Topic outline

  • МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


    Викладач: кандидат педагогічних наук, доцент Бакаленко Ірина Миколаївна

    Кафедра: української літератури, навчальний корпус № 2, 232 аудиторія (2й поверх)

    Email: irinabakalenko1970@gmail.com

    Телефон: (061) 289-12-75 (кафедра), (061) 289-12-94 (деканат)

    Facebook Messenger: https://www.facebook.com/irina.bakalenko/


    ПРО ДИСЦИПЛІНУ

    Відповідно до освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти освітньої програми «Середня освіта (українська мова і література)» курс методики викладання української мови має не лише навчально-прикладний характер і не обмежується розробкою практичних рекомендацій, необхідних для студентів педагогічних закладів освіти, а й спрямований на здійснення складнішого завдання – систематизацію теоретичних засад і обґрунтування практичних рекомендацій сучасної методики мови як педагогічної науки і як практичного керівництва в майбутній педагогічній діяльності.

    Мета курсу полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх учителів-словесників, які покликані виховати національно свідому, духовно багату мовленнєву особистість, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови – її стилями, типами і жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності.

    Відповідно до поставленої мети головними завданнями методики викладання української мови є: сформувати у майбутніх вчителів-мовників національно свідоме ставлення до української мови як рідної і державної мови, розуміння її значення як предмета шкільного навчання і засобу вивчення інших курсів; озброювати студентів знаннями зі сфери української лінгводидактики, на основі яких вони могли б досягати свідомого і міцного засвоєння учнями програмового матеріалу з рідної (української) мови, ефективно організовувати навчальну діяльність школярів з цього предмету, формувати пізнавальну самостійність учнів; навчити майбутніх словесників самостійно працювати з науково-методичною літературою; стимулювати науково-методичну творчість студентів, прагнення вдосконалювати свою педагогічну освіту, прищеплювати творче ставлення до вчительської праці; апробувати отримані професійні знання і вміння під час проходження педагогічної практики.

    У результаті вивчення дисципліни студент повинен ЗНАТИ:

    -          методологію й основні етапи становлення й розвитку методики викладання української мови;

    -          зміст і концепцію мовної освіти на сучасному етапі;

    -          етапи та особливості мовної освіти у школах різних типів;

    -          закономірності засвоєння української мови;

    -          принципи,  методи та прийоми викладання мови;

    -          специфіку сучасного уроку української мови та його альтернативні моделі;

    -          критерії оцінювання знань, умінь та навичок учнів з мови;

    -          основи інформаційної культури студента-філолога;

    -          особливості проведення факультативної та позакласної роботи з української мови;

    -          якості та особливості мовленнєвої культури вчителя-словесника;

    -          різновиди усного мовлення вчителя-словесника та невербальні способи спілкування.

    У результаті вивчення дисципліни студент повинен УМІТИ:

    -          здійснювати аналіз шкільних програм;

    -          аналізувати наукову та методичну літературу з метою використання її у процесі підготовки конспектів з мови;

    -          складати перспективне, календарно-тематичне та поурочне планування;

    -          проводити уроки з української мови в середніх і старших класах під час педагогічної практики;

    -          працювати з передовим методичним спадком, інтегрувати в урок мови нові інформаційні технології, сформувати власний індивідуальний стиль;

    -          виробити самостійне методичне бачення з вивчення обраного мовного матеріалу та практично застосовувати сформовані вміння та навички у майбутній педагогічній діяльності;

    -          володіти навичками виразного читання;

    -          писати курсові й дипломні роботи з проблем викладання української мови.

    Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:

     

    Програмні компетентності

    Результати навчання

    Інтегральна

    Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі середньої освіти або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов

    Знати:

    -     сучасні теоретичні основи предметної спеціалізації, застосовувати елементи теоретичного

    та експериментального дослідження в галузі середньої освіти та у професійній діяльності

     

    Уміти:

    -     творчо, критично, аналітично добирати і використовувати сучасні методики і технології, зокрема й інформаційні, задля досягнення навчальних і професійних цілей у галузі середньої освіти

    Загальні

     

    Здатність вчитися, вдосконалювати власне навчання і виконання, з високим рівнем автономності

     

    Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій)

     

    Критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діяльності

    Знати:

    -     державний стандарт та вимоги навчальної програми з української мови в загальноосвітніх навчальних закладах освіти;

    -     традиційні і сучасні джерела інформації, можливості інформаційних і комунікаційних технологій у процесі вивчення української мови;

    -     прийоми й методи аналізу мовного матеріалу.

     

    Уміти:

    -     знаходити та використовувати джерела інформації про актуальні проблеми та основні тенденції розвитку мовознавства та методики викладання, критично осмислювати основні  світоглядні теорії та принципи у навчанні та професійній діяльності, працювати з бібліотечними фондами, фаховими філологічними, педагогічними та психологічними виданнями;

    -     реалізовувати державний стандарт і вимоги навчальної програми з української мови у професійній діяльності;

    -     володіти основами професійної культури, бути здатним до підготовки та редагування текстів професійного змісту державною мовою.

    Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію

     

     

    Навички роботи в команді

    Знати:

    -     теоретичні проблеми, пов’язані з вивченням української мови у загальноосвітніх закладах середньої освіти, перспективи удосконалення знань та особливості їх застосування в умовах зміни умов діяльності та професійних завдань у галузі середньої освіти

     

    Уміти:

    -     в команді та самостійно з високим рівнем автономності виявляти, ставити та вирішувати фахові проблеми у галузі середньої освіти у процесі професійної діяльності;

    -     формувати комунікаційну стратегію з колегами, соціальними партнерами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;

    -     організувати співпрацю учнів і вихованців та ефективно працювати в команді (педагогічному колективі освітнього закладу, інших професійних об’єднаннях)

    Фахові

    Уміння застосовувати сучасні методики і освітні технології, в тому числі і інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах

    Знати:

    -     сучасні методики і освітні технології, в тому числі і інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах

     

    Уміти:

    -     здатний реалізовувати державний стандарт і навчальні програми з української мови;

    -     добирати сучасні методики і освітні технології, в тому числі і інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;

    -     знаходити, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел (передусім – за допомогою цифрових технологій).

    Дотримання етичних норм у комунікації з колегами, учнями й вихованцями та їхніми батьками

     

    Уміння організувати комунікацію  учнів і вихованців

    Знати:

    -        етичні норми як передумову виконання професійних обов’язків.

     

    Уміти:

    -          діяти відповідно до етичних міркувань, соціально свідомо, коректно, із урахуванням різноманітності та мультикультурності у колективі;

    -          здатний з дотриманням етичних норм  формувати комунікаційну стратегію з колегами, соціальними партнерами, учнями й вихованцями та їхніми батьками;

    -          організовувати співпрацю учнів і вихованців та ефективно працювати в команді (педагогічному колективі освітнього закладу, інших професійних об’єднаннях).

    Уміння обдумано обирати шляхи виріше-ння непередбачуваних проблем у професійній діяльності

     

    Відповідальність за забезпечення охорони життя і здоров'я учнів у навчально-виховному процесі та позаурочної діяльності

     

    Уміння створювати рів-ноправний і справедли-вий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від соціаль-нокультурно-економічного контексту

    Знати:

    -          методики і освітні технології, в тому числі і інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах

     

    Уміти:

    -          вільно користуватися системою методів, прийомів та засобів навчання, виконуючи різноманітні за складністю завдання в галузі середньої освіти

     

    Знати:

    -          виховні можливості та естетичну цінність творів літератури, їх зорієнтованість на суспільні цінності

     

    Уміти:

    створювати рівноправний і справедливий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від їх соціальнокультурно-економічного контексту

    Міждисциплінарні зв’язки: Курс «Методика викладання української мови» є необхідною складовою частиною вивчення фахових дисциплін та спецкурсів, професійної та практичної підготовки студентів-філологів. Він дає можливість дати студентам ґрунтовні знання про основні закономірності вивчення української мови, найбільш доцільні принципи, методи, прийоми та технології навчання, сформувати у них знання, вміння й навички викладання курсу української мови в середніх навчальних закладах усіх типів, творче методичне мислення й достатній рівень методичної компетенції.

    Курс «Методика викладання української мови» тісно пов’язаний з філософією, естетикою, дидактикою, педагогікою, психологією, теорією та історією літератури та мовознавством. Взаємодія названих дисциплін у навчальному процесі створює наукове підґрунтя для осягнення знаннями, вміннями та навичками з методики мови. Зокрема  дають можливість використовувати матеріали й дані зазначених наук не в повному обсязі, а лише необхідне, актуальне та ефективне для формування методичної компетентності майбутнього вчителя-словесника: виявляють сенс наукової діяльності; взаємодію наукової та інших сфер діяльності, тобто розглядають науку з точки зору практики, суспільства, культури, людини; вирішують завдання удосконалення, раціоналізації наукової діяльності; визначають шляхи вирішення проблем – опису та аналізу етапів наукового дослідження; аналізу мови науки; виявлення сфери використання окремих прийомів і методів (пояснення, доказ, експеримент); аналізу дослідницьких принципів, підходів, концепцій (редукціонізм, елементаризм, системний підхід та інші).


  • Підсумковий контроль

    • підсумкове тестування