ЛЕКЦІЯ 7: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами зору

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами зору<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Зоровий аналізатор.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Мета, <#1-%-0#>, і засоби фізичного виховання осіб з дефектом зору.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Методи навчання спортивній техніці.<%2-%-2%><%7-%-26%><%8-%-27%><%5-%-5%><%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>1. Зоровий аналізатор.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Зоровий аналізатор дозволяє людині сприймати 90% зовнішньої інформації. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сліпота <%4-%-4%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>– <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>двостороння невиліковна повна відсутність зору (в цих випадках користуються терміном <%7-%-26%>тотальна сліпота) <%8-%-27%>(0) або залишковий зір (гострота зору: світловідчуття 0,03-0,04 включно з корекцією на кращому оці, або звуження поля зору до 10º на кращому оці незалежно від гостроти зору).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При збереженому світловідчутті на рівні розрізнення світла і темноти або залишкового зору, що дозволяє полічити пальці руки біля лиця, розрізняти контури, силуети і кольори предметів безпосередньо перед очима, говорять про <%7-%-26%>практичну сліпоту<%8-%-27%>. Знижений зір – гострота зору кращого ока з корекцією зору складає 0,05-0,4, що дозволяє бачити при сприятливих умовах, коли до зору не пред'являється високих вимог.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В спеціальних школах дітей з порушенням зору поділяють на групи:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- з повною відсутністю зору;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- що мають світловідчуття, що дозволяє розрізняти світло і тінь;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- володіючих залишковим зоровим сприйняттям, що дозволяє розрізняти на близькій відстані контури предметів;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- з гостротою зору від 0,01 до 0,04, що дозволяє зорово орієнтуватися при пересуваннях і розрізняти на деякій відстані форми предметів і яскраві кольори;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- з гостротою зору від 0,05 до 0,08, при якій можливо: сприймати контури предметів, колірні відтінки, розрізняти предмети, що рухаються, на відстані, бачити контрастні зображення, контури, кольорові ілюстрації, читати крупний шрифт;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- з гостротою зору від 0,09 до 0,2 і вище, що дозволяє зорово орієнтуватися в просторі, контролювати свій трудовий процес, сприймати спеціальний навчальний матеріал, читати, писати.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>У спеціальних школах для сліпих за статистикою 84 % що вчаться, є слабозрячими і 16 % - сліпими.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Проблеми, які необхідно долати викладачу АФВ у процесі навчально-тренувального процесу:<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження сприйняття власних рухів, самоконтролю рухової діяльності;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- неможливість швидких перемикань на нову структуру руху;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- проблема орієнтування в просторі.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При патології органу зору в АФВ особливу увагу приділяють питанню <%7-%-26%>допуску до занять<%8-%-27%>. До занять фізичними вправами одержують допуск особи з патологією, при якій відсутній ризик погіршення функції зору від фізичного навантаження. Такі хвороби виділяють в групу А. Група Б об'єднує людей із захворюваннями очей, схильними до прогресування і погіршення функцій зору; має на увазі повну заборону фізичних вправ або значні обмеження, вказані лікарем-офтальмологом.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Формуючи групи для занять АФВ, враховують<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1) патологію очей;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2) рівень фізичної підготовки; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3) захворювання інших органів, систем; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4) ступінь зорового дефекту (центральний зір, вид оптичної корекції, поле зору); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5) участь в роботі окремих груп м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6) психоемоційний стан; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7) вік;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8) стать.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>2. Мета, <#1-%-0#>, і засоби фізичного виховання осіб з дефектом зору.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Успішність процесу фізичного виховання залежить від того, наскільки незрячі повно сприймають ознаки і якості предметів, явищ, ситуацій. Задача вчителя - послідовно і планомірно розвивати пізнавальну сферу учня.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Мета <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного виховання людей з дефектом зору<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – забезпечити максимальну свободу, ефективність, економічність і безпеку рухової активності.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%><#2-%-2#> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного виховання людей з дефектом зору<%7-%-26%>:<%8-%-27%><%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати здатність цілеспрямовано переміщатися в просторі;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- формувати уміння взаємодії з середовищем і предметами, які його наповнюють, виконувати життєво необхідні результативні, економічні дії.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Специфічні <#1-%-0#> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного виховання людей з дефектом зору<%7-%-26%>:<%8-%-27%><%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати стійкість, статичну і динамічну рівновагу; сприйняття навколишнього середовища окремими сенсорними системами, а також сприйняття простору в цілому;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалювати навики орієнтування у просторі за допомогою непошкоджених сенсорних систем;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- ліквідовувати скутість і обмеження рухів;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати здатність відчувати і оцінювати швидкість рухів, їх амплітуду, ступінь напруги і розслаблення м'язів;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- удосконалювати всі характеристики рухів;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розширювати рухові уявлення, рухову пам'ять, об'єм рухових вмінь;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- коректувати недоліки фізичного розвитку, розвивати спритність, силу;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- при слабозрячості – розвивати зорово-моторні реакції.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Засоби: <%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%3-%-3%>вправи для хребта; дихальні вправи; ритмічна гімнастика; рухливі ігри; аеробіка; вправи на розслаблення; плавання; вправи для очей; боротьба; гімнастика; волейбол; танці; гандбол; торбол; міні-футбол.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Тифлотехніка фізичної культури <%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>– <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>сукупність тифлологічних приладів і пристосувань, які допомагають незрячим людям опановувати рухи тіла, займатися спортивною ходьбою, бігом, стрільбою, плаванням і т.п.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Сюди відносяться тактильні і вібраційні дисплеї, візуальні дисплеї для слабозрячих, полісенсорні діагностичні пристрої, засоби оптичної корекції, аудіовізуальні прилади і апарати, що запам'ятовують електронно-оптичні системи, спеціальні замкнуті телевізійні пристрої з відеозаписом, апаратура, призначена для визначення еталонів і порівняння<%7-%-26%>.<%8-%-27%><%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>3. Методи навчання спортивній техніці.<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Заняття АФВ повинні проводитися з використанням тифлологічних пристосувань, поліпшуючих орієнтування незрячих людей і забезпечуючи безпеку під час занять. Важлива точна оцінка тренером (або його помічником) здійснення рухів, передбачених кожною методикою. Введення термінових коректив сприяє більш ефективному навчанню диференціюванню точності рухів в просторі, в часі і по ступеню м'язових зусиль.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод словесного опису дій<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>, <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>які необхідно виконувати спортсмену - адаптанту, включає опис частин тіла, що задіяні у виконанні рухів. Контроль техніки виконання, активізація і поглиблення сприйняття, оцінка результатів, напрям поведінки учня вимагають майстерності володіння словом.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод вибірково-сенсорної демонстрації<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>має на увазі відтворення окремих рухів (найчастіше тимчасових і просторово-часових) за допомогою апаратурних пристроїв, що дозволяють сприйняти на слух освоювані параметри (наприклад, акустична демонстрація за допомогою метронома або радіоапаратури).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод направленого "відчуття " рухів<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>виражається зосередженням уваги учня на сприйнятті сигналів від м’язово-зв’язкового апарату в крайніх точках амплітуди рухів. В процесі тренування удосконалюють пропріоцепцію. Так, рекомендується повторювати пояснення і показ правильного виконання вправи 4 – 8 разів, після чого вислухати 2 – 3 відповіді учнів про виконання вправ. Після цього викладач пояснює положення окремих частин тіла у вправі, а учні, виконуючи його, визначають і оцінюють точність рухів.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод застосування спеціальних тренажерів<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>і різних пристосувань, які "примусово" задають параметри рухів, що вимагаються, дозволяючи практично відчути їх.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Автокардіолідери<%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>,<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> які задають програму вправ циклічного характеру, по частоті серцевих скорочень звіряють задану частоту з фактичною, регульованою в учня за допомогою автоматичного електронного пристрою.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод лідирування (поточного сенсорного програмування<%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>)<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> полягає в застосуванні звуколідерів в бігу для тренування "прямого бігу", що при даній нозології є одним з найскладніших етапів навчання.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод термінової інформації<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>– сучасний технічний метод, який передбачає екстрене отримання учнем об'єктивних відомостей про хід рухів з ціллю їх корекції або збереження заданих параметрів шляхом зв'язку з радіо, або завдяки мініатюрним електронним звуковим інформаторам, що кріпляться на тіло спортсмена і подають сигнал при порушенні техніки виконання рухів, також, тензоелектронних пристроїв моделювання гучності звуку, що подає інформацію про величину зусиль, прикладених до спортивного снаряда.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В ході занять можна також керуватися методами строго регламентованої вправи, такими, як:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%7-%-26%><%3-%-3%>- метод розчленовано-конструктивної вправи <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>(розучування дії в розчленованому вигляді з послідовним об'єднанням частин в ціле);<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- <%7-%-26%>метод виборчої вправи <%8-%-27%>(виборча дія на окремі сторони структури рухів або окремі фізичні якості).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Особливістю методики АФВ при сліпоті є розвиток:<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- м'язово-суглобового відчуття;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- орієнтування в просторі;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- орієнтування в часі;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- здатності відчувати темп і швидкість рухів, їх амплітуду і ступінь напруження м'язів.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>У роботі з незрячими розрізняють два види орієнтації в просторі: <%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>макроорієнтацію (в просторі, який не має обмежень) і мікроорієнтацію (в "малому" просторі, обмеженому зоною дії рук).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Для правильного сприйняття при слабозрячості необхідно створити певні умови: забезпечити достатню кутову величину об’єктів, контрастність, яскравість, необхідний рівень освітлення.<%2-%-2%><%5-%-5%><%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. На які групи поділяють дітей з порушенням зору в спеціальних школах ?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Назвіть проблеми, які необхідно долати викладачу АФВ у процесі навчально-тренувального процесу.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Що враховують формуючи групи для занять АФВ?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Назвіть мету, <#1-%-0#>, і засоби фізичного виховання осіб з дефектом зору.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Що відноситься до специфічних завдань <%4-%-4%><%3-%-3%>фізичного виховання людей з дефектом зору?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Тифлотехніка фізичної культури – це?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Назвіть методи навчання спортивній техніці.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Опишіть метод словесного опису дій.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Опишіть метод вибірково-сенсорної демонстрації.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Опишіть метод направленого "відчуття " рухів.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11. Опишіть метод застосування спеціальних тренажерів.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>12. Опишіть метод лідирування (поточного сенсорного програмування<%4-%-4%><%3-%-3%>).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>13. Опишіть метод термінової інформації.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. <%3-%-3%>– 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3<%4-%-4%>. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. <%3-%-3%>– 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4<%4-%-4%>. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с<%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. <%4-%-4%>Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6<%4-%-4%>. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7<%4-%-4%>. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8<%4-%-4%>. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9<%4-%-4%>. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10<%4-%-4%>. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11<%4-%-4%>. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии // Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод “Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. — С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л. С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-6%><%9-%-603%><%6-%-6%>
Zuletzt geändert: Friday, 2. December 2016, 07:53