Тема 1. Теорія і методика журналістики про інтерв’ю як жанр і метод (Заняття 1-3)

План

1.     Різниця між методом і жанром інтерв’ю в професійній діяльності журналіста.

2.     Жанрові ознаки та призначення інтерв’ю.

3.     Фактори, що обумовлюють вибір цього жанру в процесі роботи над інформаційними приводами.

4.     Підвиди інтерв’ю в загальноприйнятій системі жанрів, особливості кожного з них.

5.     Вимоги до композиційної побудови.

6.     Правильне формулювання запитань.

7.     Інші «секрети» журналістської майстерності, що сприяють створенню якісного інтерв’ю.


Завдання

1. Пригадати все, що вже вивчали про жанр інтерв’ю протягом минулих років на інших дисциплінах. Колективно обговорити й узагальнити наявні знання, занотувати в зошиті.

2. Прочитати, осмислити й підготувати обговорення матеріалу посібника Голуб О. П. «Медіакомпас: путівник професійного журналіста», с. 35-42.

Окремо подумати над такими питаннями:

  • Які найголовніші ознаки цього жанру і чим журналістський твір у жанрі інтерв’ю принципово відрізняється від звичайної бесіди двох людей, коли один розпитує про щось іншого?
  • Чи має право на існування анонімне інтерв’ю? Якщо так, то в яких випадках?
  • Чи можна задавати співрозмовнику закриті запитання? Якщо так, то в яких випадках і скільки?
  • Хто повинен керувати ходом бесіди, задавати її тон, визначати тривалість і обсяг (тобто виступати комунікативним лідером)? Якщо журналіст, то як і з якою метою?
  • Чи варто повідомляти співрозмовнику запитання завчасно?
  • Чи варто відходити від запланованого заздалегідь списку запитань?
  • Як ставитись до необхідності узгодження готового інтерв’ю з інтерв’юйованим (з урахуванням формату матеріалу)?
  • Із якими правилами інтерв’ю Робіна Дея ви згодні, з якими ні? Чи варто брати їх на озброєння?
  • Чим насамперед обумовлена майстерність журналіста у проведенні та підготовці інтерв’ю?
  • Як ставитись до запитань в інтерв’ю, що несуть ознаки замовлення?

3. Прочитати в підручнику Колесніченка О. В. «Практическая журналистика» 6 і 7 глави. Законспектувати в зошиті та підготувати обговорення згаданих там підвидів інтерв’ю, різновидів запитань, журналістських методів і прийомів, що використовуються журналістами в ході роботи над інтерв’ю.

4. Прочитати, осмислити й підготуватися переповідати й обговорювати за чергою кожну з глав посібника Кодоли Н. В. «Интервью: Методика обучения. Практические советы». Взяти участь у групових дискусіях, окремо зупинившись на таких питаннях:

Глава 1.1

  • У чому полягає специфічне завдання жанру інтерв’ю, в яких випадках саме цьому йому слід надавати перевагу (з якими інформаційними приводами, за яких обставин тощо)?
  • До якої групи жанрів відносять інтерв’ю і чому?

Глава 1.2

  • У чому полягає комунікативно-мовна стратегія інтерв’ю?
  • Як досягти ефективного співробітництва співрозмовника з журналістом (щодо проведення інтерв’ю)?
  • Як діяти журналісту у тих випадках, коли співрозмовник не іде на контакт або робить це неохоче, щось приховує, відповідає грубо тощо?
  • Яку роль у сприйнятті інтерв’ю відіграє його подієва основа (диктум)?

Глава 1.3

  • Як класифікують інтерв’ю?
  • За якими критеріями і на які види поділяються інтерв’ю? Що характерно для кожного з них?

Глава 1.4

  • Які особливості надає жанру інтерв’ю діалогічність?
  • За яких обставин слід надавати перевагу так званому «нерефлективному слуханню»?
  • У яких випадках слід виявляти рефлективне слухання?
  • Чи потрібно передавати в матеріалі особливості взаємодії журналіста і людини, в якої він бере інтерв’ю? Якщо так, то для чого і якою мірою?

Глава 2.1

  • Як досягти зв’язності та цільності тексту інтерв’ю?
  • Чи має право журналіст дозволяти собі репліки в ході інтерв’ю? Якщо так, то якою мірою?
  • Як правильно реалізувати принцип «тексту в тексті»?

Глава 2.2

  • Які риси властиві композиції тексту інтерв’ю?
  • Які функції може виконувати лід (зачин)?
  • Чим відрізняються тематичний і концептуальний зачини?
  • Що характерно для заключної частини тексту інтерв’ю?
  • Чому варто уникати стандартних запитань в інтерв’ю?

Глава 2.3

  • Які є вимоги до характеру запитань в інтерв’ю?
  • Коли застосовують закриті запитання та запитання-підказки?
  • Які переваги й недоліки властиві закритим і відкритим запитанням для журналіста та його співрозмовника?
  • Що таке «контактне запитання» і коли його застосовують?
  • Якій меті слугують запитання-уточнення?
  • Що можна сказати про викривальні, провокаційні, гіпотетичні, риторичні запитання, запитання-перебивки та інші види запитань, які журналісти застосовують в інтерв’ю?
  • Що обумовлює коректність запитань журналіста?

Глава 2.4

  • Із чого складається драматургія інтерв’ю?
  • У чому полягає правильна послідовність роботи над інтерв’ю?
  • Як працювати саме з текстовими інтерв’ю (призначеними для друку)?
  • Якою специфікою відрізняється інтерв’ю для інтернет-видань?

Глава 2.5

  • Якими особистими та професійними якостями повинен володіти інтерв’юер, якою має бути його мова?
  • Завдяки чому журналістові вдається діяти словом на людей?

5. Із посібника Кодоли Н. В. «Интервью: Методика обучения. Практические советы» перенести в зошит таблицю «Інтерв’ю, його види і характеристики» (стор. 29-32), вивчити її вміст.

6. Додаткове завдання на добір балів (не обов’язкове). Знайти в підручниках «Риторические основы журналистики» (З. Смєлкова та ін.), «Жанры периодической печати» (О. Тертичний), «Технология интервью» (М. Лукіна), «Жанры журналистики: просто о сложном» (Р. Кухарчук) або в іншій навчальній літературі для студентів журфаків інформацію стосовно підготовки інтерв’ю. Прочитати, законспектувати, переповісти на оцінку.

7. Додаткове завдання на добір балів (не обов’язкове). Ознайомитись із науковими статтями Т. Кітаєвої, присвяченими інтерв’ю. Знайти інші подібні наукові статті, розповісти їх суть, виділивши найважливіші моменти.


Література

1. Голуб О. П. Медіакомпас: путівник професійного журналіста. Практичн. посіб. Інститут масової інформації. Київ : ТОВ “Софія-А”, 2016. 184 с. 184 с.

2. Кітаєва Т.  Диференційні ознаки мовленнєвого жанру «інтерв’ю». Лінгвістичні студії. 2013. № 27. С. 194-200. URL: http://ebooks.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi44/lingviststud2013n27/41.pdf (дата звернення: 21.08.2019).

3. Кітаєва Т.  Мовленнєвий жанр «інтерв’ю»: кваліфікаційні ознаки та інтерпретативний аспект. Лінгвістичні студії. 2012. № 24. С. 114-119. URL: http://ebooks.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi44/lingviststud2012n24/kitaeva.pdf (дата звернення: 21.08.2019).

4. Кодола Н. В. Интервью: Методика обучения. Практические советы Учебное пособие для студентов ВУЗов. 2-е изд., испр., перераб. и доп. Москва : Аспект Пресс, 2011. 174 с.

5. Колесниченко А. В. Практическая журналистика : учеб. пособ. URL: http://www.evartist.narod.ru/text28/0034.htm (дата звернення: 21.08.2019).

6. Кухарчук Р.  Жанры журналистики: просто о сложном / Новый журналист. Как освоить медиапрофессию : интересное учебное пособие. Киев : Светлая звезда, 2014. 293 с.

7. Лукина М.  Технология интервью : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. завед., обуч. по наравл. и спец. «Журналистика». Москва : Аспект Пресс, 2003. 191 с.

8. Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты : учеб. пособ. / З. С. Смелкова и др.; отв. ред. З. С. Смелкова. Москва : Флинта : Наука, 2003. 298 с.

9. Тертычный А. А. Жанры периодической печати Evartist. URL : http://www.evartist.narod.ru/text2/01.htm (дата звернення: 21.08.2019).