ЛЕКЦІЯ 10 Рухова активність і здоров'я

<%1-%-0%><%2-%-1%><%3-%-2%><%4-%-3%><%5-%-4%>Тема 11. Рухова активність і здоров'я<%6-%-5%><%7-%-6%><%8-%-7%><%9-%-8%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%> <%6-%-5%><%11-%-13%><%5-%-4%>План<%6-%-5%><%8-%-7%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>1. Критерії здоров'я. Механізми впливу рухової активності на організм людини. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>2. Оптимізація роботи центральної нервової системи. Удосконалення механізмів регуляції роботи вегетативних систем.  <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>3. Нормалізація обміну речовин. Підвищення адаптаційних і захисних властивостей організму. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>4. Удосконалення роботи серцево-судинної і дихальної систем, опорно-рухового апарату. Усунення дефіциту енерговитрат. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>5. Основи оздоровчого тренування. Характеристика деяких форм фізичної культури. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>6. Лікарський контроль при заняттях фізичною культурою.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%> <%6-%-5%><%12-%-45%><%5-%-4%>Рухова активність і здоров'я<%6-%-5%><%13-%-48%><%10-%-9%><%1-%-0%><%5-%-4%><%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Рухова і фізична активність є винятково важливим, фундаментальним чинником формування, збереження, зміцнення здоров'я та розвитку людини, особливо в дитячому, підлітковому та юнацькому віці. Завдяки здатності організму до саморегуляції відбувається його адаптація до змін зовнішнього середовища, організм стає стійкішим і життєздатнішим.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Під час фізичних вправ в організмі людини спрацьовують певні механізми, в результаті дії яких посилюються функції не тільки м'язів, але й дихальної, серцево-судинної, нервової та травної систем.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Робота скелетних м'язів, які складають близько 40 % маси тіла, супроводжується посиленим припливом до них крові. У результаті м'язові волокна краще забезпечуються поживними речовинами і киснем, відбувається інтенсивне виведення з організму продуктів метаболізму (обміну речовин) і шлаків. Це, в свою чергу, сприяє збільшенню об'єму м'язів, сили їхнього скорочення і витривалості. Людина набуває красивої, привабливої статури, яка зразу вирізняє її серед оточуючих.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Японські дослідники розрахували, що для нормального активного ставу організму і підтримки здоров'я, людина повинна робити щодоби до 10000 кроків, тобто при середній ширині кроку 70-60 см проходити за день 7—8 кілометрів. Об'єм і характер рухової активності людини у великій мірі залежить від специфіки виконуваної роботи.  Тисячоліттями життя людей було пов'язане переважно з фізичною працею, на яку припадало до 90 % зусиль. За роки останнього століття склалися інші співвідношення, виник дефіцит рухової активності. А без визначеного обсягу постійного руху людина не може дожити до старості, не може бути здоровою.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Заняття фізичними вправами одразу позначаються на роботі дихальної системи. Під час цих вправ дихання стає глибшим і частішим, відбувається розкриття та розширення бронхів та легеневих альвеол, через легені проходить більше повітря, збільшується насичення крові киснем, внаслідок якого покращується забезпечення киснем усіх органів і тканин організму, нормалізується обмін речовин, зменшується кількість недоокислених токсичних продуктів (шлаків) у тканинах.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>При достатній руховій активності збільшується частота і сила скорочення м'язів серця, з'являються нові коронарні судини, в результаті чого покращується живлення серця, стає значно витривалішим до фізичного навантаження. У тренованих людей у стані спокою за рахунок підвищення сили серцевих скорочень частота пульсу зменшується, завдяки чому збільшується тривалість фази діастоли (розслаблення) серця, що, в свою чергу, забезпечує необхідний відпочинок міокарда (серцевого м'яза), нормалізує метаболічні процеси (обмін речовин) у ньому. Серце функціонує економічніше й ефективніше.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Внаслідок фізичних вправ розширюються і відкриваються кровоносні судини (капіляри та артеріоли, які називають «краниками» судинної системи). Зовнішньо це проявляється почервонінням шкіри, посиленим потовиділенням. При цьому покращується рух венозної крові до серця, тобто скелетні м'язи виконують функцію «м'язового насоса».<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Збагачена киснем і поживними речовинами кров надходить через розкриті артеріоли і капіляри до всіх внутрішніх органів, центральної нервової системи, органів статевої системи та ендокринних залоз. Ось чому повніше відновлюються функції головного мозку, покращується пам'ять і мислення. Вплив фізичних вправ на нервову систему полягає в розвитку координації різноманітних рухів, регуляції функцій серцево-судинної і дихальної систем, в тренуванні адаптаційних механізмів. Крім цього, при роботі м'язів від них у центральну нервову систему надходить потужний потік нервових імпульсів, що надзвичайно важливо для підтримки її тонусу. Стимулюючу дію мають помірні фізичні навантаження на залози внутрішньої секреції, гормони яких разом із нервовою системою є основою адаптаційних механізмів. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Таким чином, підвищується стійкість організму до дії несприятливих чинників навколишнього середовища: стресових ситуацій, високих та низьких температур, радіації, мікроорганізмів, які спричиняють простудні захворювання тощо. Під час рухової активності частіше скорочуються м'язи діафрагми (внаслідок підвищення частоти дихання), а також м'язи передньої стінки живота, що покращує перистальтику (хвилеподібні послідовні скорочення) кишечника, а отже, і функцію шлунково-кишкового тракту. Підсилюється секреція і виділення жовчі з печінки, що сприяє її активнішій функції. Як наслідок - краще очищується кров від токсичних речовин, краще синтезуються необхідні організму білки, ферменти і вітаміни.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>Отже, усі ці дані свідчать про надзвичайно важливу роль фізичної активності у розвитку організму підлітків.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%11-%-13%><%5-%-4%> <%6-%-5%><%8-%-7%><%11-%-13%><%5-%-4%>Питання для самоконтролю<%6-%-5%><%8-%-7%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>1. Критерії здоров'я. Механізми впливу рухової активності на організм людини. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>2. Оптимізація роботи центральної нервової системи. Удосконалення механізмів регуляції роботи вегетативних систем.  <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>3. Нормалізація обміну речовин. Підвищення адаптаційних і захисних властивостей організму. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>4. Удосконалення роботи серцево-судинної і дихальної систем, опорно-рухового апарату. Усунення дефіциту енерговитрат. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>5. Основи оздоровчого тренування. Характеристика деяких форм фізичної культури. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>6. Лікарський контроль при заняттях фізичною культурою.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%11-%-13%><%5-%-4%> <%6-%-5%><%8-%-7%><%11-%-13%><%5-%-4%><#1-%-0#><%6-%-5%><%8-%-7%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>1. Грибан В.Г. Валеологія / В.Г Грибан: навч. посіб. для студ. вузів. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 256 c.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>2. Гончаренко М.С. Валеологія в схемах: Навч. посібник для вузів / М.С. Гончаренко. – Х.: Бурун книга, 2005. – 208 с.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>3. Валеологія : навчальний посібник : у 2 ч. / [В. І. Бобрицька, М. В. Гринькова та ін.]. – Полтава : Скайтек, 2000. – 306 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>4. Грибан В. Г. Валеологія : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В. Г. Грибан. – К. : [б. в.], 2005. – 251 с.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>5. Міхієнко О. І. Валеологія: основи індивідуального здоров’я людини : навч. посібник / О. І. Міхієнко. – Суми : Універс-книга, 2010 – 446 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>6. Гримблат С. О. Здоровьесберегающие технологии в подготовке специалистов / С. О. Гримблат, В. П. Зайцев, С. И. Крамской. – Харків : «Колегіум», 2005. – 181 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>7. Валеологія : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти : [у 2 ч.] / [ред. В. І. Бобрицький]. – Полтава : Скайтек, – 2000. – Ч. 1. – 2000. – 146 с. ; Ч.2. – 2000. – 160 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>8. Валецкая Р. О. Основы валеологии / Р. О. Валецкая. – Луцьк : Волинська книга, 2007. – С. 100–115.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>9. Плахтій П. Д. Медико-біологічні основи валеології : [навч. посіб]. / П. Д. Плахтій. – Кам’янець- Подільський : ПП «Буйницький О.А.», 2000, – 408 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>10. Плахтій П. Д. Вікова фізіологія і валеологія. Лабораторний. практикум : [навч. посіб]. / П. Д. Плахтій, С. В. Страшко, В. К. Підгірний ; [ред. П. Д. Плахтій]. – Кам’янець-Подільський : ПП «Буйницький О. А.», 2010, – 308 с.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>11. Кудін С. Ф. Основи психовалеології : [навчальний посібник] / С. Ф. Кудін. – Чернігів : ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2003 – 200 с. <%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%>12. Валецька Р. О. Основи валеології / Р. О. Валецька: Підручник. - Луцьк: Волинська книга, 2007. -- 348 с.<%6-%-5%><%10-%-9%> <%1-%-0%><%5-%-4%> <%6-%-5%><%10-%-9%><%9-%-8%><%10-%-9%>
Остання зміна: Thursday 27 October 2016 09:50 AM