Лекція 4

Заняття з фізичної культури на повітрі

Проведення занять з фізичної культури на свіжому повітрі планується під час прогулянки у першу половину дня тричі на тиждень взимку та в період міжсезоння, а в теплу пору року всі вони проводяться на спортивному майданчик

У прохолодну погоду (особливо взимку та восени)ці заняття плануються в другу половину прогулянки. Під час виконання фізичних вправ та рухливих ігор діти потіють і можуть застудитися, якщо їх залишити на майданчику. Тому після їх завершення вони заходять у приміщення, де переодягаються і готуються до обіду.

Заняття з фізичної культури передбачають: фізичні вправи, рухливі ігри, вправи та ігри спортивного характеру, які мають відповідати віковим можливостям та руховій підготовці дітей

Вправи на свіжому повітрі добираються відповідно до пори року, наявності інвентаря та фізкультурного обладнання на майданчику, екіпіровки дошкільнят, а також ступеня володіння даними рухами. У цих заняттях основні рухи можуть виконуватись у комбінації з декількох вправ {за типом смуги перешкод), коли діти поступово переходять від однієї вправи до іншої. Наприклад, діти йдуть по колоді, стрибають з неї, пролізають а обруч, виконують ходьбу по кубах (5-6) або пеньках різної висоти, автомобільних шинах, закопаних у землю, підлізають під дугу та ін. При цьому широко застосовується ігровий метод навчання та вдосконалення основних рухів.

Улітку та навесні до їх змісту включають практично всі фізичні вправи та ігри, які пропонує програма з фізичної культури для кожної вікової групи.

Пізньої осені і ранньої весни доцільні вправи з ходьби, бігу, стрибків (у довжину з місця, у глибину в яму з піском), метання в ціль, підлізання, пролізання в обруч, вправи з рівноваги, рухливі та спортивні ігри. Якщо на майданчику мокро, заняття можна проводити на відкритих верандах (павільйонах), де застосовують різноманітні вправи у рівновазі (ходьба по лаві, дошці, мотузці), підлізання під шнур, метання предметів у вертикальну та горизонтальну ціль, пролізання в обруч, рухливі ігри на обмеженій площі.

Узимку, щоб діти не переохолоджувалися під час пояснення та показу рухів, на заняттях доцільно застосовувати вже засвоєні вправи та ігри, які можна виконувати на свіжому повітрі. Це вправи на рівновагу (ходьба по стежках, протоптаних у снігу - "слід у слід"; ходьба по сніговому валу і зістрибування з нього); переступання через снігові кучугури; ковзання по крижаних доріжках та ін.; стрибки у довжину з місця через купи снігу, в глибину на сніг; метання в ціль (дерево, щит), біг у повільному темпі, рухливі ігри. (без речитативів), хокей з шайбою без ковзанів (у старших групах), ходьба на лижах, катання на ковзанах та санчатах. Добираючи ігри та вправи для такого заняття, можна об'єднати їх одним сюжетом: "Пори року", "Космонавти", "На рибалці" та ін.

Вихователю слід чітко продумувати організацію дітей, особливо під час основної частини заняття, запобігати тривалих пауз у виконанні вправ, що може привести до переохолодження.

Заняття у будь-яку пору року може складатися з 3-4 рухливих ігор за  таким принципом добору: перша гра - середньої рухливості, яка забезпечує поступове наростання фізичного навантаженні; наступні - зберігають високий рівень рухливості, а завершується заняття грою малої рухливості. Кожна гра повторюється 3-5 разів. Наприклад, для дітей старшої групи спочатку проводиться гра "Чия ланка швидше збереться”, потім - "У  ведмедя в бору",  "М'яч капітану", на завершення заняття - "Знайди і промовчи".

Зміст занять можуть повністю складати вправи або ігри спортивного характеру, в яких бере участь вся група. Улітку -бадмінтон, футбол, баскетбол, хокей на траві, плавання (за наявності закритого басейну у будь-який період року). Узимку у тих регіонах, де випадає сніг, доцільно асі заняття на свіжому повітрі присвячувати катанню на санчатах, навчанню дітей ходити на лижах та катання на ковзанах (старші групи).

Заняття на повітрі складається з трьох частин: підготовчої, основної та заключної. Однак взимку та в період несприятливої погоди зміст підготовчої частини має деякі особливості. Якщо діти тепло одягнені (шубка або пальто), загальнорозвиваючі вправи не проводяться. Недоцільні вони також під час занять з лиж, ковзанів, катання на санчатах. Діти можуть виконувати ходьбу зі зміною темпу, деякі імітаційні види ходьби: високо піднімаючи коліна, як "конячка"; по черзі піднімаючи вгору прямі ноги, як "чапля"; ходьба приставним кроком правим та лівим боком, широким кроком ("крок велетня"),  спиною вперед та ін.; біг  підтюпцем (20-30 с) для молодших груп; 35-45 с для старших груп по колу або змійкою. Це дає змогу підготувати їх організм до наступного виконання більш складних рухів. Тому тривалість основної частини цих занять дещо збільшується.

В основній частині розучуються або вдосконалюються основні рухи, вправи та ігри спортивного характеру, рухливі ігри. При цьому слід застосовувати найбільш ефективні способи організації дітей: фронтальний, груповий, поточний або колове тренування.

Заключний етап має забезпечити поступове зниження фізичного та емоційного навантаження, дихальної і серцево-судинної систем. Він включає різновиди ходьби у повільному темпі або малорухомі ігри.

Тривалість заняття на повітрі за часом така сама, як і у приміщенні, за винятком занять, змістом яких, вправи спортивного характеру. Зокрема, заняття з лиж або катання на санках триває у середній групі до 40 хв., а в старших - до 50 хв. - 1 години.

Після заняття, у період холодної погоди, діти переодягаються у приміщенні (фрамуги закриті,  температура повітря  не  нижче +20°С). Роздягатись потрібно в певному порядку: знизу-вгору. Малятам допомагають дорослі, а старші дошкільники роздягаються самостійно, швидко розтирають один одного рушниками і одягають сухі речі.

У старшій і підготовчій групах протягом року раз на тиждень заняття на повітрі рекомендується проводити в природних умовах (в парку, сквері, в лісі, на галявині, біля водоймища) у формі пішого переходу за межі дитячого садка. У другій молодшій та середній групах пішохідні переходи відбуваються лише у теплі дні. Тривалість ходьби залежить від віку дітей та їх підготовки. Перехід в один кінець у дошкільнят різних вікових груп триває у межах 15-40 хв., а тривалість виконання фізичних вправ на місці зупинки дітей у межах 20-40 хв. Добір їх залежить від природного оточення: стрибки в глибину з пеньків або купинок, підлізання під схиленою гілкою, ходьба та біг по вузькій стежці (колоді), збирання каштанів, шишок та метання їх у стовбур дерева (пеньок) ін. Діти беруть також участь у рухливих іграх.

Взимку у тих регіонах, де є сніг, зі старшими дошкільниками можна проводити  пішохідний перехід,  пересуваючись на лижа (якщо шлях до парку безпечний) або нести їх у руці. Тривалість переходу в такому випадку скорочується до 10-15 хв. Прибувши на місце,  діти  катаються  на лижах  з  гірки  або  ходять  по  рівній місцевості (у межах 20 хв.- 1 год.), а потім повертаються у дитячий садок.

Ефективність занять з фізичної культури на свіжому повітрі значною мірою зумовлюється творчим підходом вихователя д добору засобів та їх організації. Також важливим є систематично аналіз ефективності їх впливу на стан здоров'я та фізичний розвиток дітей, своєчасне внесення коректив виправлення допущених помилок у методиці їх проведення.

Остання зміна: Tuesday 4 November 2014 11:27 AM