Загальна інформація
ОПИС КУРСУ "Онімний простір художнього тексту"
Курс має на меті забезпечити аспірантів необхідним теоретичним та методичним основами літературно-художньої ономастики.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Онімний простір художнього тексту» є: ознайомлення аспірантів з основними поняттями літературно-художньої ономастики; інтерпретація ономастичних явищ в художньому просторі, формування умінь і навичок ономастичного аналізу художнього тексту; дослідження ономастичної специфіки на підставі художніх текстів різних жанрів; формування у аспірантів уявлень про самобутність репрезентації ономастичної картини світу української мови.
Онім є показником ідіостилю письменника, засобом вираження задуму, важливим елементом його творчої лабораторії.
Ономастикон будь-якого художнього твору являє собою складну систему онімів, яка разом з іншими мовними засобами бере участь у реалізації авторської концепції світобачення, у побудові художнього образу. Онімний простір творів одного літературного жанру утворює уявлення про найтиповіші підходи до номінації персонажа, а також дає змогу виділити індивідуально-авторські прийоми у використанні літературного оніма в художньому тексті. Як елемент форми, онім є показником ідіостилю письменника, засобом тлумачення авторського задуму.
Вибір імені для літературного персонажа, як правило, не буває випадковим. Наділяючи свого героя тим чи іншим ім’ям, письменник звичайно вкладає в цю назву певну оцінку, характеристику. Тим самим він має змогу використати власні імена як додатковий художній засіб для вираження ідейно-естетичного задуму. Першорядну роль у розмаїтості змальованих колоритних образів, неповторних у своїй індивідуальній конкретності, відіграли життєвий досвід письменника, і зокрема, знання специфіки антропонімійної системи, інтерес до виразових спроможностей антропонімів. Всі ці чинники активно впливають на проблему вибору іменувань для персонажів, на узгодженість імені і образу.
Власна назва в художньому тексті не лише містить смислову інформацію, а й виражає поза текстові параметри образу автора, оскільки добір антропонімів для письменника – це прояв його літературної індивідуальності та художньої майстерності на фоні реальної суспільно-історичної дійсності.
Онім в художньому творі, на відміну від реального життя викликає особливі емоції, набуває конотативного забарвлення, що максимально увиразнює його. Внутрішня форма імені так чи інакше співвідноситься з художнім образом, а значення імені перегукується з ним .
Кожен літературно-художній онім у творі має виконувати певні функції. У письменника слова літературно-художньої ономастики стають могутнім виразовим чинником. Нерідко письменник добирає іменування персонажів, визначивши наперед національність, вік, особистості характеру, зовнішності тощо. Власні назви в тексті дають неоціненну інформацію для інтерпретації всього тексту, іноді й таку, що іншими способами в творі не виражена. Вони увиразнюють текст стилістично, забарвлюють його.