ЗМ 1. УСІ 5 ЗАВДАНЬ


Обов'язкові завдання:

1. Пригадайте все, що ви вивчали до цього часу про репортаж. Напишіть у зошиті список ознак цього жанру відповідно до вашого уявлення на цей момент. 

Після цього прочитайте поради польського журналіста І. Мєчіка. Підготуйтесь обговорювати підняті питання. Зокрема поясніть, як ви зрозуміли твердження: "текст читається так, що чути стукіт коліс потяга". 

Додайте до вашого списку нові ознаки, про які ви щойно дізналися.

2. Перегляньте приклади репортажів на сайтах The UkrainiansУкраїнська правда. Виберіть найбільш вдалі (на ваш погляд). Проаналізуйте прояви професійної журналістської майстерності, які вони демонструють.

3. Ознайомтесь із прикладами репортажів інформаційного, аналітичного та художньо-публіцистичного спрямувань (внизу відповідний файл). Проаналізуйте, спробуйте пояснити, чим вони принципово відрізняються.

Самостійно знайдіть інші приклади репортажів згаданих трьох основних спрямувань. Підготуйтесь обґрунтувати свій вибір.

4. Придумайте на кожне спрямування (інф., аналітич., худож.-публ.) по одному прикладу доречних інформаційних приводів для репортажів (можна пошукати в новинах). Поясніть, якою буде приблизна побудова цих матеріалів (що за чим), якою буде ідея кожного матеріалу, на чому зробите смислові акценти.

5. У кожній із трьох публікацій, поданих нижче, знайдіть усі місця, де застосований метод репортажного опису дійсності. Зачитайте їх.

«Відчуття, що всі програмісти вирішили навчитися стріляти». В Україні складно купити зброю через застаріле законодавство, але це не зупиняє тих, хто вирішив захищатися ― репортаж

«Тут і ляжуть». Репортаж із адмінкордону з Кримом: як Херсонщина готова зустріти російську армію?

Що далі вглиб — товстіші партизани. Як на передовій сприймають новини про можливе вторгнення Росії


Альтернативні завдання (або на добір балів):

1. Завантажте сторінки підручника З. Вайшенберга "Новинна журналістика" про нарис-репортаж і судовий репортаж (внизу цієї сторінки). Прочитайте, підготуйтесь переповідати.

2. У зошиті накресліть табличку розміром на цілу сторінку, поділіть її на три колонки, вгорі позначте: інформаційні репортажі, аналітичні репортажі, художньо-публіцистичні репортажі. Починаючи з цієї пари поступово заповнюйте її, вносячи назви різновидів репортажів, які вам трапляються, у відповідні колонки. Наприклад, "нарис-репортаж" внесіть у колонку "Художньо-публіцистичні репортажі", а "судовий репортаж" - у колонку "Інформаційні репортажі". Далі дійте самостійно. Синтетичні різновиди розташовуйте на перетині колонок. Показати заповнену табличку викладачеві.

3. Ознайомтесь із науковою статтею О. С. Максим'яка "Види газетного репортажу: наукові погляди в сучасному журналістикознавстві". Випишіть із неї всі згадані різновиди репортажів. Доповніть табличку, створену в попередньому завданні.

4. Прочитайте стор. 191-215 в підручнику німецького автора Ф. Вольффа "Журналістика газет і журналів". Підготуйтесь переповідати. Особливу увагу звернуть на такі аспекти:

  • функції репортажів,
  • типова тематика репортажів,
  • завдання репортажів,
  • теза та сцена репортажу,
  • присутність автора в репортажі,
  • структура репортажу,
  • що робить репортаж успішним,
  • ознаки репортажу.

5. Прочитайте наукову статтю О. Максим’яка "Класифікація репортажних медіа-ефектів". Випишіть у зошит всі виділені автором медіа-ефекти. Підготуйте переказ і обговорення.

6. Прочитайте наукову статтю М. К. Василенка "Репортаж. Перспективи подолання жанрової кризи". Підготуйтесь до обговорення. Сформулюйте власну думку щодо висловленої у ній проблеми.