Лекція 7

Лекція 7

Тема: Методика навчання основних рухів.

 

План лекційного заняття:

1.     Ходьба. Методика навчання в кожній віковій групі.

2.     Біг.

3.     Вправи з рівноваги.

4.     Лазіння і повзання.

5.     Метання.

6.     Стрибки.

 

Зміст лекції

Біг

Біг має ряд загальних структурних рис з ходьбою – циклічністю рухів їх послідовність перехресну координацію рухів ніг та рук. Однак найхарактернішою ознакою бігу яка відрізняє його від ходьби, є фаза «польоту» – безопорне положення тіла після відштовхування ногою від землі. У цьому русі тривалість без опорних та опорних фаз майже однакова. Біг у порівнянні з ходьбою – це більш інтенсивний рух. Робота рук під час бігу також мас свою особливість. Руки дитини зігнуті в ліктях і мах ними більш енергійний. Біг значно більше навантажує м'язовий апарат і особливо дихальну та серцево – судинну системи. Становлення моторики бігу дітей починається з 16 – 18 місячного віку на основі ходьби. У період з одного до двох років у дитини відбувається постійна диференціація бігу у від ходьби, у наступні вікові періоди удосконалюються окремі елементи біодинаміки бігу. Під час бігу дитина другої молодшої групи ставить ногу з п'яти, з поступовим перекатом на всю стопу При цьому відбувається розворот стоп назовні у ставленні їх на землю, спостерігаються значні бічні коливання тулуба. Координація рухів під час бігу ще недостатньо розвинена у багатьох з них. Характерним для дітей цього віку є дрібні й нерівномірні бігові. Більшість цих неорганізованих рухів пов'язані, в основному, з анатомо-фізіологічними особливостями цього віку, тому їх не можна вважати за помилки. Слабкість м'язів опорно-рухового апарату не дає дітям можливості виконати повноцінне відштовхування (з повним випростанням ніг у колінних суглобах) та ставити ноги на землю з носка.

У середній групі якість виконанні цього виду рухів значно покращується. У більшості дошкільнят п'ятого року життя спостерігається добра координація роботи рук та ніг під час би у. ритмічність бігових кроків, орієнтування у просторі, що дає можливість широко застосувати біг у різноманітних рухливих іграх.

Однак у цій віковій групі не всі елементи техніки бігу виконуються чітко і впевнено. У декого з дітей рухи рук не активні, тулуб занадто нахилено вперед, голову опушена. Внаслідок недостатньо розвинутих м'язів ніг відштовхування несильне, політ незначний, бігові кроки часті та неширокі. Біг дошкільнят відзначається прямолінійністю, чіткою координацією, рухи ніг та рук добре узгоджені, зменшується розворот ступнів назовні. Поряд з тим, деякі деталі техніки ще недостатньо засвоєні (не в усіх дітей енергійні рухи зігнутими у ліктях руками, стегно недостатньо виноситься вперед — угору). Діти підготовчої до школи групи виконують біг легко, положення тулуба при цьому невимушене, бігові кроки рівномірні, відштовхування енергійне. Усе це свідчить про те, що в більшості дітей сформовано міцну навичку в цьому виді рухів. Таким чином, кількість, дошкільників, які виконують біг без помилок, збільшується з віком. Також покращується прямолінійність руху, зменшується розворот стоп, ноги ставляться на опору ближче до середньої лінії, передньою частиною стопи, що відтворює оптимальні умови для роботи м'язів стопи під час відштовхування. Формування навички бігу в дітей різних вікових груп відбувається з використанням різноманітних вправ під час занять з фізичної культури, ранкової гімнастики та рухливих ігор. Враховуючи те, що біг викликає значне фізіологічне навантаження на організм дитини, вправи та ігри, які передбачають біг, необхідно чергувати з ходьбою, інтенсивні рухи – з відносним відпочинком (ходьба у повільному темпі та ін.). Під час навчання дітей другої молодшої групи бігу важливо стежити за енергійним відведенням зігнутих у ліктях рук, виробляти вміння бігати у рівномірному темпі, у колоні та врозтіч, не наштовхуючись один на одного, оббігати предмети, поставлені на підлогу (кубики, кеглі тощо). Багато бігових вправ побудовано на імітації («Конячка», «Лисичка», «Літаки» та ін.) або пов'язано з конкретним завданням вихователя (добігти до прапорця, наздогнати м'яч та ін.). Дітей навчають бігати легко, з енергійними рухами зігнутих у ліктях рук, поступово розвиваючи ритмічність рухів.

Основне завдання у середній групі – навчити дітей під час бігу ставити ногу на землю з носка. При цьому дитина повинна тримати тулуб рівно з невеликим нахилом уперед, стегно махової ноги активно рухається вперед — угору, руки зігнуті в ліктях, виконують енергійні рухи залежно від роботи ніг, стопи ставляться паралельно. Оволодіти навичкою правильного бігу допомагають різноманітні підготовчі вправи: біг з високим підніманням стегна, як конячка, біг з переступанням через предмети (кубики, м'ячі, шишки тощо); біг по «купинках» (кружечки, накреслені на землі на відстані 70-80 см. один від одного) тощо. У цій групі діти повинні вміти бігати врозтіч і один за одним (у колоні по одному і парами), бігати по колу, робити повороти тощо. Важливо також розвивати вміння оперативно реагувати на сигнал вихователя як рухом, так і гальмуванням (швидко починати й закінчувати біг, робити раптові зупинки). Майже всі вправи з бігу доцільно під час ранкової гімнастики та занять (у фізкультурному залі) виконувати 3 музичним супроводом, що розвиває ритмічність цього руху.

У старшій групі рекомендують частіше застосовувати біг з прискоренням до максимальної швидкості. Під час бігу стежать, щоб діти не збивалися з напрямку, енергійно рухали зігнутими у ліктях руками й активно ставили на землю ногу з носка. Для формування та вдосконалення навички бігу в дошкільників доцільні, такі вправи: біг звичайним кроком; на носках, як лисичка або мишка, та з високим підніманням стегна, як конячка; біг з наступанням на риски, позначені на землі через 80-90 см; біг зі зміною темпу та напрямку, із зупинками за сигналом вихователя; біг з оббіганням предметів (кубики, м'ячі), біг наввипередки (удвох- утрьох) – «хто швидше»; біг з прикочуванням обруча по землі поштовхом долоні; біг зі скакалкою, яку обертають вперед тощо. Для розвитку швидкості бігу застосовується  повторне пробігання на 20-30 м (по 2-3 рази), у зворотному напрямку діти повертаються спокійним кроком; човниковий біг 4х-9 м з максимальною швидкістю; біг на 30 м з поступовим прискоренням. Важливе значення для вдосконалення навички бігу в усіх вікових групах мають рухливі ігри з ловінням і втіканням (у молодших групах), з бігом наввипередки, із змаганнями у швидкості й спритності, в іграх естафетного характеру (у старших дошкільників). У другій молодшій групі діти бігають у повільному темпі безперервно в межах 50-60 с; у середній групі – 1-1,5 хв.; старшій – 2-2,5 хв. Доцільно застосовувати тривалий біг у повільному темпі на свіжому повітрі, чергуючи його з подоланням перешкод (пройти по колоді, пролізти в обруч або підлізти під дугу тощо).

Тривалість безперервного бігу в середньому темпі під час занять з фізичної культури, ранкової гімнастики та рухливих ігор становить у другій молодшій та середній, групах 20-30 с, старшій – 35-45 с. Діти 3-4 років можуть пробігати з максимальною швидкістю відстань до 15-20 м, 5 років — до 25 м. 6 років — до 30- 35 м. Біг на зазначені дистанції з максимальною швидкістю не викликає значних фізіологічних навантажень на організм дошкільнят і може бути рекомендованим практично всім здоровим дітям.

Вправи з рівноваги.

Вправи з рівноваги сприяють розвитку координації рухів, спритності, наполегливості, рішучості, впевненості в своїх силах, формують поставу у дошкільників. Під час виконання вправ на рівновагу на підвищеній опорі (гімнастична лава, колода) вихователь здійснює страховку дітей, особливо молодших вікових груп (підтримує деяких з них за руку, йдучи поряд). Удосконалення рівноваги сприяє виконання спеціальних фізичних вправ у статичних та динамічних положеннях. До статичних вправ відносять збереження рівноваги в певній позі (присідання на носках, стійка на одній нозі тощо), динамічні вправи полягають у русі (ходьбі по дошці, гімнастичній лаві або колоді, зміна напрямку під час бігу, раптові зупинки в рухливих іграх тощо).

Дослідження Т. Осокіної свідчать про покращання у дошкільників з віком усіх показників що характеризують функцію рівновазі, як в статичних, так і в динамічних положеннях. При цьому найбільш інтенсивний розвиток зафіксовано у дітей п'ятого року життя. Молодшим дошкільникам важко зберігати рівновагу через обмеженій руховий досвід. Однак ця здатність необхідна їм, щоб навчитись правильне) виконувати більш складні основні рухи. Тому вправи на рівновагу займають значне місце серед засобів фізичної культури малюків. В основному діти виконують ці вправи у русі ходьба та біг між двома паралельними рисками які накреслені на підлозі (землі) на відстані 20-25 см одна від одної між предметами, по  дошці  покладеній   на   підлогу   або   колоді   висотою   15-20   см,   що лежить на землі, або по гімнастичній лаві. Дітям другої молодшої групи спочатку пропонується сходити з лави, колоди, поперемінно спускаючи ноги на підлогу. Стрибати з кінця лави на килимок дозволяється після того, як малюки навчаться м'яко приземлятися згинаючи ноги в колінах. Важливо постійно підтримувати інтерес дітей до виконання вправ на рівновагу. Тому такі вправи проводять жваво, емоційно, застосовуючи ігрові завдання. Наприклад пройти через місток (дошка, лава), перекинутий через річку, і не замочити ніг, пройти або пробігти по доріжці (два шнури, покладені на підлогу на відстані 25 см один від одного) та не впасти у болото тощо.

У середній групі дошкільнята продовжують удосконалювати раніше вивчені вправи і знайомляться із складнішими, їм пропонують ходьбу по гімнастичній лаві (колоді) приставним і перемінним кроком з рухами рук (сплеск у долоні перед грудьми, над головою), ходьба з м'ячем руках (під крок лівої ноги підняти м'яч угору, правої – опустити вниз) тощо. Під час навчання вправ на рівновагу в цій групі вихователь повинен звернути увагу на правильну поставу дітей, впевнене виконання руху, вміння орієнтуватися в просторі Під час виконання дітьми більш складних вправ на рівновагу (ходьба по колоді, похилій дошці) потрібно знижувати темп до повільного.

Для дітей старшої групи пропонуються більш складні порівняно з попередніми групами вправи на рівновагу, які поєднуються з різними руховими завданнями: ходьба з переступанням через предмети (кубики, м'ячі), покладені на лаві на відстані кроку один від одного ходьба по лаві (колоді) приставним кроком, лівим і правим боком тощо. Під час виконання цих вправ стежать, щоб дошкільники йшли впевнено, дивлячись уперед, а не під ноги, у запропонованому темпі зберігаючи правильну поставу. На кінці лави діти виконують зіскок з м'яким приземленням на напівзігнуті ноги (на килим або гімнастичний мат). Ці вправи корисно виконувати з торбиною (ваг, 500-700 г) на голові, щоб діти привчалися, тримати голову рівно зберігаючи при цьому правильну поставу. Нові для дітей вправи доцільно, виконувати спочатку в простіших умовах. Наприклад ходьба з підкиданням м'яча вгору та ловінням його спочатку виконується на дошці, покладеній на підлогу а потім на гімнастичній лаві (колоді).

Почуття рівноваги удосконалюється також під час виконання вправ спортивного характеру (катання на ковзанах, лижах, велосипеді) та проведення рухливих ігор «По рівненькі доріжці,» «Не замочи ніг», «Зроби фігуру»,

«Савонька», та інші.

 

Última modificación: Tuesday, 15 de December de 2020, 03:32