План практичний занять 1-3

Опитування за змістом лекції 1 та виконання завдань на практичному занятті:

1. Профілактика. Психопрофілактика: види, мета, завдання.

Перше питання передбачає ознайомлення студентів з поняттям «профілактика», «психопрофілактика» та сутністю профілактичної діяльності в роботі спеціального педагога. Розкрити основні завдання психопрофілактика, які реалізує спеціальний педагог як член корекційно-розвивального процесу. Ознайомитись з трьома видами психопрофілактики – первинною (система заходів, спрямованих на попередження виникнення психічних розладів), вторинною (система заходів, спрямованих на усунення виражених чинників ризику), третинною (комплекс заходів, направлених на попередження формування негативних психічних розладів), їх мета. Диференціація понять «психопрофілактика», «психокорекція», «психотерапія», «реабілітація», «абілітація». Розглянути теорію функціональних систем П.К. Анохіна.

2. Психічні процеси. Вищі психічні функції.

У межах другого питання необхідно розглянути основні види психічних функцій та психічних процеси: відчуття, сприймання, пам’ять, увага, уява, мислення, мовлення. Ознайомитись с поняттям «вищі психічні функції» ВПФ . Виокремити специфічні риси, які характеризують ВПФ: довільність, соціальність, опосередкованість, складність. Охарактеризувати властивості ВПФ – ієрархія (Л.С. Виготський) та локалізація (О.Р. Лурія) психічних процесів, що описують складну природу психіки людини.

3. Теорії розвитку психічного розвитку дитини.

Третє питання передбачає ознайомлення студентів з основними теоріями розвитку психіки дитини: системно-діяльнісний, історико-еволюційний підхід, гуманістична психологія (К. Роджерс, А. Маслоу, В. Франкл, С. Сатір, Ш. Бюлер), когнітивістський напрямок, теорія розвитку інтелекту у дітей за Ж. Піаже, теорія соціального научіння, его-психологія Е. Еріксона, соціокультурний підхід Л.С. Виготського, епігенетичний підхід Г. Готліба, теорія У. Бронфенбреннера. Необхідно розглянути основні моделі пояснення розвитку: біологічні; психологічні; соціокультурні; когнітивні. Обґрунтувати складність процесу розвитку дитини, що передбачає багато факторів впливу.  

4. Поняття про норму та патологію розвитку. Статистична, функціональна та індивідуальна норма.


Опитування за змістом лекції 2 та виконання завдань на практичному занятті:

1. Фактори впливу у пренатальний період.

Перше питання передбачає осмислення студентами поняття «тератогененний фактор». Студентам необхідно розглянути  зовнішні фактори, що впливають на розвиток дитини у пренатальний період, та визначають перебіг вагітності. Ознайомитись з явищами ембріогенезу. Визначити як вік батьків та послідовність вагітності. Ознайомитись з ефектом «бабусі», що впливає на епігенетичний розвиток  плоду та надбання якостей первинно не пов’язаних із генетичним успадкуванням. Зазначити вплив хвиль різного ґенезу. Обґрунтувати важливість пренатального періоду для розвитку дитини, профілактики порушень розвитку.

2. Фактори впливу у натальний період.

Друге питання передбачає детальне ознайомлення з факторами впливу під час натального періоду. Студентам необхідно розглянути різні патологічні варіанти перебігу пологів (кесарів розтин, збезводнені пологи, стрімкі, пологи, довгострокові пологи). Виокремити причини виникнення патологічних варіантів перебігу пологів. Розібрати види стимуляція та знеболювального, причини застосування та можливі впливу на стан дитини та матері. Розглянути родові травми. Ознайомитись з явищем асфіксії, гіпоксії та обвиттям пуповиною як фактором негативного впливу на новонародженого.

3. Фактори впливу у постнатальний період.

Третє питання передбачає ознайомлення з фактори впливу у постнатальний період. Студентам пропонується розглянути такі фактори соціального впливу як мовне середовище (білінгвізм), інфекційні захворювання, стрес батьків та дитини, навчання та виховання, соціальний статус, психосоціальної депривації. Визначити гендер як специфічний фактор соціального розвитку.

Опитування за змістом лекції 3 та виконання завдань на практичному занятті:

1. Фактори впливу у пренатальний період.

Перше питання передбачає розгляд факторів, що впливають на розвиток у пренатальному періоді. Студентам необхідно ознайомитись с факторами багатоплідної вагітності; впливів токсикозів та гестозів; резус-конфліктом та імунологічною несумісністю; інфекційних захворювань матері (кір, вірусний гепатит, токсоплазмоз, епідпаратит та ін.); прийом матір’ю лікарських препаратів, вітамінів; хронічні соматичні захворювання батьків; вплив шкідливих звичок батьків на розвиток дітей. Проаналізувати час та ступінь прояву тератогненного впливу.

2. Фактори впливу у постнатальний період.

Друге питання передбачає детальне ознайомлення з внутрішніми причинами, що впливають на розвиток дитини. Студентам необхідно розглянути різні вроджені генетичні захворювання, нейроінфекції, захворювання нервової системи, порушень з боку опорно-рухової сфери, ураження зорового чи слухового аналізатору та їх вплив на подальший постнатальний розвиток дитини – стан психічних процесів, навчання, особливості особистісної сфери, соціалізації. Розкрити негативні та позитивні аспекти впливу постнатального соціального стресу.

3. Успадкування нейрофізіологічних особливостей.

Третє питання передбачає ознайомлення з успадкуванням нейрофізіологічних особливостей та оцінкою впливу та подальший ровзиток. Студентам пропонується розглянути нейромедіаторні процеси, темперамент, дзеркальні нейрони, емоційне коло Пейпніца або розвиток структур лімбічної сиситеми. Нейромедіатори впливають на розвиток емоційно-вольової та когнітивних сфер. Якість діяльності цих речовин визначається спадковістю, активністю мозку, наявністю складових елементів, що надходять з їжі, вводяться штучно. Ознайомитись з випадками недостатньої роботи нейрофізіологічних компонентів та методами профілактики дефіциту нейромедіаторів. Розглянути ефект очікування винагороди: механізм, прояв, способи практичного використання в корекційній діяльності.