Посібник Академічне письмо
Посібник Академічне письмо
Академічне письмо
Навчальний посібник
Кривий Ріг
2019
2
УДК 003.07:001(075) .
ББК 81-8Я73
А38
Рецензенти:
А.А. Степанова доктор філологічних наук, професор
З.П. Бакум, доктор педагогічних наук, професор
Г.О. Горіна доктор економічних наук, доцент
А 38 Академічне письмо: навч. посібник / Уклад. Ревуцька С.К., Зінченко В.М. Кривий
Ріг : , 2019. 130с.
ISBN
УДК003.07:001(075)
ББК 81-8Я73
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА. ................................................................................................. 5
РОЗДІЛ І. ПРИНЦИПИ АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ПИСЬМА
1.1 Основні засади академічного письма ............................................ 7
Терміни і визначення .................................................................................... 15
Питання, тести для самоконтролю .............................................................. 15
Практичні завдання ....................................................................................... 16
Список літератури ......................................................................................... 25
1.2 Академічна доброчесність. Етичний кодекс ученого ................ 21
Терміни і визначення .................................................................................... 29
Питання, тести для самоконтролю .............................................................. 29
Практичні завдання ....................................................................................... 32
Список літератури ......................................................................................... 33
1.3 Авторське право. Правила використання об’єктів
інтелектуальної власності ............................................................... 33
Терміни і визначення .................................................................................... 40
Питання, тести для самоконтролю ............................................................. 41
Практичні завдання ....................................................................................... 42
Список літератури ......................................................................................... 42
1.4 Плагіат. Протидія плагіату ............................................................ 42
Терміни і визначення .................................................................................... 50
Питання, тести для самоконтролю ............................................................. 51
Практичні завдання ....................................................................................... 54
Список літератури ......................................................................................... 55
РОЗДІЛ ІІ. АКАДЕМІЧНИЙ ТЕКСТ:
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ
2.1 Цілісність академічного тексту. .................................................... 56
Терміни і визначення .................................................................................... 62
Питання, тести для самоконтролю ............................................................. 62
Практичні завдання ....................................................................................... 64
Список літератури ......................................................................................... 68
2.2 Технології генерації та організації ідей.......................................... 68
Терміни і визначення .................................................................................... 73
Питання, тести для самоконтролю ............................................................. 73
Практичні завдання ....................................................................................... 75
Список літератури ......................................................................................... 78
2.3 Академічний текст як система ........................................................ 79
Терміни і визначення .................................................................................... 88
4
ПЕРЕДМОВА
РОЗДІЛ І.
ПРИНЦИПИ АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ПИСЬМА
1
Смирнова Н.В. Академическая грамотность и письмо в вузе: от теории к практике. Высшее
образование в Росии, 2015. №6. С.58–64.
9
Операційний
2
Модель формування критичного мислення студента через читання та письмо [Електронний
ресурс].
URL:http://www.academia.edu/27134453/%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%A3%D0%92%D0%90%
D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%9A%D0%A0%D0%98%D0%A2%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0
%93%D0%9E_%D0%9C%D0%98%D0%A1%D0%9B%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%A1%D0%
A2%D0%A3%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%90_%D0%A7%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%97_
%D0%A7%D0%98%D0%A2%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%A2%D0%90_%D0%9F%D0%98%
D0%A1%D0%AC%D0%9C%D0%9E
15
Поняття і терміни
академічне письмо, металінгвістичні вміння і навички, університетське
есе, академічна грамотність, інформаційна грамотність, міжкультурна
грамотність, операційний вимір, культурний вимір, критичний вимір,
поглиблене читання, аналітико-критичне читання, переглядове читання,
тривимірна модель Б. Гріна, інформаційно-технічний вимір, концепція
«персональний процес – практика – публічний продукт», критичне мислення.
Питання до теми
1. Поясніть сутність дисципліни академічне письмо.
2. Що передбачають металінгвістичні вміння і навички?
3. Які вміннями треба для успішного опанування академічним письмом?
4. Які складові тривимірної моделі Б. Гріна?
5. У чому суть поглибленого читання, аналітико–критичного читання,
переглядового читання?
6. У чому полягає суть концепції «персональний процес – практика –
публічний продукт»?
7. Чому розвиток критичного мислення важливий для створення авторських
оригінальних академічних текстів?
Тести для самоконтролю
1. Основою академічного письма є
А. вміння висловлювати думки
B. вміння читати і розуміти текст
C. металінгвістичні вміння і навички
D. читати написане критично
2. Винахідником тривимірної моделі, де акцент зміщується на
нелінійність тексту, багатовимірність і комплексність процесу його
створення, був
A. К. Поппер
B. Д. Джонсон
C. Б. Грін
D. Р. Пол
3. Вміння виражати думки за допомогою дискусій і досліджень – це
А. міжкультурна грамотність
В. академічна грамотність
C. стилістична грамотність
D. інформаційна грамотність
4. Біллом Гріном було запропоновано модель, що включає такі
виміри, окрім
А. культурний вимір
В. інформаційний вимір
C. операційний вимір
D. критичний вимір
5. Знання предмета, розуміння обговорюваних питань в їх
16
3
Тексти подано зі збереженням авторського стилю, орфографічних, стилістичних та інших
помилок.
4
Навчальний посібник з дисципліни «Академічне письмо та оприлюдненнянаукових результатів» /
Укладач Лютий Т.В. URL:
https://www.dropbox.com/s/63irdh9zfsfh6s9/04_LyutyyTV_Academic_Writing.pdf?dl=0
21
5
Проект Закону про освіту : 3491 [3491-д від 04.04.2016.] [Електронний ресурс]. URL:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58639.
22
7
Семеног О. М. Формування академічної культури майбутніх педагогів-дослідників в умовах
цифрового творчого середовища як наукова проблема / О. М. Семеног, О. В. Семеніхіна, Д. С. Безуглий.
Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 62, № 6. C. 240–252. URL:
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/viewFile/1917/1286
25
8
Хоружий Г. Ф. Академічна культура: цінності та принципи вищої освіти. Тернопіль : Навчальна
книга. Богдан, 2012. 320 с
26
9
Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості
вищої освіти? [Електоронний ресурс]. URL:http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-
mifichna-kontseptsiya-chi-dievij-instrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti
28
В. аксіологічна функція
С. інформативна функція
D. регулятивна функція
10. Академічна культура включає усвідомлення кожним членом
університетської спільноти – викладачем, студентом, адміністративним
працівником
A. свого місця і обов’язків в загальному функціонуванні ЗВО;
цінностей і норм поведінки; звичаїв та ділової практики; правил
корпоративної культури; трудової і ділової етики
Б. цінностей і норм поведінки; звичаїв та ділової практики; свого місця
і обов’язків в загальному функціонуванні ЗВО; правил корпоративної
культури
B. цінностей і норм поведінки; звичаїв та ділової практики; правил
корпоративної культури
D. норм і цінностей поведінки; звичаїв та ділової практики; правил
корпоративної культури; принципів академічної доброчесності
11. До проявів академічної недоброчесності належать всі форми,
окрім
А. виконання лише частини завдань із запропонованих викладачем
В. списування відповідей під час поточного контролю
С. симуляція хвороби задля того, щоб уникнути поточного тестування
D. симуляція хвороби задля того, щоб уникнути поточного тестування
12. До проявів академічної недоброчесності належать всі форми,
окрім
A. подання у списку літератури до курсової роботи джерел, які автор не
використовував
В. відсутність у списку літератури джерел, які опрацював автор
С. подання в описі джерел вигаданої інформації для бібліографічного
опису
D. подання в роботі інформації про чужі дослідження без вказівки
авторства та джерела
13. Академічне шахрайство може набувати всіх форм, окрім
А. використання в науковій роботі копірайтингового тексту
В. проходження процедур контролю знань підставними особами
С. написання не своїх варіантів завдань на контрольних заходах
D. використання під час контрольних заходів заборонених технічних
засобів
14. Форма академічної нечесності «конфлікт інтересів»
виявляється у
А. пропонуванні неправомірних винагород за несправедливе отримання
будь-яких переваг у навчальній, дослідницькій чи трудовій діяльності
В. примушуванні студентів сплачувати гроші чи виконувати певну
роботу під загрозою зумисно завдати шкоди інтересам та правам студента у
навчанні, побуті чи інших питаннях
32
• пряма мова;
• статистичні дані;
• загальні знання;
• перефразування чужих ідей;
• спірні положення, з якими автор не погоджується;
• факти, що містяться у більшості енциклопедичних джерел;
• власні ідеї та розробки.
Міністерство освіти і
науки України
Державний департамент
інтелектуальної власності
Державні інспектори з питань
інтелектуальної власності
Громадські організації
Всеукраїнська асоціація інтелектуальної власності
Всеукраїнська асоціація патентних повірених
Всеукраїнська асоціація авторських і суміжних прав
Товариство винахідників і раціоналізаторів України
Українська асоціація власників товарних знаків України
Інші громадські організації
10
Словник української мови: в 11 томах. Том 6,1975. С. 557. URL: http://sum.in.ua/s/plaghiat
11
Закон України «Про вищу освіту». URL: zakon.rada.gov.ua/go/1556-18
43
12
Наведено за: Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед
молодих вчених : кол. моногр. / за заг. ред. Н. Г. Сорокіної, А. Є. Артюхова, І. О. Дегтярьової. Дніпро :
ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.
45
13
Наведено за: Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів
академічної доброчесності / Упоряд. В. Бахрушин, Є. Ніколаєв.URL:
https://drive.google.com/file/d/1IJtjefmfqO1uNCn4p9cT5g6_58h0Cxq9/view
47
14
Наведено за: Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів
академічної доброчесності / Упоряд. В. Бахрушин, Є. Ніколаєв.URL:
https://drive.google.com/file/d/1IJtjefmfqO1uNCn4p9cT5g6_58h0Cxq9/view
48
15
Наведено за: Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів
академічної доброчесності / Упоряд. В. Бахрушин, Є. Ніколаєв.URL:
https://drive.google.com/file/d/1IJtjefmfqO1uNCn4p9cT5g6_58h0Cxq9/view
49
16
Академічна культура українського студентства: основні чинники формування та розвитку //
Східноукраїнський Фонд соціальних досліджень. URL:
http://fond.sociology.kharkov.ua/images/docs/academ_cult/material.pdf
50
17
Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів академічної
доброчесності / Упоряд. В. Бахрушин, Є. Ніколаєв.URL:
https://drive.google.com/file/d/1IJtjefmfqO1uNCn4p9cT5g6_58h0Cxq9/view
18
Закон України «Про вищу освіту». URL: zakon.rada.gov.ua/go/1556-18
19
Програмне забезпечення для перевірки наукових текстів на плагіат: інформаційний огляд /
автори-укладачі: А. Р. Вергун, Л. В. Савенкова, С. О. Чуканова ; редколегія: В. С. Пашкова, О. В.
Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська ; Українська бібліотечна асоціація. Київ : УБА, 2016. Електрон.
вид. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM). С.7.
56
РОЗДІЛ ІІ.
АКАДЕМІЧНИЙ ТЕКСТ: ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ
20
Загнітко А. Синтаксис української мови. Теоретико-прикладний аспект / А. Загнітко, Г.
Миронова. Brno : Masarykova univerzita, 2013. С.165.
21
Шевчук С. В. Українська мова за професійним спрямуванням : підручник [Електронний ресурс].
2-е вид, випр. і допов. К : Алерта, 2012. 696 с. URL:
https://pidruchniki.com/1280052840615/dokumentoznavstvo/tekst_forma_realizatsiyi_movlennyevo-
profesiynoyi_diyalnosti
22
Науковий текст як форма реалізації мовнопрофесійної діяльності. URL:https://studopedia.org/10-
127527.html
57
23
Сидоренко В.В. Полілог в академічному дискурсі. Зб.матеріалів Міжнародної науково-практичної
конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Академічна культура дослідника в освітньому
просторі», Сумський державний педагогічний ун-т імені А. С. Макаренка, 17 травня 2018 року. Суми.
58
Що будеш
Введення, вступ доводити чи
– Інтрига
– Постановка проблеми
До яких висновків ти
Заключна частина прийшов і що з
– Заключний коментар цього слідує
– Перелік висновків за аспектами 1-3
– Перспектива досліджень (рекомендація, оцінка,
прогнозування)
Крім того, кожен абзац має схожу структуру: в ньому є головне (вступне)
речення, розвиток даного аспекту ідеї (легко здогадатися, що в ідеалі воно
61
B. креативність
C. верифікативність
D. полілогічність
3. Ознаками академічного дискурсу є всі, окрім
А. нециклічність
B. креативність
C. суб’ктивність
D. полілогічність
4. Найпростішим принципом організації академічного тексту є
принцип тріади тому, що
А. допомагає організувати текст відповідно до вимог учасників
спеціальної комунікації блоки
B. допомагає організувати думки логічно в три зручних для самого
автора блоки
C. допомагає реалізація творчих можливостей мовної особистості
D. забезпечує рівень професійної компетенції мовця як ключ для
доступу до інформації
5. Коли в академічному тексті неможливо виконати умови тріади
за браком третього компоненту необхідно
А. об’єднати два компоненти в один
B. перерахувати їх в окремому абзаці, а потім представити їх в тексті в
тій же послідовності
C. скористатися бінарним принципом організації
D. виділити критерії, організувати їх переважно в три блоки і
впорядкувати за ступенем важливості або в інший логіці
6. У підручниках з культури наукової мови рамковою структурою
тексту називають
А. трикомпонентну модель Б.Гріна
B. гамбургер-модель
C. риторичну тріаду
D. базову модель академічного тексту
7. В основній частині базової моделі академічного тексту
обов’язковим елементом у кожному абзаці є
А. рекомендація, оцінка, прогнозування
B. обґрунтування
C. інтрига
D.теза
8. У риторичній тріаді механіка відповідає за
А. організацію тексту
B. принципи правильного налаштування на предмет
C. оформлення тексту за допомогою синтаксису, граматики і частково
стилістики
D. організацію тексту за принципами логіки, психології і філософії
9. У риторичній тріаді фокус відповідає за
64
А. організацію тексту
B. принципи правильного налаштування на предмет
C. оформлення тексту за допомогою синтаксису, граматики і частково
стилістики
D. організацію тексту за принципами логіки, психології і філософії
10. У риторичній тріаді поняття організації тексту тотожне
риторичному поняттю
А. елокуція
B. диспозиція
C. елоквенція
D. меморія
Практичні завдання
Завдання 1. Проаналізуйте тексти відповідно до центральної моделі
базового академічного письма. Виокремте всі структурні елементи тексту.
24
Збірник матеріалів науково-практичної інтернет-конференції «Актуальні
проблеми сучасного економіко-гуманітарного дискурсу в Україні», 29 квітня 2016 р.,
м. Кривий Ріг. – Кривий Ріг : ДонНУЕТ, 2016. – 273 с.
65
останніх) можуть бути поставлені під сумнів і оскаржені. Про цілий ряд
текстів ми можемо сказати, що вони так і не були завершені авторами; і
поряд з письмовими текстами можна виділити й тексти усних виступів, а
також тексти, записані на звукозаписній апаратурі і призначені для
прослуховування; далеко не всіх тексти мають заголовок, не всі тексти
можуть бути представлені у вигляді послідовності надфразових єдностей.
Тим часом текст належить до найбільш очевидних реальностей мови,
а способи його інтуїтивного виділення не менш укорінені у свідомості
сучасної людини, ніж способи обмеження й виділення слова, і основані
вони на розумному припущенні про те, що будь-яке завершене й записане
вербальне повідомлення може ідентифікуватися як текст. Одночасно усю
розмаїтість і різноманіття мовних утворень ми називаємо «текст»;
лексикографи задовольняються тим, що текстом є «усяка записана мова», і
називають як приклади документи, літературні твори тощо. Труднощі
визначення поняття тексту, таким чином, цілком зрозумілі: укласти усю
безліч текстів у єдину систему так само складно, як виявити з цієї безлічі
той набір достатніх і необхідних рис, який був би обов’язковим для
визнання тексту як класичної категорії. Це змушує дослідників замислитися
насамперед про те, у якому діапазоні характеристик звичайно
досліджуються різні тексти й чому в практичній діяльності людей –
публіцистичній, видавничій тощо – відсутність твердого визначення
категорії тексту ніяк не заважає здійсненню цієї діяльності, так само, як
відсутність дефініції тексту не заважала розвитку граматики тексту або ж
проведенню лінгвістичного аналізу різних текстів.
Що ж покладено в основу категорії тексту і який концепт утворює її
ядро? Якщо ж для кожної природної категорії, як стверджують когнітологи,
існує "кращий зразок класу", або прототип, то постає питання, які ж тексти
можна вважати прототиповими і які критерії характеризуватимуть ці тексти.
Тобто прототип – це осередок найбільшого числа найбільш
репрезентативних ознак категорії. Такий прототип є, безсумнівно, і в
категорії тексту. Мовознавці обрали в якості прототипових тексти малого
обсягу. Оскільки ці тексти доступні для огляду й спостережувані у
найдрібніших деталях. Вони демонструють тим самим такі важливі
характеристики тексту, як його окремість, формальна й семантична
самодостатність, тематична визначеність і завершеність.
Немає й не може бути таких текстів, які не фіксували б який-небудь
фрагмент людського досвіду і його осмислення. Це робить текст можливим
об’єктом концептуального й когнітивного аналізу, тобто дозволяє
встановити, з яким баченням світу ми зіштовхнулися в даному тексті. Звідси:
текст – це те, із чого люди, які володіють якимись усередненими відомостями
про мову й про світ, роблять досить розумні умовиводи. Він існує як джерело
порушення в нашій свідомості численних асоціацій і когнітивних структур
(складних ментальних просторів і можливих світів).
Отже, текст являє собою зразок такої складної мовної форми, такого
66
Література:
1. Бабенко Л.Г. Лингвистический анализ художественного текста. Теория и
практика: Учебник; Практикум / Л.Г. Бабенко, Ю.В. Казарин. – 2-е изд. – М.: Флинта:
Наука, 2004. – 496с.
2. Гальперин И.Р.Текст как объект лингвистического исследования /
И.Р. Гальперин. – М.: Наука, 1981. – 139 с.
3. Текст як одиниця лінгвістичного дослідження [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://uastudent.com/tekst-jak-odynycja-lingvistychnogo-doslidzhennja/
25
Збірник матеріалів І Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Актуальні проблеми
сучасного економіко-гуманітарного дискурсу в Україні», 28 квітня 2017 р., м. Кривий Ріг. – Кривий Ріг :
ДонНУЕТ, 2017. – 316 с.
67
26
Наведено за: Ткаченко Л. І. Креативність і творчість: сучасний контент. Освіта та розвиток
обдарованої особистості. 2014. № 9. С. 32–35.
70
Завдання 2.
А) Прочитайте текст.
27
Збірник матеріалів науково-практичної інтернет-конференції «Актуальні
проблеми сучасного економіко-гуманітарного дискурсу в Україні», 29 квітня 2016 р.,
м. Кривий Ріг. – Кривий Ріг : ДонНУЕТ, 2016. – 273 с.
76
28
Навчальний посібник з дисципліни «Академічне письмо та оприлюднення наукових результатів» /
Укладач Лютий Т.В. URL:
https://www.dropbox.com/s/63irdh9zfsfh6s9/04_LyutyyTV_Academic_Writing.pdf?dl=0
80
29
Там само. С.125
82
3. Перспектива дослідження
А. пряму воронку
В. «обернену воронку»
С. тригранник
D. квадрат
8. Структура вступу за структурою нагадує
А. пряму воронку
В. «обернену воронку»
С. тригранник
D. квадрат
9. Найважливішою частиною вступу є
А. введення теми і характеристика її контексту і важливості
В. формулювання тези
С. огляд аспектів і/чи структури вашого тексту
D. зацікавлення читача
Практичні завдання
Завдання 1. Прочитайте уважно речення, що складають цілісний
абзац. Аргументуйте яке з них є заключним, початковим?
1. Термін «експеримент» походить від. лат. experimentum – спроба,
дослід і вживається для позначення низки споріднених понять: дослід,
цілеспрямоване спостереження, відтворення об`єкта дослідження, організація
особливих умов його існування, перевірка передбачень. 2. Отже, поняття
«експеримент» означає проведення у визначених умовах серії дослідів для
спостереження за станом об`єкта дослідження, які дозволяють стежити за
його змінами і відтворювати їх кожний раз під час повторення дослідів. 3.
Однією з важливих складових наукових досліджень є експеримент»
Екологічний облік*.
На сучасному етапі розвитку промисловості підприємства
використовують такі види обліку: оперативний, бухгалтерський, фінансовий,
податковий та управлінській облік. Але для подальшого розвитку економіки
актуальним є питання по збереженню навколишнього середовища та
раціональному використанню природних ресурсів, а також зниженню
негативного впливу на навколишнє середовище. Досягнення мінімального
впливу на навколишнє середовище може бути не лише при відповідному
рівні розвитку технологій, але і при правильно сформованій управлінській
звітності. І тому, у вирішенні цього питання, рушійною силою може
виступити екологічний облік. З огляду на те, що сучасна система
бухгалтерського обліку не є придатною для повного та об’єктивного
врахування екологічних впливів підприємства і виконання функцій
екологічно свідомого управління і контролю, тому питання розвитку та
впровадження екологічного обліку є досить насущним.
В наш час, питання обліку витрат на екологічну безпеку мають лише
дискусійний характер і тому не мають єдиного рішення. До невирішених
94
Джерело Визначення
Морозова Екологічні витрати виникають в результаті взаємодії
О.В.[1] організації та природного середовища і, як правило,
виділяються у вигляді витрат на охорону навколишнього
середовища, відтворення відновлювальних ресурсів і
оплату негативного впливу на навколишнє середовище.
Гусаковська Екологічні витрати-природоохоронні витрати, що
О.Г. [2] представляють собою виражену у вартісній формі
сукупність усіх видів ресурсів, необхідних для
здійснення природоохоронної діяльності.
Саєнко К.С. Екологічні процеси господарюючого суб’єкта слід
[3] розглядати за напрямками природокористування:
освоєння, видобування, використання природних
ресурсів; негативний вплив на навколишнє середовище;
природоохоронна діяльність.
Муруєва Екологічний облік – самостійний напрям
Є.К. [4] бухгалтерського обліку господарського суб’єкта, яке
забезпечить бухгалтерський облік відповідної
екологічної інформації, в даний час не має
систематизованого характеру.
Кирсанова Екологічний облік – система виявлення, вимірювання,
Т.А. [5] реєстрації, нагромадження, узагальнення, зберігання,
оброблення та підготовки релевантної інформації про
діяльність підприємства в галузі природокористування з
метою передачі її внутрішнім і зовнішнім користувачам
для прийняття оптимальних рішень.
30
Благодійність і волонтерство-2016: результати соціологічного дослідження .URL:
https://dif.org.ua/article/blagodiynist-i-volonterstvo-2016-rezultati-sotsiologichnogo-doslidzhennya
96
Грудень- Грудень-
Листопад-
2012 2016
2015
1.Я не знаю про волонтерські організації/ініціативи 31,8
8,4 8,3
– як і де це зробити
2.Я не знаю, кому потрібна моя допомога 17,3 10,0 11,1
3.У мене немає на це часу 25,7 31,3 35,3
4.У мене немає бажання цим займатися – є більш 14,3
19,5 19,4
важливі справи
5.У мене сімейні обов’язки, які є важливішими 13,3 27,9 20,7
6.У мене вже був досвід волонтерства у 2014–2015 -*
2,4 1,6
рр., а зараз я відпочиваю
7.Інше 4,7 7,5 7,1
8.Важко відповісти 8,0 11,5 13,3
* Цього варіанту в опитуванні не було
Грудень-2012 Листопад-
Грудень-2016
2015
1 – так 28,9 47,0 41,6
2– ні 70,7 52,4 58,1
Не відповіли 0, 4 0,7 0,3
Грудень-2012 Листопад-
Грудень-2016
2015
1. Від 1 до 50 грн 9,2 22,3 22,3
2. 51–100 грн 16,4 26,2 26,2
3. 101–300 грн 21,9 21,5 27,3
4. 301–500 грн 22,5 14,9 12,9
5. 501-1000 грн 11,5 7,5 5,4
6. 1001-2000 грн 8,6 3,6 3,1
7. Більше 2000 грн 6,5 3,2 2,6
31
Короткина И. Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика : учебное пособие для
вузов. М. : Издательство Юрайт, 2016. 295с.
100
ми маємо його відкрити комою і закрити комою, тобто кома має виконати
свою функцію розмежування думок.
«Проте, як показує практика не всі люди вміють починати,
підтримувати розмову та слухати свого співрозмовника».
Зворот, який ми вважаємо залежним елементом, може містити власний
суб’єкт і дієслово, але при цьому він не є повноцінним реченням.
Наприклад: «якщо ініціатива карається», «в зв’язку з тим, що
тривалість життя збільшилася» або «до того, як вибухнула криза». Такі
залежні елементи можуть відігравати в реченні роль об’єкта або обставини,
пояснюючи або уточнюючи щось в головному, а жити окремим життям не
можуть. Написані окремо, вони представляють собою помилку під назвою
«фрагменти».
Фрагменти – це різного роду набори залежних елементів, які автор
видає за речення. Найчастіше фрагменти виникають, коли речення
починається не з головного блоку, а з залежного елемента:
У реченні «Оскільки в більшості випадків, які ми спостерігаємо в
новітній історії, держави з парламентсько-президентською формою
правління і налагодженою системою демократичних виборів на ділі
керуються олігархічною групою лідерів», письменник потрапляє в потік
лінійного письма і забуває, з чого почав. Йому здається (а може, і вам зараз
здалося), що він уже висловив закінчену думку. З-під його пера, як йому
здається, вийшов і цілком пристойний суб’єкт, і дієслово, але лише здається.
Насправді він написав залежний елемент перед реченням, яке написати забув.
«Оскільки...» і читач пробігає цю роздуту думку очима декілька разів, щоб
зрозуміти що ж буде «тоді», тобто шукає головну думку, і не знаходить її.
Фрагменти можуть виникати не тільки на початку речення, але й в
кінці. Іноді автор ставить крапку, а після цього продовжує речення,
наприклад:
«... в такій ситуації молодші діти стають плаксами і ябедами. Тому
що молодша дитина, будучи фізично слабше, підсвідомо шукає підтримки у
батьків, які, на його думку, повинні захистити його від будь-яких проявів
агресії з боку інших дітей».
Так само, як і в попередньому випадку, залежний елемент тут
видається за самостійне речення, хоча насправді автор просто замість коми
поставив крапку перед «тому що». Проте, обидва випадки виникнення
фрагментів були спровоковані лінійним письмом в сукупності з численними
комами. Довжина елемента і його поширеність ніяк не можуть перетворити
його в самостійне речення, як не може кетчуп, булочка і огірок являти собою
гамбургер. Немає головного елемента – котлети.
Якщо не враховувати формальні коми всередині груп (той, що ..., а
також вони, як ...; у зв’язку з тим, що ... та ін.), то виправдана логікою кома
перед головним блоком або після стандартної моделі «суб’єкт – дієслово –
об’єкт» є сигналом того, що перед реченням або після нього стоїть потужний
105
32
Матеріал за: Короткина, И. Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика : учебное
пособие для вузов. М. : Издательство Юрайт, 2016. 295с.
109
33
Тимошенко. Т. В. Академічне письмо / Т. В. Тимошенко, Н. В. Гречихіна. / Наукові записки : зб.
наук. пр. Кіровоград : КНТУ, 2009. Вип. 9. С. 214–219.
110
Варіант 1 Варіант 2
«... список формується в максимально
чітку мовну форму, тобто:
«– обмежити число позицій – обмежується число позицій (якщо у вас
(переважно до п’яти-семи); 12 позицій, намагайтеся скоротити їх до
5-7, інакше читач нічого не зрозуміє);
– виділити ядро кожної позиції; – виділяється ядро кожної позиції
(ключове слово);
– вибрати єдину граматичну форму – вибирається граматична форма ядер
для всіх ядер; (всі вони або іменники, або прикметники,
дієслова в єдиній видо-часової формі,
інфінітиви і т.д.; наприклад, тут це всі
дієслова на -ся);
– максимально скоротити – максимально скорочуються слова до
деталізацію ядра кожної позиції; ядра позиції (ця частина по можливості
залишається у вступній частині, але
прикметник при іменнику або прислівник
при дієслові можуть зберігатися, як в
даній позиції);
– встановити чітку синтаксичну – встановлюється чіткий синтаксичний
зв’язок між елементом, який зв’язок між елементом, який вводить
вводить список, і ядром кожної список, і його продовженням у вигляді
позиції». позицій (наприклад, тут таким
елементом є головний блок «список
наводиться», а продовжують список
паралельні речення)». 34
34
Короткина, И. Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика : учебное пособие для
вузов. М. : Издательство Юрайт, 2016. 295с.
111
«складається» і «є» тощо. Подібні дієслова часто несуть в собі точку зору
авторів і вживаються в такій важливій академічної функції, як визначення
понять і термінів. Питається, як можна викреслити з ключового місця в
академічному тексті власну думку?
Ми автоматично ставимо тире на місці дієслова «бути» в теперішньому
часі. Однак, якщо в промові ми можемо за допомогою логічного наголосу,
пауз і інтонації утримати розуміння того, про що йде мова, то при писемності
варто добре подумати, як читач сприйме написане. Хорошим способом
перевірки тексту на академічну грамотність є зчитування/редагування його з
однієї певною метою: прибрати всі зайві тире і двокрапки. Не виключено, що
у більшості випадків вам просто не вистачило слова «є» або «означає».
Наприклад, читаючи речення «Розвиток навичок фахівця найбільш
ефективно ...», ми очікуємо слів типу «відбувається» або
«використовується», а реально бачимо слова «шляхом» або «в середовищі».
Насправді ж замість «розвиток навичок ефективно шляхом» автору слід було
написати «розвиток навичок відбувається за допомогою». При цьому слово
«ефективно» вилітає з речення, бо свідчить про те, що насправді помилка
автора була навіть не в упущення дієслова «бути», а у втраті дієслова
«розвиватися». Якби він використовував його і написав «навички ефективно
розвиваються», проблема б відпала сама собою, а текст було б легко
продовжити.
Іншою виправданою причиною втрати дієслова у реченні є
модальність.
Модальністю (лат. modalis) називається така функціонально-
семантична категорія, яка виражає відношення змісту висловлювання до
дійсності і мовця до змісту висловлювання. Вона може бути виражена
інтонацією, морфологічними, лексико-граматичними та іншими засобами.
На жаль, модальність не зібрана в єдину граматичну категорію, а
розсипається по прислівниках і коротких прикметниках або дієприкметниках
(«необхідно», «можна», «повинен», «зобов’язані») або проявляється в
особових формах дієслів («виконавець може», «виконавцю слід»). Якими б
словами не була виражена модальність, їх важко сплутати зі звичайними
короткими прикметниками або прислівниками, які рідше виконують дієслівні
функції.
Практично будь-яке «можна», «потрібно» або «не можна» можна
замінити дієсловом, таким як «перешкоджає», «ускладнює», «вимагає»,
«сприяє», «допускає», «полегшує», «дозволяє» тощо. Першою перевагою
буде ліквідація безособовості і агресивності, оскільки дієслово вимагатиме
призначення конкретного суб’єкта, хай навіть пасивного або смислового,
наприклад: «дозволить керівництву компанії» (тобто керівництво зможе) або
«вимагає від аналітика» (аналітик повинен). Другою перевагою буде легкість
побудови речення, оскільки дієслово керує всіма його членами і вміє це
робити. І крім того, добре підібране дієслово висловить думку точніше, ніж
«можна» або «не можна». Підсумком буде ясне і точне, синтаксично струнке
113
речення.
Навчитися будувати чіткі й логічні речення досить просто, коли знаєш
особливості мови, якою пишеш. Усім нам відомо, що українська писемна
мова (завдяки І. Котляревському) ґрунтується на розмовній, а тому їй
властиво використання активних синтаксичних конструкцій. У даному
випадку краще послуговуватися звичною зі школи термінологією.
Михайло Гінзбург відзначив цілу низку характерних для української
мови особливостей, які найдоречніше використовувати в академічних
текстах.
Дієслівність української мови. Цю особливість ми вже розглянули
вище, і з’ясували наскільки дієслова важливі у структурі речень. Щоб
забезпечити легкість вимови й мелодійність, треба замість конструкцій з
віддієслівними іменниками максимально використовувати дієслова, а саме:
речення з неозначеною формою дієслова; речення з особовими формами
дієслова; дієприслівникові звороти, дієслівні форми на -но, -то.
Пріоритетність активних конструкцій. В українській мові
використовуються три різновиди синтаксичних конструкцій.
а) активна конструкція – це конструкція, у якій присудок описує дію,
спрямовану на об’єкт, що в реченні є додатком;
б) зворотна конструкція – це конструкція, у якій підмет одночасно є як
суб’єктом, так і об’єктом дії. До таких конструкцій відносимо також
взаємодію;
в) пасивна конструкція – це конструкції, у якій присудок описує дію,
спрямовану на об’єкт, що в реченні є підметом.
На відміну від інших мов, зокрема російської та англійської, українська
мова завжди надає переваги активним конструкціям над пасивними,
уживаючи лише так звані двокомпонентні конструкції з пасивними
дієприкметниками в певних випадках.
Безособовість викладу. Це стосується поширених в академічних
текстах речень без підмета. У таких реченнях мовець, не називаючи суб’єкта,
висуває на перший план процес. Тобто зворотній процес – втрата суб’єкта дії.
«Дозволено відновити роботу на об’єкті» або «На об’єкті з 01.06.2008
дозволили відновити роботу».
Це безпідметові речення, в яких присутній тільки присудок дозволено,
а суб’єкт дії – хто? – відсутній.
Уживання дієслів на -ся лише як зворотних. Зворотне дієслово – це
дієслово, яке позначає взаємодію чи дію, що не поширюється на інші
об’єкти, а спрямована на самого діяча або ні на кого. За нормами української
мови дієслова на -ся правильно вживати лише як зворотні.
«Будь-яка клітина ділиться певну кількість разів, після чого вмирає»
«Соціальна структура сучасного суспільства постійно
ускладнюється»
У цих реченнях суб’єкт (підмет) одночасно є об’єктом. Отже, залежно
114
від характеру дії треба вживати або активні, або зворотні конструкції.
Недопустимість конструкцій, у яких діяча подано додатком в
орудному відмінку. Українській мові не притаманні конструкції, у яких
додаток позначає виконавця дії – особу, відповідаючи на питання ким?, але
додаток може позначати знаряддя дії, відповідаючи на питання чим? Далі усі
ці особливості розглянемо більш детально.
Рекомендації щодо синтаксичних конструкцій в академічних
текстах.
1. Активні конструкції в українській мові в залежності від
наявності/відсутності в реченні підмета можуть бути двоскладними та
односкладними.
Двоскладне речення – це речення, у якому підмет – логічний суб’єкт
(діяч) стоїть у називному відмінку. У таких реченнях дієслова можуть бути
активного стану у формі третьої особи однини або множини теперішнього,
минулого чи майбутнього часу.
«Феномен толерантності посідає особливе місце в суспільному
житті, в системі людських відносин».
Односкладне безпідметове речення – це речення, для якого є
характерним перенесення уваги з суб’єкта на процес.
В означено-особових реченнях присудок виражений дієсловом у формі
першої або другої особи однини чи множини. Підмет такому реченню не
потрібний, оскільки закінчення дієслова дозволяє безпомилково встановити
суб’єкт.
«У філософському енциклопедичному словнику знаходимо
«толерантність»…»
«Контроль процесу здійснювали за допомогою визначення кількості
мальтози в реакційній суміші, яка характеризується так званим
мальтозним числом».
«Наведемо декілька визначень на підтвердження цієї думки»
В останньому реченні дієслово «здійснювали» в першій особі множини
позначає автора чи групу авторів, що представляють результати дослідження.
У неозначено-особових реченнях присудок виражений дієсловом
третьої особи минулого, теперішнього та майбутнього часу множини і вказує
на дію неозначених осіб чи особи. Такі конструкції слід уживати по-перше,
коли з різних причин не хочуть називати особу чи в цьому немає потреби
(наприклад, її зазначено в попередніх реченнях), а по-друге, коли сама особа
невідома, але відома її дія.
«Терміном «постструктуралізм» позначають низку концепцій
гуманітарних галузей знання….».
В узагальнено-особових реченнях дію, стан чи ознаку, окреслену
присудком переважно у третій особи множини, сприймають як властиву
завжди чи зазвичай.
115
Неправильно Правильно
Наказ підписано сьогодні (ким?) Наказ підписано (чим?) ручкою
директором
35
Гінзбург М. Синтаксичні конструкції у фахових текстах: практичні висновки з рекомендацій
мовознавців // Вісник: Проблеми української термінології. – Львів: Вид-во Національного університету
«Львівська політехніка», 2008. – № 620. – С. 26–32
118
себе
D. з якихось причин поставити не можна крапку
7. Крапку з комою варто ставити в тому випадку, якщо речення
(або елементи)
А. є один і той же повторюваний суб’єкт
В. вони передають одну відносно завершену думку
С. речення паралельні, але сильно навантажені пунктуацією всередині
себе
D. з якихось причин поставити не можна крапку
8. Помилка, де наявні різного роду набори залежних елементів, які
представлені як речення, називається
А. підрядними реченнями
В. ядрами
С. фрагментами
D. ланцюгами
9. У реченні «Оскільки в більшості випадків, які ми спостерігаємо
в новітній історії, держави з парламентсько-президентською формою
правління і налагодженою системою демократичних виборів на ділі
керуються олігархічною групою лідерів» є помилка, що має назву
А. лексична помилка
В. втрата дієслова
С. фрагменти
D. ланцюг
10. Помилка, де наявний ціла низка залежних елементів,
називається
А. незавершеними реченнями
В. втрата дієслова
С. фрагментами
D. ланцюгами
11. Як засоби зв’язку в академічному тексті використовуються усі
слова в рядку, окрім
А. цей, даний, такий, названий, зазначений
В. добре, низка…, варто, насправді
С. спочатку, передусім, по-перше, по-друге, насамкінець
D. другого боку, навпаки, проте, але, втім
12. Завдяки словам дійсно, звичайно, певна річ, звісно, адже той чи
інший факт можна представити
А. як можливий
В. як припустимий
С. як цілком імовірний
D. як послідовність розвитку думки
13. Завдяки словам як видно, певно, очевидно той чи інший факт
можна представити
А. як можливий
121
В. як припустимий
С. як цілком імовірний
D. як послідовність розвитку думки
14. Завдяки словам ймовірно, можливо, мабуть той чи інший факт
можна представити
А. як можливий
В. як припустимий
С. як цілком імовірний
D. як послідовність розвитку думки
15. На ступінь вірогідності результатів в академічному тексті
вказують слова
А. цей, даний, такий, названий, зазначений
В. дійсно, звичайно, певна річ, звісно адже
С. спочатку, передусім, по-перше, по-друге, насамкінець
D. другого боку, навпаки, проте, але, втім
16. На послідовність розвитку думки в академічному тексті
вказують слова
А. цей, даний, такий, названий, зазначений
В. дійсно, звичайно, певна річ, звісно адже
С. спочатку, передусім, по-перше, по-друге, насамкінець
D. другого боку, навпаки, проте, але, втім
17. У спрощеному варіанті виділяють три групи способів з’єднання
речень і їхніх елементів
А. синоніми, прислівники, сурядні сполучники
В. займенники, повтори слів, сигнали переходу (перехідні конструкції)
С. сурядні сполучники, підрядні сполучники і сигнали переходу
(перехідні конструкції)
D. підрядні сполучники, частки, сигнали переходу (перехідні
конструкції)
18. Встановлювати логічний зв’язок між паралельними
структурами або незалежними реченнями будуть
А. сурядні сполучники
В. повтори слів
С. підрядні сполучники
D. сигнали переходу (перехідні конструкції)
19. Включає дуже прості слова, які ми знаходимо в усіх типах
письмової та розмовної мови
А. словник розмовної мови
В. загальний академічний словник
С. загальний словник
D. предметно-специфічний словник
20. Включає слова, які відносяться до вузьких предметних сфер
А. словник розмовної мови
В. загальний академічний словник
122
С. загальний словник
D. предметно-специфічний словник
21. Включає слова, часто вживані в широкому спектрі академічних
предметних сфер
А. словник розмовної мови
В. загальний академічний словник
С. загальний словник
D. предметно-специфічний словник
22. В українській мові використовуються всі різновиди
синтаксичних конструкцій, окрім
А. пасивна конструкція
В. обернена конструкція
С. зворотна конструкція
D. активна конструкція
23. Для узагальнення, висновків доцільно використати речення
А. безособові
В. узагальнено-особові
С. неозначено-особові
D. означено-особові
24. Можна підкреслити обов’язкові вимоги, уживаючи
прислівники (потрібно, треба, не можна), такими реченнями як
А. безособові
В. узагальнено-особові
С. інфінітивні
D. означено-особові
25. Для відтворення рішучості, категоричності, наказовості
використовують речення
А. безособові
В. узагальнено-особові
С. інфінітивні
D. неозначено-особові
26. До основних помилок, що порушують точність, ясність
академічного тексту належать
А. граматичні, лексичні, синтаксичні помилки
В. морфологічні, стилістичні, синтаксичні помилки
С. лексичні, стилістичні, синтаксичні помилки
D. лексичні, стилістичні, граматичні помилки
27. Введення у мовну тканину висловлювання зайвих,
надлишкових слів, які структурно обтяжують фразу, оскільки є
семантично порожніми називається
А. тавтологією
В. плеоназмом
С. алогізмом
D. повтором слів
123
закладу.
7. Широкого поширення набула точка зору А. Карлінського, який
визначає…
8. Після зазначеної терапії значно збільшилось абсолютне кількісне
значення інших показників клітинного імунітету.
9. Переважна більшість вчених, розглядаючи креативність, зводили цей
процес або до психологізації досліджуваного феномену або до
ірраціоналізації.
10. В наш час, питання обліку витрат на екологічну безпеку мають
лише дискусійний характер та не мають єдиного рішення.
11. Але для подальшого розвитку економіки актуальним є питання по
збереженню навколишнього середовища, раціональне природокористування,
зниження негативного впливу на навколишнє середовище.
12. Вищесказане обумовлює актуальність дослідження природи фірми
як соціально відповідального економічного суб’єкта.
13. Є й старі запозичення, які вже давно перестали бути такими,
оскільки вони фігурують у лексичному складі мови і стали вже.
14. При цьому велику роль грають особливості мовленнєвого стилю
тієї мови, на яку перекладається твір.
Навчальне видання
Академічне письмо
Навчальний посібник