Тема 3. Робота над концепцією журналістського твору в жанрі інтерв’ю для преси й інтернету (заняття 8-10)

План

1.     Ідея майбутнього інтерв’ю.

2.     Формулювання запитань.

3.     Структурування тексту.


Завдання

1. Переглянути стрічки новин запорізьких регіональних сайтів (061.ua, 1news.zp.ua, actual.today, akzent.zp.ua, angolenko.com.ua, broneviknews.com.ua, forpost.media, gazeta.zp.ua, golos.zp.ua, gvozdi.zp.ua, inform.zp.ua, ipnews.in.ua, most-news.zp.ua, mz.zp.ua, oi.ua, panoptikon.org, regionnews.net.ua, reporter-ua.com, sport.zp.ua, timenews.in.ua, timez.com.ua, uanews.zp.ua, vmestezp.org, vv.com.ua, zabor.zp.ua, zanoza-news.com, zp-fakty.net.ua, zpnews.zp.ua, zp.vgorode.ua, zv.zp.ua). Вибрати три новини, запропонувати ідеї стосовно того, які інтерв’ю можна було б створити, спираючись на представлені в них актуальні на поточний момент інформаційні приводи (з ким, про що, з якою метою).

2. Ознайомитись зі зразками професійних інтерв’ю в мас-медіа. Подумати, наскільки цілісно та гармонійно вони сприймаються. Постаратись визначити, що цьому сприяє (наскільки вдала композиція, чи витримано жанрове спрямування, чи всі запитання доречні тощо). Обговорити ідею кожного з творів.

Рекомендовані інтернет-публікації:

1)      В’ятрович: Для деяких українців Майдан і війна – це реаліті-шоу, яке можна переключити на щось спокійніше https://www.pravda.com.ua/articles/2019/08/19/7223848/

2)      “Ну, роздягайтесь”. Як це – бути успішним сімейним лікарем-ФОПом у маленькому місті https://life.pravda.com.ua/health/2019/08/15/237863/

3)      ІРИНА ГЕРАЩЕНКО ПРО СЕКСИЗМ У РАДІ, КАКТУСА ЕДУАРДА ТА ЛЮБОВ ДО СВОГО ВІКУ https://tabloid.pravda.com.ua/person/5cf55e562784d/

4)      Валар моргуліс! Інтерв’ю з тим, хто створив дотракійську та валірійську мови для "Гри престолів" https://life.pravda.com.ua/culture/2019/04/17/236572/

5)      Чому полетіти на Марс – уже не фантастика. Пояснює науковець з Mars Society https://life.pravda.com.ua/society/2018/09/13/233105/

3. Спробувати додати в текст запропонованих нижче інтерв’ю свої запитання. Чи можливо це зробити без порушення композиції? Якщо так, студентові необхідно обґрунтувати свою думку – скажіть, якої інформації бракує, як нові запитання поліпшать матеріал. Також пояснити, чи варто прибрати або переробити певні запитання і чому, наскільки вдало оформлені початок і закінчення матеріалу.

 Рекомендовані інтернет-публікації:

1)      Європа майбутнього – біля Юпітера. Про можливості освоєння Марса, Місяця та інших космічних тіл розповідає професор Анатолій Відьмаченко https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo-intervyu/yevropa-maybutnogo-bilya-yupitera

2)      Ада Роговцева — маленька велика людина. 1 грудня в Києві ювілейний творчий вечір «З тими, кого люблю» актриса проведе з воїнами АТО, студентами і колегами https://day.kyiv.ua/uk/article/intervyu-kultura-osobystist/ada-rogovceva-malenka-velyka-lyudyna

3)      Читання як стратегія https://day.kyiv.ua/uk/article/intervyu-kultura/chytannya-yak-strategiya

4)      Про кішок, собак, і не лише... https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo-intervyu/pro-kishok-sobak-i-ne-lyshe

5)      Про музику «на виріст» https://day.kyiv.ua/uk/article/intervyu/pro-muziku-na-virist

4. Вибрати з відомих людей (політиків, науковців, журналістів, артистів, бізнесменів, спортсменів тощо) когось, із ким можна було б зробити цікаве та корисне інтерв’ю, важливе для соціуму на поточний момент. Пояснити свою думку. Придумати кілька запитань до співбесідника, які складуть основу майбутнього твору. Обговорити в групі.

5. У продовження попередньої вправи створити детальну концепцію інтерв’ю, взявши до уваги поради колег. Подумати, яким би можна було зробити заголовок до матеріалу, про що буде зачин, скільки і яких запитань треба задати (скласти список), чим завершити. Пояснити актуальність такого матеріалу (для цього, зокрема, перевірити, чи вже є подібні публікації).


Література

1. Голуб О. П. Медіакомпас: путівник професійного журналіста. Практичн. посіб. Інститут масової інформації. Київ : ТОВ “Софія-А”, 2016. 184 с. 184 с.

2. Жулий Т. Б.  Интервью как текст журналистского жанра (методический аспект работы) / Русский язык и литература : Проблемы изучения и преподавания в школе и вузе: сборник научных работ / отв. ред. рекол.: Л. А. Кудрявцева. Киев, 2006.  С. 127-131.

Кодола Н. В. Интервью: Методика обучения. Практические советы Учебное пособие для студентов ВУЗов. 2-е изд., испр., перераб. и доп. Москва : Аспект Пресс, 2011. 174 с.

3. Колесниченко А. В. Практическая журналистика : учеб. пособ. URL: http://www.evartist.narod.ru/text28/0034.htm (дата звернення: 21.08.2019).

4. Кухарчук Р.  Жанры журналистики: просто о сложном / Новый журналист. Как освоить медиапрофессию : интересное учебное пособие. Киев : Светлая звезда, 2014. 293 с.

5. Лукина М.  Технология интервью : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. завед., обуч. по наравл. и спец. «Журналистика». Москва : Аспект Пресс, 2003. 191 с.

6. Петрушевська В.  Теоретичні засади жанрових різновидів інтерв’ю. Молода наука - 2014 : зб. наук. праць студ., асп. і молод. вчен. : у 7 т. / редкол.: М. О. Фролов та ін. Запоріжжя, 2014. Т. 1 : Історичні науки. Журналістика. Іноземна філологія. С. 242-244.

7. Правоторова Р.  Особливості жанру інтерв’ю. Збірник праць студентів, аспірантів та викладачів ЗНУ / голова ред. кол.: С. М. Тимченко. Запоріжжя, 2010. С. 184-185.

8. Саламатіна О. О.  Мовленнєвий жанр «інтерв’ю» в сучасній німецькомовній та україномовній пресі: функціональні та прагматичні ознаки : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.15 : захищ. 18.06.11. Одеса, 2011. 20 с.

9. Семенова Д.  Місце інтерв’ю в системі жанрів журналістики. Молода наука - 2012 : збірник наукових праць студентів, аспірантів і молодих вчених : у 7 т. Запоріжжя, 2012. С. 157-160.