2. Помилки при даному виді дисграфії:
Розлад мовного аналізу і
синтезу
• Пропускає букви і склади;
• Міняє місцями букви і (або) склади;
• Не дописує закінчення слова;
• Пише зайві літери, склади в слові;
• Повторює букви і (або) склади;
• Змішує склади з різних слів;
• Злитне написання прийменника з наступним
словом;
• Роздільне написання префікса з наступною
частиною слова;
• Порушення меж речення;
4. Напрямки корекційної роботи
1. Розвиток фонематичного сприймання, фонематичного
аналізу та синтезу;
2. Розвиток навичок складового аналізу та синтезу;
3. Розвиток мовленнєвого аналізу та синтезу;
4. Формування самоконтролю за власним письмом.
5. Розвиток мовного аналізу і синтезу при усунення дисграфії на основі порушення
мовного аналізу і синтезу відбувається по-етапно засобом уміння визначати
кількість, послідовність та місце слів у реченні в такій послідовності:
1. Придумати речення за сюжетною картинкою і виділити в ньому кількість слів;
2. Придумати речення з певною кількістю слів;
3. Збільшити кількість слів у реченні;
4. Скласти графічну схему речення і придумати за нею речення;
5. Визначити місце слів у реченні;
6. Виділити з тексту речення з певною кількістю слів;
7. Підняти цифру, яка відповідає кількості слів в даному реченні.
6. Розвиток складового аналізу і синтезу:
1. Пропонується відплескати чи відстукати слово по складах і назвати їх
кількість.
2. Виділити кількість складів у названих словах - підняти певну цифру.
3. Скласти слово із складів даних хаотично (ка, лас; ча, кур).
4. Виділити перший склад із названих картинок, записати його. Об'єднати
склади в слово, речення.
Розвиток фонематичного аналізу і синтезу.
1етап - Формування фонематичного аналізу і синтезу з опорою на допоміжні
засоби та дії (графічна схема слова та фішки).
2-етап - Формування дій звукового аналізу в мовному плані (назвати слово,
виділити 1-й, 2-й та ін. звуки, уточнити їх кількість).
3 етап - Формування дій фонематичного аналізу в розумовому аспекті
(придумати слово з 3-ма, 4-ма, 5-ма звуками; відібрати малюнки, в назві яких
4 чи 5 звуків).
7. 1.Робота з голосними звуками
1а. Розглянь малюнки, визнач, які голосні звуки входять до складу слова, запиши відповідні букви:
___ ___ ___ ___ ___ ___
_______ _______ _______ _______ ________ ________
11. 1г. Прочитай речення, вставляючи букви, що позначають голосні звуки
У л__с__ р__ст__ть м__х__м__р__.
М__л__ р__д__ б__лк__ ж__в__ в д__пл__.
— Д__ Ів__нк__? — з__п__т__в
н__ш уч__т__ль Т__м__.
— Та в__н н__г__ п__л__м__в
і п__б__г д__д__м__!
12. 2. НАГОЛОС
2а. Гра «Регата». Розмістити пасажирів яхт на свої місця, визначаючи наголошений склад
13. 2б. Слова – омографи. Слова, що пишуться однаково, але по-різному звучать (в залежності від
місця наголосу) та мають різне значення
Почитай словосполучення та постав наголос в залежності від значення слова
Старовинний зАмок – металевий замОк Фіолетовий Ірис – молочний ірИс
Гладенький атлАс – географічний Атлас ПриклАд в рушниці – математичний прИклад
14. 3. Звуковий аналіз
3б. Розглянь, назви малюнок. Визнач перший та останній звуки. Розфарбуй схеми –
квадратики різними кольорами: голосний звук – , приголосний -
3а. Розглянь малюнок. Під ним виклади стільки фішок, скільки букв в слові:
16. 3б. Назви малюнок. Обведи букви, відповідні звуки яких є в слові
[м а р к и ц] [у и к о ч й а т] [с б і г к и а ш ж ] [в ж ш о а и р л к]
3в. Назви малюнок. Обведи склади, які є в слові, та запиши (в зошиті) утворене слово
мо, ло, ни, до, ні, да ко, ка, да, шта, ни, ні о, а, при, бри, ко, сі, си но, на, са, со, гіх, ріг
17. 3г. «Звуковий ланцюжок». Назви слово, визнач останній звук – він буде першим звуком
наступного слова.
Як варіант можна запропонувати учням продовжити ланцюжок від запропонованого слова - малюнка
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
___________________
18. Розмісти малюнки під схемами (2 – 3 класи – запиши у зошиті) за кількістю складів
Як різновид, можна запропонувати слова без опори на малюнки:
• Сад, лан, сік, бик, дуб;
• вода, рука, голуб, кілок, гайка;
• малина, корито, кулемет, чемодан, рахунок;
• журитися, підручники, кукурудза, побажання;
22. «Редактор». Використовуючи таблицю «Дзвінкі – глухі звуки», виправ
помилки і запиши відредаговані слова
Храт - __________ (град)
Пріт - __________ (брід)
Боед - __________ (поет)
Пасар - ___________ (базар)
Попер - ___________ (бобер)
Биріх іс априґозами - _____________________
(пиріг із абрикосами)
23. 4б. Приголосні тверді – м’які
Звук твердий Звук м’який
• Логопед називає ряд звуків, діти піднімають відповідну картку – символ: [с][с’][т][д][т’][д’][л’][л][з’][з]
• «Кольорова доріжка»: розфарбувати відповідним кольором схему
24. Нагадуємо дітям, що м’який короткий приголосний на письмі позначається відповідною буквою
і м’яким знаком
_________________ Ь ___________________ Ь
30. - із заданих букв:
3 3 3
СИР
3 3 4 3
ДРУГ
3 3 3 5 4 2
КАЛИНА
3 4 3
3 4
БУКЕТ
31. Розвиток звукового та складового аналізу та синтезу:
1. Із перших звуків (букв) склади слово:
Автобус, ґава, рибка, удав, сосна – АҐРУС
2. Із останніх звуків (букв) склади слово:
Дупло, ніж, сани, млин, абетка – ОЖИНА
3. Із третіх звуків (букв) склади слово:
Бобер, пірат, клубок, тісто, конкурс, слива, цуцик, об’ява
БРУСНИЦЯ
4. Із перших складів (усно ділимо слова на склади):
СУмочка, НИточка, ЦЯточка СУНИЦЯ
ГОлуб, РОбот, БИчок, НАгол ГОРОБИНА
5. Із останніх останніх складів:
моЖу, оРАВ, білиЛИ, калиНА ЖУРАВЛИНА
32. Деформоване слово (по буквах, по складах)
• З опорою на малюнок
И, М, З, А С, Х, Ц, І, І, Д ЧИ, ПОН, КИ НОК, СНІ, ДА
• Без опори на малюнок
М,Х,О - _______________ РО,ПЕ - __________________
Х,Д,А - _______________ ТОН,КАР - __________________
І,Н,Ц,А - ______________ ВА,ЛО,ГО - _________________
И,О,Ш,Л - ______________ РО,ВО,ТА - _________________
О,О,О,Л,В - ______________ ТІВ,ЛАС,КА - ________________
С,А,О,Д,К - _______________ БАЙ,НЕР,КОМ - ________________
О,Е,О,К,Л,С - _______________ ТАЖ,ВАН,НИК - __________________
О,К,И,Р,О,Т - _______________ ЛО,ПЕД,СИ,ВЕ - ____________________
33. Знайди слова серед букв, осінні виділи жовтим, зимові – блакитним
кольором:
йцукдощенгшщзхїковзаниєжд
логрибирпавіфячсмилижіпнеь
ошбморозюячсмипагплащвлм
цуоирукавицінвгкдмюбснігьог
нимакпарасолькабдлщзливаи
мтуманьтрнсанчатауквамячвкт
мисніжинкатинквахуртовинаб
ьлгевирійингжкалюжафвкниоі
Логопед пропонує скласти словосполучення речення і записати їх у зошити
34. Гра «Ланцюжок»
Утворити «ланцюжки» до складів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один склад
(або декілька), щоб утворилося нове слово:
Учням пропонуємо в ланцюжку самостійно визначити слова і виділити їх:
селожкашафаракетабіркалюжабаранокунь
мишахижакетчупринамистолижінкажандармоїдемо
Самостійно пропонуємо учням скласти подібний ланцюжок до малюнків:
- __________________ - ____________________
36. Деформоване речення
1. З опорою на малюнок 2. Без опори на малюнок
а) узгоджені між собою
школи, діти, біля, бабу, ліплять,
снігову
Б) не узгоджені між собою
на, урок, осінь, вчитель, про,
розповідати
1. настав, ось, місяць, осінній, перший
___________________________________
___________________________________
2. шумлять, озера, берези, біля,
золотокосі
___________________________________
___________________________________
1. побачити, Володя, йти, зайчик, і,
стежка, по, у, ліс
___________________________________
___________________________________
2. низько, сірий, по, пливти, хмари, небо
___________________________________
___________________________________
37. Склади речення, за числовим рядом порахуй кількість слів; побудуй схеми
складених речень
1) за питаннями
2) за запропонованою схемою
1) Хто? _________________ З ким? _________________
Що зробили? _______________ Де? _______________ Яку? ____________
Що? ______________, Який? _______________ Що? ________________,
Які? _______________ Що? ________________
2)
Мама з донькою ходили на базар за покупками.
Вони будуть готувати смачний обід.
38. Деформований текст
1. З опорою на малюнок 2. Без опори на малюнок
Весело взимку!
Василько ліпив сніговика.
Прийшла довгоочікувана зима.
Івасик на санчатах спускається з гірки.
Випав білий м’який сніг.
Тетянка і Олесь катаються на ковзанах.
40. Диференціація префіксів та прийменників у
словах та реченнях
• Розбий на слова:
ДОДАТИДОЧИСЛА ДОБІГТИДОРОБОТИ ДОСИПАТИДОКРАЮ
ДОЧИСТИТИДОДІРКИ ДОКАЗАТИДОКІНЦЯ ДОВЕСТИДОШКОЛИ
• Розбий на слова:
ВІДКИНУВВІДСЕБЕ ВІДБІГВІДСОБАКИ ВІДМОВИВСЯВІДЧАЮ
ВІДМИВВІДБРУДУ ВІДРУБАВВІДВЕРБИ ВІДКУСИВВІДСКИБКИ
• ЗАЙЧЕНЯЗАБІГЛОЗАПАРКАН. ЗАХАРЗАГУБИВЗАКЛАДКУЗАЗАВАЛИЩЕМ.
41. Робота із серією сюжетних малюнків
Прочитай запропоновані речення. Розмісти їх у потрібному порядку
На снігу вони побачили маленьке знесилене пташеня.
Вдома пташеня зігрілося, ожило і почало весело щебетати.
Одного ранку Михась та Софійка пішли на прогулянку до зимового лісу.
Дівчинка взяла його в руки і зігріла своїм теплом.
Діти вирішили забрати пташку додому.
Дітлахи не забували про пернатих друзів, завжди носили зернята до годівниці.
Через декілька днів горобчик весело пурхав біля годівнички.
42. Робота із серією сюжетних малюнків
Прочитай запропоновані слова. Узгодь їх між собою і запиши утворені речення. Дай назву.
Наступити, холодний, дощовий, осінь
Маленький, цуценя, залишатися, зовсім, один, під, дощ
Він, побачити, дві, сестрички, і жаліти, тваринка
Вдома, дівчатка, нагодувати, цуценя, і, воно, солодко, заснути
Тепер, у, малий, є, справжній, друзі
43. Прочитай вірші
а) Мишка «відгризла» останні букви кожного рядка. б) Котик дописав зайві букви у слова віршика.
Подумай, допиши, прочитай Знайди їх, закресли і прочитай
Мама вишила ме___
Квітами сороч___.
Квіти гарні, весня___:
— На, вдягай, синоч___.
В нитці — сонце золо___,
Пелюстки багрян___.
Ласка мамина цві___
В тому вишива___.
Вишиваночку візь___,
Швидко одягну___.
Підійду і обій___
Я свою матус___.
Маю зошпит, маю кницжку,
Он лержать вони на ліджку.
Маю читаснку й букжвар,
Значить, справужній я школояр.
Хоча бігатю, як вітзер,
Та вже знаю кільяка літпер.
Їх навчилась від тамтуся,
Решту в шклолі я нанвчуся.
Залишбайся вдодма, лязлько!
Хоч мені тебе і жалтко,
Ти іщфе не підртосла –
І для шкозли ще маула.