PAGE  
8

Українська міжнародна журналістика в контексті діяльності сучасних глобальних інформаційних акторів. Міжнародне радіомовлення
1. Міжнародні радіостанції в контексті провідних світових постачальників новинної інформації.
2. Становлення й основні етапи розвитку міжнародного радіомовлення.

3. Основні типи сучасних міжнародних радіомовних організацій.

4. Сучасний стан провідних міжнародних радіослужб та їх діяльність в українському медіапросторі (BBC, Радіо Свобода, Голос Америки).

1. Міжнародні радіостанції в контексті провідних світових постачальників новинної інформації.

Демонстрація та розгляд таблиці 1. 
ПРОВІДНІ ПОСТАЧАЛЬНИКИ 

НОВИННОЇ ІНФОРМАЦІЇ У СВІТІ

	ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ ІНТЕРНЕТУ

	↑
	↑
	↑
	↑

	Інформаційні  агентства
	Телемережі новин
	Радіослужби
	Міжнародні видання

	Reuters
	CNN
	BBC World Service
	Financial Times

	Associated Press
	ВВС World
	Voice of America
	International Herald Tribune

	Havas
	Euronews
	Deutsche Welle
	USA Today

	France Press
	Bloomberg TV
	France International
	Wall Street Journal

	ИТАР-ТАСС
	CNBC
	Liberty
	Time

	Интерфакс
	Sky News
	Free Europe
	Newsweek

	Bloomberg
	Deutsche Welle
	Free Asia
	Economist

	dpa
	Al-Jazeera
	Голос России
	

	РИА «Новости»
	Eurosportnews
	RAI International
	


2. Становленняй основні етапи розвитку міжнародного радіомовлення. 
Уже на зорі радіопередачі перших станцій могли поширюватись за кордони країни, на території якої знаходився передавач. Властива радіосигналові якість доставляти інформацію на велику відстань, долаючи бар’єри у вигляді національних кордонів, викликала цілий ряд технічних, політичних та юридичних проблем. Формування міжнародного радіоефіру виявило насущну потребу регулювання в цій галузі. У 1927 р. на міжнародній конференції у Вашингтоні було здійснено спробу розділити частоти мовлення між різними державами світу, щоб впорядкувати радіомовну діяльність і запобігти накладанню радіосигналів в ефірі. Проте міжнародний розподіл частот набув офіційного статусу лише після Мадридської конференції 1932 р. У подальшому він регулювався Міжнародною конвенцією з телекомунікацій.

Цілеспрямовані передачі, які мали адресатом зарубіжну аудиторію, розпочалися в середині 1920-х рр. У 1924 р. були організовані радіопередачі із США на країни Латинської Америки, що здійснювались під егідою Панамериканського союзу. У 1929 р. північноамериканські мовні корпорації NBC і SBC організували короткохвильове іномовлення на Латинську Америку. У другій половині 1930-х рр. створений на кошти американського мільйонера Рокфеллера Всесвітній радіомовний фонд організував мовлення на латиноамериканську та європейську аудиторію. Створена у США в 1936 р. Служба зарубіжної інформації сприяла поширенню ідей панамериканізму серед латиноамериканської аудиторії, використовуючи можливості іномовлення.

Одним з піонерів міжнародного іномовлення був Радянський Союз: передачі московського радіо для зарубіжної аудиторії, розпочаті в 1927 р., уже в 1930 р. велися 58 мовами. У 1938 р., коли в розпорядження радянської служби радіомовлення був наданий потужний 120-кіловаттний короткохвильовий передавач, прийом сигналу з Москви став можливий на всіх п’яти континентах.

Першими серед західноєвропейських держав регулярне іномовлення організували колоніальні держави, які оцінили можливості радіо як засобу забезпечення зв’язку між метрополіями та колоніями, постачання актуальної інформації європейцям, котрі мешкали на території заморських володінь. Радіо з його можливістю миттєвої доставки інформації у найвіддаленіші країни та континенти вигідно відрізнялось від періодичних видань, що надходили з метрополій з великою затримкою. Воно повинно було перетворитись (і перетворилось) на канал просування колоніальної політики європейських держав.

Передачі, адресовані зарубіжним слухачам, спочатку велися мовами європейських метрополій. У 1927 р. розпочалися радіопередачі Голландії на її заморські володіння. У 1931 р. в ефір уперше вийшли французькі радіопередачі для заморських територій. У Браззавілі (Конго) згодом були обладнані потужні передавачі, які аж до 1964 р. забезпечували ретрансляцію передач французького радіо для Африки.

Британське мовлення за рубежем, що здійснювалось з кінця 1920-х рр., спочатку зводилось до ретрансляції програм ВВС в англійських колоніях в Африці та Азії через створені англійцями ж місцеві радіостанції. Так, з 1927 р. британська короткохвильова радіостанція в Найробі (Кенія) щодня ретранслювала передачі ВВС, адресовані англійським поселенцям в Африці. У 1932 р., після тривалої технічної підготовки, що дозволила охопити радіомовленням з Лондона всю Британську імперію, ВВС організувала передачі англійською мовою для своїх колоній та домініонів у рамках Імперської служби іномовлення. BBC Empire Service, BBC Overseas Service
У цей же період було розпочато експорт культурно-освітніх і спортивних програм ВВС в зарубіжні країни (включаючи США та європейські держави), який набув згодом великого розмаху. У 1935 р. ВВС організувала ретрансляцію передач радіостанцій США по каналах англійського внутрішнього мовлення. Одночасно з цим передачі самої корпорації транслювались на американському радіо.

Але головним напрямком мовлення у передвоєнний період залишались британські колоніальні володіння. У Західній Африці ретрансляція передач ВВС була доручена в 1935 р. приватній компанії, яка забезпечила їхнє поширення на території Нігерії. Таким же чином у 1934 – 1935 рр. були організовані ретрансляції передач ВВС на С’єрра-Леоне та Гану.

Після початку другої світової війни служба мовлення на британські колонії була перейменована на Заморську. У роки другої світової війни європейські колонізатори, котрі прагнули зберегти за собою володіння в Африці, відкрили радіостанції ще в ряді країн континенту – як на територіях, підконтрольних Великобританії (у Північній Родезії, нині – Замбія), так і у “франкофонній” Африці (у Конго, Сенегалі). До кінця війни радіостанції існували вже в 15 африканських країнах.

У структурі ВВС була створена також Європейська служба, на яку покладалися завдання інформаційно-пропагандистської підтримки військових дій країн антигітлерівської коаліції на європейському театрі військових дій.

Після приходу до влади нацистів у 1933 р. Німеччина відкрила іномовлення англійською та німецькою, у наступному році – іспанською та голландською мовами. Фашистська Італія у 1933 р. створила службу мовлення італійською мовою, передачі якої були орієнтовані на Латинську Америку, а в 1935 р. до неї додалася служба арабською мовою, головною метою діяльності якої був підрив позицій Великобританії в арабському світі.

Приклад колоніальних держав Європи у створенні служби іномовлення та визначення її основних напрямків діяльності наслідувала Японія. Після створення перших японських радіостанцій на території окупованої Манчжурії, Кореї і Тайваню, у листопаді 1928 р. мовна корпорація NHK почала свої передачі для населення японських колоній, з наступною їхньою ретрансляцією місцевими радіостанціями. У 1941 р. передачі “Радіо Японії” – іномовного підрозділу NHK – велися 16 мовами. Здійснювався обмін радіопрограмами з іншими державами “осі” – Німеччиною та Італією.

Роки другої світової війни ознаменувалися активною боротьбою у міжнародному ефірі між радіослужбами держав-союзників по антигітлерівській коаліції та іномовленням країн осі “Берлін – Рим – Токіо”. У цей період отримали розвиток багатоманітні методи та прийоми пропагандистського та психологічного впливу радіомовлення на зарубіжні аудиторії та війська противника. Наприкінці лютого 1942 р. розпочалися перші передачі “Голосу Америки” німецькою та італійською мовами. Особлива увага приділялась також впливові на війська та населення азіатсько-тихоокеанського регіону, де США вели військові дії. У Сан-Франціско була збудована гігантська радіостанція, яка транслювала передачі японською, китайською та корейською мовами. Так в умовах війни формувалась одна з найбільших сучасних служб іномовлення.

Холодна війна. З початком протистояння західного та радянського військово-політичних блоків відбулася нова поляризація у сфері міжнародного мовлення. У 1946 р., на рік раніше “Голосу Америки”, ВВС почала мовлення на Радянський Союз. Після проведеної в 1948 р. реорганізаційної перебудови іномовлення ВВС, що привела до об’єднання Заокеанської та Європейської служб, підвищення централізації та координації передач на зарубіжну аудиторію, британські передачі велись уже 40 мовами народів світу.

На початку 1950-х рр. для мовлення на СРСР була створена радіостанція “Свобода”. На проведення передач на країни Східної Європи та балтійські республіки СРСР була спеціалізована радіостанція “Вільна Європа”. Аж до середини 1970-х рр. обидві станції, які мали штаб-квартиру в Мюнхені (ФРН), діяли під вивіскою незалежних інформаційних установ. Після того, як конгрес і уряд США визнали реальний статус станцій, у 1976 р. відбулось їхнє злиття в єдину організацію (RFE/RL, Inc.). “Вільна Європа/Свобода” стала провідною службою зовнішнього мовлення на СРСР та країни радянського блоку.

У 1953 р. розпочалися передачі радіостанцій іномовлення ФРН “Deutsche Welle” (“Німецька хвиля”), яка приділяла значну увагу впливові на східноєвропейську аудиторію. Серед 7 найбільш розвинутих країн світу великі служби іномовлення створили також Франція та Японія (так, у 1980-і рр. іномовлення “Радіо Японії” здійснювалось 23 мовами).

Розвиток міжнародного радіо супроводжувався спробами держав, з території яких велися передачі, використати транскордонне мовлення для здійснення своїх зовнішньополітичних цілей. Передачі, що велися з-за кордону, нерідко сприймались державами – об’єктами мовлення як замах на їхній суверенітет, як втручання у внітрішні справи. Це викликало прагнення обмежити вплив іноземних передач на національну аудиторію. У 1930 – 1940-і рр. в ряді країн запроваджувалась заборона на користування короткохвильовими радіоприймачами, які дозволяли приймати передачі зарубіжних станцій (приміром, населенню Японії, починаючи з 1933 р. і аж до американської окупації, було заборонено мати короткохвильові радіоприймачі). Здійснювались політико-дипломатичні демарші, а також вживалися заходи технічного приборкання ворожого іномовлення – переважно, глушіння передач шляхом створення штучних перешкод в ефірі.

Наприкінці 1920-х рр. у багатьох сусідніх з СРСР країнах активно обговорювалось питання про організацію глушіння передач московського іномовлення, що пропагувало ідеї світової соціалістичної революції. У 1930 р. цій проблемі були присвячені спеціальні дебати  обох палат британського парламенту. У 1933 р. за рішенням уряду Австрії було розпочато глушіння радіопередач з Німеччини, які спонукали австрійців до об’єднання в рамках єдиної нацистської держави. Напередодні другої світової війни Італія здійснювала глушіння передач ВВС арабською мовою, гітлерівська ж Німеччина глушила іномовлення Московського радіо.

У передвоєнний період і під час війни зовнішнє радіомовлення широко використовувалось воюючими сторонами для проведення підривної пропаганди та психологічної операцій. Під час війни держави нацистського блоку організували глушіння передач ВВС для європейської аудиторії. Однак британська влада, переконавшись у малій ефективності гітлерівської радіопропаганди, відмовилась від глушіння у відповідь передач німецького радіо на Англію.

У 1948 р. в обстановці “холодної війни” за рішенням сталінського керівництва було розпочато глушіння передач іномовлення ВВС та “Голосу Америки” на СРСР та країни Східної Європи. У періоди “потепління” міжнародної обстановки масштаби іномовлення скорочувались. Так, з 1973 по 1980 рр. єдиною західною радіостанцією, передачі якої глушилися з боку СРСР, була “Радіо Вільна Європа/Свобода”. У 1980 р., у зв’язку із загостренням міжнародної напруги, що настала після введення радянських військ до Афганістану, СРСР знову почав глушіння передач ВВС, “Голосу Америки” та “Німецької хвилі”. Водночас іномовлення Радянського Союзу, що здійснювалось 82 мовами загальною тривалістю 2200 год. за тиждень, не глушилося з боку зіхдних країн. Єдиною країною, яка глушила передачі радянського іномовлення, була КНР.

Спроби глушіння передач зарубіжних радіостанцій, що здійснювалися у післявоєнний період, продемонстрували неефективність цього дуже дорогого заходу інформаційної ізоляції. Так, британська колоніальна влада в другій половині 1950-х рр. організувала глушіння радіопередач прибічників незалежності Кіпру, котрі налагодили з території Греції та Єгипту мовлення для кіпріотів, не так і не змогла попередити крах колоніального режиму на острові.

Не досягли своєї мети і соціалістичні держави, які намагалися шляхом створення штучних ефірних перешкод уберегти населення від західних служб іномовлення. У 1963 р. глушіння передач “Радіо Вільна Європа” припинила Румунія, у 1964 р. – Угорщина. У період з 1956 по 1970 рр. не здійснювала глушіння західних радіостанцій і Польща. Потім, після масових заворушень на польському балтійському узбережжі, глушіння було поновлено. У 1986 р. Польща та Чехословаччина разом з СРСР заявили про свій намір припинити глушіння передач ВВС та “Голосу Америки”, залишивши за собою право на глушіння програм “Радіо Вільна Європа/Свобода”.

Під час організації глушіння ігнорувалася стаття 48 Міжнародної конвенції з телекомунікацій, згідно з якою усі станції, незалежно від їхнього призначення, не повинні створювати перешкод передачам інших мовних організацій. І тим не менше керівництво СРСР не припиняло глушіння, не рахуючись з величезними матеріальними витратами та з відчутними морально-психологічними збитками, викликаними застосуванням  цього заходу. У другій половині 1980-х рр. 70% потужності радянських установок глушіння використовувались для пригнічення передач “Радіо Вільна Європа/Свобода”, натомість як на глушіння передач “Голосу Америки” відводилось 10% потужностей, на створення перешкод іншим іноземним іномовним службам – 20%.

У січні 1987 р. Радянський Союз припинив глушіння передач ВВС. У травні того ж року було оголошено про закінчення глушіння передач “Голосу Америки”. Звільнені потужності установок з глушіння були переключені на створення перешкод передачам “Радіо Вільна Європа/Свобода”. Відповіддю стала технічна модернізація цієї служби іномовлення з метою підвищити потужність радіосигналів, що передавались.
3. Основні типи сучасних міжнародних радіомовних організацій. 
Розгляд «Порівняльної таблиці сучасних зарубіжних радіостанцій» через проектор.
Сучасне міжнародне радіо представлено різними типами мовних організацій, диференційованих за статусом, ознаками організації та фінансування, за призначенням та за характером програмної політики.

Державні служби іномовлення з офіційним статусом. До них відносяться радіостанції “Голос Америки”, передачі якої здійснюються під егідою державного інформаційного відомства USIA і відображають точку зору уряду США, “Німецька хвиля”, французьке іномовлення “Радіо Франс Інтернасьйональ” (RFI) та ін.

У свою чергу, вони розподіляються на служби, які адресують свої передчі іноземними мовами широкій зарубіжній аудиторії (“Голос Америки”, “Німецька хвиля” та ін.) і радіостанції, які ведуть мовлення рідною мовою та звертаються до співвітчизників, які мешкають за кордоном (служби іномовлення, створені у вірменії, Грузії, Литві, на Україні після розпаду СРСР та утворення на його місці нових держав).

Розвинуті системи державного іномовлення має ряд держав Азії (Японія, Китай, Індія та Іран), а також деякі арабські країни. Після єгипетської революції 1952 р., у період апогею антиколоніального руху в Африці та Азії, у Каїрі була створена одна з найбільших у світі служб іномовлення, оснащена найпотужнішими для того часу передавачами. При президентові Г.А. Насері Єгипет добився політичного лідерства в арабському світі й відіграв дуже важливу роль у згуртуванні звільнених держав у рамках антиколоніального Руху неприєднання. У цей період були організовані щоденні передачі іномовлення Каїрського радіо 30 мовами для всіх країн арабського світу та багатьох інших держав – переважно афро-азіатських.

Ряд арабських країн у 1980 – 1990-і рр. здійснював модернізацію технічної бази державних служб іномовлення на зарубіжну аудиторію, закупивши надпотужні короткохвильові передавачі. Так, у 1986 р. в Іраку було збудовано за французького технічного сприяння найпотужнійший у світі мовний комплекс. Напередодні іракської окупації Кувейту (у 1990 р.) на території цієї країни були обладнані надпотужні передавачі, які переважали за своїми технічними параметрами передавальне обладнання, яке мали в своєму розпорядженні “Голос Америки” та ВВС.

Служби іномовлення з громадським статусом – прикладом організацій такого роду є Всесвітня служба ВВС, “Радіо Японії” – іномовний підрозділ NHK. За схемою управління та фінансування вони близькі до офіційних державних установ, що здійснюють передачі на зарубіжну аудиторію. Так, Всесвітня служба фінансується з коштів міністерства закордонних справ (Форін Офіса), а не за рахунок коштів, що збираються у вигляді абонентської плати з користувачів приймальної апаратури та інших прибутків корпорації. Розмір щорічного бюджету служби затверджується парламентом. Мовна політика здійснюється у тісній координації з Форін Офісом і дотримується зовнішньополітичних орієнтирів британської держави.

“Сурогатні” (“замінні”) радіостанції іномовлення – служби, покликані виконувати функції “інформаційного заміщення”, переключення уваги місцевої аудиторії з передач національних станцій на альтернативні зарубіжні служби іномовлення. Такими є радіостанції “Радіо Вільна Європа/Свобода”, що фінансуються за рішенням Конгресу США з державного бюджету, а також станція “Radio Marti”, яка веде мовлення з 1985 р. на кубинську територію і є підрозділом урядового інформаційного агентства Сполучених Штатів – USIA. У документах Ради з міжнародного мовлення (США) відзначаються особливі характеристики радіостанцій “Радіо Вільна Європа/Свобода”, які, на відміну від державних західних мовних організацій, виконують місію заміщення національних служб мовлення у Східній Європі. К 1998 р. Конгрес США прийняв рішення про відкриту офіційну підтримку створеної раніше “сурогатної” радіостанції “Вільний Ірак”, яка ставить за мету повалення режиму Саддама Хусейна.

Релігійні – до них відноситься Радіо Ватікану і подібні до нього служби міжнародного мовлення, спрямовувані клерикальними колами.

Комерційні музично-інформаційні – це радіостанції, що будують мовну політику за формулою “музика+новини+реклама” та які фінансуються за рахунок рекламних прибутків. З огляду на істотні відмінності у культурі та музичних уподобаннях різних народів світу, наявності специфічних характеристик у кожного національного та регіонального рекламного ринку, досі не вдалося організувати глобальне музично-інформаційне радіомовлення, незважаючи на наявність відповідних технічних передумов.

Створені міжнародні музично-інформаційні мовні організації, як правило, орієнтовані у своїй діяльності на охоплення певного регіону планети. Так, комерційне “Radio Luxemburg” веде передачі на країни Західної та Центральної Європи.

У 1983 р. з території Марокко розпочалось музично-інформаційне мовлення радіостанції “Mediterrane-1”. Створена за участі французьких корпорацій, ця служба комерційного радіо, яка веде передачі французькою та арабскьою мовами, адресувала свої передачі середземноморській аудиторії, орієнтуючись переважно на країни Магрибу та Ближнього Сходу.

Особливим різновидом комерційних радіостанцій, які ведуть міжнародні транскордонні передачі, є так звані “піратські” радіостанції, мовлення яких здійснюється, як правило, з кораблів і морських платформ, що знаходяться в нейтральних водах. Екстериторіальність таких комерційних станцій дозволяє їм користуватись різного роду вигодами – наприклад, уникати сплати податків на рекламну діяльність в ефірі.
4. Сучасний стан провідних міжнародних радіослужб та їх діяльність в українському медіапросторі (BBC, Радіо Свобода, Голос Америки).

У 1990-і рр. Всесвітня служба ВВС, з її мовленням загальним обсягом 820 год. на тиждень, із 140 млн. постійних радіослухачів по всьому світові, перетворилась на одну з найбільших сучасних іномовних організацій. Головною метою її діяльності проголошено розповсюдження новин, висвітлення життя та культури Англії, британських досягнень у галузі науки та індустрії, відображення думок англійців про найважливіші проблеми сучасності. 28 мов. 
Українська служба була започаткована 1 червня 1992 року (після розпаду Радянського Союзу) і припинила мовлення 29 квітня 2011 року, залишившись лише в інтернеті на сайті bbc.ua.
«Ранок з BBC» та «Добрий вечір з Лондона» — це дві найпопулярніші радіопрограми, що велись у прямому ефірі безпосередньо з британської столиці і частково з Києва. Вечірня передача української служби BBC була завжди інтерактивною. Щодня ведучі програми запрошували своїх радіослухачів висловити власну думку на ту чи іншу актуальну тему електронним листом зі сторінки www.bbc.ua, смс-повідомленням на номер 104200 та за безкоштовним в межах України телефоном: 0-800-301-5050. Щоп'ятниці редактори BBC запрошували гостя, відому в Україні людину, яка є спеціалістом у своїй сфері. Це могли бути політики, політологи, діячі культури, науки тощо.

«Ранок з BBC» починався о 6.00 за київським часом у будні дні і тривав годину в ефірі радіо Ера та інших станцій партнерів. Ця програма також, до березня 2011 року,транслювалась на ультракоротких хвилях в Харківській та Київській областях, а також на частотах 594 кГц та 612 кГц в Києві та Харкові відповідно. Протягом програми «Ранок з BBC» ведучі в Києві та Лондоні подавали останні новини, транслювали інтерв'ю та сюжети на акуальні теми, оглядали свіжу українську та британську пресу.

· Світлана Пиркало — продюсер Української служби BBC, письменниця, журналіст

Формат ток-шоу «Коло запитань» є українською версією популярного у Великобританії суспільно-політичної програми «Радіо 4 Бі-Бі-Сі (BBC Radio 4)» відомої під назвою «Any Questions» і адаптований під українські реалії. Ток-шоу «Any Questions» з обговоренням актуальних питань, що стосуються економічних, соціальних і культурних проблем населення, існує у британському ефірі протягом майже 60 років і ефективно допомагає вирішенню багатьох нагальних проблем мешканців країни.

Радіостанція “Голос Америки” (VOA) у 1990-і рр. вела передачі 1300 год. на тиждень 43 мовами для аудиторії, яка орієнтовно нараховує 120 млн. чол. За роки свого існування вона відіграла суттєву роль у підготовці процесів лібералізації та ринкових економічних реформ, що відбуваються нині у колишньому СРСР і країнах, які раніше входили до радянського блоку.

12 грудня 1949 року Голос Америки розпочав на коротких хвилях мовлення українською. В пік холодної війни Українська служба Голосу Америки транслювала по 5 годин радiопрограм на добу, включно з однією годиною на Далекий Схiд РСФСР.
В серединi 1992 року, згiдно з угодою з Національною радiокомпанiєю України, крім на коротких хвилях, Голос Америки починає мовити також у внутрішньому радіоефірі України i водночас відкриває корпункт у Києвi. В сiчнi 1993 року українське державне телебачення розпочинає трансляцію щотижневого тележурналу Голосу Америки “Вікно в Америку”. У груднi 1999 року Голос Америки створює мережу власних кореспондентiв в Українi. У груднi 2004 року, пiсля низки прямих включень з “5-им Каналом” пiд час Помаранчевої революції, дебютує щоденна телепрограма новин Голосу Америки “Час-Time”. Крім цього Голос Америки проводить регулярні та спеціальні прямі ефіри з рiзними телеканалами в Українi. Загалом Голос Америки щотижня транслює понад три години телепрограм української мовою.
         31 грудня 2008 року, після понад 59-ти років в ефірі, Голос Америки припинив радіомовлення українською. 
Керівникaми Української служби Голосу Америки були: Никифор Григор`їв (1949-53), Євгенія Залевська (1953-55 – в.о.), Володимир Кедровський (1955-63) Дмитро Корбутяк (1963-64 – в.о.), Михайло Терпак (1964-77), Оксана Драґан (1977-88), Микола Француженко (1988-91), Володимир Біляїв (1991-98), Лідія Рудинс (1999-2005). Вiд 2005 року службу очолює Адрiян Кармазин.
Час-Time - щоденна 15-хвилинна iнформацiйна програма про подiї у свiтi, життя в Америці та американсько-українськi стосунки.

Вікно в Америку – щотижневий 20-хвилинний телевізійний журнал українською мовою про політичні, економічні й соціальні проблеми американського суспільства та шляхи їх вирішення.

Ра́діо Свобо́да - дійснювала і частково продовжує здійснювати мовлення на Росію, країни Східної і Південно-Східної Європи, Кавказу, Центральної Азії і Близького Сходу. За даними самої радіостанції, її загальна аудиторія становить 35 млн слухачів. 1976 «Радіо Свобода» і «Радіо Вільна Європа» об'єднуються. 1995 Радіостанція перебазовується до Праги (Чехія).

 Кореспондентська мережа радіостанції включає 23 корпункти (інформаційних бюро) і понад 1400 позаштатних кореспондентів. У різні роки авторами і кореспондентами Радіо Свобода були Емма Андієвська, Валерій Брайнін-Пассек, Аркадій Галинський, Олександр Галич, Ганна Герман, Віктор Єрофєєв, Ігор Качуровський, Володимир Малинкович, Володимир Охримович, Олег Туманов, Ірина Халупа, Петро Вайль, Савік Шустер, Владислав Проненко, Тарас Марусик та інші.
Слухати Ранкова Свобода Ваша Свобода Свобода сьогодні Європа на зв'язку Ми разом Молодь Плюс Суботнє інтерв’ю Втеча від свободи
ТБ – на еспрессо.тв та на громадське.тв

Мар’яна Драч – Директор, журналісти – В.Портников, Є.Солонина, Сергій Драчук, Дм. Шурхало
Література:

1. Беспалова А.Г., Корнилов Е.А., Короченский А.П., Лучинский Ю.В., Станько А.И. История мировой журналистики. – М., Ростов н/Д.: ИКЦ «Март», 2003. – 432 с.
2. Зернецька О.В. Глобальний розвиток ЗМІ і міжнародні відносини. – К., 1999. 

3. Кондакова М.Н. Специфика международного радиовещания (на примере русской службы Би-би-си)// Вестник МГУ. – Сер. 10. Журн. – 2001. - № 6. – С. 110-115.
4. Орлова В. В. Глобальные телесети новостей на информационном рынке / В.В. Орлова. – М. : РИП-холдинг, 2003. – 168 с.
5. Українська віза до зарубіжних ЗМІ (матеріали круглого столу «Зарубіжний радіо- і телепродукт в Україні»)// Телерадіокур’єр. – 2005. – № 3.
6. Сайти відповідних ТРК.

Обладнання:

Демонстрація через проектор таблиць «Провідні постачальники новинної інформації в світі» та «Порівняльна таблиця сучасних зарубіжних радіостанцій»; презентації до теми лекції
Радио "Рокс" транслирует программу Севы Новгородцева

Во вторник в эфир украинской рок-станции радио "ROKS" вышел первый выпуск проекта известного радиоведущего Севы Новгородцева "Осторожно, люди!".

Программа "Осторожно, люди!", которую можно прослушать также через сайт ВВС Украина - bbc.ua - это аудио-блог Севы Новгородцева, который является частью ежедневной, 30-минутной программы "БибиСева", выходящей на Русской службе Би-Би- си.

Отныне этот 4’30-минутный аудиоблог будет выходить в сети на всех 25 станциях радио "ROKS" дважды в день по будням, - в 10:30 и 18:30 по киевскому времени.

Сам Сева объясняет название своего аудиоблога так: "Находясь в городе Казань, я увидел огромный ржавый грузовик с высокими бортами, на которых было написано "Осторожно, люди". Мне очень понравилась это формулировка, потому что она могла звучать и как предостережение, и как гуманистический призыв".

Перед официальным запуском проекта, во вторник началось открытое утреннее шоу "Камтугеза" с ведущими Сергеем Кузиным и Соней Сотник с участием Севы Новгородцева.

Программа прошла не в эфирной студии Радио "ROKS", а на сцене столичного ресторана "Дежавю". Слушатели радио "ROKS" смогут пообщаться с легендой радио в прямом эфире с 9:00 до 10:00.

Также Сева Новгородцев проведет в Киеве свою программу "БибиСева", которая будет транслироваться этот же день на bbc.ua в 18:00 по Киеву. Гостем в его программе станет Сергей Кузин. Этот спецвыпуск "БиБиСевы" будет вживую транслироваться на Нажатьbbc.ua,Нажатьbbcrussian.com и на 25 радиостанциях сети радио "ROKS" по всей Украине.

Голос Америки

«Ми будемо говорити про Америку і війну, новини можуть бути добрими чи поганими — ми будемо повідомляти вам правду», — такими словами радіостанція почала мовлення. «Голос Америки» створювався на противагу геббельсівській пропагандистськіймашині.
До 2013 года[1] законы США запрещали государственным радиостанциям осуществлять вещание непосредственно для американских граждан. Целью этого запрета было оградить граждан США от пропагандистских заявлений своего собственного Правительства (Smith-Mundt Act), по другой версии данное вещание просто было нецелесообразным[2].

