Питання до екзамену

Сенсорна інтеграція як неврологічний процес. Сенсорна обробка інформації. Неврологічні засади аналізаторної взаємодії. Мозкова організація відчуттів та моторної відповіді на подразник. Роль відчуттів в формуванні ВПФ, зокрема мовлення. Концепція Дж. Айріс про сенсорну інтеграцію. Етапи сенсорної обробки інформації. Циркулярність процесу сенсорної інтеграції. Піраміда розвитку Вільямса та Шелленбергера. Основні постулати теорії СІ. Адаптивна відповідь. Сенсорний захист. Рівні сенсорної інтеграції за Дж. Айріс. Результати СІ. Дисфункції СІ: дисфункція сенсорної модуляції тактильних, зорових, слухових, пропріоцептивних, вестибулярних стимулів. Праксис та види порушення довільних рухів, прояви.

Методи діагностики. Сенсорний анамнез. Оптувальники (Lynn A. Balzer-Martin (дошк. та мол. шк. вік),Sensory profile, W.Dunn;1999;II ed. 2014;Sensory Processing Measure (SPM), By L.D.Parham, C. Ecker, H.Kuhaneck, D.Henryand T.Glennon, 2007 (5-12); 2007). Поглиблена діагностика сенсорних дисфункцій SIPT: візуалізація простору, сприймання фігури на фоні, копіювання малюнку, конструктивний праксис, моторна точність. Діагностика тактильної чутливості: ідентифікація пальців, локалізація тактильних стимулів, мануальне сприймання форм, графестазія. Діагностика праксису – білатеральна моторна координація, динамічний праксис, постуральний праксис, оральний праксис, виконання вербальних інструкцій. Діагностика вестибулярної та пропріоцептивної інформації: кінестезія, динамічна та статична рівновага, постобератльний ністагм. Тест на визначення диспраксії.

Розробка сенсорного профілю та сенсорна дієти дитини. Сенсорний профіль і його роль в розробці сенсорної дієти. Теоретичні засади розробки сенсорної дієти. Правила розробки сенсорної дієти. Етапи і наповнення сенсорної дієти з опорою на сенсорний профіль дитини. Насичення сенсорного середовища в групах, класі та вдома. Наповнення сенсорної кімнати. Терапія порушень сенсорної модуляції. Робота з наповнення сенсорної дієти активностями з нормалізації сенсорних процесів. Інтеграція рефлексів.

Корекція загальної моторики тіла. Корекція пальцьового та кистьового праксису. Корекція орального та артикуляційного праксису. Етапи корекційної роботи при артикуляційній диспраксії. Розвиток соматогнозису. Розвиток просторово-часових відносин. Розвиток відчуття ритму. Розвиток здібності починати, утримувати, переключати та завершувати моторну програму. Робота над складовою структурою слова. Розвиток міжпівкульної взаємодії.