ЛЕКЦІЯ 4: МЕТОДИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

План:

 1. Методи науково-педагогічних досліджень

 1. Методи науково-педагогічних досліджень

 Всебічне вивчення своїх підопічних – галузь серйозної турботи спортивного педагога, і не тільки при першому знайомстві з новим складом групи. Зміни в середі вихованців відбуваються постійно: діти дорослішають, збагачується їх життєвий досвід, вони пізнають нове і щось забувають, з’являються нові риси у взаємовідносинах, нарешті, на кожному занятті виникають свої поведінкові нюанси. Для діагностики їх стану застосовують методи педагогічного дослідження.

Існує значна кількість методів наукового педагогічного дослідження. До таких методів відносяться: вивчення документації; відомості, що отримані від компетентних осіб (експертна оцінка), спостереження, бесіда, опитування, анкетування, самооцінка, створення педагогічної ситуації діагностичного характеру, педагогічний експеримент.

Достовірність отриманих результатів забезпечує тільки сукупне використання декількох методів.

Вивчення документації.

Основним джерелом знань є журнал вихованців, де існують відомості про кількість спортсменів, за батьків, номер телефону.

Поточні оцінки вихованців можуть характеризувати його сумлінність, рівень інтелекту, інтерес до окремих предметів, що можна використовувати у виховних цілях при виборі методів впливу. Корисно ознайомитися з планом виховної роботи тренера, з робочою програмою, протоколами змагань і іншої документації роботи.

Відомості, що отримані від компетентних осіб (експертна оцінка)

Це адміністрація ДЮСШ, тренер, психолог, лікар та медична сестра.

Спостереження за вихованцями можна проводити на тренуваннях, під час відпочинку. Крім тренувань має сенс провести декілька спостережень на уроках у загально-освітніх школах щодо отримання додаткових характеристик учнів.

Бесіда, як і інші мовні і письмові опитування, потребують попереднє осмислення педагогом завдання – що саме у підопічних варто взнати і як цього досягти, тобто спланувати зміст і методику їх проведення.

Самооцінка вихованцем його особистісних якостей і частоти або кількості їх прояву допомагає йому як би подивитися на себе зі сторони – очами іншої людини – і оцінити свої плюси та мінуси. Результати самооцінки разом з іншими отриманими раніше відомостями за учнів, допомагають педагогу з більшою цілеспрямованістю спонукати кожного з них до самовиховання.

Соціометрія (від лат. societas – суспільство і метрія – вимір) – метод вивчення міжособистісних відносин в первинному колективі і в інших малих групах. Але це характеризує тільки зовнішню сторону взаємовідносин, а для продуктивної організації виховного процесу необхідно мотиви цих міжособистісних відношень.

Отже, якщо є впевненість у відвертості відповідей, до питання «з ким?» додається – «чому?». За відсутності такої впевненості варто використовувати інші методи дослідження: спостереження, бесіда, створення педагогічної ситуації тощо.

Створення педагогічної ситуації діагностичного характеру.

У вигляді прохання педагог дає якесь завдання, що вимагає індивідуальне або групове виконання, а виконавців не називають. Віддавши розпорядження, педагог відвертається, роблячи вид, що займається якоюсь справою, потаємно спостерігаючи за реакцією учнів, отримуючи таким чином необхідні йому відомості за групові відносини і поведінці окремих дітей.

Педагогічний експеримент коректуючого характеру.

Педагог висуває припущення – гіпотезу – здійснення певного завдання завдяки використанню відповідних педагогічних засобів і методів, розробляє зміст дослідної перевірки гіпотези шляхом проведення природного формуючого експерименту. У даному випадку експеримент, як і інші методі дослідження, що розглядалися, спрямований на вирішення приватних завдань по корекції дій вихованців, які заважають проведенню навчально-виховному процесу.

 Контрольні запитання:

 1. Перелічите методи педагогічного дослідження.

2. Хто входить до складу компетентних осіб (експертна оцінка)

3. Надайте характеристику методу спостереження, самооцінки.

4. Як називається метод вивчення міжособистісних відносин в первинному колективі і в інших малих групах?

5. Опишіть створення педагогічної ситуації діагностичного характеру.

6. Опишіть педагогічний експеримент коректуючого характеру.

 Рекомендована література

 1. Волков Л. В. Теория и методика детского и юношеского спорта / Л. В. Волков. - К.: Олимпийская литература, 2002. - 295 с.

2. Гогунов Е. Н. Психология физического воспитания и спорта : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Гогунов Е. Н., Мартьянов Б. И. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 288 с.

3. Кон И.С. Словар по этике / И. С. Кон, А. В. Адо. - М. : Политиздат, 1983. -
445 с.

4. Петровська Т.В. Майстерність спортивного педагога: навч.посіб. / Т.В. Петровська. – К.: НУФВСУ, вид-во «Олімп. л-ра», 2015. – 184 с.

5. Воронова В.І. Психологія спорту: Навчальний посібник. / В.І.Воронова. – К.: Олімпійська література, 2007. – 298 с.

6. Деркач А.А. Педагогическое мастерство тренера / Предисл. Н.В.Кузьминой, А.Ц.Пуни, А.В.Тарасова / А.А. Деркач, А.А. Исаев. – М.: Физкультура и спорт, 1981. – 375 с.

7. Основи педагогічної майстерності: навчально-методичний посібник / Е.І. Федорчук, Т.І. Конькова, В.О. Заремба; За заг. ред. Е.І. Федорчук. – Кам’янець-Подільський: видавець Зволейко Д.Г. 2008. – 272 с.

8. Мулик Вячеслав. Сучасні вимоги до рівня підготовленості тренера // Теорія і методика фізичного виховання і спорту / Вячеслав Мулик. – 2002 – №4 – С. 11-15.

9. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос та ін.; За ред. І.А. Зязюна. – 2-ге вид. допов. і переробл. – К.: Вища пік., 2004. – 422 с.

 


Остання зміна: Friday 14 September 2018 11:56 AM