Програма вивчення навчальної дисципліни «Риторика та культура мовлення» складена відповідно до освітньо-професійної програми здобувача вищої освіти бакалавра всіх напрямів підготовки
Предметом вивчення навчальної дисципліни є теорія класичної та сучасної риторики, античний риторичний канон в сучасному висвітленні, характеристика усної мовленнєвої творчості, різних типів діалогічних і монологічних видів спілкування, етико-психологічних правил службового контакту.
Міждисциплінарні зв’язки: Курс „Риторика та культура мовлення” тісно пов’язаний з курсами логіки, етики, естетики, педагогіки, психології, насамперед, з курсом сучасної української (російської) літературної мови, з якого черпаються відомості про основні поняття лексикології та фразеології, фонетики й орфоепії, лексикографії; з прикладними лінгвістичними дисциплінами (прагмалінгвістика, психолінгвістика, соціолінгвістика, теорія мовної комунікації тощо). Працюючи над технікою мовлення, необхідно спиратися на дані фізіології, анатомії, акустики, сценічного мовлення тощо.
Програма навчальної дисципліни складається з таких розділів
1. Історія риторичної думки.
2. Теоретичні основи майстерності публічного виступу
3. Структура та техніка публічного виступу
4. Оратор та аудиторія
5. Основи культури мовлення

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Риторика» є: виклад матеріалу з основ сучасної риторики в обсязі необхідному для засвоєння як античних, так і сучасних риторичних законів; закріплення теоретичних знань шляхом формування практичних навичок ораторського мовлення та основ культури мовлення; оволодіння літературними нормами сучасної мови; забезпечити мовну підготовку майбутніх соціологів, журналістів та акторів.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Риторика» є: засвоєння історії ораторського мистецтва та основ сучасної риторики; усвідомлення основних законів загальної риторики; ознайомлення з джерелами літератури сучасної та античної риторики; засвоєння принципів та методів мовленнєвої поведінки людини; вироблення у студентів високої культури усного й писемного мовлення.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
1) значущість риторики в професійній підготовці;
2) риторичні канони античності та закони сучасної загальної риторики;
3) ключові поняття лексики, фразеології, лексикографії, фонетики, орфоепії, графіки й орфографії;
4) основні вимоги до мовленнєвого акту.

вміти:
1) володіти мовленнєвою ситуацією;
2) аналізувати своє і чуже мовлення;
3) майстерно вести бесіду, дискусію, полеміку;
4) використовувати різноманітні лексичні, фразеологічні засоби і стилістичні фігури у власній практичній діяльності;
5) володіти принципами мовленнєвої поведінки та високою культурою мовлення, виявляти відхилення від літературних норм, застосовувати різні засоби для їх подолання.
Кредити: 3
Семестр: 123