Суспільно-політичні трансформації у період 80–90-х років XX ст. вивчаються у гуманітарних науках як транзит від колишнього тоталітарного соціалістичного устрою до нового демократичного ладу, від централізованого планування та управління до демократії. Дослідження транзитного періоду в різних країнах дає широку основу для порівняння, типологізації і моделювання процесів трансформації режимів.

В історіографії суспільно-політичні перетворення в Україні у 80-90-ті роки XX ст., як правило, розглядаються виключно в рамках СРСР. Такий підхід відбився у роботах О.Д. Бойка, В. Ігнатова, В. Кушерець, А. Орлова, Ю. Пахомова, Б. Попова, О. Гарань. Натомість процес демократичних перетворень означеного періоду – історичний феномен, характерний для всього регіону Центральної та Південно-Східної Європи.

При порівняльному дослідженні основні проблемні питання полягають у наступному: наскільки результати перетворень в Україні у період 80–90-х років у суспільно-політичному, соціально-економічному, ідеологічному житті відповідають європейським стандартам? Чому для України європейський шлях розвитку на початковому етапі самостійного державного будівництва не став таким необоротним, як для країн Центрально-Східної Європи?

За підсумками вивчення курсу студент повинен:

  • теоретичні концепції теорій націотворення, модернізації, суспільно-політичних трансформацій, демократичного транзиту;
  • передумови і концептуальні засади суспільно-політичних трансформацій періоду перебудови;
  • трансформацію українського Гельсінського руху;
  • феномен релігійного дисидентства;
  • молодіжний і робітничий опозиційні рухи кінця 1980-х рр.;
  • особливості демократичного транзиту України у контексті антитоталітарної боротьби народів Центрально-Східної Європи;
  • проблеми транзиту політичної еліти в Україні кінця XX – початку XXI ст.
  • специфіку партійно-політичного життя незалежної України на тлі європейського державотворення;
  • особливості формування громадянського суспільства в Україні доби новітньої державності;
  • регіональні особливості формування української національної ідентичності наприкінці XX – на початку XX ст.
  • історичне підгрунтя гібридної війни на Сході України 2014-2015 рр.

 

ВМІТИ:

  • спираючись на отримані знання, аналізувати матеріал з проблеми; логічно і послідовно викладати думки з питань суспільно-політичного руху в Україні;
  • порівнювати національні особливості суспільно-політичного руху з європейськими аналогами;
  • володіти навичками роботи дослідника і здійснювати науковий пошук;
  • аргументовано, переконливо обстоювати власні погляди, сприймати іншу позицію, як альтернативну,
  • реагувати на «інформаційні війни», маніпуляції, викривлення інформації з ключових суспільно-політичних питань новітньої історії України;
  • браги участь у дискусіях, конференціях, засіданнях “круглих столів”, виступати з бесідами, лекціями перед різними категоріями населення;
  • критично аналізувати політичні й ідеологічні позиції, програмні документи політичних партій і громадських організацій.

 

 


Кредити: 3