Проблемні ситуації

Проблемна ситуація 1

Соціальний педагог здійснювала корекційну роботу з Дмитром Ф. щодо вживання алкогольних напоїв і агресивної поведінки. Підлітка утримує й виховує бабуся, оскільки батько перебуває у місцях позбавлення волі, а мати веде аморальний спосіб життя.

Після місяця роботи, що забрало багато уваги і зусиль з боку фахівця, позитивних змін у поведінці школяра не відбулося. Тоді соціальний педагог звернулася до дирекції школи з проханням відправити Дмитра до спеціалізованої школи.

1.Чи правильно вчинила соціальний педагог?

2. Яку цінність соціально-педагогічної діяльності вона порушила?

  1. Як слід було діяти фахівцеві?

Проблемна ситуація 2

Соціальний педагог багато уваги, зусиль, часу віддала роботі з важковиховуваним неповнолітнім, який перебував на внутрі­шкільному обліку. Мати його за кордо­ном на заробітках. З неповнолітнім було налагоджено теплі, довірливі стосунки. Пізніше хлопця у зв’язку з позитивною поведінкою було знято з обліку.

Через деякий час хлопець, який ішов на зустріч зі своєю дівчиною, побачивши соціального педагога, опустив очі та пройшов, не привітавшись з колишнім наставником.

  1. Яке ваше бачення даної ситуації?

  2. Що спонукало неповнолітнього пройти не привітавшись?

  3. Що ви порадили б у даній ситуації соціальному педагогу?

Проблемна ситуація 3

Після анкетування учениць 8-го класу стосовно виявлення вживання наркотиків серед підлітків соціальний педагог дійшла висновку, що Оля К. є наркозалежною. Вона виховується у благополучній, заможній сім’ї.

Фахівець повідомила інформацію дирекції школи й викликала на бесіду батьків. У розмові з матір’ю соціальний педагог запропонувала провести перевірку дитини в наркологічному диспансері.

Після розмови з матір’ю Оля К. почала пропускати уроки, поводитись агресивно з учителями.

  1. Яких помилок припустився соціальний педагог у своїх діях?

  2. Який принцип соціально-педагогічної діяльності був порушений?

  3. Як слід було діяти фахівцеві?

Проблемна ситуація 4

Соціальний педагог здійснював корекційну роботу з Ігорем П. із неблагополучної багатодітної сім’ї. Його батько зловживав спиртними напоями. З розмови з матір’ю шістьох дітей вдалося дізнатись, що у випадках “запою” чоловіка жінка ниш­ком давала йому таблетки, які викликають у нього огиду до алкоголю. Вона також зізналася, що розуміє, наскільки це небезпечно для здоров’я, але, з її слів, виходу іншого не було: тверезим чоловік був дбайли­вим батьком і сім’янином.

  1. Як оцінити дії дружини?

  2. Чи виправданим є її підхід до вирішення цієї проблеми?

  3. Які дії соціального педагога мають бути застосовані після отриманої інформації?

  4. Ваші пропозиції для вирішення даної ситуації.

Проблемна ситуація 5

65-річна жінка звернулась до соціального педагога з проханням вплинути на дочку, яка неналежним чином, з її слів, виховує своїх си­нів: не приділяє їм потрібної уваги, залишає вдома самих, працюючи експедитором, часто запрошує в гості своїх подруг.

Фахівець викликав матір до школи. У розмові з нею соціальний педагог розповів про скаргу бабусі щодо виховання її дочкою синів і почав з’ясовувати причини такої поведінки. Вирішення проблеми ускладнювалося тим, що молода жінка стверджувала: вона виховує дітей належним чином.

      1. Як оцінити дії соціального педагога?

      2. Чи виправданим є його підхід до вирішення даної проблеми?

      3. Як мав учинити соціальний педагог після отриманої інформації?

Проблемна ситуація 6

На прохання батьків соціальний педагог проводив корекційні вправи з двома дев’ятирічними хлопчиками – Петриком і Миколкою, котрі вирізнялися невмотивованою поведінкою, агресивністю. Петрик був з багатодітної сім’ї, а Миколка єдиний син у благополучній родині. Батьки останнього часто приходили до соціального педагога, матеріально віддячували за виправлення поведінки сина. Це зумовило те, що фахівець більше уваги в роботі приділяв Миколі, часто просив викладачів допомогти йому.

  1. Чи правильно діяв соціальний педагог?

  2. Яку модель соціально-педагогічної роботи він демонстрував?

  3. Який принцип фахової діяльності було порушено?

  4. Чи така поведінка фахівця прийнятна для роботи у школі? Чому?

  5. Як повинен був діяти соціальний педагог у цій ситуації?

Проблемна ситуація 7

Класний керівник звернувся до соціального педагога з проблемою стосовно неповнолітнього Олега К., котрий перестав відвідувати уроки. Фахівець також повідомив, що мати не займається вихованням сина, постійно від­сутня, не має впливу на нього. На виклики соціального педагога до школи жінка не з’являлася. Тому фахівець відвідав сім’ю за місцем проживання. Удома в неповнолітнього перебувало багато гостей і бу­ло очевидно, що всі вони напідпитку. Враховуючи обставини, бесіда з матір’ю не відбулась.

Соціальний педагог доповів дирекції школи про те, що, судя­чи з побаченого, мати неповнолітнього веде антигромадський спосіб життя.

Наступного дня жінка прийшла на виклик. Їй було зроблено заува­ження про неприпустимість подібних “зібрань” удома. Соціально-педагогічна робота надалі організовувалась з ураху­ванням того, що в сім’ї несприятливі умови для проживання й виховання неповноліт­нього.

Тільки згодом стало зрозумілим, що мати багато працює, займа­ючись приватною справою, роз’їжджаючи по різних містах України. Саме це і стало причиною упущень у вихованні сина. Вплинуло також те, що під час першого відвідання соціальним педагогом сім’ї за місцем про­живання відзначали 40-річний ювілей матері.

    1. Яку помилку допустив соціальний педагог при першому відвіданні сім’ї за місцем проживання?

    2. Чи правильними є дії дирекції школи в даній ситуації?

    3. До яких негативних наслідків могли призвести неправильна позиція і помилковість у діях соціального педагога?

Проблемна ситуація 8

Соціальний педагог працювала у школі понад десять років. За час роботи зарекомендувала себе як хороший фахівець. Користу­валася повагою у педагогічному й учнівському колективах.

З початком нового навчального року жінка відчула тривож­ність, агресивність, підвищену чутливість до оцінок інших, неза­доволення ставленням колективу. Згодом у неї появилося небажання йти на роботу.

    1. Про що свідчить стан соціального педагога?

    2. Що необхідно запропонувати їй, щоб відновити свої сили?

Проблемна ситуація 9

У неповній сім’ї двоє неповнолітніх: Марина 16-ти років і Вадим 14-ти років. З метою здобуття коштів на освіту дітей мати виїхала на за­робітки за кордон. Старша дочка, яку фактично залишено опікуном над молодшим братом, почала вести аморальний спосіб життя. Вадим скоїв злочин, за який його було засуджено умовно.

Соціальний педагог, розпочинаючи роботу з дітьми, зазначив, що допоможе їм у вирішенні їхніх проблем за однієї умови: учні повинні пасивно й дисципліновано виконувати всі розпорядження фахівця. Вони не повинні брати ніякої участі в прийнятті рішень щодо свого подальшого життя.

1. Чи правильно вчинив соціальний педагог у ситуації, що склалася?

2. Яку модель прийняття рішень він використав у своїй діяльності?

3. Які ви знаєте моделі прийняття фахових рішень?

4. Чи будуть позитивними результати даної діяльності? Чому?

5. Яку цінність не врахував фахівець у своїх діях?

6. Як мав вчинити фахівець у даній ситуації?

Проблемна ситуація 10

Дирекція школи повідомила соціального педагога про те, що двоє братів 14 і 12 років не відвідують уроки. Він також довідався, що батько з сім’єю не проживає, мати відбуває покарання у місцях по­збавлення волі за скоєння злочину (крадіжку), а діти перебу­вають на утриманні й вихованні бабусі.

Оскільки бабуся на виклики до школи не з’являлася, соціальний педагог вирішив провести першу бесіду за місцем проживання її та неповнолітніх. Бабуся запросила на кухню. Було видно, що в хаті багато людей.

Соціальний педагог повідомив дирекції школи, що, судячи з побаченого, бабуся неповнолітніх веде антигромадський спосіб життя. Тому виникла необхідність позбавити її опікунського права.

Згодом стало зрозумілим, що бабуся багато працює, аби утримувати двох неповнолітніх. Саме це було причиною упущень у їхньому вихованні. Вплинуло і те, що під час відвідання соціальним педагогом сім’ї за місцем про­живання відзначали день народження старшого внука.

1. Чи правильними були дії соціального педагога?

2. Які помилки допустив соціальний педагог у даній ситуації?

3. Які наслідки такої соціально-педагогічної діяльності могли б бути?

Проблемна ситуація 11

Після розмови з матір’ю 14-річного важковиховуваного Михайла соціальний педагог дізнався, що відхилення в поведінці підлітка зумовлені частими конфліктами в сім’ї, відсутністю єдності в поглядах батьків. Жінка повідомила, що вони з чоловіком збираються розлучатись. Та вона не знає, як про це сказати синові.

Пізніше соціальний педагог розповів про почуте колегам по роботі – учителям школи. Через короткий час інформацію знали всі. Така ситуація призвела до того, що Михайло перестав ходити на уроки, а згодом його перевели до іншої школи.

    1. Чи фахово вчинив соціальний педагог?

    2. Який етичний принцип він порушив?

    3. Як фахівець мав діяти після отриманої інформації?

    4. Ваші пропозиції стосовно вирішення даної ситуації.

    5. Чи можна назвати дії соціального педагога добросовісними? Чому?

Проблемна ситуація 12

Унаслідок спільної роботи досвідченого психолога і молодого фахівця із соціально-педагогічної діяльності з учнями старших класів щодо виявлення та зменшення тютюноузалежнення соці­альний педагог некоректно повівся з інформацією, отриманою від батьків школярів. На критичне зауваження психолога він відповів, що знає, як діяти в даній ситуації, і працюватиме над проблемою профі­лактики узалежнення самостійно. Нічиєї допомоги не потребує.

    1. Яких помилок припустився соціальний педагог у своїх діях?

    2. Який принцип ним порушений?

    3. Як слід було діяти в цій ситуації?



Остання зміна: Sunday 5 February 2023 13:38 PM