3.1. Структура логоритмічних занять

Зміст логоритмічних занять

Логоритмічне заняття включає такі різновиди вправ:

• Ходьба та орієнтування у просторі,  у тому числі динамічні вправи на регуляцію м'язового тонусу - розвивають вміння розслабляти та напружувати групи м'язів. Завдяки цим вправам діти краще володіють своїм тілом, їх рухи стають точними та спритними.

• Артикуляційні вправи корисні у будь-якому віці, оскільки чтка артикуляція – основа гарної дикції. Артикуляційні вправи для дітей з порушеннями звуковимови – необхідність. Вони готують апарат артикуляції дитини до постановки звуків (це завдання логопеда). Чіткі відчуття від органів апарату артикуляції – основа для оволодіння навичкою письма.

 

Дихальна гімнастика коригує порушення мовленнєвого дихання, допомагає виробити діафрагмальне дихання, а також тривалість, силу та правильний розподіл видиху. На логоритмічних заняттях спільно з логопедом ЗДО  та по рекомендації лікаря-педіатра використовуються:

вправи на розвиток діафрагмально-черевного дихання,  вироблення тривалого мовного видиху,

тренування узгодженої роботи дихальної, голосової та артикуляційних систем.

 

Фонопедичні та оздоровчі вправи для горла розвивають основні якості голосу – силу та висоту, зміцнюють голосовий апарат. У холодну пору року ці вправи виконуються щодня як профілактика простудних захворювань. На заняттях використовуються фонопедичні вправи з В. Ємельянова, не тільки розвиваючі голосові зв'язки, але розвиваючі співочі навички.

Чистомовки – з їх допомогою автоматизуються звуки, мова тренується виконувати правильні руху, відпрацьовується чітка, ритмічна вимова фонем і складів. У дітей розвивається фонематичний слух та слухова увага.

Мовні ігри можуть бути представлені у різних видах:

ритмодекламації без музичного супроводу, ігри зі звуком, ігри зі звучаннями жестами та музикуванням на дитячих музичні інструменти, театральні етюди, ігри-діалоги та ін.

Використання найпростішого віршованого тексту (народні пісеньки, потішки, примовки, лічилки, дражнилки) сприяє швидкого запам'ятовування гри та полегшує виконання логоритмічних завдань.

Ритмічні ігри розвивають почуття ритму, темпу, метра (акцентуації сильної частки такту), що дозволяє дитині краще орієнтуватися в ритмічній основі слів, фраз

 

Спів пісень та вокалізів розвиває пам'ять, увагу, мислення, емоційну чуйність та музичний слух; зміцнюється голосовий апарат дитини, сприяє автоматизації голосних звуків. Процес розвитку співочих здібностей у дітей із мовними порушеннями спрямований не тільки на формування їх художньої культури, а й на корекцію голосу, артикуляції, дихання.

Пальчикові ігри та казки. Розвиток рухливості пальців безпосередньо з мовленнєвим розвитком. Тому, розвиваючи дрібну моторику пальців рук, ми сприяємо якнайшвидшому мовному розвитку. Пальчикові ігри та казки, як і на музичні заняття, проводяться частіше під музику – тексти проспівуються, або музика звучить як фон. Дуже корисно використовувати ліплення нескладних фігур, орігамі, викладання нескладних візерунків мозаїки під промовлення тексту гри Елементарне музикування на дитячих музичних інструментах розвиває дрібну моторику, почуття ритму, темпу, покращує увага, пам'ять, а також інші психічні процеси, що супроводжують виконання музичного твору. Крім відомих музичних інструментів на занятті можна спільно з дітьми виготовити та пограти на саморобних інструментах – які шумлять - виготовлені із коробочок та пластмасових пляшечок, наповнених різної крупою, дзвенять - із металевих трубочок, стукають –  із дерев’яних палочок, шуршать – із паперу чи целлофану.

Театральні етюди. Дуже часто у дітей з мовленнєвими порушеннями невиразна міміка та жести. Мімічні і пантомімічні етюди розвивають мімічну і артикуляційну моторику (рухливість губ і щок), пластичність і виразність рухів, творчу фантазію і уяву дітей. Це зміцнює відчуття впевненості в собі, можливість більш точно керувати своїм тілом, виразно передавати в русі настрій і образ, збагачує новими емоційними переживаннями.

 

Комунікативні ігри формують у дітей уміння бачити іншу людину та взаємодіяти із нею. Сюди відносять:

• Рухливі ігри, хороводи, фізхвлинки, які тренують уміння координувати слово і рух, сприяють розвитку пам'яті, швидкості  реакції на зміну руху. Ці ігри приучають дітей дотримуватися правил виконання ігор

 

Структура логоритмічних занять:

Логоритмічні заняття проводять, опираючись на лексичні теми та враховуючи принцип ігрового навчання. Тривалість занять залежить від віку. Для дітей 3-4 років – це 15 хвилин, для 4-5 років – 20 хвилин.  

Структура:

I.Вступна частина: 3-5 хв.

Включає в себе:

- різні види ходьби, біг з рухами рук, зі зміною темпу і ритму рухів;

- вправи на орієнтування у просторі;

- вправи на розвиток координації рухів, регуляцію м'язевого тонуса;

II. Основна частина: від 10 до 15 хвилин.

Включає в себе:

- розвиток артикуляційної моторики, голосу, дихання, міміки;

- вправи  на розвиток уваги, пам'яті:

- вправи на развитие відчуття темпу, ритму;

- вправи на розвиток координації мовлення і руху;

-слухання музики для зняття напруження;

- ігрові вправи на розвиток дрібної моторики;

III.Заключна частина - від 5 до 7 хвилин.

Включає в себе:

- вправи на відновлення дихання;

- спокійні види ходьби;

- вправи на релаксацію.

 


Остання зміна: Thursday 9 March 2023 09:24 AM