Силабус навчальної дисципліни УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮ НА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВАХ

         

УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮ НА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВАХ

 

Викладач: кандидат економічних наук, доцент Мороз Олег Семенович

Кафедра: управління та адміністрування, ХІ корпус, ауд. Л325

E-mail: oleg.moroz.55@ukr.net

Телефон:(050) 341-75-87

Інші засоби зв’язку: Moodle (форум курсу, приватні повідомлення); Viber; Zoom; Skype;   Facebook Messenger (https://www.messenger.com/t/100007862268892)

 

 

Освітня програма // рівень вищої освіти:

«Економіка підприємства та управління бізнесом»  //

Магістерський

Статус дисципліни:

Нормативна

Кредити  ECTS

4

Навч. рік:

2023-2024

Рік навчання

 1

Тижні

14

Кількість годин

120

Кількість змістових модулів[1]

6

     в тому числі :

Лекційні заняття –     14

Практичні заняття –  14

Самостійна робота –    92

Вид контролю:

Залік

 

Посилання на курс в Moodle

https://moodle.znu.edu.ua/course/view.php?id=10544

Консультації: особисті – вівторок, 13.05 - 13.35; або за попередньою домовленістю телефоном чи іншими засобами зв’язку;

                         групові – за затвердженим розкладом проведення консультацій

ОПИС КУРСУ

Курс має на меті оволодіння студентами теоретичних засад менеджменту в цілому і кадрового менеджменту, зокрема, теорією та практикою результативного управління персоналом у підприємницьких структурах в змінних умовах соціально-економічного оточення цих структур для забезпечення загальноекономічної  підготовки для практичної діяльності за фахом в подальшому.

Опанування курсом навчальної дисципліни має забезпечити досягнення студентом комплексу компетенцій, що забезпечать формування у майбутніх магістрів сучасного системного мислення у галузі управління персоналом у підприємницьких структурах на всіх стадіях життєвого циклу цих структур у взаємозв'язку зі змінами як їх внутрішнього середовища, так і зовнішнього оточення. Зокрема, таких компетенцій, як здатність:

·           використовувати знання, уміння й навички в галузі теорії й практики управління персоналом, як специфічної форми ресурсу підприємницької структури, без якого не можливо її існування, в тому числі під час вирішення певних організаційних, поведінкових та соціально-економічних проблем;

·           застосовувати отриманні знання, уміння й навички у практичних ситуаціях з метою: формування трудового колективу підприємницької структури в необхідній кількості та потрібної якості;

·           забезпечувати підготовку необхідного для функціонування підприємницької структури та її розвитку рівня компетентностей персоналу, з послідовним розкриттям його трудового потенціалу та їх розвитком;

·           розбудовувати процеси управління діяльністю підприємницької структури як з точки зору застосування певних систем, методів та механізмів управління, так і шляхом їх кадрового наповнення та організації виконання управлінських функцій;

·           ефективного використання наявного персоналу з урахуваннях об’єктивної оцінки їх індивідуальних властивостей та результатів їх трудової діяльності як шляхом організації робочих місць та організації виконання трудових функцій персоналом, так і з використанням нормування і регламентації праці робітників, фахівців, професіоналів та керівників організації та з застосуванням інших методів;

·           розробки заходів щодо організації оплати праці та компенсації трудових витрат найманих працівників за виконаний обсяг робіт (виготовлену продукцію, надані послуги), а також формування сучасних мотиваційних систем в організаціях;

·           керування поведінкою найманих працівників та управління відносинами  між ними й працедавцями, а також та проведення соціального діалогу між учасниками бізнес – процесів, тощо.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ

У разі успішного завершення курсу студент зможе:

-       розраховувати оптимальну кількість працівників підприємницької структури;

-       використовувати сучасні методи добору, підбору та відбору кадрів;

-       володіти інструментарієм стимулювання працівників, що передбачає необхідність врахування внутрішнього потенціалу працівника;

-       здійснювати контроль виконання та професійно використовувати методи стимулюючої оцінки цього виконання у процесі управління;

-       здійснювати аналіз майбутніх потреб, що обумовлюють необхідність та основні напрями розвитку персоналу;

-       забезпечувати процеси управління персоналом як інформацією, так і відповідними документами;

-       застосовувати різноманітні методи оцінки персоналу;

-       розраховувати показники ефективності роботи персоналу;

-       адаптувати методи управління персоналом до умов функціонування як національних, так і багатонаціональних підприємницьких структур;

-       забезпечувати процеси персоналом як інформацією, так і відповідними документами, що регламентують цю діяльність, тощо.

Підґрунтям зазначених вмінь та навичок мають стати отриманні знання :

-       теоретико-методологічних засад та понятійно-категоріального апарату  дослідження  людських та трудових  ресурсів, робочої сили окремої підприємницької структури, регіону та в країни в цілому, їх структури, факторів, що впливають на їх відтворення та умови подальшого розвитку;

-       методологічні аспекти розробки й реалізації стратегії управління персоналом підприємницької структури й формування політик її трудовими реалізації, аналізу функціонування й маркетингового дослідження сучасного ринку праці, керування персоналом підприємницької структури як в процесі здійснення його трудової діяльності в цілому, так і в системі управління організацією зокрема;

-       основні форми та методи планування персоналу й формування трудового колективу підприємницької структури, професійної орієнтації й адаптації, а також навчання й розвитку персоналу, оцінки результатів його трудової діяльності й якісних характеристик, формування та реалізації трудового потенціалу підприємницької структури й використання його резервів;

-        механізми та інструменти організації процесу реалізації професійних навичок та здібностей персоналу підприємницької структури й управління ними;

-       основні характеристики інструментарію та методології організації оплати праці та побудови мотиваційних систем, формування корпоративної культури, розвитку соціального партнерства та договірного регулювання відносин між учасниками бізнес-процесів підприємницької структури;

-       сучасних підходів до формування корпоративної культури організації, забезпечення необхідної поведінки з боку працюючих та дотримання ними дисципліни (трудової, організаційної та виробничої), договірного регулювання відносин та розвитку соціального партнерства, тощо.

ОСНОВНІ НАВЧАЛЬНІ РЕСУРСИ

Робоча програма навчальної дисципліни, Змістовний план лекційного матеріалу, Плани проведення практичних занять, Методичні рекомендації до виконання індивідуальних дослідницьких завдань та групових творчих проектів. Теоретичні питання, тестові та практичні завдання і задачі для оцінювання рівня підготовки і контролю знань,   розміщені на платформі Moodle в Системі електронного забезпечення навчання ЗНУ

Довгань Л. Є., Ведута Л. Л., Мохонько Г.А. Технології управління людськими ресурсами. Київ : КПІ ім. І. Сікорського, 2019. 512 с.

Мороз О.С. Управління людськими ресурсами: навчальний посібник. Запоріжжя: ЗДІА,  2015. 324с.;

Мороз О. С. Стратегічне управління людськими ресурсами : навчально-методичний посібник . Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 171 с.;

Мороз О. С. Основи бізнесу : навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 372 с. + основні та  додаткові джерела інформації, що наведені в  Картці  забезпечення дисципліни навчальними матеріалами

 

КОНТРОЛЬНІ ЗАХОДИ

Поточні  контрольні заходи (max 60 балів):

Поточний контроль передбачає як висвітлення студентом теоретичних знань, так і прояв ним практичних навичок шляхом:

-       Усного опитування і обговорення питань, що передбачені Планами проведення практичних занять  та/або підготовки письмової доповіді (реферату, тез, статті, презентації, тощо) з цих питань

-       Виконання тестових завдань (експрес тестування) за пройденим матеріалом дисципліни

-       Виконання індивідуальних завдань у письмовій формі (контрольної роботи)

-       Розв’язання індивідуальних практичних задач та/або робота у групі над розв’язанням практичного завдання, поставленого викладачем

-       Участь у дискусії з обговорення суперечливих рішень та/або презентація власних досліджень (точки зору, певного підходу, тощо) з цих питань

У разі дистанційної форми навчання виконання практичних завдань, як і індивідуальних завдань здійснюється шляхом долучення їх до відповідного розділу дисципліни у СЕЗН ЗНУ (Moodle)

Підсумкові контрольні заходи (max 40 балів):

До підсумкового семестрового контролю допускаються студенти, які на дату консультації перед цим контролем склали всі змістові модулі. Інакше, студент ліквідує існуючу поточну заборгованість на консультаціях і може бути допущений до підсумкового контролю за складеним графіком, узгодженим з екзаменатором та деканатом ІННІ ЗНУ.

Підсумковий контроль знань та навичок, отриманих студентами під час вивчення  дисципліни здійснюється (незалежно від форми навчання) шляхом проведення усного контрольного опитування студента стосовно рівня його теоретичних знань з 3-х питань, передбачених для проведення заліку (з max оцінюванням по кожному з питань до 10 балів) та відповіді по 5-х практичних тестових завданнях (вірна відповідь по кожному з тестів - 2 бали), що  дозволяє отримати max 40 балів.  

Перелік теоретичних питань  та практичних задач, що винесені на контрольне опитування під час проведення заліку, затверджуються у встановленому порядку та наводяться на відповідній сторінці курсу у Системі електронного забезпечення навчання ЗНУ (Moodle).

 

Контрольний захід

Термін виконання

Max кількість балів

Поточний контроль (max 60% від загальної оцінки)

Денна форма навчання

Змістовий     модуль 1

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 1

8

Змістовий     модуль 2

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 2

9

Змістовий    модуль 3

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 3

8

Практичне заняття 4

9

Змістовий      модуль 4

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 5

9

Змістовий    модуль 5

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 6

9

Змістовий    модуль 6

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).  Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 7

8

Разом

60

Заочна форма навчання

Змістовий    модуль 1, 2

Виконання індивідуального завдання (контрольної роботи) п.а відповідного варіанту

Реферат

10

Виконання індивідуального завдання (контрольної роботи) п. b відповідного варіанту

Реферат

10

Змістовий    модуль 3, 4

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).   Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 1-а

10

Виконання індивідуального завдання (контрольної роботи) п.с  відповідного варіанту

Реферат

10

Змістовий    модуль 5, 6

Усне опитування і обговорення питань та/або підготовка письмової доповіді (реферату).   Групова робота на практичному занятті

Практичне заняття 1-б

10

Виконання індивідуального завдання (контрольної роботи) п.d  відповідного варіанту

Реферат

10

Разом

60

Підсумковий контроль для усіх форм навчання (max 40% від загальної оцінки)

Залік

За розкладом

40

Разом

100

Шкала оцінювання: національна та ECTS

За шкалою

ECTS
За шкалою   університету

За національною шкалою

Екзамен

Залік

A

               90 – 100 (відмінно)

5 (відмінно)

Зараховано

B

 85 – 89 (дуже добре)

4 (добре)

C

               75 – 84 (добре)

D

70 – 74 (задовільно)

3 (задовільно)

E

60 – 69 (достатньо)

FX

          35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання)

 

2 (незадовільно)

 

 

Не зараховано

F

         01 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом)

 

РОЗКЛАД КУРСУ ЗА ТЕМАМИ І КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ

Денна форма навчання

Тиждень

 

Тема заняття

Контрольне завдання

Кількість балів

Тиждень 1

 

Лекція № 1

Тема 1. Управління персоналом в системі управління підприємницькою структурою

Тема 2. Формування трудового колективу  підприємницької структури шляхом комплектування персоналу

Тема 3. Формування трудового колективу  підприємницької структури шляхом управління процесом вивільнення персоналу

Тема 4. Формування трудового колективу  підприємницької структури з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

Тема 5. Формування й реалізація резерву персоналу підприємницької структури

 

 

Тиждень 2

Лекція № 2

Тема 6. Кількісні і якісні характеристики персоналу підприємницької структури

Тема 7. Формування стратегії управління персоналом

Тема 8. Трудовий потенціал підприємницької структури й модель компетенцій її   персоналу

Тема 9. Планування персоналу підприємницької структури

//замість практичного заняття//

 

Тиждень 3

 

Лекція № 3

Тема 10. Професійна орієнтація й адаптація персоналу підприємницької структури.

Тема 11. Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком персоналу підприємницької структури

Тема 12. Організація робочих місць і виконання персоналом підприємницької структури його трудових функцій

 

 

Тиждень 4

 

 

Практичне заняття 1

Управління персоналом в системі управління підприємницькою структурою. Формування трудового колективу  підприємницької структури шляхом комплектування персоналу. Формування трудового колективу  підприємницької структури шляхом управління процесом вивільнення персоналу. Формування трудового колективу  підприємницької структури з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи. Формування й реалізація резерву персоналу підприємницької структури

8

Тиждень 5

 

Лекція № 4

Тема 13. Нормування трудових процесів у підприємницьких структурах

Тема 14. Регламентація трудової діяльності в процесі управління персоналом у підприємницьких структурах

 

 

Тиждень 6

 

 

Практичне заняття 2

Кількісні і якісні характеристики персоналу підприємницької структури. Формування стратегії управління персоналом. Трудовий потенціал підприємницької структури й модель компетенцій її   персоналу. Планування персоналу підприємницької структури.

9

Тиждень 7

 

Лекція № 5 

Тема 15. Формування апарата управління підприємницької структури

Тема 16. Зміст роботи керівника по управлінню персоналом у підприємницьких структурах

Тема 17. Організація й нормування управлінської праці у підприємницьких структурах                                

 

 

Тиждень 8

 

 

Практичне заняття 3

Професійна орієнтація й адаптація персоналу підприємницької структури. Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком персоналу підприємницької структури. Організація робочих місць і виконання персоналом підприємницької структури його трудових функцій.

8

Тиждень 9

 

Лекція № 6

Тема 18. Оцінка якісних характеристик персоналу підприємницької структури і результатів його трудової діяльності

Тема 19. Організація оплати праці персоналу у підприємницьких структурах

Тема 20. Формування сучасних мотиваційних систем у підприємницьких структурах

Тема 21. Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем,

 

 

Тиждень 10

 

Практичне заняття 4

Нормування трудових процесів у підприємницьких структурах. Регламентація трудової діяльності в процесі управління персоналом у підприємницьких структурах.

 

9

Тиждень

 11

 

Лекція № 7 

Тема 22. Керування поведінкою й дисципліною в системі управління персоналом у підприємницьких структурах

Тема 23. Організаційна (корпоративна) культура й управління персоналом у підприємницьких структурах

Тема 24. Соціальне партнерство у підприємницьких структурах

Тема 25. Корпоративна соціальна відповідальність

 

 

Тиждень 12

 

 

Практичне заняття 5

Формування апарата управління підприємницької структури. Зміст роботи керівника по управлінню персоналом у підприємницьких структурах. Організація й нормування управлінської праці у підприємницьких структурах.                                                 

9

Тиждень 13

//замість лекції//

Практичне заняття 6

Оцінка якісних характеристик персоналу підприємницької структури і результатів його трудової діяльності. Організація оплати праці персоналу у підприємницьких структурах. Формування сучасних мотиваційних систем у підприємницьких структура. Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем.

9

Тиждень 14

 

Практичне заняття 7

Керування поведінкою й дисципліною в системі управління персоналом у підприємницьких структурах. Організаційна (корпоративна) культура й управління персоналом у підприємницьких структурах. Соціальне партнерство у підприємницьких структурах. Корпоративна соціальна відповідальність.

8

ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА

1.        Балабанова Л. В. Управління персоналом : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2017.  468 с.

2.        Виноградський М. Д. Управління персоналом: навчальний посібник. Київ : ЦУЛ, 2019. 500 c.

3.        Гадзевич О. І. Оплата праці в умовах ринку : теорія, практика. Навчальний посібник. Київ : Кондор, 2018. 400 с. 

4.        Грішнова О. А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: підручник. Київ : Знання, 2019. 390 c.

5.        Довгань Л. Є., Ведута Л. Л., Мохонько Г.А. Технології управління людськими ресурсами. Київ : КПІ ім. І.Сікорського, 2019. 512 с.

6.        Залюбінська Л. М. Управління персоналом: підручник. Одеса : ОНУ, 2020. 252 с. 

7.        Крушельницька О. В. Управління персоналом : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2019. 296 с. 

8.        Мороз О.С.  Кадрова політика організації: навчально-методичний посібник. Запоріжжя,  ЗДІА, 2018. 161с.

9.        Мороз О. С. Основи бізнесу : навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 372 с.

10.    Мороз О. С. Стратегічне управління людськими ресурсами : навчально-методичний посібник . Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 171 с.

11.    Мороз О. С. Управління людськими ресурсами: навчальний посібник. Запоріжжя: ЗДІА,  2015. 324с.

12.    Палеха Ю. І. Менеджмент персоналу : навчальний посібник. Київ : Ліра-К, 2019.  338 с. 

13.    Петруня Ю. Є., Коляда С. П., Ковтун Н.С. Управління персоналом : практикум. Навчальний посібник. Дніпро : Університет митної справи та фінансів, 2020. 210 с.

14.    Хміль Ф. І. Управління персоналом : підручник. Київ : Академвидав, 2018.  488 с. 

РЕГУЛЯЦІЇ І ПОЛІТИКИ КУРСУ[2]

Відвідування занять. Регуляція пропусків.

Інтерактивний характер курсу передбачає обов’язкове відвідування практичних занять. Студенти, які за певних обставин не можуть відвідувати практичні заняття регулярно, мусять пропущенні практичні заняття відпрацювати або усно у формі співбесіди за питаннями, визначеними планом заняття під час консультацій за їх розкладом, або письмово шляхом виконання індивідуального письмового завдання (підготовки письмової доповіді / реферату) з одного з питань, передбачених планом проведення практичних занять. 

Студенти, які станом на початок екзаменаційної сесії мають понад 75% невідпрацьованих пропущених занять, до відпрацювання не допускаються. 

 

Політика академічної доброчесності

Усі письмові роботи, що виконуються слухачами під час проходження курсу, перевіряються на наявність плагіату за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення UniCheck.

Відповідно до чинних правових норм, плагіатом вважатиметься: копіювання чужої наукової роботи чи декількох робіт та оприлюднення результату під своїм іменем; створення суміші власного та запозиченого тексту без належного цитування джерел; рерайт (перефразування чужої праці без згадування оригінального автора). Будь-яка ідея, думка чи речення, ілюстрація чи фото, яке ви запозичуєте, має супроводжуватися посиланням на першоджерело. Приклади оформлення цитувань див. на Moode: https://moodle.znu.edu.ua/mod/resource/view.php?id=103857

Виконавці індивідуальних дослідницьких завдань обов’язково додають до текстів своїх робіт власноруч підписану Декларацію академічної доброчесності (див. посилання у Додатку до силабусу).

Роботи, у яких виявлено ознаки плагіату, до розгляду не приймаються і відхиляються без права перескладання. Якщо ви не впевнені, чи підпадають зроблені вами запозичення під визначення плагіату, будь ласка, проконсультуйтеся з викладачем.

Висока академічна культура та європейські стандарти якості освіти, яких дотримуються у ЗНУ, вимагають від дослідників відповідального ставлення до вибору джерел. Посилання на такі ресурси, як Wikipedia, бази даних рефератів та письмових робіт (Studopedia.orgта подібні) є неприпустимим. Рекомендовані бази даних для пошуку джерел:

Електронні ресурси Національної бібліотеки ім. Вернадського:http://www.nbuv.gov.ua

Цифрова повнотекстова база даних англомовної наукової періодики JSTOR: https://www.jstor.org/

 

Використання комп’ютерів/телефонів на занятті

Використання мобільних телефонів, планшетів та інших гаджетів під час лекційних та практичних занять дозволяється виключно у навчальних цілях (для уточнення певних даних, перевірки правопису, отримання довідкової інформації тощо). Будь ласка, не забувайте активувати режим «без звуку» до початку заняття.

 

Комунікація

Базовою платформою для комунікації викладача зі студентами є Moodle, а також інші засоби зв’язку, зазначені у даному  Силабусі навчальної дисципліни

Важливі повідомлення загального характеру – зокрема, оголошення про терміни подання контрольних робіт, тощо – можуть бути розміщені викладачем на форумі групи / курсу.

Для персональних запитів використовується сервіс приватних повідомлень. Відповіді на запити студентів подаються викладачем впродовж трьох робочих днів.

Для оперативного отримання повідомлень про оцінки та нову інформацію, розміщену на сторінці курсу у Moodle, будь ласка, переконайтеся, що адреса електронної пошти, зазначена у вашому профайлі на Moodle, є актуальною, та регулярно перевіряйте папку «Спам». 

Якщо за технічних причин доступ до Moodleє неможливим, або ваше питання потребує термінового розгляду, направте електронного листа з позначкою «Важливо» на адресу tupakhina@znu.edu.ua. У листі обов’язково вкажіть ваше прізвище та ім’я, курс та шифр академічної групи.

 

 

 


ДОДАТОК ДО СИЛАБУСУ ЗНУ – 2020-2021

 

ГРАФІК НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 2020-2021 н. р. (гіперпосилання на сторінку сайта)

 

АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ. Студенти і викла


[1]1 змістовий модуль = 15 годин (0,5 кредита EСTS)

[2]Тут зазначається все, що важливо для курсу: наприклад, умови допуску до лабораторій, реактивів і т.д. Викладач сам вирішує, що требазнати студенту для успішного проходження курсу!

Остання зміна: Monday 28 August 2023 14:00 PM