Метою викладання навчальної дисципліни «Сучасна українська мова. Морфеміка та словотвір» є вивчення частин слова та особливостей їх функціювання (морфеміка), способів творення слів у сучасній українській мові (словотвір).
Основні завдання викладання дисципліни «Сучасна українська мова. Морфеміка та словотвір»:
– ознайомити студентів з основними теоретичними положеннями з морфеміки та словотвору, які ґрунтуються на здобутках вітчизняної та зарубіжної лінгвістики;
– забезпечити засвоєння студентами основних понять морфеміки та словотвору сучасної української літературної мови;
– детально ознайомити зі структурно-типологійними, функційними та семантичними властивостями морфем;
– розглянути правила виділення морфем та особливості їхньої класифікації;
– схарактеризувати способи і засоби творення похідних слів;
– виробити навички морфемного та словотвірного аналізів;
– сформувати в майбутніх учителів творчий підхід до аналізу мовних явищ;
– розвивати уміння й навички зв’язного усного та писемного мовлення студентів.
Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– дефініції основних одиниць морфеміки та словотвору;
– типи морфем та їх класифікаційні ознаки;
– принципи виділення та класифікації морфем;
– закономірності сполучуваності морфем у межах слова;
– особливості морфемної будови слів різних частин мови;
– історичні зміни в морфемній будові слова;
– основні словотвірні поняття та способи творення слів;
– морфонологічні явища, що супроводжують процес творення слова;
– послідовність морфемного та словотвірного аналізу слів;
уміти:
– розрізняти синхронічний і діахронічний аспекти дослідження в морфеміці та словотворі;
– виділяти в слові морфеми (морфи) та характеризувати їх за всіма класифікаційними ознаками;
– виявляти історичні зміни в морфемній структурі слова та з’ясовувати їх причини;
– визначати мотивувальну базу й мотивувальну основу, засоби словотворення;
– розрізняти види основ, класифікувати їх за основними ознаками
– розрізняти засоби словотворення, формотворення та словозміни;
– визначати й характеризувати морфонологічні явища;
– визначати способи творення слів;
– класифікувати слова за словотвірними типами;
– будувати словотвірні гнізда;
– визначати словотворчий потенціал слів різних частин мови;
– виконувати повний морфемний та словотвірний аналіз слова.
- Teacher: Бойко Лариса Петрівна