ЛЕКЦІЯ 3-4 Мета та завдання валеологічної освіти педагогічних працівників. Законодавча та нормативно-правова база України як підстава для реалізації прав людини на життя і здоров'я

<%1-%-0%><%2-%-1%><%1-%-0%><%3-%-3%>Тема 3. Мета та завдання валеологічної освіти педагогічних працівників<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%6-%-6%>Тема 4. Законодавча та нормативно-правова база України як підстава для реалізації прав людини на життя<%4-%-4%> <%5-%-5%><%6-%-6%>і <%5-%-5%>здоров'я<%2-%-1%><%7-%-14%><%8-%-15%><%6-%-6%>План<%5-%-5%><%9-%-18%><%4-%-4%><%10-%-20%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%>1. Мета та завдання валеологічної освіти педагогічних працівників<%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>2. Законодавча та нормативно-правова база України<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%2-%-1%><%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Основною метою валеологічної освіти педагогічних працівників є<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> формування валеологічної культури вчителя як передумови його адаптації до нової педагогічної парадигми - гуманістичної спрямованості навчального процесу.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Ця мета досягається за рахунок вирішення освітніх і виховних завдань:<%5-%-5%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- виховання розуміння сучасних демографічних проблем, усвідомлення їх важливості й актуальності;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- усвідомлення безперспективності утилітарного, технократичного підходу до формування змісту та мети освіти і необхідності його заміни на антропо-орієнтовану філософію постіндустріальної епохи;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- розвиток особистої відповідальності вчителя і керівних кадрів освіти за стан здоров'я учнів;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- розвиток готовності вчителя формувати, зберігати і покращувати здоров'я дитини;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- формування у вчителя відповідальності за власне здоров'я;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- формування у вчителя системно-цілісних уявлень про здоров'я як ціннісну категорію;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- формування глибоких теоретичних знань з валеології;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- оволодіння валеологічними технологіями навчання;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- оволодіння методиками оцінювання рівня здоров'я і валеологічного моніторингу;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- розвиток умінь приймати відповідальні рішення щодо проблем збереження здоров'я учнів і власного здоров'я;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- формування знань і умінь дослідницького характеру, спрямованих на розвиток здатності до розв'язання валеологічних проблем;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- формування знань і умінь,необхідних для створення валеологічних умов навчання і виховання в закладах освіти;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%>- відродження кращих традицій української педагогіки, зокрема родинної, спрямованих на збереження і зміцнення здоров'я дитини.<%4-%-4%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>В основу валеологічної освіти покладені принципи<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> гуманізації, науковості, безперервності, системності та прогностичності.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%11-%-34%><%6-%-6%>Законодавча та нормативно-правова база України як підстава для реалізації прав дитини на життя і здоров'я<%5-%-5%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%11-%-34%><%12-%-118%><%6-%-6%>Конституція України статтею 3 передбачає: «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю».<%5-%-5%><%13-%-121%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>Основи законодавства України про охорону здоров'я визначають, що кожна людина має природне, невід'ємне і непорушне право на охорону здоров'я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутнім поколінням за рівень здоров'я і збереження генофонду народу України. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>Визначаються правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров'я в нашій державі. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 6<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> передбачає, що кожний громадянин України має право на охорону здоров'я. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 28<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> передбачає забезпечення сприятливих для здоров'я умов праці, навчання, побуту та відпочинку, високого рівня працездатності, профілактики травматизму і професійних захворювань, отруєнь та відвернення іншої можливої шкоди для здоров'я. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 31<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> передбачає організацію обов'язкових медичних оглядів неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій зі шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для навколишніх.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Статтею 32<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> основ законодавства про охорону здоров'я підтверджується, що держава сприяє утвердженню здорового способу життя населення шляхом поширення наукових знань з питань охорони здоров'я. організації медичного, екологічного і фізичного виховання, здійснення заходів, спрямованих на підвищення гігієнічної культури населення.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>У статті 41<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> йдеться про те, що на період хвороби з тимчасовою втратою працездатності, громадянам надається звільнення від роботи з виплатою в установленому законодавством України порядку допомоги щодо соціального страхування.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 57<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> передбачає охорону здоров'я матері й дитини, з цієї мети організовуються мережі жіночих, медико-генетичних та інших консультацій, пологові будинки, санаторії та будинки відпочинку для вагітних жінок і матерів з дітьми, ясла, садки та інші дитячі заклади. Гарантується здоров'я матері й дитини, жінці надається відпустка у зв'язку з вагітністю і пологами з виплатою допомоги щодо соціального страхування.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Статтею 58<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> передбачається, що заклади охорони здоров'я забезпечують кожній жінці кваліфікований медичний нагляд за перебігом вагітності, стаціонарну медичну допомогу при пологах і лікувально-профілактичну допомогу матері та новонародженій дитині.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>У статті 59<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> йде мова про те, що батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я своїх дітей, їх фізичний та духовний розвиток, ведення ними здорового способу життя.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 60 стверджує,<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> що діти і підлітки забезпечуються медичною допомогою у лікувально-профілактичних та оздоровчих закладах, дитячих поліклініках, відділеннях, диспансерах, лікарнях, санаторіях та інших закладах охорони здоров'я. Діти і підлітки перебувають під диспансерним наглядом.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 62 стверджує,<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> що здійснюється контроль за охороною здоров'я дітей у дитячих виховних і навчальних закладах, а стаття 63 - що держава допомагає громадянам у здійсненні догляду за дітьми з дефектами фізичного та психічного розвитку, які потребують медико-соціальної допомоги і спеціального догляду.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 64 підтверджує<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%>, що надаються пільги матері в разі хвороби дітей.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Стаття 65 передбачає<%5-%-5%><%9-%-18%><%6-%-6%> контроль за трудовим і виробничим навчанням та умовами праці підлітків, стаття 66 - передбачає обов'язкові медичні огляди працюючих підлітків, які повинні проводитися регулярно, не рідше одного разу на рік.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%11-%-34%><%6-%-6%>Крім прав, громадяни України мають обов'язки у сфері охорони здоров'я, які полягають у тому, що вони зобов'язані:<%5-%-5%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- піклуватися про своє здоров'я та здоров'я дітей, не шкодити здоров'ю інших громадян;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- сприяти наданню невідкладної допомоги іншим громадянам, які перебувають у загрозливому для життя і здоров'я стані;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- брати участь у проведенні санітарних і протиепідемічних заходів;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- проходити медичні огляди у передбачених законодавством випадках;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>- своєчасно робити профілактичні щеплення (обов'язково у зв'язку з можливостями виробництва або виконуваної роботи тощо), з метою запобігання інфекційних хвороб у терміни, встановлені Міністерством охорони здоров'я України;<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%>- виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством про охорону здоров'я.<%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>Пріоритетною галуззю лікувально-профілактичної допомоги є охорона здоров'я матері та дитини, яка включає широкий комплекс заходів з надання акушерсько-гінекологічної та педіатричної допомоги як профілактичного, так і лікувально-діагностичного характеру.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>Ще у 1981 р. Мадридська конференція міністрів охорони здоров'я Європейських країн визнала за пріоритетний освітній напрям збереження і зміцнення здоров'я населення. У 1988 р. Комітет міністрів країн-членів Ради Європи розробив детальні рекомендації щодо впровадження курсів з охорони здоров'я в усі ланки освітніх закладів цих країн. Було визнано, що отримання знань з питань охорони здоров'я і здорового способу життя важливо для всіх вікових груп населення, але найважливіше воно для молоді шкільного віку, оскільки вона найлегше може адаптуватися до змін у способі життя і саме від неї залежить майбутнє будь-якої країни. Цим пояснюється пріоритетність, яку Рада Європи визнає за розвитком спеціальних освітніх дисциплін, що формують у школярів свідому мотивацію на здоровий спосіб життя. В країнах Східної Європи і СНД відповідний напрям освіти отримав назву валеологічної освіти (І. І. Брехман, 1987).<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>Україна активно сприйняла світові тенденції щодо поліпшення стану здоров'я населення через освіту. Серед найважливіших стратегічних завдань національних програм «Освіта (Україна XXI століття)» і «Діти України» були визначені всебічний розвиток людини і становлення ц духовного, психічного та фізичного здоров'я. Починаючи з 1994 р. в школах України почалось викладання валеології, а в 1995 р. Україна взяла участь у міжнародному проекті «Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю» тощо. Але реалізація цих ідей стримується рядом факторів, серед яких найважливішим є відсутність нормативної бази щодо загальноосвітньої валеологічної підготовки педагогічних працівників і підготовки вчителів валеології.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%11-%-34%><%6-%-6%>Питання для самоконтролю<%5-%-5%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>1. Основною метою валеологічної освіти педагогічних працівників є..?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>2. Яка мета досягається за рахунок вирішення освітніх і виховних завдань?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>3. Які принципи покладені в основу валеологічної освіти? <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>4. Що передбачає Стаття 6 Конституції України? <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>5. Яка стаття передбачає забезпечення сприятливих для здоров'я умов праці, навчання, побуту та відпочинку, високого рівня працездатності, профілактики травматизму і професійних захворювань, отруєнь та відвернення іншої можливої шкоди для здоров'я? <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>6. Що передбачає Стаття 31 Конституції України? <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>7. Статтею 32 основ законодавства про охорону здоров'я підтверджується, що …….?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>8.<%11-%-34%> <%9-%-18%> Яка стаття передбачає охорону здоров'я матері й дитини?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>9. Про що<%11-%-34%> <%9-%-18%>йде мова  у статті 59?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>10. Яка стаття<%11-%-34%> <%9-%-18%>стверджує, що діти і підлітки забезпечуються медичною допомогою у лікувально-профілактичних та оздоровчих закладах, дитячих поліклініках, відділеннях, диспансерах, лікарнях, санаторіях та інших закладах охорони здоров'я. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%>11. Які обов'язки у сфері охорони здоров'я мають громадяни України?<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%11-%-34%><%6-%-6%>Рекомендована література<%5-%-5%><%9-%-18%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>1.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%>З а к о н У к р а ї н и  Про фізичну культуру і спорт від 24.12.1993 № 3808-XII [Електронний ресурс]. Режим доступу: <#1-%-0#>. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>2.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%>З а к о н У к р а ї н и  Основи законодавства України про охорону здоров'я від 19.11.1992 № 2801-XII  [Електронний ресурс]. Режим доступу: <#2-%-1#>.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>3.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%> Грибан В.Г. Валеологія / В.Г Грибан: навч. посіб. для студ. вузів. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 256 c.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>4.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%>Гончаренко М.С. Валеологія в схемах: Навч. посібник для вузів / М.С. Гончаренко. – Х.: Бурун книга, 2005. – 208 с.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>5.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%> Валеологія : навчальний посібник : у 2 ч. / [В. І. Бобрицька, М. В. Гринькова та ін.]. – Полтава : Скайтек, 2000. – 306 с. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>6.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%> Грибан В. Г. Валеологія : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В. Г. Грибан. – К. : [б. в.], 2005. – 251 с.<%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>7.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%> Міхієнко О. І. Валеологія: основи індивідуального здоров’я людини : навч. посібник / О. І. Міхієнко. – Суми : Універс-книга, 2010 – 446 с. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%14-%-339%><%6-%-6%>8.      <%5-%-5%><%15-%-342%><%6-%-6%>Гримблат С. О. Здоровьесберегающие технологии в подготовке специалистов / С. О. Гримблат, В. П. Зайцев, С. И. Крамской. – Харків : «Колегіум», 2005. – 181 с. <%5-%-5%><%2-%-1%> <%1-%-0%><%6-%-6%> <%5-%-5%><%2-%-1%><%4-%-4%><%1-%-0%><%2-%-1%>
Остання зміна: Wednesday 26 October 2016 13:00 PM