Самостійне завдання 8-9

Самостійне заняття № 8-9 РОЗРОБКА ПРОБНОЇ ВЕРСІЇ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО ІНСТРУМЕНТУ 

Мета: розробити пробну версію оригінального психодіагностичного інструмента. 

Дайте відповіді на теоретичні питання: 

1. Правила формулювання інструкції. 

2. Банк завдань об’єктивного тесту та правила їх формулювання. 

3. Банк пунктів опитувальника та правила їх формулювання. 

4. Розробка завдань проєктивної методики. 

Виконайте самостійне завдання. 

Розробіть інструкцію та формат завдань (пунктів) для психодіагностичного інструмента. 

Методичні рекомендації до виконання завдань самостійної роботи.

 Інструкція до виконання психодіагностичної методики повинна здебільшого формулюватися простими реченнями у формі команд (вказівок). Команди мають однозначно розумітися, не містити спеціальної термінології, яка може бути незнайома для частини досліджуваних. При цьому інструкція не повинна прямо вказувати на конкретний предмет дослідження (для опитувальників та проєктивних методик), що може актуалізувати дію фактору соціальної бажаності. Повідомлення про мету дослідження може бути загальним. 

Завдання та пункти методики – це випробування, які вимірюють ступінь розвитку тієї чи іншої психологічної якості досліджуваного. Вони можуть формулюватися у вигляді тверджень та запитань (для опитувальника), спеціальних завдань (для об’єктивних тестів та проєктивних методик). 

Завдання проєктивних методик не мають правильного чи неправильного розв’язку, а виявляють певні якості поза межами свідомого контролю суб’єкта. Відтак немає еталонних відповідей на стимульний матеріал.  Завдання об’єктивних тестів здебільшого матимуть еталонні (правильні) відповіді (наприклад, тести інтелекту). 

У зв’язку з цим слід звернути увагу на те, що правильна відповідь може бути тільки одна, а самі завдання формулювалися таким чином, щоб їх не можна було трактувати двояко. Серед найбільш поширених можна виокремити тести на – вибір правильного варіанту з кількох запропонованих (при цьому варіантів відповіді повинна бути завжди однакова кількість); 

– завдання на встановлення аналогії (це по суті ті самі завдання на вибір, тільки в якості варіантів пропонуються певні еквіваленти); 

– завдання на співвідношення елементів двох груп елементів між собою (стимульний матеріал не обов’язково є вербальним); 

– завдання на виключення зайвого елементу з числа запропонованих (всі варіанти відповідей є правильними, крім єдиного); 

– завдання на виявлення послідовності елементів; 

– завдання на відповідність елементів двох груп елементів між собою. 

Пункти опитувальників так само повинні мати однозначне формулювання та відповідь. Типи відповідей опитувальників можуть бути такими: 

1) так – ні; 

2) так – ? – ні (? – не знаю, не певен); 

3) так – скоріше, так – не знаю – скоріше, ні – ні. 

Вербальна відповідь може бути замінена числовою. У такому випадку можна вимірювати ступінь вияву тієї чи іншої особистісної риси. Для цього можна скористатися п’ятибальною оцінкою. Вважається, що використовувати шкалу вище семи балів недоцільно. Звіт про виконання практичного завдання: 1. Текст інструкції психодіагностичного інструмента. 

2. Обраний формат пунктів (завдань) із наведеними прикладами.