Метою викладання навчальної дисципліни «Сучасна українська мова. Морфеміка та словотвір» є вивчення частин слова та особливостей їх функціювання (морфеміка), способів творення слів у сучасній українській мові (словотвір).

 Основні завдання викладання дисципліни «Сучасна українська мова. Морфеміка та словотвір»:

– ознайомити студентів з основними теоретичними положеннями з морфеміки та словотвору, які ґрунтуються на здобутках вітчизняної та зарубіжної лінгвістики;

–  забезпечити засвоєння студентами основних понять морфеміки та словотвору сучасної української літературної мови;

–  детально ознайомити зі структурно-типологійними, функційними та семантичними властивостями морфем;

–  розглянути правила виділення морфем та особливості їхньої класифікації;

–  схарактеризувати способи і засоби творення похідних слів;

–  виробити навички морфемного та словотвірного аналізів;

–  сформувати в майбутніх учителів творчий підхід до аналізу мовних явищ;

–   розвивати уміння й навички зв’язного усного та писемного мовлення студентів.

 Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

       –  дефініції основних одиниць морфеміки та словотвору;

       –  типи морфем та їх класифікаційні ознаки;

       –   принципи виділення та класифікації морфем;

       –   закономірності сполучуваності морфем у межах слова;

       –   особливості морфемної будови слів різних частин мови;

       –  історичні зміни в морфемній будові слова;

       –  основні словотвірні поняття та способи творення слів;

       –  морфонологічні явища, що супроводжують процес творення слова;

       –  послідовність морфемного та словотвірного аналізу слів;

 уміти:       

  –  розрізняти синхронічний і діахронічний аспекти дослідження в морфеміці та словотворі;

        – виділяти в слові морфеми (морфи) та характеризувати їх за всіма класифікаційними ознаками;

        –  виявляти історичні зміни в морфемній структурі слова та з’ясовувати їх причини;

        –  визначати мотивувальну  базу й мотивувальну основу, засоби словотворення;

        –  розрізняти види основ, класифікувати їх за основними ознаками

        –  розрізняти засоби словотворення, формотворення та словозміни;

        –  визначати й характеризувати морфонологічні явища;

        –  визначати способи творення слів;

        –  класифікувати слова за словотвірними типами;

        –  будувати словотвірні гнізда;

        –  визначати словотворчий потенціал слів різних частин мови; 

        –  виконувати повний морфемний та словотвірний аналіз слова.


Кредити: 3
Семестр: 123