Мета викладання дисципліни

Європейська регіоналістика тісно пов’язана з іншими категоріями регіоналізму, зокрема з регіональною політикою. Якщо перше – являє собою комплекс ідей, устремлінь, який існує у вигляді ідеологічних конструктів, що відображають прагнення регіонів до більшої самостійності, вимогу врахування регіональних інтересів у публічній політиці, а також підкреслення регіональних особливостей, то друге – по суті, є способом забезпечення відповідних прагнень, разом з намаганням забезпечити збалансований економічний і соціальний розвиток відсталих регіонів країни. Здійснюються ці заходи як на рівні центральних органів влади держав, так і наддержавних структур, наприклад Європейського Союзу.

У даному курсі розглядаються теоретичні та практичні аспекти регіоналістики, а саме: питання політичного регіоналізму та регіональної політики у Європі, як на рівні національних країн, так і з погляду регіональної політики Європейського Союзу.

Мета навчальної дисципліни “Європейська регіоналістика: методологія країнознавчих досліджень” полягає в оволодінні студентами знаннями щодо історичних передумов та сучасного політичного регіоналізму й регіональної політики у Європі як у розрізі національних держав, так на рівні спільної політики Європейського Союзу.

Завдання вивчення дисципліни

-з’ясувати теоретико-методологічні основи регіональної політики та політичного регіоналізму;

-розглянути еволюцію регіональної політики на рівні ЄС;

-проаналізувати різноманітність регіонів у країнах Євросоюзу;

-вивчити принципи європейської регіональної політики;

-охарактеризувати транскордонну співпрацю, як складову європейського регіонального співробітництва;
-ознайомитися з основними регіональними проблемами, та регіональною політикою на національному рівні й рівні ЄС у європейських країнах (на прикладі Німеччини, Італії, Великобританії, Франції, Іспанії, Португалії, Швеції, Фінляндії, Ірландії, Польщі, Греціі, Кіпру).

Компетенції, яких має набути студент у процесі вивчення дисципліни

У процесі вивчення дисципліни, студенти мають зрозумітивплив моделей “центр-периферійних” стосунків у європейських країнах на засади регіональної політики на державному і наднаціональному рівні; розуміти, що основна мета урядів європейських країн, незалежно від ступеню політичної децентралізації – забезпечення рівномірного розвитку економіки і соціальної сфери на території всієї країни шляхом пошуку оптимальних моделей підтримки і стимулювання відсталих регіонів; враховувати, що проблеми вирівнювання диспропорцій економічного і соціального розвитку регіонів є одним з пріоритетів Європейський Союз.

У процесі вивчення дисципліни, студенти мають засвоїтинайголовніші теоретичні аспекти регіоналістики; історичні передумови формування різнорівневого регіоналізму як у окремих європейських державах, так і у загальноєвропейському вимірі; принципи та інструментарій здійснення національної та загальноєвропейської регіональної політики.

У процесі вивчення дисципліни, студенти мають навчитисьаналізувати політичний регіоналізм та регіональну політику європейських країн і Європейського Союзу загалом; досліджувати перспективи політичного і соціально-економічного розвитку європейських регіонів; застосовувати інструменти європейської регіональної політики, зокрема транскордонної, для підготовки проектів транскордонного міжрегіонального співробітництва.

Під час вивчення курсу студенти будуть узагальнювати підсумки досліджень політичного регіоналізму та регіональної політики у Європі, простежать динаміку якісних змін у європейських регіонах у ході реалізації цієї політики.

Кредити: 6
Семестр: 121