СУЧАСНІ ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ НАВЧАННЯ
Викладач: кандидат
педагогічних наук, доцент Бакаленко Ірина Миколаївна Кафедра: української
літератури, навчальний корпус № 2, 232 аудиторія (2й поверх) Email: irinabakalenko1970@gmail.com Телефон: (061)
289-12-75 (кафедра), (061) 289-12-94 (деканат) Facebook Messenger: https://www.facebook.com/irina.bakalenko/
ПРО ДИСЦИПЛІНУ
Cучасний етап розвитку освітньої системи в Україні характеризується широким використанням нових технологій навчання, що базуються на використанні нетрадиційних методів та засобів навчання. Ефективність впровадження нових розробок, інтенсифікація навчального процесу, активізація діяльності учнів в значній мірі залежить від оволодіння учителями навичками роботи з сучасними дидактичними засобами навчання, умінні визначити місце цих засобів на уроці, уміння досягати з їх допомогою дидактичної, розвиваючої та пізнавальної мети процесу навчання.
Відповідно до освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти освітньої програми «Середня освіта (українська мова і література)» курс «Сучасні дидактичні засоби навчання» має навчально-прикладний характер і передбачає розробку практичних рекомендацій, необхідних для студентів педагогічних закладів освіти як практичне керівництво в майбутній педагогічній діяльності.
Мета курсу полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх учителів-словесників щодо використання сучасних дидактичних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення української мови та літератури; організації навчально-виховного процесу найефективнішими формами, найдоцільнішими методами та прийомами навчання, зокрема з використанням сучасних інформаційних та Інтернет-технологій, на сучасному етапі розвитку вищої школи.
Концептуальна мета курсу: сформувати знання, вміння і навички, що необхідні для раціонального використання сучасних дидактичних засобів навчання та інформаційних технологій у контексті вирішення професійних освітніх завдань для забезпечення ефективності та результативності навчально-вихованого процесу; сформувати теоретичну базу знань в області комп’ютерних мереж і методики застосування цих знань у професійному середовищі (теоретичної компетенції), і навички роботи з ресурсами Мережі (практичної компетенції), ознайомити студентів-філологів з можливостями глобальної мережі Інтернет, правилами пошуку і використання інформації з Інтернет у науково-дослідницькій та освітянській практиці.
Основні завдання вивчення дисципліни «Сучасні дидактичні засоби навчання»: є забезпечення базової фахової підготовки вчителя в галузі використання сучасних дидактичних засобів навчання та інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки та проведення занять, для розробки та використання лінгводидактичних матеріалів, створення і виконання тестових завдань, формування вмінь керування комп’ютерним кабінетом, навичок використання соціальних сервісів Інтернет у педагогічній діяльності, набуття студентами практичних навичок оперування спеціалізованими ресурсами мережі Інтернет з метою підвищення рівня наукової та педагогічної діяльності.
Зазначений курс дозволить студентам систематизувати фундаментальні знання про засоби навчання, комп’ютерні мережі, освітні ресурси; освоїти спектр інструментальних способів і методів для роботи з ресурсами; сформувати уявлення про особливості функціонування пошукових серверів і освоїти навички роботи з ними для цілеспрямованого пошуку й систематизації даних, що стосуються педагогічної діяльності; підвищити ріень інформаційної культури студентів. Головним є вирішення практичних завдань: забезпечити студентів необхідними комп’ютерними адресами; навчити самостійно відшукувати інформацію; застосовувати технічні засобі навчального призначення та ІКТ з метою ефективного розв’язання різноманітних завдань щодо отримання, опрацювання, збереження, розповсюдження даних, які пов’язані з виконанням їх службових обов’язків в умовах інформаційного суспільства; застосовувати специфічні комп’ютерні технології відповідно до гуманітарних завдань.
Кожне заняття є поєднанням теорії та практичного тренінгу, усі заняття проводяться в комп’ютерному класі.
У результаті вивчення дисципліни студент повинен ЗНАТИ:
- знати роль сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання в навчально-виховному процесі;
- знати наукову класифікацію, характеристики й можливості сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати психолого-педагогічні основи узагальнення та використання сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання в процесі вивчення мови та літератури;
- знати складові (засоби та методи) сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати принципи роботи зі спеціальним програмним забезпеченням;
- мати уявлення про глобальну Мережу – Інтернет, перспективи та проблеми розвитку мережевого суспільства і мережних спільнот;
- мати уявлення про мультимедійні освітні технології;
- знати основні типи і принципи функціонування комп’ютерних систем;
- знати загальні принципи передачі і пошуку інформації в Інтернет;
- знати спеціальні гуманітарні ресурси Мережі (сайти, сервери, портали);
- знати дидактичні матеріали, інтерактивні продукти мережі Інтернет з метою їх використання в педагогічному процесі;
- знати основні алгоритми щодо створення Wеb-посилань (ярликів), копіювання, перекодування файлів і збереження інформації;
- знати науковий етикет копіювання, використання і презентації джерела, імпортованого з Інтернет (культура бібліографічного посилання і бібліографічного опису, академічна доброчесність);
- знати основи телекомунікаційного етикету;
- знати принципи розміщення інформації на пошукових серверах;
- знати правила (мову) створення простих і розширених запитів необхідної інформації;
- знати основні адреси пошукових систем і каталогів;
- знати основи інформаційної культури студента-філолога.
У результаті вивчення дисципліни студент повинен УМІТИ:
- інтегрувати в уроки мови та літератури сучасні засоби та нові інформаційні технології, сформувати власний індивідуальний стиль;
- виробити самостійне методичне бачення з вивчення обраного мовного матеріалу та практично застосовувати сформовані вміння та навички у майбутній педагогічній діяльності;
- уміти аналізувати нормативно-правові документи функціонування системи вищої та середньої освіти України;
- уміти працювати з комп’ютером як користувач стандартного програмного забезпечення;
- уміти використовувати сучасні засоби та ІКТН на заняттях з філологічних дисциплін;
- уміти формувати в студентів культуру праці в інформаційних середовищах;
- уміти критично оцінювати інформацію, що одержана з різних джерел інформаційного середовища (медіаграмотність);
- володіти методиками використання сучасних засобів та ІКТ у вивченні філологічних дисциплін;
- уміти розробити план вивчення філологічних дисциплін із поєднанням традиційних та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
- уміти орієнтуватись у доборі засобів і методів навчання з використанням комп’ютерної техніки;
- уміти використовувати комп’ютерно-орієнтовані системи навчання фахових дисциплін;
- уміти розробляти карткові завдання для контролю знань учнів із дисциплін філологічного напряму (спеціальностей) з використанням сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- уміти застосовувати на заняттях сучасні інформаційно-комунікаційні та традиційні засоби тестової перевірки знань;
- уміти проводити підготовку до занять з використанням сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- зберігати та організовувати спільну роботу із різними типами документів (зокрема Диск Google); створювати текстові документи, таблиці, мультимедійні презентації та форми засобами (зокрема Диск Google);
- уміти використовувати у педагогічній діяльності соціальні сервіси Інтернет;
- уміти користуватися сучасним програмним забезпеченням для створення і обробки відеоматеріалів;
- уміти використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для роботи із звуковими файлами;
- володіти навичками «інтуїтивної-зрозумілої» навігації в Мережі;
- уміти працювати з різними інформаційними ресурсами Мережі (електронна пошта, телеконференції, спілкування в режимі реального часу, соціальні мережі);
- уміти вести «діалог» з іншими користувачами Мережі; організовувати взаємодію між користувачами засобами соціальних мереж та Вікі-сайтів;
- уміти використовувати інформаційні ресурси як інструмент пізнання для вирішення своїх професійних завдань;
- уміти працювати з Інтернет-каталогами провідних українських та зарубіжних бібліотек; формулювати прості і розширені запити в основних пошукових системах;
- уміти використовувати спеціалізовані Інтернет-портали як джерело повнотекстової інформації з філології та гуманітарних дисциплін;
- ефективно використовувати засоби нових інформаційних технологій у своїй майбутній професійній діяльності.
Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:
Програмні компетентності |
Результати навчання |
|
Інтегральна |
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти або в процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки й характеризується комплексністю та невизначеністю умов |
РНЗн-1 Знає сучасні теоретичні основи предметної спеціалізації, здатний застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності
РНЗн-2 Володіє культурою мислення, здатний до узагальнення, аналізу й синтезу в професійній діяльності
РНЗн-4 Здатний реалізовувати державний стандарт і навчальні програми з української мови та літератури
РНУ-4 Має навички знаходження, обробки та аналізу інформації з різних джерел (передусім – за допомогою цифрових технологій)
РНЗЗ-2 Здатний застосовувати сучасні методики й технології, зокрема й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах
РНАіВ-1 Здатний вчитися впродовж життя і вдосконалювати з високим рівнем автономності набуту під час навчання кваліфікацію |
Загальні |
Здатність вчитися, удосконалювати власне навчання й виконання, з високим рівнем автономності |
|
Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію |
||
Навички роботи в команді |
||
Навички обдумування |
||
Здатність аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти проблеми й виробляти рішення |
||
Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій) |
||
Спеціальні (фахові, предметні) |
Уміння застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності |
|
Уміння застосовувати сучасні методики й освітні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах |
||
Уміння організувати комунікацію учнів і вихованців |
Міждисциплінарні зв’язки: Курс «Сучасні дидактичні засоби навчання» є необхідною складовою частиною вивчення фахових дисциплін та спецкурсів, професійної та практичної підготовки студентів-філологів. Він дозволяє дати студентам ґрунтовні знання про сучасні та найбільш доцільні дидактичні засоби та інформаційно-комунікаційні технології навчання, сформувати у них знання, вміння й навички викладання курсів української мови та літератури в середніх навчальних закладах усіх типів, творче методичне мислення й достатній рівень методичної компетенції.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є традиційні та інноваційні засоби навчання, спеціальне програмне забезпечення, інформаційні технології та їх використання при підготовці та проведенні уроків cловесності.
Результатами ефективного навчання за даним курсом є: розробка та захист індивідуального навчального проекту, що відповідає спеціальним вимогам до його вмісту з метою його наступного використання у навчальному процесі.
Курс «Сучасні дидактичні засоби навчання» пов’язаний зі спеціальними філологічними дисциплінами «Методика викладання мови», «Методика викладання літератури», «Шкільний курс української мови», «Шкільний курс української літератури», психолого-педагогічними дисциплінамине та курсом «Інформатика».