Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою викладання навчальної дисципліни «Теорія мови та історія лінгвістичних учень» є забезпечення системних знань з теорії мови та історії лінгвістичної думки через огляд сучасних поглядів на природу, структуру, розвиток та роль мови у суспільстві, методів дослідження мови, а також досягнень філософів і мовознавців минулого та сучасності. 

Основнимизавданнямививчення дисципліни «Теорія мови та історія лінгвістичних учень» є такі:

систематизувати здобуті студентами знання з окремих лінгвістичних дисциплін; 

розширити загальнофілологічну компетенцію студентів, покращити їхню методологіну та теоретичну підготовку;

в аспекті теорії мови

теоретично узагальнити дослідження конкретних мов; розкрити евристичність та історичну спадкоємність мовознавства;

сформувати у студентів уявлення про систему, структуру та функціонування природної мови; розглянути мову як універсальний засіб спілкування, зв’язки мови і свідомості, мови і пізнання; систематизувати відомості про мову як особливу семіотичну систему;

ґрунтовно ознайомити студентів з теорією мови, історією лінгвістичних учень, методологією та методикою лінгвістичних досліджень;

в аспекті історії лінгвістичних вчень 

окреслити історію мовознавства як процес пізнання мови і світу;

надати каталогізацію наукових теорій мови; ознайомити студентів з важливими концепціями, школами і напрямками в галузі лінгвістики; надати відомості про видатних зарубіжних та вітчизняних лінгвістів; розглянути досягнення мовознавців минулих століть та довести важливість розроблених ними принципів та методів для лінгвістичних концепцій сьогодення і майбутнього; висвітлити історичну послідовність теорії мови; 

в аспекті методів дослідження мов - 

сформувати поняття про методологію, методику і метод;

охарактеризувати основні загальнонаукові та конкретнонаукові методи, які пропонують використовувати мовознавці.

Згідно з вимогами освітньої (освітньо-професійної, освітньо-наукової) програми студенти повинні досягти таких результатів навчання (компетентностей):  

знати:

основні проблеми загального мовознавства; 

історію лінгвістичних учень, її періодизацію;

основні закономірності розвитку лінгвістичних ідей;

 методологію та методику лінгвістичного аналізу;

визначення мовних явищ і понять;

головні здобутки філології класичної давнини, середньовіччя та сучасності;

вміти:

визначати та характеризувати основні лінгвістичні напрями та школи; 

опрацьовувати та аналізувати першоджерела, робити узагальнення і висновки;

 використовувати інформацію у процесі висвітлення теоретичних питань, доносити її до свідомості інших студентів;

аналізувати проблеми, які висувалися в рамах концепцій тих чи тих лінгвістичних шків та дослідників;

систематизувати матеріал історичних періодів, які розглядаються по окремим розділам (фонетика, лексика, граматика, лексикографія).

 


Кредити: 5
Семестр: 122