ЛЕКЦІЯ 10: Методи контролю ефективності освітнього процесу в адаптивному фізичному вихованні

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема:<%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%3-%-3%>Методи контролю ефективності освітнього процесу в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%>Успішність і ефективність освітнього процесу значною мірою визначається правильною оцінкою психомоторних можливостей, заздалегідь набутого рухового досвіду, розумінням мотивацій до навчання і життєвих інтересів учня. Оцінка проводиться по формалізованих тестах, які, будучи достатньо об'єктивними, дають реальне уявлення про стан здоров'я.<%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Ціль тестування<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>– виявити сильні і слабкі якості учня при виборі для нього засобів фізичного виховання. За допомогою тестування оцінюють головні фізіологічні компоненти працездатності, одержують інформацію про зміни в організмі, які відбуваються в результаті занять. Все це дозволяє вдосконалювати і розвивати процес фізичного виховання. Від правильно проведеної діагностики значною мірою залежить результат фізичної і соціальної реабілітації, а також результати занять спортом.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медична діагностика включає:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вивчення психоемоційної сфери людини з метою створення адекватних умов для найбільш швидкого її виходу з негативного психологічного стану і створення мотивації до активної діяльності, занять фізкультурою і спортом; - визначення потреб у фізичній і соціальній реабілітації. При цьому враховується характер дефекту і супутніх захворювань, ступінь функціональних порушень, можливості їх компенсації, необхідність в оперативному, реконструктивному, консервативному лікуванні, протезуванні, тривалість перебування на інвалідності;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінку ступеня рухових порушень. Визначення ступеня фізичного пристосовування. Вивчення компенсації головних рухових функцій (сидіння, стояння, ходьба, маніпулятивна ручна діяльність);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення рекомендованих засобів фізичного виховання і спорту, а також протипоказань;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- виявлення лімітуючих чинників, які перешкоджають або обмежують вибір засобів фізичного виховання і спорту або інтенсивність тренувальних занять. Наприклад, за наявності келоїдних рубців, контрактур, деформацій опорно-рухового апарату або при пошкодженнях шкіри (трофічні язви, пролежні), порушеннях функцій тазу з'ясовуються функціональні можливості, уточнюються особливості тренувальних занять;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення об'єму і інтенсивності навчального процесу;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вибір спеціальних заходів, які необхідно проводити до і після тренувань;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- встановлення класу спортсмена при заняттях спортом.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Крім головних задач, які характеризують ступінь компенсації інваліда, розв'язуються допоміжні задачі: оцінка побутової залежності, рівень соціального пристосовування і ін. При виборі методів досліджень функціональних можливостей і оцінці фізичних якостей учня враховують закономірності вияву цих функцій і якостей.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медична діагностика включає:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> з'ясування скарг на стан здоров'я, складання історії хвороби, вимірювання температури тіла, антропометрію, огляд, пальпацію (обмацування), перкусію (простукування) і аускультацію (прослуховування) з ціллю обстеження шкіри і слизових оболонок, лімфатичних вузлів, м'язової, опорно-рухової, дихальної, серцево-судинної, кровотворної, травної, жовчовидільної, сечової, ендокринної і нервової систем, а також визначення рівня статевого розвитку людини. Виміряють пульс, частоту дихання, артеріальний тиск. Вивчають рефлекси.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Досліджують функції органів чуття і рухові функції. Проводять функціональні проби і лабораторні методи досліджень.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Вивчення і оцінка фізичного розвитку дітей проводиться по загальновизнаній методиці: вимірювання зростання, маси тіла, об’єм грудної клітки (в деяких випадках об’єм голови), для підлітків – степені статевого розвитку. Результати обстеження порівнюють з табличними віковими нормами.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Тестування сприйняття направлено на дослідження функцій пропріоцептивного, вестибулярного, тактильного, зорового, слухового і нюхового аналізаторів. Діагностується сприйняття якості стимулу, його часу дії і кількості діючих стимулів, здібність до визначення: положення і напряму свого тіла в просторі, різних частин власного тіла (одній по відношенню до інших), просторових відносин свого тіла до стимулу, просторово-часових__ характеристик власних складних рухів.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Тестування мотивації учня<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Мотивація учня з'ясовується на підставі відповідей викладача на наступні питання:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- До якого виду рухової активності виявляє цікавість або мимовільно звертається дитина ?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>-  Чи існує в руховій активності дитини періодичність протягом дня, тижня, місяця, року?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- Яким чином дитина демонструє своє прагнення до розвитку?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- Чи здатна дитина і як надовго зосередити увагу на своїй діяльності? У тому числі при зовнішніх ерешкодах.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- Які перешкоди для нього мають значення?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- Чи займається дитина тим, чим займалась, після того, як її увагу відвернули?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>При оцінці психофізіологічного і фізичного розвитку виділяють 3 групи на основі сигмальних відхилень від середньої арифметичної величини:<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- середній рівень розвитку від М -1о до М +1о; вище за середнє - більш М +1о;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нижче за середнє - менш М -1о.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Програма дослідження довільних рухових реакцій дітей і підлітків, розроблена Т. Круцевич (1999), передбачає вимірювання чотирьох типів реакцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- прості рухові реакції на світло (визначення латентного періоду простої зорово-моторної реакції на світловий сигнал);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- прості рухові реакції на звук (визначення латентного періоду простої сенсомоторної реакції на звуки різної сили);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Тактильна чутливість <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>оцінюється за допомогою лінійки Мак-Уорті.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При цьому орієнтуються на момент визначення досліджуваним кількості діючих на тактильний аналізатор подразників.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М'язово-суглобове відчуття<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вимірюється кінематометром Жуковського при виконанні задачі, в якій досліджуваний повинен зігнути руку на заданий кут без участі зорового контролю.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Сила нервової <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>системи<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> вивчається методом Копітової. Показником служить зміна латентного періоду простої зорово-моторної реакції в кінці дослідження в порівнянні з початком.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Лабільність нервової системи <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> за допомогою приладу для визначення критичної частоти світлового сигналу. Показником рівня лабільності нервової системи служить середня частота переходу суцільного світла в дискретний.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При визначенні <%7-%-19%>рухливості нервових процесів <%8-%-22%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> стійкість і перемикання уваги.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Визначення стійкості уваги<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>здійснюється по таблицях Анфімова<%7-%-19%>.<%8-%-22%><%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Перемикання уваги<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується по таблицях Шульта-Платонова за допомогою секундоміра.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При визначенні показників пам'яті досліджують механічну і смислову пам'ять.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Механічна пам'ять <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вивчається<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> за допомогою таблиць з двозначними числами. Показником рівня механічної пам'яті служить кількість правильно відтворених після запам'ятовування чисел.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Смислова пам'ять <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується за допомогою<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> карток з нанесеними на них словами. Показником смислової пам'яті є коефіцієнт логічного запам'ятовування, який визначається відношенням числа правильно відтворених слів до кількості всіх слів на картках<%7-%-19%>.<%8-%-22%><%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Дослідження рухових можливостей <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>здійснюють<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> починаючи із з'ясування, на якому етапі розвитку рухової сфери відбулася затримка. <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Для цього визначаються можливості учня:<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- ступінь вертикалізації тіла в просторі (чи може піднімати і утримувати голову з положення лежачи на животі і на спині, самостійно сидіти, вставати і стояти з допомогою і без неї);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- стійкість (або здібність до опори руками в положенні лежачи на животі, сидячи, чи може регулювати загальний центр маси тіла в положенні стоячи);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- рівновага (або здатність балансувати, відновлювати рівновагу і т.п.);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- метод (і його якісні характеристики) переміщення в просторі (самостійно не пересувається, перевертається з живота на спину, із спини на живіт, повзає лежачи або рачки, пересувається за допомогою інвалідної коляски, ходить на милицях, спираючись на милиці або одну милицю, ходить самостійно, в останньому випадку вивчається хода);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- гнучкість;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- точність диференціації рухів;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- ступінь маніпуляції дрібними речами.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рухові можливості дітей визначаються таким чином:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- налагодивши з дитиною контакт, йому дають цікаву для нього річ (наприклад, м'яч), звертаючи увагу на те, як він бере її в руки (положення долонь і пальців рук): асиметричність положення кистей, згинання пальців однієї з рук, їх зайве напруження, зміщення однієї з рук донизу, останнє спостерігається, коли більш сильна рука прагне "підтримати" річ знизу;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- просять дитину повернути цю ж річ назад ("Дай мені м'яч!"). Передачу речі здійснюють кілька разів, щоб прийти до переконання, що попередні спостереження не випадкові. Після чого переходять до складніших форм наочної взаємодії: кидання м'яча на перших порах з невеликої, а надалі з більшої відстані. Виявлені при виконанні першого тесту тривожні ознаки тут повинні виявитися сильніше. На ураженій руці можуть спостерігатися сіпання, тремтіння, зайві рухи пальців або всієї руки. Кисть і пальці при фізичному навантаженні можуть перейти в більш зігнуте положення.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Про рухову патологію свідчать: <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зайва повільність або різкість, порушення ритму, зайві рухи, незграбність, хиткість, порушення рівноваги і координації;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- використовують тест "Руки вгору", в якому досліджуваного просять швидко підняти випрямлені руки вгору. Уражена рука підіймається повільніше здорової і не повністю випрямляється в ліктьовому суглобі;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- при обстеженні маленьких дітей інформативний тест "Складання піраміди": нанизування кілець різного розміру на вісь;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- м'язовий тонус ніг, його симетричність визначають таким чином: поклавши досліджуваного на спину і захопивши його гомілки, імітують поворотно-поступальні рухи ногами, що нагадують педалювання на велосипеді.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Вивчають ступінь, характер і відмінності м'язової напруги в кожній нозі. В наступному тесті дослідник розводить в сторони зігнуті в колінах ноги досліджуваного. При цьому відзначають тугорухливість, надмірне напруження або зростаючий по мірі згинання ніг опір як в одній, так і в обох ногах (при гіпертонусі м'язів), або "підозрілу" м'якість, легкість, відсутність опору (при зниженні м'язового тонусу);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення рухових функцій виявляють за допомогою найпростішого і найцікавішого для людей всіх віків тесту - "Гра у футбол";<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- уявлення про м'язовий тонус ніг одержують, пропонуючи учню пострибати по черзі на кожній нозі, а потім на обох: як при гіпотонії, так і при спастичності стрибки будуть слабими, невисокими. При гіпертонусі характерна розгинальний пристрій ступні на поверхні опори, при зниженому тонусі - плоскостопість, відсутність амортизації при приземленні. За допомогою цього ж тесту по характеру компенсаторних рухів тулуба і кінцівок визначається і функція рівноваги;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- особливості динамічної рівноваги виявляють за допомогою проби, в якій досліджуваному пропонують пройти по намальованій на підлозі лінії. Його руки при цьому можуть бути на поясі, витягнуті в сторони або вперед, або за головою.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Координація рухів досліджується за допомогою проб,<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> відповідних віку, в якому дитина може їх виконувати:<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- поза Ромберга: стійка із зімкнутими носками і п'ятами і опущеними руками.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При ураженні структур нервової системи<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>, що забезпечують координацію, відмічається похитування тулуба, що посилюється при випрямлянні рук вперед, закритті очей, виставлянні однієї ноги вперед;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- пальце-носова проба: по черзі різними руками із зоровим, а потім без зорового контролю, відводячи в сторони руки, торкаються вказівним пальцем кінчика носа. <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М'язова сила <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вимірюється ручними динамометрами.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Точність відтворення м'язового зусилля визначається динамометром Розенблата. <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Оцінка фізичних даних <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>обстеженого проводиться шляхом <%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>визначення об'єму пасивних і довільних рухів, а також таких функцій, як сидіння, стояння, ходьба, захват, утримування і переміщення речі рукою.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Обстеження виконується в послідовності:<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дослідження об'єму пасивних рухів в непошкоджених суглобах кінцівок і сегментів хребта;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дослідження рухової активності в уражених сегментах.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М’язова сила <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> по методиці мануального м'язового тестування (ммт) методом в. Григоренко і А. Глоба. Мета методики -отримати відомості про силу окремого м'яза або м'язової групи, які обстежуються при їх активному скороченні і про участь мязів в русі. <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При обстеженні ослаблених м'язів використовуються полегшені положення, прийоми розвантаження з приміненням блокових систем, ковзаючої поверхні, підвісок, гумових амортизацій, водного середовища і т.п.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сумарний показник м'язової активності здорової людини за наслідками ММТ складає 328 балів, у тому числі:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- верхніх кінцівок – 152 (76/76) бали;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нижніх кінцівок – 136 (68/68) балів;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- м'язів тулуба – 40 (20/20) балів.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>За допомогою ММТ визначається ступінь порушення рухових функцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- моноплегія (втрата довільних рухів в досліджуваній кінцівці або сегменті) або монопарез (зменшення м'язової сили в ураженій кінцівці або сегменті, яка перешкоджає виконанню активних рухів або окремих функцій);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- параплегія (втрата здатності до довільних рухів в нижніх або верхніх кінцівках) або парапарез (зменшення м'язової сили у верхніх або нижніх кінцівках);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- верхній парапарез, нижня параплегія;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- геміплегія (параліч верхньої і нижньої кінцівок з одного боку тулуба), геміпарез (зменшення м'язової сили в м'язах верхньої і нижньої кінцівок з одного боку);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- тетраплегія (втрата довільних рухів у всіх кінцівках) або тетрапарез (зменшення м'язової сили у всіх кінцівках).<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>З ціллю визначення рухових можливостей виділяють ряд наступних функцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> здатність утримання вертикальної пози, захоплення речі рукою, утримання речі рукою, сидіння, стояння, ходьба.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Функцію сидіння підрозділяють таким чином:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1) людина не може сидіти без опори рук; <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2) може утримувати тулуб у вертикальному положенні, балансуючи руками, при цьому неможливі нахили вперед, назад або в сторони без опори рук (рукою); <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3) може сидіти за рахунок роботи м'язів тулуба і нижніх кінцівок, у тому числі виконуючи нахили вперед, назад або в сторони без допомоги рук.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Функція стояння:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1) людина не може стояти без фіксації кінцівок і опори рук; <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2) здатний стояти, спираючись руками на рухливу опору (милиці, тростини); <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3) стоїть без опори руками, намагається утримати рівновагу тіла за допомогою стоп, при цьому сила згиначів і розгиначів стоп складає 3 бали по ММТ; <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4) стоїть без опори руками, утримуючи рівновагу тіла за допомогою стоп. Сила згиначів і розгиначів стоп більше 3 балів.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Градація функції ходьби:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- основний спосіб пересування – за допомогою коляски;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- пересування за допомогою фіксуючих апаратів і опори рук на милиці, тростини;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- пересування без фіксуючих апаратів з опорою рук на милиці, тростини;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- можливо пересування без фіксуючих апаратів і без опори руками, при цьому хода паретитична;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- хода звичайна, без дефектів.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>При оцінці функцій стояння і ходьби визначається, за рахунок чого виконуються ці функції (фіксація суглобів, опора руками на милиці або тростини, робота згиначів або розгиначів стоп).<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>У функції захвату і утримання предмета рукою розрізняють такі здібності:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- не може захопити і утримати предмет однією рукою, захоплює двома руками легкі крупні предмети, притискуючи їх до тулуба;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- в захопленні і утриманні предмета беруть участь пальці кисті, сила згиначів пальців недостатня для захоплення спортивного снаряду (до 3 балів);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- в захопленні і утриманні предмета беруть участь всі пальці кисті, сила згиначів пальців недостатня для силових видів спорту (3-4 бали);<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- функція захоплення і утримання предмета рукою повністю збережена.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Окрім рухових функцій при медичному обстеженні з'ясовується функціональний стан органів тазу і шкірних покривів, які часто ушкоджуються при різних нозологіях.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Для АФВ важливі також і результати вивчення щоденної діяльності людини з особливими потребами. За наслідками цих тестів визначаються рухові можливості в положенні лежачи; рухові можливості, пов'язані з одяганням; рухові можливості, пов'язані з коляскою (переміщення з ліжка на коляску, переміщення з коляски на ліжко, переміщення з коляски на сидіння, перехід з сидіння на коляску, перехід з коляски у ванну, перехід з ванни на коляску, управління гальмами коляски, підйом підставки для сходинок коляски, опускання підставки для сходинок коляски, пересування на колясці: вперед, назад, повороти, підйом по нахилу, спуск по нахилу, закриття і відкривання дверей, закриття і відкривання вікна, перехід з коляски в автомобіль, перехід з автомобіля на коляску); рухові можливості, пов'язані з харчуванням.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Також можуть бути інформативними для викладача АФВ і результати тестування професійно-побутових видів діяльності інваліда, в якому досліджують: здатність стояти на ногах, ходьбу по рівній поверхні вперед і назад, підйом по сходинках, спуск по них, натиск на педалі; діяльність, пов'язану з транспортом (перехід вулиці, користування власним автомобілем, користування суспільним транспортом, здатність пересуватися в автомобілі, вихід з автомобіля, управління автомобілем, користування іншими видами власного транспорту).<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В США рухові можливості визначаються за допомогою наступних тестів:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Мілані-Компареті тест для малюків» – призначений для віку від народження до 2 років. Включає дослідження рефлексів новонароджених. <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Застосовується також при тестуванні більш старших людей з важкими формами дитячого церебрального паралічу;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Пібоді градація рухового розвитку» – визначає рухові здібності дітей у віці до 7 років;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Тест загального рухового розвитку» – призначений для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Моторні тести Південної Каліфорнії» – визначають моторні функції дітей від 4 до 8 років;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Бруїнінкс-Озерецкий тест рухової спритності» – досліджує рухові можливості і точність дітей від 4,5 до 14,5 років;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Перевірка фізичної форми підлітків по спеціальних параметрах» – тест застосовується при дослідженні підлітків 10-17 років з пошкодженням опорно-рухового апарату або нервової системи;<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- «Фізичний пік» – визначення фізичного стану школярів. Тест розроблений інститутом Купера і Американською спілкою здоров'я.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Що в себе включає медична діагностика?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Яки <%4-%-4%><%3-%-3%>групи виділяють при оцінці психофізіологічного і фізичного розвитку  на основі сигмальних відхилень від середньої арифметичної величини?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Що <%4-%-4%><%3-%-3%>передбачає програма дослідження довільних рухових реакцій дітей і підлітків, розроблена Т. Круцевич?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. <%4-%-4%><%3-%-3%>За допомогою якої лінійки оцінюється тактильна чутливість?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Що <%4-%-4%><%3-%-3%>вимірюється кінематометром Жуковського?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Яким <%4-%-4%><%3-%-3%>методом вивчається сила нервової системи? <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Яким методом <%4-%-4%><%3-%-3%>досліджується лабільність нервової системи?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. При визначенні рухливості нервових процесів досліджується?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Визначення стійкості уваги <%4-%-4%><%3-%-3%>здійснюється по таблицях …?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Перемикання уваги <%4-%-4%><%3-%-3%>досліджується по таблицях …?<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Основна<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. <%3-%-3%>– 543 с.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3<%4-%-4%>. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. <%3-%-3%>– 243 с.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4<%4-%-4%>. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с<%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. <%4-%-4%>Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6<%4-%-4%>. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7<%4-%-4%>. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8<%4-%-4%>. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9<%4-%-4%>. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10<%4-%-4%>. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11<%4-%-4%>. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%6-%-12%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии // Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод “Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. — С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л. С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-12%> <%1-%-0%> <%6-%-12%> <%1-%-0%> <%6-%-12%> <%1-%-0%> <%6-%-12%><%9-%-815%><%6-%-12%>
Zuletzt geändert: Friday, 2. December 2016, 07:57