Глосарій
Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все
А |
---|
Автоматизація діїце не мета, а наслідок
вправи, поява механізму, що полегшує виконання дії і
контроль над нею | |
Актив | |
Активність вольоваосновними ознаками вольової активності спортсмена є: свідома постановка мети і подолання труднощів, що виникають на шляху до її досягнення. Вольові дії різні як за своєю тривалістю, так і за компонентами. Розрізняють ряд психічних станів у вольовій активності: а) вольової активності й пасивності; б) рішучості й нерішучості; в) впевненості й непевності; г) боротьби мотивів; д) стриманості, нестриманості й каяття. | |
АЛЬТЕРНАТИВИ МОТИВАЦІЙНІнеобхідність вибору спортсменом одного з двох протилежних взаємовиключних мотивів змагальної діяльності (наприклад, нападати чи захищатися). Види мотиваційних альтернатив: Психотактична альтернатива диктує техніко-тактичний характер дій: «Нападати чи не нападати?», «Якщо нападати, то як?», «Якщо нападу я, то що буде робити супротивник: захищатися чи відступати, контактувати?» та ін. Притягально-імовірна альтернатива — характеризує протиріччя між рівнем домагань спортсмена і сумнівами у своїх можливостях: «Хочу виграти, але супротивник сильніше!», «Маю виграти, але недостатньо готовий!», «Можу бути першим, але можу й програти» і т.ін. Морально-поведінкова альтернатива — визначає морально-етичну сторону діяльності спортсмена: «Треба бути коректним, але спортивно злим», «Для команди доцільний один варіант дій, а особисто для мене — інший». | |
АНТИЦИПАЦІЯпередбачення спортсменом майбутніх ситуацій, на основі чого для нього відкривається можливість здійснення своєчасних і відповідних ситуацій, дій з необхідним для спортсмена результатом. Здатність спортсмена діяти у просторі й часі з випередженням подій, обставин, майстерності, реалізованих у минулому — сьогоденні. Це розгорнуте уявлення про те, чого хоче спортсмен (і тренер), до чого він прагне, у напрямки чого діє. | |
Б |
---|
БАР'ЄРИ ПСИХОЛОГІЧНІрізновид суб'єктивних труднощів спортсмена, що виявляються, як правило, на змаганнях у спорті вищих досягнень у формі надмірного хвилювання, загостреного почуття відповідальності, нерішучості, нестримного бажання перемоги чи нав'язливих думок про можливу поразку, у розгубленості й пригніченості, у непевності спортсмена в собі тощо. Б. п. формують негативні психічні стани, вони створюються під впливом форсованої підготовки спортсмена, завищеного рівня домагань перемоги, надмірної самостимуляції, несприятливої обстановки змагань, недоліків у психологічній підготовленості спортсмена, його непідготовленості до великих психічних і фізичних навантажень тощо. Нерідко в Б.п. спортсмена винний тренер, який вимагає неможливого чи ігнорує потреби спортсмена. У цих випадках послаблюється воля спортсмена: губиться контроль над собою, своїми думками і почуттями; ускладнюється зосередження, порушуються розподіл і перенесення уваги в технічних і тактичних діях, що в кінцевому підсумку не дає змоги повною мірою реалізувати свої можливості на змаганнях. Щоб попередити виникнення Б.п., тренерові та психологу необхідні психологічна грамотність й індивідуальний підхід до спортсмена. В | |
В |
---|
ВИТРИВАЛІСТЬ СПОРТИВНАфізична, емоційна, психологічна, сенсорна, розумова витривалість спортсмена. | |
Вихованняпроцес впливу педагога, колективу, громадських організацій, засобів масової інформації, багатьох зовнішніх умов, що спрямовані на свідомість і психіку учня з метою формування його особистості | |
ВИХОВАННЯ ОЛІМПІЙСЬКЕосвоєння цінностей фізичної культури у зв'язку з пізнанням їх історичного й гуманістичного потенціалу. | |
ВІДБІР СПОРТИВНИЙ1) система організаційно-методичних заходів, які передбачають педагогічні, психологічні, соціологічні та медико-біологічні методи дослідження, на основі яких виявляють здібності підлітків та юнаків для спеціалізації в конкретному виді чи у групі видів спорту. Відповідно діяльність психолога передбачає спортивний відбір за допомогою психологічних засобів; - процедура пошуку найбільш обдарованих людей, здатних досягти високих результатів у конкретному виді спорту; - вид професійного відбору найбільш обдарованих і підготовлених спортсменів. Розрізняють кілька етапів і різновидів В.с., які у сукупності становлять єдину систему, використовувану в підготовці спортсменів: а) профорієнтація спортивна; б) первинний відбір; в) вторинний відбір; г) завершальний відбір. Спортивна профорієнтація має на меті виявити схильності і найбільш загальні задатки в новачків та оцінити ступінь їх придатності для занять конкретним видом спорту. Первинний відбір використовується на початковому етапі спортивної підготовки і забезпечує залучення до регулярних спортивно-тренувальних занять найбільш здібного контингенту. Вторинний відбір здійснюється після завершення .базового етапу спортивної підготовки. Виявляють перспективних й обдарованих спортсменів, дають рекомендації з індивідуалізації їх підготовки (наприклад, про доцільність подальшої спеціалізації в тому чи іншому виді чи дисципліні, на тому чи іншому місці в ігровій команді тощо). Завершальний відбір проводять на етапі переходу з юнацького спорту у спорт вищих досягнень. Його мета полягає у виявленні темпів приросту спортивної майстерності і, отже, у прогнозі подальших перспектив спортсмена як аматора чи професіонала. | |
ВІДНОВЛЕННЯ У СПОРТІ | |
Вмінняце можливість здійснювати
спортивні дії відповідно певним правилам, інструкції | |
Д |
---|
Демократичний (колегіальними) стильЦей стиль керівництва характеризується передачею тренером частини своїх повноважень і функцій учасникам команди чи своїм помічникам | |
Дикціячітка вимова, полегшує розуміння мови. Недбалість у
вимові закінчень слів (їх «проковтання») – ці недоліки дикції можуть понизити
увагу спортсменів до того, що говорить тренер | |
Динамічний стереотипкомплекс рухів або поведінкових навичок, що
виконуються у певній послідовності, пов’язані під впливом багатократних
повторень у єдиний ланцюг, де кінець попереднього акту є сигналом для початку
наступного | |
ДІЯЛЬНІСТЬ ПРОФЕСІЙНА1) це складний багатоознаковий об'єкт, котрий становить собою систему, інтегруючим компонентом якої є суб'єкт праці що забезпечує її життєдіяльність і здійснює взаємодію всіх компонентів системи з урахуванням різноманіття ознак, які відображають її специфіку; 2) активність, спрямована на задоволення потреб і соціально обумовлена за метою. | |
ДОСЯГНЕННЯ СПОРТИВНІпоказник спортивної майстерності і здібностей спортсмена, виражений у конкретних результатах. У кожному конкретному випадку спортивне досягнення визначено обдарованістю спортсмена, ефективністю реалізованої системи підготовки. Найвищі спортивні досягнення є показником, що відбиває можливості людини в даному виді спорту на конкретному етапі її розвитку. Найвищі спортивні досягнення, якщо вони виражені в точних, звичайних мірах, називають спортивними рекордами. В інших видах спорту абсолютно найвищим досягненням є перемога у змаганнях найвищого масштабу. | |
З |
---|
Заняття спортомце педагогічний процес, в якому людина прагне до фізичного і морального вдосконалення, розвитку своєї особистості підвищенню життєдіяльності, використовуючи для цього спеціальні форми рухової діяльності, а також самовиховання і раціоналізацію способу життя | |
К |
---|
Керуваннябагатогранний процес, який включає в собі наступні основні сторони: 1. Забезпечення умов щодо проведення ефективної підготовки спортсмена. 2. Визначення індивідуальних особливостей і можливостей спортсмена. 3. Встановлення мети та тривалості шляхів її досягнення. 4. Встановлення більш конкретних завдань навчання, виховання та підвищення функціональних можливостей. 5. Вибір засобів, методів, величин навантажень, циклів, періодизації, всього того, із чого складається програма підготовки. 6. Складання загальних і індивідуальних планів підготовки. 7. Практичне виконання програми підготовки і її корекція на основі співвідношення наміченого і виконаного. 8. Облік та оцінка стану і динаміка працездатності спортсмена, прийняття рішень на майбутнє. | |
Колективце соціально значима група
людей, які об’єднані спільною метою, узгоджено діють у напрямку досягнення
означеної мети і мають органи самоврядування | |
Культура мовишироке і ємке багатокомпонентне поняття, але перш
за все – це грамотність побудови фраз. | |
Л |
---|
Ліберальний (вільний, анархічними) стильЦьому стилю характерне мінімальне втручання тренера в процес керівництва командою, і тому йому зазвичай немає місця в спорті вищих досягнень | |
Лідер | |
М |
---|
Модель змагальних умовмодель „після бою‖, що передбачає комплекс зовнішніх умов, тотожних або близьких тим, із
чим зустрічається спортсмен на майбутніх змаганнях, а також тренування у цих умовах | |
Модель змагальної діяльностіа точніше, прогнозуємої участі у змаганнях, напряму
пов’язана з моделлю підготовленості | |
Модель підготовленостіголовна складова при розробці мети і перспективи
учня або команди на рік і більше | |
Моделюванняважливий фактор організації і планування підготовки
спортсмена, що дає можливість прогнозувати бажаний рівень досягнення, правильно
ставити завдання, використовувати найбільш ефективні засоби тренування і наочно
бачити шляхи до мети | |
Н |
---|
Навіюванняце психологічний вплив однієї людини на іншу (або
однієї людини на групу осіб, або навпаки), яке здійснюється за допомогою мови і
немовних засобів (жестів, міміки тощо) і відрізняється зниженою аргументацією | |
Навчанняспрямований педагогом процес надбання учнем технічних і тактичних навичок і вмінь, розвитку фізичних якостей і оволодіння змагальними здібностями, теоретичними знаннями тощо | |
О |
---|
Органи самоврядування | |
Освітаце процес і результат оволодіння системою наукових і практичних знань і пов’язаних з ними умінь і навичок | |
П |
---|
Педагогіка фізичної культури | |
Педагогічна діяльністьце неперервне вирішення педагогічних завдань | |
ПереконанняЙого основою слугує роз’яснення причинно-наслідкових
зв’язків і відношень, виділення соціальної особистісної значимості рішення того
чи іншого питання | |
Перспективаце мета, «завтрашня радість» (А.С. Макаренко), що
виступає стимулом у діяльності колективу й окремих його членів | |
Предметом педагогіки спорту як навчально-наукової дисципліни | |
Психологіянаука про закономірності розвитку і функціонування психіки як особливої форми життєдіяльності | |
Психологія спортудосліджує закономірності психічної діяльності окремих людей і колективів в умовах тренувань і змагань | |
Психологія фізичного виховання та спорту | |
Р |
---|
Рухова активністьхарактеризується здатністю організму адекватно проявляти рухові здібності | |
С |
---|
Свідоме навіюванняхарактеризується наявністю конкретної мети: тренер знає,
що і кому він хоче навіювати | |
Система освітице сукупність навчально-виховних та культурно-освітніх закладів, які відповідно до Конституції та інших законів України здійснюють освіту і виховання її громадян | |
Соціометрія (від лат. societas – суспільство і метрія – вимір)метод вивчення міжособистісних відносин в
первинному колективі і в інших малих групах | |
Спортце особлива форма рухової діяльності, що характеризується змагальним початком. Він складається із окремих видів і різновидів, що являють собою рухові дії як предмет змагання | |
Спортивна кар’єра | |
Спортивна формаефективність спортивної діяльності у річному
тренувальному циклі | |
Спортивні змаганняце протиборство окремих осіб або груп (команд) в ігровій формі, що здійснюється в межах встановлених правил для виявлення переваги в рівні фізичної підготовленості і оволодінні мистецтвом рухів, оволодінні спеціальними приладами (снарядами) та в розвитку деяких сторін психіки | |
Спостереженняце цілеспрямоване, планомірне сприйняття об’єктів з метою їх пізнання | |
Стадійність розвитку колективуце вираження внутрішньої діалектики його
становлення, в основі якої лежить рівень взаємовідносин між вихователем і вихованцями,
між членами колективу | |
Т |
---|
Традиція (від лат. traditio –передача)це різновид або форма звичаю, що відрізняється
особливою стійкістю і зусиллями людей, спрямованими на збереження незмінних
форм поведінки, які успадковані від попередніх поколінь | |
Тренуванняпроцес систематичного виконання вправ з метою підвищення їх ефективності та збільшення працездатності відповідних органів і систем спортсменів | |
У |
---|
Українська козацька система вихованняглибоке самобутнє явище, аналогів якій не було в світі. Вона мала декілька ступенів: дошкільне, родинне та родинно-шкільне виховання, яке перш за все утверджувало високий статус батьківської і материнської народної козацької педагогіки | |
Ф |
---|
Фізичний розвитокце процес зміни природних морфо функціональних властивостей організму, який відбувається згідно природних законів | |