МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Відповідно до освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти освітньої програми «Середня освіта (українська мова і література)» курс методики викладання української мови має не лише навчально-прикладний характер і не обмежується розробкою практичних рекомендацій, необхідних для студентів педагогічних закладів освіти, а й спрямований на здійснення складнішого завдання – систематизацію теоретичних засад і обґрунтування практичних рекомендацій сучасної методики мови як педагогічної науки і як практичного керівництва в майбутній педагогічній діяльності.

Мета курсу полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх учителів-словесників, які покликані виховати національно свідому, духовно багату мовленнєву особистість, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови – її стилями, типами і жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності.

Відповідно до поставленої мети головними завданнями методики викладання української мови є: сформувати у майбутніх вчителів-мовників національно свідоме ставлення до української мови як рідної і державної мови, розуміння її значення як предмета шкільного навчання і засобу вивчення інших курсів; озброювати студентів знаннями зі сфери української лінгводидактики, на основі яких вони могли б досягати свідомого і міцного засвоєння учнями програмового матеріалу з рідної (української) мови, ефективно організовувати навчальну діяльність школярів з цього предмету, формувати пізнавальну самостійність учнів; навчити майбутніх словесників самостійно працювати з науково-методичною літературою; стимулювати науково-методичну творчість студентів, прагнення вдосконалювати свою педагогічну освіту, прищеплювати творче ставлення до вчительської праці; апробувати отримані професійні знання і вміння під час проходження педагогічної практики.

У результаті вивчення дисципліни студент повинен ЗНАТИ:
 методологію й основні етапи становлення й розвитку методики викладання української мови;
 зміст і концепцію мовної освіти на сучасному етапі;
 етапи та особливості мовної освіти у школах різних типів;
 закономірності засвоєння української мови;
 принципи, методи та прийоми викладання мови;
 специфіку сучасного уроку української мови та його альтернативні моделі;
 критерії оцінювання знань, умінь та навичок учнів з мови;
 основи інформаційної культури студента-філолога;
 особливості проведення факультативної та позакласної роботи з української мови;
 якості та особливості мовленнєвої культури вчителя-словесника;
 різновиди усного мовлення вчителя-словесника та невербальні способи спілкування.

У результаті вивчення дисципліни студент повинен УМІТИ:
 здійснювати аналіз шкільних програм;
 аналізувати наукову та методичну літературу з метою використання її у процесі підготовки конспектів з мови;
 складати перспективне, календарно-тематичне та поурочне планування;
 проводити уроки з української мови в середніх і старших класах під час педагогічної практики;
 працювати з передовим методичним спадком, інтегрувати в урок мови нові інформаційні технології, сформувати власний індивідуальний стиль;
 виробити самостійне методичне бачення з вивчення обраного мовного матеріалу та практично застосовувати сформовані вміння та навички у майбутній педагогічній діяльності;
 володіти навичками виразного читання;
 писати курсові й дипломні роботи з проблем викладання української мови.

Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:
 Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі середньої освіти або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
 Здатність вчитися, вдосконалювати власне навчання і виконання, з високим рівнем автономності;
 Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій);
 Критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діяльності;
 Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію;
 Навички роботи в команді;
 Уміння застосовувати сучасні методики і освітні технології, в тому числі і інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;
 Дотримання етичних норм у комунікації з колегами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;
 Уміння організувати комунікацію учнів і вихованців;
 Уміння обдумано обирати шляхи вирішення непередбачуваних проблем у професійній діяльності;
 Відповідальність за забезпечення охорони життя і здоров'я учнів у навчально-виховному процесі та позаурочної діяльності;
 Уміння створювати рівноправний і справедливий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від соціальнокультурно-економічного контексту

Кредити: 5
Семестр: 224