ЛЕКЦІЯ 9: Адаптивне фізичне виховання при дитячому церебральному паралічі
<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне фізичне виховання при дитячому церебральному
паралічі<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Дитячий церебральний
параліч (ДЦП<%4-%-4%><%3-%-3%>). Причини ДЦП.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Корекційні
<#1-%-0#> АФВ:<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Особливості методики
при ДЦП.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4.
АФВ при тяжких формах ДЦП<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Методики
Боббат, Війта, Козявкіна і ін.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. АФВ при ДЦП
середньої і легкої ступенів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%7-%-40%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-43%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Дитячий церебральний параліч (ДЦП<%4-%-4%><%8-%-43%><%3-%-3%>)<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – термін, об'єднуючий численні рухові
порушення, що виявляються паралічами, порушенням координації, мимовільними
"зайвими" рухами. Часто вони поєднуються з різними порушеннями мови,
психіки, іноді – епілептичними нападами. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Причина ДЦП<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – внутрішньоутробне
ушкодження або порушення розвитку мозку, викликане різними хронічними
захворюваннями майбутньої матері. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Важлива особливість ДЦП як патологічного стану -
тенденція до відновлення порушених функцій.<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Корекційні
<#1-%-0#> АФВ:<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формування
мотивації і адекватних психоемоційних реакцій уАФВ;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток і
вдосконалення сприйняття всіма сенсорними системами;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формування
вестибулярних реакцій, статодинамічної стійкості (рівноваги) і орієнтування в
просторі;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток і
стимуляція опорної і маніпулятивної функцій рук;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
нормалізація співвідношення нервових процесів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
нормалізація м'язового тонусу: максимальне розслаблення з подальшим розтягуванням
м'язів, які знаходяться в стані спастичного скорочення, і розвиток сили
ослаблених м'язів – подолання слабкості (гіпотрофії, атрофії) окремих груп
м'язів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток і
стимуляція відповідних віку рефлексів і пізніх реакцій;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток
здатності довільної напруги і розслаблення м'язів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- подолання
зайвих рухів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток
координації;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
профілактика розвитку патологічних компенсацій, викривлення хребта, приведення
гіпертонусу стегон, патологічних установок стоп;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- поліпшення
рухливості в суглобах (ліквідація контрактур);<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- корекція
патологічних установок опорно-рухового апарату;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- стимуляція
опорної функції стоп, ходьба;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток
здібності до самообслуговування;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- поліпшення
функціональної діяльності усіх систем організму;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток
психічної сфери і мови.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При виборі
засобів АФВ слід керуватися важливою фізіологічною закономірністю: швидше
розвиваються ті органи і системи, які необхідні організму на даному етапі
онтогенезу або у недалекому майбутньому.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Особливості
методики при ДЦП.<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Заняття
починають із вправ, спрямованих на нормалізацію м'язового тонусу. Усі вправи,
якими розвивають той, або інший рух, чергують з дихальними. На фоні загально - зміцнюючих,
застосовують вправи, які нормалізують м'язовий тонус, нейтралізують патологічні
(тонічні) рефлекси, амплітуди рухів. Бажано, щоб дитина виконувала вправи перед
дзеркалом.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Розвиток
вестибулярної функції здійснюють адекватною стимуляцією вестибулярного
аналізатора: розгойдуванням в колисці, на руках, на гойдалках; вправами, в яких
є швидка зміна положення тіла: швидке переміщення в одній площині (зверху вниз
і знизу вгору, зліва направо і навпаки), перехід з однієї площини простору в
іншу, рухи з кутовим прискоренням. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>У
застосуванні цих вправ найбільш відповідальний момент – їх дозування, що
розвиває тренувальний ефект і в той же час не викликає негативних вегетативних
реакцій.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вправи застосовують в певній послідовності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: рухи головою; згинання, розгинання, повороти тулуба; рухи у плечових
суглобах; рук і ніг – проксимальних суглобах (плечових, кульшових). <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вправи поступово повинні охоплювати<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> середні суглоби (ліктьові і колінні), потім променевозап’ясткові і
гомілковостопні.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Необхідно,
щоб вправи дещо "випереджали" рівень розвитку рухових можливостей
дитини – відповідали наступному рівню розвитку рухової сфери.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Застосовуються як <%7-%-40%>загальні методи <%8-%-43%>фізичного виховання, так і специфічні:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- внесення
регламентуючих змін в окремі параметри звичайного руху: виконанням вправи з
незвиклого початкового положення; зміною амплітуди і швидкості рухів, часу
занять за рахунок зміни кількості повторень кожної вправи;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
дзеркальним показом вправ; конструюванням нових способів виконання;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
ускладнення звичайних дій: додатковими діями; комбінацією дій;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зміна
зовнішніх умов: розширенням діапазону матеріально-технічного забезпечення;
зміною правил, умов, збільшенням кількості учасників занять;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
застосування змагального методу;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
індивідуально-груповий метод: група складається з 3-6 чоловік і викладач може
надати достатньо уваги кожному, але, крім того, діє позитивний чинник
колективних взаємин; застосовується як в однорідних групах, у яких беруть
участь особи однакових виявів ДЦП, так і в змішаних групах, учасники яких –
різних фізичних можливостей;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- метод, що
колективно-індивідуалізувався (об'єднує 7– 12 чоловік );<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- ігровий
метод;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
музично-ритмічні заняття, у тому числі танці;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- виконання
вправ одночасно з декламацією віршів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- метод
"театру фізичного виховання" (сюжетні постановки і т.п.);<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- метод
наочно-практичної взаємодії (ознайомлення з призначенням<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>предметів і
способами маніпуляцій з ними).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>АФВ
при тяжких формах ДЦП, <%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%3-%-3%>коли людина не здатна
приймати і самостійно утримувати вертикальну позу, рухові здібності розвивають
у наступній послідовності:<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- стимулюють
вестибулярну функцію;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
добиваються ліквідації патологічного впливу тонічних рефлексів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивають
настановні рефлекси;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
нормалізують м'язовий тонус;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
добиваються реакції повороту голови на звук або інший подразник;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формують
вміння контролювати положення голови у просторі (у положенні лежачи на животі,
пізніше на спині), вчать піднімати голову без підняття плечей;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
добиваються роздільних рухів голови і тіла при зміні положення;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
нормалізують м'язовий тонус рук (у тому числі великих грудних м'язів) і формують
вміння випрямляти руки;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивають
зорово-рухову координацію голови і рук, - формують вміння виконувати повороти
тулуба із спини на живіт і навпаки (стимулюють зміни положення тіла з
розділенням рухів у шийному, грудному, поперечному відділах хребта);<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивають
уміння повзати на животі і пересуватися в упорі;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формують
вміння сідати з допомогою і самостійно;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивають
маніпулятивну діяльність рук;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формують
вміння вставати на ноги і утримувати вертикальну позу;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивають
навики циклічних рухів: плавання, ходьба, біг.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>З цією метою застосовують методики Боббат, Війта,
Козявкіна і ін.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>На початку
навчального процесу бажано використовувати індивідуальний метод; згодом –
індивідуально-груповий (групи 3-6 чоловік); метод "однорідної групи",
при якому в групу підбирають дітей одного рівня за віком, фізичним розвитку,
формам ДЦП, ступенем рухових порушень, супутніми виявами. У міру соціалізації
дитини групи збільшують до 7-12 осіб. Ефективні ігри із загальним для всіх
учасників предметом: обручем, м'ячем, тентом. Велику роль у заняттях відіграє
музичний супровід ритмічного характеру у вигляді коротких музичних фрагментів і
пісень.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>АФВ
при ДЦП середньої і легкої ступенів.<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Особливості
методики АФВ:<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток
мови через рух: об'єднання звуку і руху; звукове забарвлення руху;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- ролеві
рухливі ігри з мовним виразом; ритмізація рухової активності (об'єднання звуку,
ритму і руху); оволодіння регуляцією дихання як складовою звукоутворення;
розвиток дрібної моторики рук і т.п.;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формування
в процесі фізичного виховання просторових і тимчасових уявлень,<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>як,
наприклад: <%7-%-40%>далі-ближче; вище-нижче; зліва-справа; більше-менше; багато-<%8-%-43%><%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%7-%-40%><%3-%-3%>мало;
швидко-поволі; часто-рідко;<%4-%-4%><%8-%-43%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формування
у процесі рухової діяльності понять про предмети, рухи і їх якості;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- управління
емоційною сферою дитини, розвиток її етично-вольових рис засобами спеціальних
рухливих завдань, ігор, естафет.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Підбираючи <%7-%-40%>вправи
для розминки<%8-%-43%>, керуються відповідністю їх цілі заняття, специфічною
спрямованістю, ритмічною врівноваженістю і завершеністю. Для розминки загального
характеру підбирають 8 – 10 вправ, техніка яких вже добре засвоєна учнем, або
не вимагає тривалого навчання. У послідовності рухів повинне бути присутнє
поступове збільшення амплітуди, складності і кількості задіяних м'язів.
Перенесення рухових навиків рекомендується здійснювати у послідовності з вправи
на вправу, із однієї м'язової групи на іншу. Після вправ, спрямованих на окремі
м'язові групи, застосовують вправи, які об'єднують попередні вправи у великі
складні комбінації для всього тіла. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Наприклад:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> нахили тулуба з
поворотами голови; рухи плечима – з нахилами тулуба. У завершальній частині
розминки – вправи для розвитку гнучкості: вправи на розтягування нижньої
частини спини, задньої поверхні стегон. Вправи виконуються ритмічно, плавно, з
поступовим нарощуванням амплітуди.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>Підбір вправ основної частини уроку<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%3-%-3%>, вимагає дотримання таких принципів: відповідність <#1-%-0#>м,
забезпечення ефективності і безпеки; бути цікавими і різноманітними.
Інтенсивність повинна поступово збільшуватися на початку основної частини
заняття і зменшуватися до закінчення. Необхідно задіювати максимальне число
м'язових групп, обов'язково – пошкоджені.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Підбирати
вправи, які залучають до роботи м'язи-антагоністи. Рухи, які є стресовими для
організму, застосовувати в обмеженій кількості повторень залежно від показань.
Доступність, інтенсивність, складність варіюють в логічній послідовності. Увагу
концентрують на техніці виконання рухів, а не на кількості повторень. Переходи
між вправами повинні бути плавними, неважкими для виконання, вказівки –
однозначними і зрозумілими учню. Починають основну частину аеробним
розігріванням: ходьба, біг, рухи руками і ногами із збільшенням амплітуди,
махові рухи. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Після цього переходять до вправ в такій послідовності: <%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>розтягання великих грудних м'язів, розвиток сили нижніх фіксаторів
лопатки; розтягання поздовжньо-поперекових, квадратних поперекових м'язів,
розвиток сили м'язів живота; розтягування привідних м'язів стегна, силові
вправи для сідничних м'язів, відвідних м'язів; розтягування трицепсів гомілки
(саме ці м'язи, як правило, уражені при ДЦП).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-40%><%3-%-3%>У заключній ("підтримуючій") частині<%4-%-4%><%8-%-43%><%5-%-5%><%7-%-40%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-43%><%3-%-3%>необхідно підбирати вправи індивідуальної
спрямованості; залучати в дію основні групи м'язів, формуючи правильну поставу.
Перевагу віддається вправам на розтягнення: підколінних сухожилків, привідних
м'язів стегна, квадрицепсів, згиначів стегна, гомілкових м'язів. Заняття
завершують грою або змаганням, естафетою, танцем, з метою забезпечення в учнів
позитивних вражень від отриманих результатів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання
до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Розкрити поняття дитячий
церебральний параліч (ДЦП<%4-%-4%><%3-%-3%>). Дати пояснення причин ДЦП.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Розкрити корекційні
<#1-%-0#> АФВ.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Проаналізувати
особливості методики при ДЦП.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4.
АФВ при тяжких формах ДЦП.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Опишіть
методики Боббат, Війта, Козявкіна і ін.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. АФВ при ДЦП
середньої і легкої ступенів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована
література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Основна<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое
воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К.
: Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное
воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие /
С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.
Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные
подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями:
Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов:
Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы
инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания,
учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В.
Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы
адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. :
Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт
інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. –
124 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая
реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А.
Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная
физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. :
Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная
физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с
нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс,
2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика
фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за
ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные
методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М.
: Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади
спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я
України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте
работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии
// Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы
дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод
“Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с
церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. —
С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л.
С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные
подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и
протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-6%><%9-%-559%><%6-%-6%>
Modifié le: Friday 2 December 2016, 07:55