СР 2 Підходи до проведення рефлексії під час викладання інформатики у профільній школі

Рефлексія — це процес осмислення власних думок, дій, почуттів або досвіду. У навчальному контексті рефлексія означає аналіз того, що студент дізнався під час заняття, як він сприймає нову інформацію, як успішно застосував знання на практиці і які труднощі зустрів.

У рефлексії учні можуть обдумувати:

  • Що вони засвоїли під час заняття.
  • Які методи чи інструменти виявилися корисними.
  • Які питання залишилися незрозумілими.
  • Як отримані знання можна використовувати в майбутньому.

Рефлексія допомагає студентам краще усвідомити свій навчальний прогрес, зрозуміти свої сильні та слабкі сторони, а також дозволяє викладачу отримати зворотний зв'язок для покращення методів навчання.

Засоби рефлексії на шкільних уроках допомагають учням усвідомити свої навчальні досягнення, виявити труднощі та зафіксувати важливу інформацію. Ось кілька типів ефективних засобів рефлексії:

1. Рефлексивні щоденники:

  • Учні ведуть щоденник, де записують свої думки про уроки, що вони дізналися, та питання, які в них виникли.
  • Наприкінці кожного тижня або теми учні можуть підсумувати свої думки.

2. Опитування та анкети:

  • Використання анкет або опитувань для збору зворотного зв'язку про уроки.
  • Запитання можуть стосуватися змісту уроку, способів викладання та учнівських вражень.

3. Групове обговорення:

  • Організація дискусій у класі, де учні можуть поділитися своїми думками про те, що їм сподобалося на уроці, а що потрібно поліпшити.
  • Це також сприяє розвитку комунікативних навичок.

4. "Три речі":

  • Наприкінці уроку учні записують три речі, які вони дізналися, одну річ, яку вони не зрозуміли, і одну річ, яка їх здивувала.
  • Це допомагає структурувати їхні думки і зосередитися на ключових моментах.

5. Моделі "Позитив - Негатив - Вдосконалення":

  • Учні записують позитивні моменти уроку, те, що їм не сподобалося, і пропозиції щодо покращення.
  • Це дозволяє оцінити урок з різних сторін.

6. Картки зворотного зв'язку:

  • Учні заповнюють картки з короткими відповідями на питання про урок (наприклад, "Що мені сподобалося?", "Що я міг би зробити краще?").
  • Викладач може швидко зібрати ці картки для аналізу.

7. Підсумкові вправи:

  • На завершення уроку або теми, учні можуть виконати підсумкову вправу (тест, кросворд, творчий проект), яка підсумовує отримані знання.
  • Це допомагає перевірити, наскільки вони засвоїли матеріал.

8. Створення ментальних карт:

  • Учні складають ментальні карти, де зображують основні ідеї та зв'язки між ними.
  • Це візуальний спосіб структурувати інформацію.

9. Відео- або аудіозаписи:

  • Учні можуть записати свої думки або рефлексії на відео чи аудіо, які потім можуть бути переглянуті або прослухані.
  • Це допомагає розвивати навички усного мовлення.

10. Рефлексивні пари:

  • Учні працюють у парах, обговорюючи свої враження від уроку, запитуючи один одного про те, що було зрозуміло, а що ні.
  • Це стимулює взаємодію та обмін ідеями.

11. Використання технологій:

  • Онлайн-платформи, такі як Google Forms або Padlet, можуть бути використані для збору зворотного зв’язку в реальному часі.
  • Учні можуть заповнити анкети або ділитися своїми думками анонімно.

Ці засоби рефлексії можуть бути адаптовані до конкретних навчальних ситуацій та предметів, допомагаючи учням усвідомити свій навчальний процес і результати.

Завдання: розробити рефлексивні засоби з теми «Векторна графіка». Використати мінімум три різних підходи.