ЛЕКЦІЯ 7: ПЛАНУВАННЯ ТА ПОБУДОВА СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ

План:

1. Навчання спортивній техніки.

2. Оволодіння знанням на заняттях спортом.

3. Навчання спортивній тактиці.

 1 Технологія керування спортивною підготовкою

 Спортсмени часто не досягають високих результатів за недоліків у підготовці і перш за все, внаслідок незадовільного керування нею. Вся система спортивної підготовки повинна розгортатися в практичному процесі, як керована система.

Керування – багатогранний процес, який включає в собі  наступні основні сторони:

1. Забезпечення умов щодо проведення ефективної підготовки спортсмена.

2. Визначення індивідуальних особливостей і можливостей спортсмена.

3. Встановлення мети та тривалості шляхів її досягнення.

4. Встановлення більш конкретних завдань навчання, виховання та

підвищення функціональних можливостей.

5. Вибір засобів, методів, величин навантажень, циклів, періодизації, всього того, із чого складається програма підготовки.

6. Складання загальних і індивідуальних планів підготовки.

7. Практичне виконання програми підготовки і її корекція на основі співвідношення наміченого і виконаного.

8. Облік та оцінка стану і динаміка працездатності спортсмена, прийняття рішень на майбутнє.

Тренеру треба бути готовим до того, щоб одночасно займатися різними сторонами керування.

 2. Визначення індивідуальних особливостей і можливостей спортсменів

 Щоби всі засоби та впливи спортивної підготовки давали кращий ефект, вони повинні достатньо суворо відповідати силам і можливостям атлета, його здібності сприймати і засвоювати тренувальні навантаження, відновлюватися в певній мірі до наступного заняття або до наміченого терміну.

Найбільш повне уявлення за своїх учнів тренер отримує на основі даних медичного та педагогічного обстеження, а також самоконтролю вихованців, за умови постійного узгодження можливостей учнів із складеною раніше програмою підготовки – ослаблюючи або посилюючи одні її частини, виводячи невиправдані і включаючи нові.

Корисним вважається журнал спостереження тренера, в якому заносяться всі дані за кожного учня. Спочатку записується прізвище, ім’я та по батькові, дата народження та дата початку занять фізичною культурою, види спорту, отриманні результати в змаганнях. Потім треба відмітити умови життя спортсмена: склад сім’ї, середній заробіток на людину, квартирні умови. Треба відмітити також умови роботи учні, його навчання, відпочинку, кількість годин вільного часу, чим захоплюється спортсмен замість спорту.

Окрім цього необхідно залишити місце щодо характеристики спортсмену. В ній позначається, на основі спостережень, моральні та вольові якості учня (дисципліна, працелюбство, настирливість, колективізм, сміливість, воля щодо перенесення труднощів, бійцівські якості тощо).

Також оцінюються можливості нервової діяльності спортсмена (сильним або неврівноваженим, слабким, холоднокровним або легко збуджуваним).

Не можна посилатися тільки на пам’ять. На кожного учня відводиться 10-15 сторінок в журналі спостережень, куди записується все, що стосується

спортсмена.

 3. Встановлення мети та моделювання підготовленості в спорті

 Дуже важливо поставити перед кожним спортсменом реально досяжну мету – перспективну (на декілька років вперед) та близьку (на поточний рік). Вона встановлюється виходячи із функціональних можливостей спортсмена, його наполегливості, працелюбства та інших психічних якостей. Враховується також крива росту спортивних результатів за роками: в середньому один спортивний розряд у рік. Хоча мають випадки і більш швидкого прогресу і декілька повільного.

В становленні мети треба виходити із рівня спортивного результату, що прогнозується на основі обліку можливостей спортсменів, а також тривалості підготовки і умов для неї. Тут враховується комплекс оцінок ваших учнів, що отримані за медичним та педагогічним обстеженням. Потім підставляються ці дані із тими, що є в моделі підготовленості інших спортсменів або їх середніми даними. Далі робиться поправка на вік учнів і кількість років, що залишилося до розквіту їх спортивних можливостей.

Моделювання – важливий фактор організації і планування підготовки спортсмена, що дає можливість прогнозувати бажаний рівень досягнення, правильно ставити завдання, використовувати найбільш ефективні засоби тренування і наочно бачити шляхи до мети.

Чотири типи моделей прийняті в сучасному спорті: модель відповідності обраному виду спорту, модель спортивної підготовленості, модель спортивної діяльності і модель „після бою”.

Модель відповідності (перспективності відбору) вимогам при виборі спортивної спеціалізації, при вступі у спортивну школу, при визначенні перспективності. Щодо такої моделі звичайно використовують контрольні нормативи з урахуванням в них особливостей спортивної спеціалізації.

Модель підготовленості – головна складова при розробці мети і перспективи учня або команди на рік і більше. Таку модель складають компоненти і їх параметри, що вимагаються для виконання змагальної вправи відповідно поставленої мети – досягнути того чи іншого розряду або перемогти на тих чи інших змаганнях. Дуже часто прикладом є видатний спортсмен з його антроморфологічними і якісними ознаками (ріст, вага, тіло будова, маса м’язів і відношення в них повільних і швидких волокон, швидкість, вольові якості та ін.).

Модель змагальної діяльності, а точніше, прогнозуємої участі у змаганнях, напряму пов’язана з моделлю підготовленості. Разом із тим ця модель вимагає включення до неї додаткових компонентів, перш за все тих, які визначають технічні і тактичні дії спортсмена у змагальних умовах. Важливі і психологічні компоненти, за яких найбільша вірогідність досягнення в змагальних вправах результату, що прогнозується.

Модель змагальних умов модель „після бою‖, що передбачає комплекс зовнішніх умов, тотожних або близьких тим, із чим зустрічається спортсмен на майбутніх змаганнях, а також тренування у цих умовах. Головне в такій моделі – спортивні споруди, обладнання, інвентар, прилади (снаряди), час стартів, кліматичні і метео- умови, можливості і тактика суперника та ін.

 4. Основні засоби контролю та обліку

Щодо контролю та обліку використовуються наступні взаємопов’язані форми:

1) педагогічний контроль та облік;

2) щоденник самоконтролю спортсмена;

3) медичний та науковий контроль.

Для ефективного керування процесом підготовки спортсменів має бути регулярний контроль за їх станом, працездатністю, відновлення, адаптаційних можливостей, приведенням до вищої спортивної форми.

Для цього проводять три види контролю:

1) оперативний або поточний (щоденний, 2-3 рази в день, 3-5 рази на тиждень), який складається із декількох простих тестів, вправ, приладних вимірювань, що дозволяють побачити необхідну динаміку;

2) етапний (раз в 1-3 місяці) в кінці етапу або періоду, що включає комплексне обстеження багатьох сторін підготовленості спортсмена, щоби оцінити зміни, які відбулися під впливом проведених тренувань, виявити їх ефективність, визначити сильні і слабкі місця в стані і працездатності атлета;

3) підсумковий (в кінці великого циклу підготовки), що складається із етапного комплексу обстежень із додатком медичних методів для всебічної оцінки стану здоров’я спортсменів.

Для всіх видів контролю вибираються ті засоби та методи, які відповідають виду спорту, підготовленості атлета і найбільш характерні щодо оцінки стану і працездатності спортсмена.

 Контрольні запитання:

 1. Що таке спортивна техніка і які фактори впливають на її удосконалення?

2. Із яких структурних одиниць складається спортивна техніка?

3. Розкрийте послідовність навчання спортивної техніки.

4. Які знання найбільш необхідні спортсменам?

5. Що таке спортивна тактика і які фактори визначають її особливості?

 Рекомендована література

Основна:

1. Петровська Т.В. Майстерність спортивного педагога: навч.посіб. / Т.В. Петровська. – К.: НУФВСУ, вид-во «Олімп. л-ра», 2015. – 184 с.

2. Андреев В.И. Педагогика. Учебный курс для творческого саморазвития / В. И. Андреев – 2-е изд. – Казань, 2000. – 600 с.

3. Бордовская Н.В. Педагогика. Учебник для вузов / Н.В. Бордовская, А.А. Реан – СПб: Издательство «Питер», 2011. – 304с.

4. Воронова В.І. Психологія спорту: Навчальний посібник.                                / В.І. Воронова. – К.: Олімпійська література, 2007. – 298 с.

5. Гогунов Е.Н. Психология физического воспитания и спорта                                  / Е.Н. Гогунов. Учеб. пособие. – М.: «Академия», 2000. - 288 с.

6. Деркач А.А. Педагогическое мастерство тренера / Предисл.                           Н.В. Кузьминой, А.Ц. Пуни, А.В. Тарасова / А.А. Деркач, А.А. Исаев. – М.: Физкультура и спорт, 2001. – 375 с.

7. Жмарев Н.В. Управленческая и организаторская робота тренера                           / Н.В. Жмарев. – К.:Здорове, 2006. – 128 с.

8. Ильин Е. П. Психология физического воспитания / Е. П. Ильин. – М., 2000. – 486 с.

9. Карпушин Б.А. Педагогика физической культуры: учебник                                / Б.А. Карпушин.– М.: Советский спорт, 2013. – 300 с.

10. Кузьмінський А.І. Педагогіка: Підручник / А.І. Кузьмінський,                        В.Л. Омеляненко. – К.: Знання, 2007. – 447с.

11. Лисянська Т.М. Педагогічна психологія: Практикум: Навч. посіб. – К.: Каравелла, 2009. – 224 с.

12. Ложкин Г.В. Психология спорта: схемы, комментарии, практикум: учеб. пособ. / Г.В. Ложкин. – К.: Освіта України, 2011. – 484 с.

13. Мащенко Н.І. Основи педагогіки і психології вищої освіти: Курс лекцій / Н.І. Мащенко. –Кременчук: ПП Щербатих О.В., 2005. – 288 с.

14. Основи педагогічної майстерності: навчально-методичний посібник / Е.І. Федорчук, Т.І. Конькова, В.О. Заремба; За заг. ред. Е.І. Федорчук. – Кам’янець-Подільський: видавець Зволейко Д.Г. 2008. – 272 с.

15. Педагогика физической культуры и спорта: учебник / под ред.                        С.Д. Неверковича. – М.: Физическая культура, 2006. – 528 с.

16. Педагогіка: Хрестоматія / Уклад.: А.І. Кузьмінський,                               В.Л. Омельяненко. –К.: Знання-Прес, 2003. – 700 с.

17. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос та ін.; За ред. І.А. Зязюна. – 2-ге вид. допов. і переробл. – К.: Вища пік., 2004. – 422 с.

18. Петровська Т.В. Майстерність спортивного педагога: навчальний посібник. / Т.В. Петровська. – К.: Олімпійська література, 2012. – 184 с.

 Додаткова:

1. Алиев Э. Г. Проблемы агентской деятельности в мини-футбольных клубах / Эмиль Гуметович Алиев, Олег Семенович Андреев, Константин Викторович Еременко // Ученые записки. – 2008. – №10(44). – С. 3-5.

2. Бринзак С. Координатно-соціограмний аналіз міжособистісних стосунків членів спортивної команди / Сава Бринзак // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз.культури та спорту. – Л., 2007 – Вип. 11, т. 4. – С. 177.

3. Бріскін Ю. Структура та зміст навчальної дисципліни «Професійна майстерність фахівців олімпійського та професійного спорту» / БріскінЮ. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : зб. наук. пр. / за ред. С. С. Єрмакова. –Х. : ХХПІ, 2000. – №2. – С. 19-22.

4. Воронко Л.А. Особливості професійного спілкування як важливий компонент педагогічної майстерності тренера фізичної культури / Воронко Л. А., Колєватова Н. М.// Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічнінауки. Фізичне виховання та спорт. – Чернігів, 2007. – Вип. 44. – С. 28-32.

5. Коробкина В. И. Спор и конфликтные ситуации, поиск приемлемого решения /В. И. Коробкина, В. Ф. Ардельяноеа, A. B. Швардыгулин // Физическая культура и спорт в ХХІ веке : материал ІV Междунар. науч.-пркт. конф. – Волгоград, 2008. – Вып. 4. – С. 152-155.

6. Мулик Вячеслав. Сучасні вимоги до рівня підготовленості тренера // Теорія і методика фізичного виховання і спорту / Вячеслав Мулик. – 2002 – №4 – С. 11-15.

7. Практикум по спортивной психологии / Под ред. И.П. Волкова. - СПб.: Питер, 2002. - 288 с.

8. Социально-педагогические основы деятельности тренера: монография / Т.В. Михайлова. – М. : Физическая культура, 2009. – 288 с.

9. Горбунов Г. Д. Психопедагогика спорта / Г. Д. Горбунов. - М. : Советский спорт. - 2007. - 296 с.

10. Пірен М. І. Конфліктологія : підручник / М. І. Пірен. - К. : МАУП, 2003. -360 с.

11. Якимов А.М. Основы тренерского мастерства. Учебно-методическое пособие / А.М. Якимов. – М.: Терра-Спорт, 2003 – 176 с.

 


Остання зміна: Friday 14 September 2018 13:37 PM