Загальне
Програма вивчення вибіркової навчальної дисципліни «Структурно-семантичні особливості мінімальних фразеологізмів української мови» складена відповідно до освітньо-професійної підготовки бакалаврів напряму 6.020303 «Філологія» професійного спрямування «Українська мова і література».
Предметом вивчення навчальної дисципліни є один із структурних розрядів фразеологізмів – мінімальні ідіоми.
Здобуті на заняттях із спеціалізації знання забезпечать успішне засвоєння розділів мовознавчої науки: «Словотвір» (при засвоєнні способів творення слів на основі словосполучень, сполучень слів), «Морфологія» (під час вивчення різних частин мови та їх граматичних категорій, процесів узаємопереходу одних частин мови – в інші), «Синтаксис» (при вивченні вільних словосполучень та сполучень слів, їх відмінностей між собою, а також – зі стійкими зворотами мови); інших мовознавчих дисциплін: діалектології (при вивченні лексичних і фразеологічних багатств місцевих говірок української мови), стилістики (при вивченні способів передачі образності мови, уживання мовних засобів відповідно до стилю мовлення), іноземних мов (при зіставленні лексичної та фразеологічної системи рідної та виучуваної мов, передачі специфіки мовомислення конкретних народів).
Матеріал курсу об’єднаний у 2 змістові модулі:
Змістовий модуль 1. Теорія мініідіоматики
Змістовий модуль 2. Типологія мінімальних ідіом.
Мета курсу – дати студентам поглиблене системне уявлення про мінімальні фразеологізми (МФ) та їх окремі різновиди, допомогти засвоїти основні принципи їх виділення на тлі інших структурних моделей фразеологічного рівня.
Основні завдання курсу:
● дати системний виклад відомостей про фразеологічний рівень мови,
актуальні аспекти у вивченні фразеології;
● розкривати багатство й специфіку фразеологічного складу української
мови;
● прищеплювати й розвивати навички науково-дослідної роботи,
експериментування.
За підсумками опрацьованого матеріалу студенти повинні знати:
● об’єктивні критерії виділення МФ у самостійний структурний розряд
українських фразеологізмів;
● зв’язки їх із словом, сполученням слів, реченням;
● усвідомлювати, що МФ є яскравим виявом національної специфіки
нашої мови.
Студенти повинні уміти:
● виявляти МФ у текстах різних стилів;
● з’ясовувати особливості індивідуально-авторського їх уживання в
художніх текстах;
● розуміти значення і використовувати МФ у своєму мовленні.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 120 годин, 4 кредити ECTS.