ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

“ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ”

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи

 

__________________ О.І. Гура

____ _____________ 2015 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

ПСИХОФІЗИЧНІ І ОЗДОРОВЧІ СИСТЕМИ СПАС

Програма

навчальної дисципліни

 

підготовки спеціалистів

напряму 7.010201 “Фізичне виховання”

(ЦДСВНЗ 2.1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кафедра теорії та методики фізичного виховання і спорту

 

2015 рік

 

розроблено та внесено: кафедра теорії та методики фізичного виховання і спорту

 

Розробники програми: Притула О.Л., старший викладач кафедри ТМФКіС, Конох А.П., д.п.н., професор кафедри ТМФК і С.

 

Обговорено та рекомендовано до затвердження кафедрою теорії та методики фізичного виховання і спорту 26 серпня 2015 року, протокол №1

 

Завідувач кафедри д.п.н., професор ________ А.П. Конох

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Програма вивчення навчальної дисципліни ”Психофізичні і оздоровчі системи Спас” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки спеціалістів напряму підготовки “Фізичне виховання”.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є підготовка висококваліфікованих фахівців у галузі фізичного виховання до роботи в сфері українського рукопашу “Спас”.

 Студенти в процесі вивчення курсу розглядають основи психофізичних та оздоровчих систем притаманних українській традиційній фізичній культурі, вивчають історичні та соціально-культурні засади характерництва, як явища, притаманного традиційній козацькій культурі, його практичні методи, адаптацію методів оздоровлення і розвитку людини козацьких характерників до сучасних реалій фізичної культури, зокрема, спортивного напрямку козацького бойового мистецтва “Спас”.

 

Міждисциплінарні зв’язки:

Важливим завданням фізкультурних навчальних закладів є підготовка фахівців для роботи в спортивній сфері і сфері масової фізичної культури. В процесі викладання навчальної дисципліни формуються спеціалізовані навички українського рукопашу Спас в межах напряму ”Фізичне виховання”.

Курс ”Психофізичні і оздоровчі системи Спас” є самостійною дисципліною і має безпосередній зв’язок з такими навчальними дисциплінами: “Історія фізичної культури”, “Анатомія”, “Фізіологія людини”, “Фізіологія спорту”, “Історія і духовні основи “Спасу”. Вивчення курсу передує вивченню таких дисциплін, як “Історія і духовні основи “Спасу”, “Теорія і методика українського рукопашу “Спас”, “Техніка і тактика українського рукопашу “Спас”, “Народні ігри “Спасу”, “Козацькі бойові танці і пісні”, “Організація і методика проведення змагань з українського рукопашу “Спас”, “Організація діяльності в українському рукопаші “Спас”, “Кінна підготовка. Основи виживання”.

Матеріал курсу ”Психофізичні і оздоровчі системи Спас” містить інформацію про психофізичні і оздоровчі системи, притаманні українській  традиційній фізичній культурі, характерництва, як особливого явища в запорозькому козацтві, його історичні корені, практичні методи оздоровлення і розвитку людини, його духовну суть.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1. Основні засади застосування психофізичних та оздоровчих систем “Спасу”.

2. Психофізичні і оздоровчі системи “Спасу”, їх практичне застосування в навчально-тренувальному процесі.

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни ”Психофізичні і оздоровчі системи Спас” є забезпечити глибоку теоретичну підготовку студентів у знанні психофізичних і оздоровчих систем Спасу, їх практичне використання в українському рукопаші “Спас” та в повсякденному історичної бойової спадщини українців, слов’ян і народів світу. Мета навчальної дисципліни   ”Психофізичні і оздоровчі системи Спас” полягає у вивченні   психофізичних оздоровчих систем Спас.

Програма дає студентам знання про психофізичні та оздоровчі системи і їхню важливість у житті людини. Навчальний матеріал курсу необхідно пов’язувати з історією України.

 

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни  “Психофізичні і оздоровчі системи “Спасу” є:

1.2.1. Розширення світогляду фахівців, підвищення їх теоретичного рівеня у сфері бойових мистецтв.

1.2.2. Розширення знань в історії національної фізичної культури, зокрема характерництва запорозьких козаків.

1.2.3. Формування практичних навичок оздоровлення організму людини та розвитку психофізичних якостей методами “Спасу”.

1.2.3. Формування у студентів системи теоретичних знань про енергетичну побудову організму людини, розвиток у студентів психофізичних здібностей методами козацьких характерників.

1.2.4. Надати уявлення про суть козацького характерництва, його значення в українській національній фізичній культурі.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

-       історію походження “Спасу”, як психофізичної системи розвитку людини;

-       духовну суть слов’янських бойових мистецтв, українського бойового мистецтва «Спас»;

-       системи психофізичного розвитку людини та оздоровлення організму в традиції “Спасу”;

-       історичні витоки козацького характерництва, його духовну суть;

-        методи дослідження і вивчення системного матеріалу з питання психофізичних систем розвитку людини;

вміти:

-             розповісти історію походження характерництва запорозьких козаків, словянських психофізичних та оздоровчих систем, їх звязок з психофізичними системами народів світу;

-             володіти практичними методами оздоровлення організму і психофізичного розвитку людини за системами “Спасу”;

-             володіти основами козацької медицини;

-             характеризувати психофізичні системи “Спасу”;

-             володіти знаннями про побудову організму людини, основами здорового життя за “Спасом”.

 

На вивчення навчальної дисципліни відводиться 72 годин, 2 кредиту ЄКТС.

 

2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Основні засади застосування психофізичних та оздоровчих систем “Спасу”.

Тема 1. Історичні витоки виникнення психофізичних і оздоровчих систем “Спасу”.

Характерництво запорозьких козаків. Легенди про характерників. Поняття характерництва. Історичні згадки про давньословянських волхвів. Історичні витоки психофізичних систем народів світу. Давньословянські книги “Вєда словєн”, “Велес книга”, як історичні свідчення про духовні вчення праукраїнців.

Тема 2. Здоровий спосіб життя в традиції “Спасу”.

Спас, як система здорового способу життя. Поняття “козацького здоровя”. Структура здоровя людини в традиції “Спасу”. Види здоровя людини. Козацькі методи зміцнення здоровя: фізичні, психофізичні вправи, дихальні вправи, загартування, молитва.

Тема 3. Психофізичні системи “Спасу”. Система “Кремінь”.

Система “Кремінь”. Поняття “Кременю” в традиції “Спас”. Виконання вправ на міцність тіла, їх вплив на здоровя людини і її психофізичний розвиток. Вивчення 36 вправ системи “Кремінь”. Виконання вправ системи “Кремінь” в умовах природнього середовища: у воді, босоніж на землі.

Змістовий модуль 2. Психофізичні і оздоровчі системи “Спасу”, їх практичне застосування в навчально-тренувальному процесі.

Тема 1. Психофізичні системи “Спасу”. Система “Гойдка”.

Система “Гойдка”. Основні принципи виконання вправ системи “Гойдка”. Мета системи “Гойдка”. Вивчення 24 вправ системи “Гойдка”. Виконання вправ за фазами Місяця, за сонячним річним циклом. Вправа “Стовп”. Поєднання вправ системи “Гойдка” з фізичними вправами. Впровадження вправ системи “Гойдка” в навчально-тренувальний процес.

Тема 2. Система психофізичних вправ “Спасу” – “9 Порогів Спасу”.

Методи психофізичного регулювання організму людини в традиції “Спас”. Практичне оволодіння і проходження тестів “9 Порогів Спасу”. Козацька молитва. Динамічні медитації Спасу. “Думання дум” в Спасі. 12 методів дихання Спасу.

Тема 3. Основи козацького характерництва.

Суть козацького характерництва. Основи інеології Спасу (інформаційно-енергетична підготовка). Оволодіння основами інеологічного діагностування. Основи самонавіювання і входження в стан оздоровлення організму. Енергетина побудова організму людини. Розвиток енергетичного потенціалу людини.

3. Рекомендована література

Основна:

1.    Скульський А., Чубенко В. СПАС Таємна наука українського козацтва – Миколаїв : МФ КСУ – АТ «ВІАГРО», 1997.

2.    Скульський А. СПАС – Миколаїв : «Приват-Поліграфія», 1997.

3.    Спас – Український звичай. Альманах. - Запоріжжя: Інститут козацтва Запорозького Державного Університету, Школа Запорозького традиційного козацького бойового мистецтва “Спас”, 1997.

4.    Шилов Ю.О. «Аратта за «Ведою словена» і пам’ятками трипільської культури та іншими науковими джерелами”, - К.: Аратта, 2010. – 118 с.

5.    Каляндрук Т.Б. Загадки козацьких характерників. – Львів : ЛА “Піраміда”, 2006. – 272 с.

6.    Каляндрук Т.Б. Таємниці бойових мистецтв України : монографія / Тарас Каляндрук. – Видання шосте, доповнене. – Львів : ЛА “Піраміда”, 2013. – 304 с.

7.    Приступа   Є.   Н.,   Пилат   В.  С.   Традиції   української

національної фізичної культури. – Львів: Троян, 1991. – 104 с.

8.    Пилат В. Бойовий Гопак. - Львів: Галицька січ, 1994. - 362 с.

9.    Притула О.Л., Шилов Ю.О. Світогляд в українському рукопаші “Спас”. – Запоріжжя: Акцент Інвест-трейд, 2013. – 124 с.

10. Січинський В.Ю. Чужинці про Україну. – К.: Довіра,1992. –256 с.

11. Кондратьєв А., Горелишев С. Крір, Бойове мистецтво українських характерників. – К.: Видавництво “Схід-Захід”, 2009. – 480 с.

 

Додаткова:

1.    Притула О.Л. Здоровий спосіб життя в козацькій традиції “Спас” / Конох А.П., Притула О.Л. // Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових праць. Фізичне виховання та спорт. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2012. - С. 54 - 59.

2.    Остапенко О. Характерництво – ефективна форма фізичної підготовки запорозьких козаків / О. Остапенко, М. Зубалій // Фізичне виховання в школі. – 2000. – No 2. – С. 48.

3.    Матвеев Л.П. Периодизация спортивной тренировки. – М.: Физкультура и спорт, 1970.

4.    Притула О.Л. Український рукопаш “Спас”: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Український рукопаш “Спас” / Притула О.Л. Рижов К.А., Лукоянова К.В. / Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл /  – Запоріжжя – Київ: дизайн-студія “Інтера”, 2012. – 68 с.

5.    Лукашев М.Н. И были схватки боевые. – М.: ФиС, 1990. – 240 с.

6.    Мандзяк А.С. Боевая магия славян. Минск: Харвест, 2007. – 548 с.

 

Інформаційні ресурси

1.    Буза – обычай воинских родов / режим доступу: http://buza.su/

2.    Дикое поле – воинская культура и традиции казаков / режім доступу: http://dikoepole.com/

3.    Козацьке братство бойового звичаю Спас “Сокіл” / режим доступу http://spas.net.ua/

4.    Українські бойові мистецтва / режим доступу: http://www.myukrainci.com/book2534/page

5.    Всеукраїнська федерація “Спас” / режим доступу: www.spas.zp.ua/

6.    Міжнародна федерація бойового гопака / режим доступу: http://hopalo.org

7.    Братство бойового звичаю “Спас” / режим доступу: http://spas.in.ua

 

4. Форма підсумкового контролю успішності навчання – залік.

 

5. Засоби діагностики успішності навчаннямодульний контроль, результат опитування, тестування.

 

 

 

 


Кредити: 3