ЗМ 2. Діагностика моторних, психомоторних та сенсорних функцій у осіб із мовленнєвими порушеннями засобами логоритміки

Діагностика в логопедії - це процес визначення порушень мовленнєвого розвитку та встановлення причин цих порушень. Діагностика є важливим етапом у логопедичній роботі, оскільки  дозволяє зрозуміти, які саме знання та навички має дитина, які з них не виконуються належним чином, які причини цього та які можливості існують для корекції цих порушень.

Діагностика в логопедії може включати в себе наступні етапи:

Збір анамнезу - це збір інформації про дитину та її розвиток, таку як історія вагітності та пологів, народження, перші роки життя, наявність інших захворювань тощо.

Огляд артикуляційного апарату - логопед проводить огляд органів мовлення для виявлення можливих фізичних причин порушень мовленнєвого розвитку.

Аналіз мовлення - логопед оцінює рівень мовленнєвого розвитку дитини, включаючи звукову сторону, вживання лексики, граматику, розвиток мовленнєвого слуху тощо.

Проведення спеціальних тестів - логопед може провести спеціальні тести для оцінки рівня мовленнєвого розвитку дитини та виявлення можливих причин порушень.

Діагностування - на основі зібраної інформації логопед ставить діагноз та визначає план корекції порушень.

Діагностика в логопедії є важливим етапом, що дозволяє вчасно виявити порушення мовленнєвого розвитку та встановити причини їх виникнення, що є необхідною умовою для подальшої ефективної корекційно-розвиткової роботи

 

 

 

Тести мотометричної шкали М. Озерецького

Мета: обстеження статичної та динамічної координації, одночасності та чіткості виконання рухів

Дитині пропонують піднятися на пальчики ніг та утримувати це положення із відкритими очима протягом 10 секунд. Руки при цьому витянуті вздовж тулуба, ноги разом. Завдання вважається не виконаним, якщо дитина вийшла із первинного положення або ж доторкнулася п’ятками до підлоги. Врахзовується балансування, припіднімання, опускання на пальчиках ніг. Допускається повторення проби до 3 раз.

 

2. Дитина (очі не закривати) просувається вперед за допомогою стрибків поперемінно на правій та лівій нозі (відстань до 5 метрів). Нога, яка не бере активну участь у русі, зігнута під прямим кутом у коліні, руки – на бедрах.
За сигналом дитина починає стрибати і, досягнувши визначеного місця, опускає зігнуту ніжку. Швидкість не враховуємо.


Завдання вважається не виконаним, якщо дитина більше, ніж на пів метра відхиляється від прямої лінії, доторкається ніжкою до підлоги і розмахує руками. Допускається повторення завдання двічі для кожної ноги.

  

3. Дитині даємо квадратний листок (розмір 5 на 5 см). Завдання: якомога швидше зробити кульку за допомогою пальців правої руки. Завдання робимо, не опираючись на поверхню, у повітрі. Після перерви (15 секунд), теж саме завдання, але вже іншою рукою.
Час виконання – в залежності від того, дитина лівша чи правша, відповідно, 15 чи 20 секунд.
Тест вважається не виконаним, якщо витрачено більше часу або ж якщо не вдалося зробити кульки. Допускається повторення тесту, але не більше двох разів для кожної руки

  

4. Справа і зліва від сірникової коробки (відстань – довжина сірника) розташовані в ряд (вертикально) по 10 сірників із кожної сторони. За сигналом дитина починає складати сірники у коробку, для цього беручи великим та вказівним пальцями обох рук одночасно із кожної сторони по сірнику і так само одночасно складати їх в коробку.
Першими слід брати сірники, що ближче до стінок коробки. Протягом 20 секунд потрібно скласти не менш, ніж по 5 сірників із обох сторін.

Завдання вважається не виконаним, якщо дитина виконувала рухи не синхронно або ж склала менше 5 сірників за 20 секунд.

  

4. Широко посміхнутися так, щоб було видно усі зуби.
Завдання: прослідкувати, щоб не було зайвих рухів (морщиться обличчя, піднімаються брови), за наявності яких тест вважається не виконаним.

 

 ІІ Обстеження довільної мімічної моториики

1. Підняти брови – здивуватися
2. Насупити брови.
3. Примружити очі (яскраве сонечко).
4. Закрити повіки (Стало темно).
5. Стиснути губи.
6. Уявити, що граємо на сопілці.
7. Витягнути губи так, начебто промовляємо «о».

Завдання: спостерігаємо за мімікою дитини (напружена, спокійна, амімія, є гримаси)

  

ІІІ Обстеження мовленнєвої моторики
Обов’язково ігрова форма!
Оцінюємо силу, точність, об’єм та здатність переключатися від руху до руху
Звертаємо увагу на наявність синкінезій, девіації язика, тривалості утримання положення

 

 1. Відкрити і закрити рот.

2. Рот напіввідкрити, широко відкрити, закрити.
3. Імітувати жувальні рухи.
4. Поперемінно надути щічки.
5. Втягнути щічки усередину.
6. Відтягнути кутики рота (іііііі), губи округлити (ооооо), витягнути губи (ууууу).
7. Висунути «широкий» і «вузький» язик (1-2-3-4-5).
8. Покусати кінчик язика.
9. Доторкнутися кінчиком язика почергово правого та лівого кутиків рота, верхньої та нижньої губи (Годинник, Качелі).

10. Спертися кінчиком язика у нижні зуби і одночасно вигнути спинку язика (Кіт сердиться).
11. Поцокати язиком (Коник).
12. Підняти кінчик язика вверх, облизати верхню губу (Смачне варення).

 

 

 

ІV Обстеження тонких рухів пальців рух (рівня їх диференційованості)
1. Стиснути пальчики в кулачки.
2. Поєднати пальчики однієї руки із пальчиками іншої (привіт-привіт).
3. Загинати по черзі пальці на правій, потім на лівій руці (пальчики ховаються).
4. Переплести руки у «замочок».
5. Обстеження дій із предметами (самостійно застібнути гудзики, намалювати олівцем вертикальні паралельні лінії)

 

V Дослідження відчуття ритму
Повтори за мною – демонструємо простий ритм (найкраще відомих дитячих пісень), який потрібно повторити

 

 

 

 

 

 

 

 


Остання зміна: Wednesday 22 February 2023 09:52 AM