ЛЕКЦІЯ 10: Методи контролю ефективності освітнього процесу в адаптивному фізичному вихованні
<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема:<%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%3-%-3%>Методи контролю ефективності освітнього
процесу в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%>Успішність і
ефективність освітнього процесу значною мірою визначається правильною оцінкою
психомоторних можливостей, заздалегідь набутого рухового досвіду, розумінням
мотивацій до навчання і життєвих інтересів учня. Оцінка проводиться по
формалізованих тестах, які, будучи достатньо об'єктивними, дають реальне
уявлення про стан здоров'я.<%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Ціль тестування<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>– виявити сильні і слабкі якості учня при виборі для нього засобів
фізичного виховання. За допомогою тестування оцінюють головні фізіологічні
компоненти працездатності, одержують інформацію про зміни в організмі, які
відбуваються в результаті занять. Все це дозволяє вдосконалювати і розвивати
процес фізичного виховання. Від правильно проведеної діагностики значною мірою
залежить результат фізичної і соціальної реабілітації, а також результати
занять спортом.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медична діагностика включає:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вивчення
психоемоційної сфери людини з метою створення адекватних умов для найбільш
швидкого її виходу з негативного психологічного стану і створення мотивації до
активної діяльності, занять фізкультурою і спортом; - визначення потреб у
фізичній і соціальній реабілітації. При цьому враховується характер дефекту і
супутніх захворювань, ступінь функціональних порушень, можливості їх
компенсації, необхідність в оперативному, реконструктивному, консервативному
лікуванні, протезуванні, тривалість перебування на інвалідності;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінку
ступеня рухових порушень. Визначення ступеня фізичного пристосовування.
Вивчення компенсації головних рухових функцій (сидіння, стояння, ходьба,
маніпулятивна ручна діяльність);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення
рекомендованих засобів фізичного виховання і спорту, а також протипоказань;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- виявлення
лімітуючих чинників, які перешкоджають або обмежують вибір засобів фізичного
виховання і спорту або інтенсивність тренувальних занять. Наприклад, за
наявності келоїдних рубців, контрактур, деформацій опорно-рухового апарату або
при пошкодженнях шкіри (трофічні язви, пролежні), порушеннях функцій тазу
з'ясовуються функціональні можливості, уточнюються особливості тренувальних
занять;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення
об'єму і інтенсивності навчального процесу;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вибір
спеціальних заходів, які необхідно проводити до і після тренувань;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
встановлення класу спортсмена при заняттях спортом.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Крім
головних задач, які характеризують ступінь компенсації інваліда, розв'язуються
допоміжні задачі: оцінка побутової залежності, рівень соціального
пристосовування і ін. При виборі методів досліджень функціональних можливостей
і оцінці фізичних якостей учня враховують закономірності вияву цих функцій і
якостей.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медична діагностика включає:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>
з'ясування скарг на стан здоров'я, складання історії хвороби, вимірювання
температури тіла, антропометрію, огляд, пальпацію (обмацування), перкусію
(простукування) і аускультацію (прослуховування) з ціллю обстеження шкіри і
слизових оболонок, лімфатичних вузлів, м'язової, опорно-рухової, дихальної,
серцево-судинної, кровотворної, травної, жовчовидільної, сечової, ендокринної і
нервової систем, а також визначення рівня статевого розвитку людини. Виміряють пульс,
частоту дихання, артеріальний тиск. Вивчають рефлекси.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Досліджують
функції органів чуття і рухові функції. Проводять функціональні проби і
лабораторні методи досліджень.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Вивчення і
оцінка фізичного розвитку дітей проводиться по загальновизнаній методиці: вимірювання
зростання, маси тіла, об’єм грудної клітки (в деяких випадках об’єм голови),
для підлітків – степені статевого розвитку. Результати обстеження порівнюють з
табличними віковими нормами.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Тестування
сприйняття направлено на дослідження функцій пропріоцептивного, вестибулярного,
тактильного, зорового, слухового і нюхового аналізаторів. Діагностується
сприйняття якості стимулу, його часу дії і кількості діючих стимулів, здібність
до визначення: положення і напряму свого тіла в просторі, різних частин власного
тіла (одній по відношенню до інших), просторових відносин свого тіла до
стимулу, просторово-часових__ характеристик власних складних рухів.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Тестування
мотивації учня<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Мотивація учня з'ясовується на підставі відповідей
викладача на наступні питання:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- До якого
виду рухової активності виявляє цікавість або мимовільно звертається дитина ?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- Чи існує в руховій активності дитини
періодичність протягом дня, тижня, місяця, року?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- Яким чином
дитина демонструє своє прагнення до розвитку?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- Чи здатна
дитина і як надовго зосередити увагу на своїй діяльності? У тому числі при
зовнішніх ерешкодах.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- Які
перешкоди для нього мають значення?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- Чи
займається дитина тим, чим займалась, після того, як її увагу відвернули?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>При оцінці
психофізіологічного і фізичного розвитку виділяють 3 групи на основі сигмальних
відхилень від середньої арифметичної величини:<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- середній
рівень розвитку від М -1о до М +1о; вище за середнє - більш М +1о;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- нижче за
середнє - менш М -1о.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Програма дослідження довільних рухових реакцій дітей і
підлітків, розроблена Т. Круцевич (1999), передбачає вимірювання чотирьох типів
реакцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- прості
рухові реакції на світло (визначення латентного періоду простої зорово-моторної
реакції на світловий сигнал);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- прості
рухові реакції на звук (визначення латентного періоду простої сенсомоторної
реакції на звуки різної сили);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Тактильна чутливість <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>оцінюється
за допомогою лінійки Мак-Уорті.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При цьому
орієнтуються на момент визначення досліджуваним кількості діючих на тактильний
аналізатор подразників.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М'язово-суглобове відчуття<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вимірюється кінематометром Жуковського при
виконанні задачі, в якій досліджуваний повинен зігнути руку на заданий кут без
участі зорового контролю.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Сила нервової <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>системи<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> вивчається методом Копітової. Показником служить зміна латентного періоду
простої зорово-моторної реакції в кінці дослідження в порівнянні з початком.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Лабільність нервової системи <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> за допомогою приладу для визначення критичної частоти світлового
сигналу. Показником рівня лабільності нервової системи служить середня частота
переходу суцільного світла в дискретний.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При визначенні <%7-%-19%>рухливості нервових процесів <%8-%-22%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> стійкість і перемикання уваги.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Визначення стійкості уваги<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>здійснюється по таблицях Анфімова<%7-%-19%>.<%8-%-22%><%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Перемикання уваги<%4-%-4%><%8-%-22%><%5-%-5%><%7-%-19%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується по таблицях Шульта-Платонова за допомогою секундоміра.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При
визначенні показників пам'яті досліджують механічну і смислову пам'ять.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Механічна пам'ять <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вивчається<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> за допомогою таблиць з двозначними числами. Показником рівня
механічної пам'яті служить кількість правильно відтворених після
запам'ятовування чисел.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Смислова пам'ять <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується
за допомогою<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> карток з нанесеними на них словами.
Показником смислової пам'яті є коефіцієнт логічного запам'ятовування, який
визначається відношенням числа правильно відтворених слів до кількості всіх
слів на картках<%7-%-19%>.<%8-%-22%><%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Дослідження рухових можливостей <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>здійснюють<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> починаючи із з'ясування, на якому
етапі розвитку рухової сфери відбулася затримка. <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Для цього
визначаються можливості учня:<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- ступінь
вертикалізації тіла в просторі (чи може піднімати і утримувати голову з
положення лежачи на животі і на спині, самостійно сидіти, вставати і стояти з
допомогою і без неї);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- стійкість
(або здібність до опори руками в положенні лежачи на животі, сидячи, чи може
регулювати загальний центр маси тіла в положенні стоячи);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- рівновага
(або здатність балансувати, відновлювати рівновагу і т.п.);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- метод (і
його якісні характеристики) переміщення в просторі (самостійно не пересувається,
перевертається з живота на спину, із спини на живіт, повзає лежачи або рачки,
пересувається за допомогою інвалідної коляски, ходить на милицях, спираючись на
милиці або одну милицю, ходить самостійно, в останньому випадку вивчається
хода);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- гнучкість;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- точність
диференціації рухів;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- ступінь
маніпуляції дрібними речами.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рухові можливості дітей визначаються таким чином:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
налагодивши з дитиною контакт, йому дають цікаву для нього річ (наприклад,
м'яч), звертаючи увагу на те, як він бере її в руки (положення долонь і пальців
рук): асиметричність положення кистей, згинання пальців однієї з рук, їх зайве
напруження, зміщення однієї з рук донизу, останнє спостерігається, коли більш
сильна рука прагне "підтримати" річ знизу;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- просять
дитину повернути цю ж річ назад ("Дай мені м'яч!"). Передачу речі здійснюють
кілька разів, щоб прийти до переконання, що попередні спостереження не
випадкові. Після чого переходять до складніших форм наочної взаємодії: кидання
м'яча на перших порах з невеликої, а надалі з більшої відстані. Виявлені при
виконанні першого тесту тривожні ознаки тут повинні виявитися сильніше. На
ураженій руці можуть спостерігатися сіпання, тремтіння, зайві рухи пальців або
всієї руки. Кисть і пальці при фізичному навантаженні можуть перейти в більш
зігнуте положення.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Про рухову патологію свідчать: <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зайва
повільність або різкість, порушення ритму, зайві рухи, незграбність, хиткість,
порушення рівноваги і координації;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
використовують тест "Руки вгору", в якому досліджуваного просять
швидко підняти випрямлені руки вгору. Уражена рука підіймається повільніше здорової
і не повністю випрямляється в ліктьовому суглобі;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- при
обстеженні маленьких дітей інформативний тест "Складання піраміди": нанизування
кілець різного розміру на вісь;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- м'язовий
тонус ніг, його симетричність визначають таким чином: поклавши досліджуваного
на спину і захопивши його гомілки, імітують поворотно-поступальні рухи ногами,
що нагадують педалювання на велосипеді.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Вивчають
ступінь, характер і відмінності м'язової напруги в кожній нозі. В наступному
тесті дослідник розводить в сторони зігнуті в колінах ноги досліджуваного. При
цьому відзначають тугорухливість, надмірне напруження або зростаючий по мірі
згинання ніг опір як в одній, так і в обох ногах (при гіпертонусі м'язів), або
"підозрілу" м'якість, легкість, відсутність опору (при зниженні
м'язового тонусу);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення
рухових функцій виявляють за допомогою найпростішого і найцікавішого для людей
всіх віків тесту - "Гра у футбол";<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- уявлення
про м'язовий тонус ніг одержують, пропонуючи учню пострибати по черзі на кожній
нозі, а потім на обох: як при гіпотонії, так і при спастичності стрибки будуть
слабими, невисокими. При гіпертонусі характерна розгинальний пристрій ступні на
поверхні опори, при зниженому тонусі - плоскостопість, відсутність амортизації
при приземленні. За допомогою цього ж тесту по характеру компенсаторних рухів
тулуба і кінцівок визначається і функція рівноваги;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
особливості динамічної рівноваги виявляють за допомогою проби, в якій досліджуваному
пропонують пройти по намальованій на підлозі лінії. Його руки при цьому можуть
бути на поясі, витягнуті в сторони або вперед, або за головою.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Координація рухів досліджується за допомогою проб,<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> відповідних віку, в якому дитина може їх виконувати:<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- поза
Ромберга: стійка із зімкнутими носками і п'ятами і опущеними руками.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При ураженні структур нервової системи<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>, що забезпечують координацію, відмічається похитування тулуба, що
посилюється при випрямлянні рук вперед, закритті очей, виставлянні однієї ноги
вперед;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
пальце-носова проба: по черзі різними руками із зоровим, а потім без зорового
контролю, відводячи в сторони руки, торкаються вказівним пальцем кінчика носа. <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М'язова сила <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>вимірюється
ручними динамометрами.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Точність
відтворення м'язового зусилля визначається динамометром Розенблата. <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>Оцінка фізичних даних <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>обстеженого
проводиться шляхом <%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>визначення об'єму пасивних і
довільних рухів, а також таких функцій, як сидіння, стояння, ходьба, захват,
утримування і переміщення речі рукою.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Обстеження
виконується в послідовності:<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
дослідження об'єму пасивних рухів в непошкоджених суглобах кінцівок і сегментів
хребта;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
дослідження рухової активності в уражених сегментах.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-19%><%3-%-3%>М’язова сила <%4-%-4%><%8-%-22%><%3-%-3%>досліджується<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> по методиці мануального м'язового тестування (ммт) методом в.
Григоренко і А. Глоба. Мета методики -отримати відомості про силу окремого
м'яза або м'язової групи, які обстежуються при їх активному скороченні і про
участь мязів в русі. <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При
обстеженні ослаблених м'язів використовуються полегшені положення, прийоми
розвантаження з приміненням блокових систем, ковзаючої поверхні, підвісок,
гумових амортизацій, водного середовища і т.п.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сумарний показник м'язової активності здорової людини за
наслідками ММТ складає 328 балів, у тому числі:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- верхніх
кінцівок – 152 (76/76) бали;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- нижніх
кінцівок – 136 (68/68) балів;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- м'язів
тулуба – 40 (20/20) балів.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>За допомогою ММТ визначається ступінь порушення рухових функцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- моноплегія
(втрата довільних рухів в досліджуваній кінцівці або сегменті) або монопарез
(зменшення м'язової сили в ураженій кінцівці або сегменті, яка перешкоджає
виконанню активних рухів або окремих функцій);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- параплегія
(втрата здатності до довільних рухів в нижніх або верхніх кінцівках) або
парапарез (зменшення м'язової сили у верхніх або нижніх кінцівках);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- верхній
парапарез, нижня параплегія;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- геміплегія
(параліч верхньої і нижньої кінцівок з одного боку тулуба), геміпарез
(зменшення м'язової сили в м'язах верхньої і нижньої кінцівок з одного боку);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
тетраплегія (втрата довільних рухів у всіх кінцівках) або тетрапарез (зменшення
м'язової сили у всіх кінцівках).<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>З ціллю визначення рухових можливостей виділяють ряд
наступних функцій:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> здатність утримання вертикальної
пози, захоплення речі рукою, утримання речі рукою, сидіння, стояння, ходьба.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Функцію сидіння підрозділяють таким чином:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1) людина не
може сидіти без опори рук; <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2) може
утримувати тулуб у вертикальному положенні, балансуючи руками, при цьому
неможливі нахили вперед, назад або в сторони без опори рук (рукою); <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3) може
сидіти за рахунок роботи м'язів тулуба і нижніх кінцівок, у тому числі
виконуючи нахили вперед, назад або в сторони без допомоги рук.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Функція стояння:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1) людина не
може стояти без фіксації кінцівок і опори рук; <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2) здатний
стояти, спираючись руками на рухливу опору (милиці, тростини); <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3) стоїть
без опори руками, намагається утримати рівновагу тіла за допомогою стоп, при
цьому сила згиначів і розгиначів стоп складає 3 бали по ММТ; <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4) стоїть
без опори руками, утримуючи рівновагу тіла за допомогою стоп. Сила згиначів і
розгиначів стоп більше 3 балів.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Градація функції ходьби:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- основний
спосіб пересування – за допомогою коляски;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- пересування
за допомогою фіксуючих апаратів і опори рук на милиці, тростини;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
пересування без фіксуючих апаратів з опорою рук на милиці, тростини;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- можливо
пересування без фіксуючих апаратів і без опори руками, при цьому хода
паретитична;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- хода
звичайна, без дефектів.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При оцінці
функцій стояння і ходьби визначається, за рахунок чого виконуються ці функції
(фіксація суглобів, опора руками на милиці або тростини, робота згиначів або
розгиначів стоп).<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>У функції захвату і утримання предмета рукою розрізняють
такі здібності:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- не може
захопити і утримати предмет однією рукою, захоплює двома руками легкі крупні
предмети, притискуючи їх до тулуба;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- в
захопленні і утриманні предмета беруть участь пальці кисті, сила згиначів пальців
недостатня для захоплення спортивного снаряду (до 3 балів);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- в
захопленні і утриманні предмета беруть участь всі пальці кисті, сила згиначів
пальців недостатня для силових видів спорту (3-4 бали);<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- функція
захоплення і утримання предмета рукою повністю збережена.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Окрім
рухових функцій при медичному обстеженні з'ясовується функціональний стан
органів тазу і шкірних покривів, які часто ушкоджуються при різних нозологіях.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Для АФВ
важливі також і результати вивчення щоденної діяльності людини з особливими
потребами. За наслідками цих тестів визначаються рухові можливості в положенні
лежачи; рухові можливості, пов'язані з одяганням; рухові можливості, пов'язані
з коляскою (переміщення з ліжка на коляску, переміщення з коляски на ліжко,
переміщення з коляски на сидіння, перехід з сидіння на коляску, перехід з
коляски у ванну, перехід з ванни на коляску, управління гальмами коляски,
підйом підставки для сходинок коляски, опускання підставки для сходинок
коляски, пересування на колясці: вперед, назад, повороти, підйом по нахилу,
спуск по нахилу, закриття і відкривання дверей, закриття і відкривання вікна,
перехід з коляски в автомобіль, перехід з автомобіля на коляску); рухові
можливості, пов'язані з харчуванням.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Також можуть
бути інформативними для викладача АФВ і результати тестування професійно-побутових
видів діяльності інваліда, в якому досліджують: здатність стояти на ногах,
ходьбу по рівній поверхні вперед і назад, підйом по сходинках, спуск по них,
натиск на педалі; діяльність, пов'язану з транспортом (перехід вулиці,
користування власним автомобілем, користування суспільним транспортом,
здатність пересуватися в автомобілі, вихід з автомобіля, управління
автомобілем, користування іншими видами власного транспорту).<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В США рухові можливості визначаються за допомогою
наступних тестів:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Мілані-Компареті
тест для малюків» – призначений для віку від народження до 2 років. Включає
дослідження рефлексів новонароджених. <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Застосовується
також при тестуванні більш старших людей з важкими формами дитячого
церебрального паралічу;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Пібоді
градація рухового розвитку» – визначає рухові здібності дітей у віці до 7
років;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Тест
загального рухового розвитку» – призначений для дітей дошкільного і молодшого
шкільного віку;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Моторні
тести Південної Каліфорнії» – визначають моторні функції дітей від 4 до 8
років;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
«Бруїнінкс-Озерецкий тест рухової спритності» – досліджує рухові можливості і
точність дітей від 4,5 до 14,5 років;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Перевірка
фізичної форми підлітків по спеціальних параметрах» – тест застосовується при
дослідженні підлітків 10-17 років з пошкодженням опорно-рухового апарату або
нервової системи;<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- «Фізичний
пік» – визначення фізичного стану школярів. Тест розроблений інститутом Купера
і Американською спілкою здоров'я.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Що в себе
включає медична діагностика?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Яки <%4-%-4%><%3-%-3%>групи виділяють при оцінці психофізіологічного і фізичного
розвитку на основі сигмальних відхилень
від середньої арифметичної величини?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3.
Що <%4-%-4%><%3-%-3%>передбачає програма дослідження довільних рухових
реакцій дітей і підлітків, розроблена Т. Круцевич?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4.
<%4-%-4%><%3-%-3%>За допомогою якої лінійки оцінюється тактильна чутливість?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Що <%4-%-4%><%3-%-3%>вимірюється кінематометром Жуковського?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Яким <%4-%-4%><%3-%-3%>методом вивчається сила нервової системи? <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7. Яким методом <%4-%-4%><%3-%-3%>досліджується лабільність
нервової системи?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. При визначенні рухливості
нервових процесів досліджується?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Визначення стійкості уваги <%4-%-4%><%3-%-3%>здійснюється по таблицях …?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Перемикання уваги <%4-%-4%><%3-%-3%>досліджується
по таблицях …?<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована
література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Основна<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П.
Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике
спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н.
Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. <%3-%-3%>– 543 с.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3<%4-%-4%>. Антонюк С. Д.
Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями:
Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов:
Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. <%3-%-3%>– 243 с.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4<%4-%-4%>. Байкина Н. Г. Основы
инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания,
учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В.
Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с<%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. <%4-%-4%>Бегидова Т. П.
Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. :
Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6<%4-%-4%>. Бріскін Ю. А. Спорт
інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. –
124 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7<%4-%-4%>. Гросс Н. А.
Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного
аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8<%4-%-4%>. Евсеев С. П.
Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова.
– М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9<%4-%-4%>. Литош Н. Л.
Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с
нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс,
2002 –140 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10<%4-%-4%>. Теорія і методика
фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за
ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11<%4-%-4%>. Шапкова Л. В.
Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В.
Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%6-%-12%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади
спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я
України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте
работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии //
Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы
дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод
“Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с
церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. —
С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л.
С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные
подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование.
— 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-12%>
<%1-%-0%> <%6-%-12%>
<%1-%-0%> <%6-%-12%>
<%1-%-0%> <%6-%-12%><%9-%-815%><%6-%-12%>
Остання зміна: Friday 2 December 2016 07:57 AM