Практика є невід’ємною складовою частиною процесу підготовки бакалаврів у закладі вищої освіти і проводиться на оснащених відповідним чином базах навчальних закладів.

 

Ступінь вищої освіти, спеціальність, освітня програма

Кількість

кредитів

Денна

форма здобуття освіти

Заочна

форма здобуття освіти

Ступінь вищої освіти: бакалавр

Спеціальність:

014 Середня освіта

Предметна спеціальність: 014.01 Середня освіта (Українська мова і література)

Освітня програма:

Середня освіта (Українська мова і література)

6

Рік підготовки

2-й

3-й

Семестр

4

6

Вид контролю

Диф. залік

Диф. залік

Головне призначення педагогічної практики полягає у вирішенні протиріч, що виникають під час переходу студента у нову якість «практичного вчителя». Практика є сполучною ланкою між теоретичним навчанням та самостійною апробацією знань, тобто сприяє адаптації студентів до педагогічної діяльності. Однією з функцій педагогічної практики є її виховний характер. Це перша серйозна перевірка готовності сьогоднішнього студента бути вчителем словесності.

Навчальна педагогічна практика – це перший крок студента до майбутньої професійної діяльності, можливість перевірити набуті теоретичні знання та сформовані у процесі вивчення практико-орієнтованих дисциплін вміння, навички та компетентності.

 

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ. КОМПЕТЕНТНОСТІ

Метою проведення навчальної педагогічної практики є розвиток компонентів професійної культури майбутнього вчителя, їхньої педагогічної майстерності, оволодіння педагогічними технологіями, сучасними методами, формами організації праці в галузі майбутньої професії; формування професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних умовах, інтересу до майбутньої освітньої діяльності, підготовка до неї; виховання потреби систематично поновлювати свої занння та творчо їх застосовувати в практичній діяльності.

Основні завдання практики:

-          формувати мотивацію до професійного становлення майбутнього вчителя: розвиток гуманістичної спрямованості у майбутній професійній діяльності; сталого інтересу до професії вчителя; позитивної мотивації до навчання; потреби у самовдосконаленні;

-          розвивати потребу когнітивного становлення майбутнього вчителя у збагаченні й поглибленні професійних знань, у розвитку інтелектуальних здібностей та педагогічного мислення;

-          сприяти розвитку педагогічних здібностей та формуванню фасилітативних умінь;

-          опанувати методиками педагогічних досліджень навчального та виховного процесів, педагогічної діяльності вчителів, взаємодії учнів та вчителів в освітньому процесі;

-          розвивати особисті якості вчителя: любов до дітей, громадянськість, колективізм, толерантність, патріотизм, креативність, принциповість, професійну працездатність, відповідальність, інтелігентність, ерудованість, тактовність тощо.

У результаті проходження навчальної виробничої практики студент повинен знати:

-          вимоги до навчально-виховного процесу в загальноосвітньому навчальному закладі, його особливості, умови продуктивності;

-          особливості педагогічної діяльності вчителя-вихователя;

-          психологічні особливості дітей шкільного віку;

-          умови створення комфортного навчального середовища для учнів закладів середньої освіти;

-          типи спілкування учителя з учнями в освітньому процесі.

У результаті проходження навчальної виробничої практики студент повинен вміти:

-          виконувати завдання, спрямовані на дослідження навчально-виховного процесу;

-          визначати тип професійної поведінки вчителів;

-          досліджувати характер взаємодії класного керівника з учнями;

-          проводити соціометрію;

-          досліджувати інтереси учнів.

Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:

-          здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти або в процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки й характеризується комплексністю та невизначеністю умов;

-          здатність вчитися, удосконалювати власне навчання й виконання завдань з високим рівнем автономності;

-          здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію;

-          навички обдумування;

-          дотримання етичних норм;

-          здатність аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти проблеми й виробляти рішення;

-          цінування різноманіття та мультикультурності;

-          навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій);

-          критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діяльності;

-          уміння застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності;

-          уміння застосовувати сучасні методики й освітні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;

-          уміння застосовувати методи діагностування досягнень учнів, здійснювати педагогічний супровід процесів соціалізації та професійного самовизначення учнів, підготовки їх до свідомого вибору життєвого шляху;

-          дотримання етичних норм у комунікації з колегами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;

-          уміння організувати комунікацію учнів і вихованців;

-          уміння обдумано обирати шляхи вирішення непередбачуваних проблем у професійній діяльності;

-          відповідальність за забезпечення охорони життя і здоров'я учнів у навчально-виховному процесі та позаурочній діяльності;

-          уміння створювати клімат, що сприяє навчанню всіх учнів незалежно від їх соціально-культурно-економічного контексту.

 

Компетентності

Результати навчання

Інтегральна компетентність

-     Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти або в процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки й характеризується комплексністю та невизначеністю умов

-          Здатний вчитися впродовж життя і вдосконалювати з високим рівнем автономності набуту під час навчання кваліфікацію;

-          Здатний аналізувати соціально та особистісно значущі світоглядні проблеми, приймати рішення на основі сформованих ціннісних орієнтирів;

-          Здатний створювати рівноправний і справедливий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від їх соціально-культурно-економічного контексту;

-          Здатний нести відповідальність за результати своєї професійної діяльності;

-          Здатний застосовувати сучасні методики й технології, зокрема й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;

-          Здатний застосовувати методи діагностування досягнень учнів, здійснювати педагогічний супровід процесів соціалізації та професійного самовизначення учнів, підготовки їх до свідомого вибору життєвого шляху;

-          Знає сучасні теоретичні основи предметної спеціалізації, здатний застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності;

-          Володіє культурою мислення, здатний до узагальнення, аналізу й синтезу в професійній діяльності;

-          Здатний критично використовувати світоглядні теорії в розв'язанні соціальних і професійних завдань;

-          Здатний реалізовувати державний стандарт і навчальні програми з української мови та літератури, додаткової предметної спеціалізації (за вибором студента);

-          Здатний з дотриманням етичних норм формувати комунікаційну стратегію з колегами, соціальними партнерами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;

-          Організовує співпрацю учнів і вихованців та ефективно працює в команді (педагогічному колективі освітнього закладу, інших професійних об’єднаннях);

-          Здатний розуміти значення культури як форми людського існування, цінувати різноманіття та мультикультурність світу й керуватися у своїй діяльності сучасними принципами толерантності, діалогу й співробітництва;

-          Здатний до рефлексії, має навички оцінювання непередбачуваних проблем у професійній діяльності й обдуманого вибору шляхів їх вирішення;

-          Володіє основами професійної культури, здатний до підготовки та редагування текстів професійного змісту державною мовою;

-          Має навички знаходження, обробки та аналізу інформації з різних джерел (передусім – за допомогою цифрових технологій);

-          Готовий використовувати методи фізичного самовиховання (рухових дій) для підвищення адаптаційних резервів організму і зміцнення власного здоров'я;

-          Здатний забезпечувати охорону життя й здоров'я учнів у навчально-виховному процесі та позаурочній діяльності

-     Загальні компетентності

-     Здатність вчитися, удосконалювати власне навчання й ви-конання, з високим рівнем автономності;

-     Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію;

-     Навички обдумування;

-     Дотримання етичних норм;

-     Здатність аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти проблеми й виробляти рішення;

-     Цінування різноманіття та мультикультурності;

-     Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій);

-     Критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діяльності

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

-     Уміння застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності;

-     Уміння застосовувати сучасні методики й освітні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;

-     Уміння застосовувати методи діагностування досягнень учнів, здійснювати педагогічний супровід процесів соціалізації та професійного самовизначення учнів, підготовки їх до свідомого вибору життєвого шляху;

-     Дотримання етичних норм у комунікації з колегами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;

-     Уміння організувати комунікацію учнів і вихованців;

-     Уміння обдумано обирати шляхи вирішення непередбачуваних проблем у професійній діяльності;

-     Відповідальність за забезпечення охорони життя і здоров'я учнів у навчально-виховному процесі та позаурочній діяльності;

-     Уміння створювати рівноправний і справедливий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів незалежно від їх соціально-культурно-економічного контексту

Міждисциплінарні зв’язки: навчальна педагогічна практика спирається на засвоєні студентами теоретичні знання з навчальних дисциплін «Педагогіка», «Психологія», «Основи наукових досліджень», «Шкільний курс української мови», «Шкільний курс української літератури», «Методика викладання української мови» та є підготовчим етапом до засвоєння курсу «Методика викладання української літератури» та до проходження виробничої педагогічної практики.


Кредити: 3