicago: University of Chicago Press, 1967. 393 p. Van Dijk T. A. Introduction: Discourse and Domination // Van Dijk T. A. Discourse and Power. New York : Palgrave Macmillan, 2008. P. 1–26. 90 Van Dijk T. A. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London : Sage, 1998. 386 p. Wetherell M. Debates in discourse research // M. Wetherell, S. Taylor, and S. J. Yates (Eds.). Discourse theory and practice : A reader. Thousand Oaks, CA : Sage, 2001. P. 380–399. Wood L. A. Doing discourse analysis: Methods for studying action in talk and text / L. A. Wood, R. O. Kroger. Thousand Oaks, CA : Sage, 2000. 240 p. : 1. ’ , , 2. « 3. ? « 4. . » . , - є ? ? » ’ , 5. . , - 6. 7. . 8. . ? - . - 9. є , ’є 10. « »? 11. є 12. . є ’ . - , , ? - . : ь ь . ь . 91 . ь ь , ь ь ’є ( ) ’є ( ,« ) ( ’ ) », , ь 92 , Ь - ь , . (1999 .), . : ». . 2002 . є є « 55 3 , . є ( , – , , , ). . « . « , 2005 « 2007 . » ». . 1. 2. 3. 4. 5. : »: . є . . . ь 1. – . ( . , . , є . є , ,є , є , , , ), є є 93 є ( – є ,є ’ . ) є , ? , ( . , є , ). : , , є є , . 90- ЩЩ. ББ – . . : 1) , ; 2) , : , , ; 3) 4) ; ; 5) ; 6) 7) 8) ’ 9) 10) 11) 12) ґ ; ( ’ ) ; , ; ; ; . , ’є , ; – – є . – , . є , . ь є ь ь , . , є ь ь ь , 94 є – є є (МШЧМОptuКХ НШЦКТЧs), ( , ь є . . ь , , ). , , є , – ( . , « ). , , , , , є » « . , , . . є ь є ь є – . , , є є . , « є , . . є »( . . є ( . є ). , , ’є . є , ). - – , »: 14 ( є . )(. , . ’є », . . ББ БIБ , , , - 3. « ’є , є , ; – – , ’ , є є , . ’є , , є , , є » . . : 2. ’є . – ). є , . є 95 « , , « , , , , » (1990), , ( , ) , , ( . ( . є є . (. – . є . є ( , , , , « є » , , (. є , є « » , ( . ). . . є ). ’ , « ). ( , , є » є ’є . . ), . – є є . є 96 ґ , , ( ). ь є , , ), є , є ). . – ( ( , ( .Є . , 2. . ). є , , є , : , є , , (. 1. є , . 1) 2) , є . , , » є є , . є – ’ , ). ). ). , « , ): ’є є є , . , є 3. , , - . , , є , , , , , є – , , », , , , » , , , , .), , ( . : , , , , , ( . . , , , . ) , , , ( є )( . , , . 4. 1) 2) 3) ( є ). , 1) 2) 3) 4) 5) 1) ( ; ; ) , є 97 : ; ); ( . : ; - - , , – . . . ; , , , ). . , – « . – , . , ). ). ’ є є , ( ( , , , , « (. ’є . , . , ь ; : ). 2) 3) . – , , ). є є є, ( . ; . , є, є є, ). є . ( є є . , ь 5. ’ . є . – , . - , . ’є (. », 1987 , . . 2. 3. ( .) є є є, є ): ). ». , – ) , . 98 - « є , є ). ( . ); , . ( . є , ). – , : , , ( . ( . 4. « . є , 1. , , , . є ( , . , ( ); , . , . , « , » . (. ’є ; ? - ) - ; : ; ; ; » , ’є » » , ) - ( « , ( ? ? ь « ): , , 1) 2) 3) 4) 5) 6) . « ( . є є, . , , , ’ є , , , , є є є , , - ). 1. 2. , є 3. 4. , ). 5. . : . є . , , ( , - , – . « 1. . ’є » , « є . , , 99 », : , . « » « » (СЭЭЩЬ://ааа.вШЮЭЮЛО.МШЦ/аКЭМС?Я=ХЯОVИб-cfN8). 2. « (СЭЭЩЬ://ааа.вШЮЭЮЛО.МШЦ/аКЭМС?Я=г1РЮХ74ВRГШ), , , є « ’ »? ? . 1. 7–8 1997 .: 2. Є. : 2. : 3. : . : / . . » ’ » : ? , . , . : . , 1997. . 1. 250 .; . 2. 262 . : - , 2010. 416 . . « , 2001. 272 . . : . // . . 4. . . . , 1996. 416 . 5. . . : / . . , . . . : « », 2011. 223 . 6. . . . : , 2004. 284 . 7. Є . . ( ) // . 1998. № 4-5. . 3-17. 8. . . . : , , 1999. 288 . 9. . . // . . : , 1993. . 52. №1. . 3-9. 10. . . : . . : « », 2012. 288 . 11. . . . : , 2004. 256 . 12. . . : . : « », 2004. 208 . 13. . . // . : . , 2017 . . 1 (66). . 8-19. 100 . 14. . . ; . 17. . 43-52. 15. 16. 17. 18. « // . . : / . . . . : . Є . 1993. №6. . 3 – 13. . . : : , 2008. 712 . . . . », 1997. 824 . // ., . . , 2016. . ’є , 2008. 332 . . 101 : . : ь - Ь – ь 2012 , . – 2000-2001 – , « : « ». , 14 . 1. 2. 3. . 4. , , 29 . », « . 'є . ». . . « 1. , ґ ’ є є , , ». – , є є . , , є , є – . 1997 – , . – « 2001 , . 2000 – , », є , . , , є , - , є , . , , . є , . 102 – , , є . - , , є є . « », ( . , , , . , . є , ( . є .), « : . , . , (   . « , » ( , – ». , . ), , . , є » , ) , . є є , . « - , , . , , , - », : , ; . , « », « ґ 'є » , ». . , ’є є « , ’є ’є . , ’є » Д2, . 96Ж. . є - є 2. « є , , . .), . , є ,« , є . , ’є , , , : є . є, 103 , , , ’ , , є . , , ’ є « », « є , . » ( ), ’є ’є ; : « , є . .). . , 3. ь                 ’є ’є , », « », . , ’є : . ’є , , , . , , , . . . , . , . : », « ( . , ,   є є . : є , « » - 104 : , , ,          ( є « 1. . , , є»).   « є » 2. 4. ) ( ’є . – ( ) ( ’є . – . descriptor – « – : , ). , , ь ь » , ( , є , ). . , . є . « » – « є є » , , . ’є . . VII. . , . є : , 1986. .195-170. 105 є є , , // . , , . . – . , 1. . 50-103. 2. . . * – , : ’є ’ , . ? // , , , 1984. . . 4. , . . . 3. . // . ., / . : , 2000. 316 . . . . 1998. №4. .98-109. . - ., ’є 1. 2. . є 3. 4. , - . * є є = « 71- № « , 71! ! . . , є ’є . ! , , .* . є . . . * ? . ; є ? , , , є є 20 – ». є « . ?...» » ’є 1. 2. 3. 4. 5. 1 3 2 1 1 106 :« є , , . , .… …» 3 Ь Ь – « Є Є « » (PСD) ». . , , », . « , , , USAID, ЇSI, SаОНТЬС IЧЬЭТЭЮЭО, CКrТЭКЬ UФrКТЧО, . : , , 45 , :3 ,3 , , . , . : 1. 2. ь 1-2. 1. 2. 3. 4. 5. 1. 2. 3. ь 3. 1. 2. 3. ( 4. ь 4. ь 5. . : . є, . . . є. , , . є ь . . . . . , ь ь 107 , . . . ). . . – « 108 » 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 APA STYLE BIBLIOGRAPHY є є є References. . , The. « , - - » (JЮХв 22, 1999) ’ , A, An , , , « - May, June July. » (22 July 1999), . , - . « » » « 1,25 ( . , , , є , ). , APA . , . є , al. . є . , / &. , et : Books Allen, T. (1974). Vanishing wildlife of North America. Washington, D.C.: National Geographic Society. Nicol, A. M., & Pexman, P. M. (1999). Presenting your findings: A practical guide for creating tables. Washington, DC: American Psychological Association. Toomer, J. (1988). Cane. Ed. Darwin T. Turner. New York: Norton. Encyclopedia & Dictionary Bergmann, P. G. (1993). Relativity. In The new encyclopedia Britannica (Vol. 26, pp. 501-508). Chicago: Encyclopedia Britannica. 122 Merriam-Webster's collegiate dictionary (10th ed.). (1993). Springfield, MA: Merriam-Webster. Pettingill, O. S., Jr. (1980). Falcon and Falconry. World book encyclopedia. (pp. 150-155). Chicago: World Book. Magazine & Newspaper Articles Harlow, H. F. (1983). Fundamentals for preparing psychology journal articles. Journal of Comparative and Physiological Psychology, 55, 893-896. Henry, W. A., III. (1990, April 9). Making the grade in today's schools. Time, 135, 28-31. Kalette, D. (1986, July 21). California town counts town to big quake. USA Today, 9, p. A1. Trillin, C. (1993, February 15). Culture shopping. New Yorker, pp. 48-51. ь : є , , Щ. ЩЩ. . Website or Webpage Devitt, T. (2001, August 2). Lightning injures four at music festival. The Why? Files. Retrieved January 23, 2002, from http://whyfiles.org/137lightning/index.html. Dove, R. (1998). Lady freedom among us. The Electronic Text Center. Retrieved June 19, 1998, from Alderman Library, University of Virginia website: http://etext.lib.virginia.edu/subjects/afam.html. Fredrickson, B. L. (2000, March 7). Cultivating positive emotions to optimize health and well-being. Prevention & Treatment, 3, Article 0001a. Retrieved November 20, 2000, from http://journals.apa.org/prevention/volume3/ pre0030001a.html. GVU's 8th WWW user survey. (n.d.). Retrieved August 8, 2000, from http://www.cc.gatech.edu/gvu/usersurveys/survey1997-10. Health Canada. (2002, February). The safety of genetically modified food crops. Retrieved March 22, 2005, from http://www.hcsc.gc.ca/english/protection/biologics_genetics/gen_mod_foods/genmodebk.html. Hilts, P. J. (1999, February 16). In forecasting their emotions, most people flunk out. New York Times. Retrieved November 21, 2000, from http://www.nytimes.com. ь : , . є , "Ч.Н." ( no date) . URL , ь ь ( Shift+Enter). URL ь ! ь є, , . 123 Ь ( є – . . – analogy – ’ 1-2 , є ь . . , , . . ): . – bibliography – є , , , . . , , . , , . – internal validity – , , ь ) , , ь – validity – ). - . . – annotation – ( ь ь ь , – axiom – – analysis – , 'є Ь - ( ’ , , , , . , – sample – – probability / random sample – є . ( , : ); . – quota sample – , ( ). 124 , , – external validity – ’є 3 …200 … , є є , є є , 2 , – measurement in research – ( ’є ) , : ( ), ), ( , ) ; , , , . ( ; ( ь є ). ( , , / ), – deduction – ; . ( ’ ’ . . ь – MКstОr’s dissertation / thesis – , є , є ’ є , є , , ). ’ , – (independent/dependent) . , , . – idealization – . ’є , – experiment – ’є ) , – . ь – conference paper/presentation – ( – law – є , , , , . ( / ) – variable , : є . , , ; , - є , ь – population – , є . – hypothesis – ( ) , ’ – in-depth interview – , , ’є , ’є 125 , ’є є – idea – є – induction – , , ь є – - , , , , – key words – ( – conception – 'є – construct – ; , , є є , , ; , ). . , - , ’є , , , , 'є є є, . – longitudinal research – . – mass media research – , є , , , ( 126 є . : , є - ). / ( ) . – content analysis – , - , , ) . , ’ є ), ( – cohort-analysis – – ( , – coding – , . є ь – quantitative research methods – , , ,є , . . - , – intercoder reliability ( 85%) – category – . . є . ’є , ь ' , , , , , , - – method – є . , ’ – methodic technique – , . – methodology – , , , ; , , , , . – modeling – – , є , ’є , . ь ( – science – 1. , ; 3. є – reliability – ) – survey – ( . , є . , 'є , ( ь є є ' – acceptance rate – ( ) . , . ( , - , , – concept – , , . ; 2. , ) – reserch proposal – - ь . 127 , ) є . ґ є . є , – panel studies – є є – statement – . – field studies – , , . – є 55%). , , , є є , – postulate – , є є – margin of error – , – synthesis – 'є ' 5% : , – field observations – є , є ). є . ’є , . , є , . 'є . - – focus group – 6-12 , є , , », « , , ( , є ). є , , , , ). , ). ь – qualitative research methods – , , , 128 , є « ») - , . . – formalization – ’є ( – framing – , є – theses of research – (’ , ) . – theory – , , 'є є , ( , . (« . – scientific article – є ’ є ( » . . ( 129 Ь - . ) 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 ( ) Ь (СКЧНЛШШФ) - – . . – . . – . . – . . – . . є . 60 90/16. . . . . 9,7 № 166. 300 . ___________________________________ 07.12.2017. 69600, . . , є № 5229 ’є , 66 -41 , 11.10.2016 .