Згідно з освітньо-кваліфікаційними вимогами до випускників філологічного факультету університету курс «Інформаційні технології у гуманітарній освіті» має не лише навчально-прикладний характер і не обмежується розробкою практичних рекомендацій, необхідних для студентів-магістрів вищих закладів освіти, а спрямований на здійснення складнішого завдання – систематизацію теоретичних засад і обґрунтування практичних рекомендацій сучасної методики мови та літератури як педагогічної науки і як практичного керівництва в майбутній педагогічній діяльності щодо використання інформаційних технологій навчання.
Мета викладання навчальної дисципліни «Інформаційні технології навчання у гуманітарній освіті» полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх викладачів-словесників щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення російської мови та літератури; змістовній підготовці студентів-магістрів до виконання обов’язків викладача мовознавчих і літературознавчих дисциплін вищого навчального закладу, проведення науково-пошукової роботи, керівництва дослідницькою роботою студентів, організації навчально-виховного процесу найефективнішими формами, найдоцільнішими методами та прийомами навчання, зокрема з використанням сучасних інформаційних та Інтернет-технологій, на сучасному етапі розвитку вищої школи.
Концептуальна мета курсу: сформувати знання, вміння і навички, що необхідні для раціонального використання сучасних інформаційних технологій у контексті вирішення професійних освітніх завдань; сформувати теоретичну базу знань в області комп’ютерних мереж і методики застосування цих знань у професійному середовищі (теоретичної компетенції), і навички роботи з ресурсами Мережі (практичної компетенції), ознайомити студентів-філологів з можливостями глобальної мережі Інтернет, правилами пошуку і використання інформації з Інтернет у науково-дослідницькій та освітянській практиці.
Основні завдання вивчення дисципліни «Інформаційні технології навчання у гуманітарній освіті»: є забезпечення базової фахової підготовки викладача вищого навчального закладу в галузі використання інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки та проведення занять, для розробки та використання лінгводидактичних матеріалів, створення і виконання тестових завдань, керування комп’ютерним кабінетом, використання соціальних сервісів Інтернет у педагогічній діяльності, набуття студентами практичних навичок оперування спеціалізованими ресурсами мережі Інтернет з метою підвищення рівня наукової та педагогічної діяльності.
Зазначений курс дозволить студентам систематизувати знання про комп’ютерні мережі, освітні ресурси, освоїти спектр інструментальних способів і методів для роботи з ресурсами, сформувати уявлення про особливості функціонування пошукових серверів і освоїти навички роботи з ними. Головним є вирішення практичних завдань: необхідно забезпечити студентів необхідними комп’ютерними адресами, навчити самостійно відшукувати інформацію, застосовувати специфічні комп’ютерні технології відповідно до гуманітарних завдань.
Кожне заняття є сполученням теорії та практичного тренінгу, усі заняття проводяться в комп’ютерному класі.
За підсумками вивчення курсу магістр повинен:
- знати роль сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання в навчально-виховному процесі;
- знати наукову класифікацію, характеристики й можливості сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати психолого-педагогічні основи узагальнення та використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання в процесі вивчення російської мови та літератури;
- знати складові (засоби та методи) сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати функції комп’ютера в навчанні російської мови та літератури;
- знати принципи роботи зі спеціальним програмним забезпеченням;
- мати уявлення про глобальну Мережу - Інтернет;
- мати уявлення про мультимедійні освітні технології;
- знати основні типи і принципи функціонування комп’ютерних систем;
- знати загальні принципи передачі і пошуку інформації в Інтернет;
- знати спеціальні гуманітарні ресурси Мережі (сайти, сервери, портали);
- знати дидактичні матеріали, інтерактивні продукти мережі Інтернет з метою їх використання в педагогічному процесі;
- знати основні алгоритми щодо створення Wеb-посилань (ярликів), копіювання, перекодування файлів і збереження інформації;
- знати науковий етикет копіювання, використання і презентації джерела, імпортованого з Інтернет (культура бібліографічного посилання і бібліографічного опису);
- знати основи телекомунікаційного етикету;
- знати принципи розміщення інформації на пошукових серверах;
- знати правила (мову) створення простих і розширених запитів необхідної інформації;
- знати основні адреси пошукових систем і каталогів;
- знати основи інформаційної культури студента-філолога.
За підсумками вивчення курсу магістр повинен:
- уміти аналізувати нормативно-правові документи функціонування системи вищої та середньої освіти України;
- уміти працювати з комп’ютером як користувач стандартного програмного забезпечення;
- уміти використовувати ІКТН на заняттях філологічних дисциплін;
- уміти формувати в студентів культуру праці в інформаційних середовищах;
- уміти критично оцінювати інформацію, що одержана з різних джерел інформаційного середовища;
- володіти методиками використання ІКТ у вивченні філологічних дисциплін;
- уміти розробити план вивчення філологічних дисциплін із поєднанням традиційних та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
- орієнтуватись у доборі засобів і методів навчання з використанням комп’ютерної техніки;
- уміти використовувати комп’ютерно-орієнтовані системи навчання фахових дисциплін;
- уміти розробляти карткові завдання для контролю знань учнів із дисциплін філологічного напряму (спеціальностей) з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- уміти застосовувати на заняттях сучасні інформаційно-комунікаційні та традиційні засоби тестової перевірки знань;
- уміти проводити підготовку до занять з використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- уміти використовувати у педагогічній діяльності соціальні сервіси Інтернет;
- уміти користуватися сучасним програмним забезпеченням для створення і обробки відеоматеріалів;
- уміти використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для роботи із звуковими файлами;
- уміти володіти навичками «інтуїтивної-зрозумілої» навігації в Мережі;
- уміти працювати з різними інформаційними ресурсами Мережі (електронна пошта, телеконференції, спілкування в режимі реального часу, соціальні мережі);
- уміти вести «діалог» з іншими користувачами Мережі;
- уміти використовувати інформаційні ресурси як інструмент пізнання для вирішення своїх професійних завдань;
- уміти працювати з Інтернет-каталогами провідних українських та зарубіжних бібліотек; формулювати прості і розширені запити в основних пошукових системах;
- уміти використовувати спеціалізовані Інтернет-портали як джерело повнотекстової інформації з філології та гуманітарних дисциплін.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є сучасне спеціальне програмне забезпечення, інформаційні технології та їх використання при підготовці та проведенні уроків cловесності.
Результатами ефективного навчання за даним курсом є: розробка та захист власного Портфоліо навчального проекту, що відповідає спеціальним вимогам до його вмісту з метою його наступного використання у навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів.
Міждисциплінарні зв’язки: Навчальна дисципліна «Інформаційні технології у гуманітарній освіті» пов'язаний не тільки з курсом «Інформатика», але й зі спеціальними філологічними дисциплінами «Методика викладання російської мови», «Методика викладання російської літератури», психолого-педагогічними дисциплінами.
Мета викладання навчальної дисципліни «Інформаційні технології навчання у гуманітарній освіті» полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх викладачів-словесників щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення російської мови та літератури; змістовній підготовці студентів-магістрів до виконання обов’язків викладача мовознавчих і літературознавчих дисциплін вищого навчального закладу, проведення науково-пошукової роботи, керівництва дослідницькою роботою студентів, організації навчально-виховного процесу найефективнішими формами, найдоцільнішими методами та прийомами навчання, зокрема з використанням сучасних інформаційних та Інтернет-технологій, на сучасному етапі розвитку вищої школи.
Концептуальна мета курсу: сформувати знання, вміння і навички, що необхідні для раціонального використання сучасних інформаційних технологій у контексті вирішення професійних освітніх завдань; сформувати теоретичну базу знань в області комп’ютерних мереж і методики застосування цих знань у професійному середовищі (теоретичної компетенції), і навички роботи з ресурсами Мережі (практичної компетенції), ознайомити студентів-філологів з можливостями глобальної мережі Інтернет, правилами пошуку і використання інформації з Інтернет у науково-дослідницькій та освітянській практиці.
Основні завдання вивчення дисципліни «Інформаційні технології навчання у гуманітарній освіті»: є забезпечення базової фахової підготовки викладача вищого навчального закладу в галузі використання інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки та проведення занять, для розробки та використання лінгводидактичних матеріалів, створення і виконання тестових завдань, керування комп’ютерним кабінетом, використання соціальних сервісів Інтернет у педагогічній діяльності, набуття студентами практичних навичок оперування спеціалізованими ресурсами мережі Інтернет з метою підвищення рівня наукової та педагогічної діяльності.
Зазначений курс дозволить студентам систематизувати знання про комп’ютерні мережі, освітні ресурси, освоїти спектр інструментальних способів і методів для роботи з ресурсами, сформувати уявлення про особливості функціонування пошукових серверів і освоїти навички роботи з ними. Головним є вирішення практичних завдань: необхідно забезпечити студентів необхідними комп’ютерними адресами, навчити самостійно відшукувати інформацію, застосовувати специфічні комп’ютерні технології відповідно до гуманітарних завдань.
Кожне заняття є сполученням теорії та практичного тренінгу, усі заняття проводяться в комп’ютерному класі.
За підсумками вивчення курсу магістр повинен:
- знати роль сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання в навчально-виховному процесі;
- знати наукову класифікацію, характеристики й можливості сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати психолого-педагогічні основи узагальнення та використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання в процесі вивчення російської мови та літератури;
- знати складові (засоби та методи) сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- знати функції комп’ютера в навчанні російської мови та літератури;
- знати принципи роботи зі спеціальним програмним забезпеченням;
- мати уявлення про глобальну Мережу - Інтернет;
- мати уявлення про мультимедійні освітні технології;
- знати основні типи і принципи функціонування комп’ютерних систем;
- знати загальні принципи передачі і пошуку інформації в Інтернет;
- знати спеціальні гуманітарні ресурси Мережі (сайти, сервери, портали);
- знати дидактичні матеріали, інтерактивні продукти мережі Інтернет з метою їх використання в педагогічному процесі;
- знати основні алгоритми щодо створення Wеb-посилань (ярликів), копіювання, перекодування файлів і збереження інформації;
- знати науковий етикет копіювання, використання і презентації джерела, імпортованого з Інтернет (культура бібліографічного посилання і бібліографічного опису);
- знати основи телекомунікаційного етикету;
- знати принципи розміщення інформації на пошукових серверах;
- знати правила (мову) створення простих і розширених запитів необхідної інформації;
- знати основні адреси пошукових систем і каталогів;
- знати основи інформаційної культури студента-філолога.
За підсумками вивчення курсу магістр повинен:
- уміти аналізувати нормативно-правові документи функціонування системи вищої та середньої освіти України;
- уміти працювати з комп’ютером як користувач стандартного програмного забезпечення;
- уміти використовувати ІКТН на заняттях філологічних дисциплін;
- уміти формувати в студентів культуру праці в інформаційних середовищах;
- уміти критично оцінювати інформацію, що одержана з різних джерел інформаційного середовища;
- володіти методиками використання ІКТ у вивченні філологічних дисциплін;
- уміти розробити план вивчення філологічних дисциплін із поєднанням традиційних та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
- орієнтуватись у доборі засобів і методів навчання з використанням комп’ютерної техніки;
- уміти використовувати комп’ютерно-орієнтовані системи навчання фахових дисциплін;
- уміти розробляти карткові завдання для контролю знань учнів із дисциплін філологічного напряму (спеціальностей) з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- уміти застосовувати на заняттях сучасні інформаційно-комунікаційні та традиційні засоби тестової перевірки знань;
- уміти проводити підготовку до занять з використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- уміти використовувати у педагогічній діяльності соціальні сервіси Інтернет;
- уміти користуватися сучасним програмним забезпеченням для створення і обробки відеоматеріалів;
- уміти використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для роботи із звуковими файлами;
- уміти володіти навичками «інтуїтивної-зрозумілої» навігації в Мережі;
- уміти працювати з різними інформаційними ресурсами Мережі (електронна пошта, телеконференції, спілкування в режимі реального часу, соціальні мережі);
- уміти вести «діалог» з іншими користувачами Мережі;
- уміти використовувати інформаційні ресурси як інструмент пізнання для вирішення своїх професійних завдань;
- уміти працювати з Інтернет-каталогами провідних українських та зарубіжних бібліотек; формулювати прості і розширені запити в основних пошукових системах;
- уміти використовувати спеціалізовані Інтернет-портали як джерело повнотекстової інформації з філології та гуманітарних дисциплін.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є сучасне спеціальне програмне забезпечення, інформаційні технології та їх використання при підготовці та проведенні уроків cловесності.
Результатами ефективного навчання за даним курсом є: розробка та захист власного Портфоліо навчального проекту, що відповідає спеціальним вимогам до його вмісту з метою його наступного використання у навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів.
Міждисциплінарні зв’язки: Навчальна дисципліна «Інформаційні технології у гуманітарній освіті» пов'язаний не тільки з курсом «Інформатика», але й зі спеціальними філологічними дисциплінами «Методика викладання російської мови», «Методика викладання російської літератури», психолого-педагогічними дисциплінами.
- Enseignant: Бакаленко Ірина Миколаївна
Кредити: 3
Семестр: 124