Структура за темами

  • Методологія гендерного підходу у психологічних дослідженнях

    Програма навчальної дисципліни «Методологія гендерного підходу у психологічних дослідженнях» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки аспірантів  спеціальності «Психологія».

    Предметом вивчення навчальної дисципліни є сучасний гендерно-орієнтований підхід до теоретико-експериментальних досліджень проблем формування та розвитку особистості і суспільства.

    Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна «Методологія гендерного підходу у психологічних дослідженнях» відповідно до структурно-логічної схеми дисциплін, передбачених навчальним планом аспірантів, викладається після вивчення дисциплін «Теоретико-методологічні проблеми психології», «Методика та організація наукових досліджень», «Наукові школи в психології».

    Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

    1.    Методологічні основи гендерного підходу у психологічних дослідженнях.

    2.    Гендерно-орієнтований підхід до дослідження формування та розвитку особистості і суспільства.

    1. Мета та завдання навчальної дисципліни:

    1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Методологія гендерного підходу у психологічних дослідженнях» є надання аспірантам системних знань з теоретико-методологічних основ гендерного підходу до досліджень різноманітних явищ соціального, соціально-психологічного характеру, диференційним аналізом проблем гендерних відмінностей, гендерної ідентичності та гендерних стереотипів, а також набуття навичок практичного використання гендерно-орієнтованого підходу у психологічних дослідженнях.

    1.2. Завданнями вивчення дисципліни є:

    ·               вивчення основ гендерного підходу у соціо-гуманітарних дослідженнях, його сутності, складових, форм та видів;

    ·               розуміння категорії гендеру як соціального феномену та індивідуально-психологічної характеристики особистості;

    ·               усвідомлення механізмів набуття особистістю гендерної ідентичності у процесі гендерної соціалізації, формуванню маскулінності та фемінності на поведінковому рівні;

    ·               розширення уявлень про гендерні ролі та стереотипи, прояви гендеру в різних сферах людської життєдіяльності;

    ·               вивчення проблеми гендерної дискримінації та сексизму та їх впливу на розвиток особитостості  і суспільства;

    ·               застосування методології гендерного підходу в аналізі різноманітних соціально-психологічних явищ дійсності та теоретико-експериментальних дослідженнях.


  • ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

    ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

    Змістовний  модуль 1. Методологічні основи гендерного підходу у психологічних дослідженнях

    Тема 1.  Структура гендерного знання, методологічне підґрунтя становлення гендерної теорії

    Предмет, мета і завдання гендерно-орієнтованих дисциплін. Структура гендерного знання. Гендерологія. Фемінологія. Гендерні дослідження в педагогіці, соціології, антропологія. Предмет гендерної психології: визначення в зарубіжній та вітчизняній науці. Сучасний стан предмету. Мета та завдання гендерної психології на сучасному етапі як нової наукової парадигми аналізу соціальних стосунків. Роль фемінізму  в становленні та розвитку гендерної теорії. Фемінізм як альтернативна філософська концепція соціокультурного розвитку. Основні напрямки сучасного фемінізму: ліберальний, соціалістичний, радикальний, постмодернізм, постструктуралізм.

    Тема 2. Історія розвитку гендерних досліджень у соціо-гуманітарних та поведінкових дисциплінах. Методологія гендерного підходу.

    Передумови розвитку гендерної проблематики в соціо-гуманітарній сфері наукового знання. Основні етапи розвитку гендерної теорії: статеворольовий підхід, парадигма унікальності жіночої психології, парадигма соціального конструювання гендеру. Гендерні дослідження в зарубіжній психології. Статеворольовий підхід Т Парсонса, соціальний конструкціонізм К. Джерджена. Гендерні дослідження у вітчизняній психології. Перспективи. Аналіз основних методологічних підходів у гендерних дослідженнях: парадигма соціального конструювання гендеру, парадигма унікальності жіночої психології. Статеворольовий підхід як антагоність гендерним дослідженням: проблеми.

    Тема 3. Методологія гендерного підходу у різних напрямах психологічних досліджень

    Специфіка гендерно-орієнтованого підходу у дослідженнях в галузях загальної, вікової та педагогічної, соціальної, організаційної та економічної психології. Особистість як об’єкт та суб’єкт гендерної взаємодії та розвитку. Поняття про гендерну групу та гендерну міжгрупову взаємодію. Культурні особливості гендеру. Гендер як соціальний інститут: поняття про систему гендерних норм, гендерний соціальний контроль. Організація як об’єкт і суб’єкт гендерної взаємодії. Модель гендерної взаємодії персоналу організацій. Аналіз основних структурно-динамічних складових моделі.

    Змістовний модуль 2. Гендерно-орієнтований підхід до дослідження формування та розвитку особистості і суспільства 

    Тема 4. Біологічні аспекти статевої диференціації. Загальна характеристика диференційного аналізу гендера

    Біологічні механізми статевої диференціації. Етапи та компоненти статевої диференціації за Є. П. Ільїним. Порушення розвитку статі: жіночий та чоловічий псевдогермафродизм. Біологічне призначення статі. Статеві відмінності у фізіології та нервових процесах. Стать і функціональна асиметрія головного мозку. Особливості функціональної асиметрії у чоловіків та жінок: вираженість, вплив гормонів. Діагностика функціональної асиметрії – оцінка ведучої півкулі. Характеристика соціально-психологічних одиниць диференційного аналізу гендера. Гендерні відмінності в емоційній сфері. Емоційні порушення: депресія, анорексія, булімія як жіночі захворювання.  Особистісні відмінності. Гендерні особливості мотиваційної сфери. Дослідження пізнавальних процесів і здібностей  у чоловіків і жінок: роль біологічних і соціальних факторів. Гендерні відмінності в здібностях. Гендерні особливості спілкування. Гендерні особливості поведінки. Поведінкові стратегії чоловіків і жінок у різних життєвих ситуаціях. Проблеми жіночої емансипації в адиктивній поведінці. 

    Тема 5. Концепції та перспективи дослідження гендерної ідентичності

    Проблема особистісної ідентичності в сучасному психоаналізі, інтерактивній та когнитивній психології. Основні види ідентичності, проблеми формування та розвитку. Гендерна ідентичність: характеристика поняття. Гендерна ідентичність, статеворольова ідентичність, психологічна стать особистості: співвідношення понять. Когнитивні, емоційні та поведінкові компоненти гендерної ідентичності. Психологічні теорії гендерної диференціації. Етапи формування гендерної ідентичності. Концепція формування статевої (гендерної)  ідентичності І. С. Кона. Вікові етапи та їхня характеристика. Характеристика типів гендерної ідентичності. Порівняльний аналіз видів гендерної ідентичності. 

    Тема 6. Прикладні аспекти дослідження гендерної ідентичності

    Когнитивні та емоційні аспекти гендерних установок та ідентичності у різні вікові періоди. Гендерні особливості засвоєння соціальних норм дітьми:  циклічність  і репродуктивність образу жіночих норм, експансія та конструювання чоловічих. Гендерні установки дітей 3-7 років. Особливості статевої ідентичності підлітків. Зв’язок жіночої та чоловічої сексуальності з гендерною ідентичністю. Сексуальна освіта дітей і підлітків. Головні гіпотези гомосексуальності. Методи діагностики гендерної ідентичності. Порівняльна характеристика кількісних і якісних методів дослідження. Дослідження гендерної ідентичності за допомогою проективних методів: рисункові тести, метод незакінчених речень.

    Тема 7. Загальні проблеми гендерної соціалізації: можливості вивчення

    Характеристика поняття „гендерна соціалізація”. Диференційна соціалізація. Основні інститути гендерної соціалізації. Основні інститути гендерної соціалізації: сім’я, школа, література, ЗМІ, іграшки, мова, фейсізм. Функції батька й матері як відображення нормативних уявлень і образу життя суспільства. Позасімейні джерела гендерно-рольової соціалізації. Школа як інститут гендерної соціалізації. Мова як джерело гендерної соціалізації. Література. Сексізм у дитячий літературі. Іграшки  в процесі диференціальної соціалізації. Гендерні аспекти дослідження впливу ЗМІ на формування особистості. Методи  дослідження механізмів гендерної соціалізації. Гендерна автобіографія як метод дослідження гендерної соціалізації.

    Тема 8. Гендерно-рольовий репертуар особистості: сутність, методологія дослідження

    Поняття гендерної ролі. Значення культури, історичної епохи для формування гендерної ролі. Соціологічні, психологічні та біосоціальні теорії гендерних ролей. Теорія андрогінії С. Бем. Образи чоловіка й жінки в суспільній свідомості: типовий чоловік, типова жінка. Норми жіночої гендерної ролі. Норми чоловічої гендерної ролі.  Негативні наслідки реалізації чоловічої гендерної ролі: емоційна напруга, стрес, конфлікти.  Уявлення про соціальний статус і можливості чоловіка й жінки: характеристика понять „матріархат”, „патріархат”. Можливості отримання освіти, професійної діяльності, політичні права, соціальні можливості.

    Тема 9. Теоретичні проблеми дослідження гендерних стереотипів

    Аналіз психологічних досліджень соціальних стереотипів. Зміст та динаміка соціальних стереотипів. Трьохкомпонентна модель стереотипу: когнитивний, афективний, поведінковий. Характеристика гендерного стереотипу як соціально-психологічного феномену. Основні особливості гендерних стереотипів. Психологічні та соціальні функції гендерних стереотипів. Основні етапи й напрямки досліджень гендерних стереотипів. Визначення типово чоловічого образу, типово жіночого образу. Дослідження  функцій гендерних стереотипів К. Доу за допомогою теорії каузальної атрибуції.

    Тема 10. Соціально-психологічна феноменологія гендерних стереотипів  та сексизму

    Вплив гендерних стереотипів на якість міжособистісного спілкування.   Вплив стереотипів і установок на перцепцію й передачу інформації в процесі спілкування. Можливості дослідження вікових особливостей гендерних стереотипів. Вікова динаміка гендерних уявлень. Гендерні стереотипи дошкільників. Гендерні стереотипи молодших школярів. Гендерні стереотипи підлітків і студентів.  Поняття про сексизм. Сфери прояву сексистських практик. Поняття про гендерну дискримінацію. Відмінності у гендерній дискримінації чолоівків і жінок. 

    Тема 11. Гендерована робота: можливості дослідження гендеру в організаціях та професійній діяльності особистості

    Категорія гендеру у психолого-організаційному вимірі, аналіз її складових; уточнення поняття “гендерна взаємодія персоналу організацій”. Гендерна сегрегація та гендерна професійна диференціація.Типи організацій за гендерною ознакою, їх організаційні культури та кадрова політика. Характеристика позитивних і негативних складових кадрової політики організацій у гендерному вимірі. Організаційні культури, що нейтралізують фемінність та організаційні культури з конкурентоспроможною фемінністю. Моногендерні та гетерогендерні організації. Проблема токенізму та міжгрупової диференціації гендерних груп в організаціях. Феномени “скляної стелі”, “скляного ескалатору”, “липкої підлоги”.


  • Глосарій з дисципліни

  • Психологічний практикум з дисципліни

  • Секція 4