Програма вивчення навчальної дисципліни ”Теорія і методика українського рукопашу “Спас”
складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки спеціалістів напряму підготовки “Фізичне виховання”.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є загальні закономірності функціонування і розвитку українського бойового мистецтва, як складової фізичного виховання.
Студенти в процесі вивчення курсу розглядають теоретико-методичні засади українського рукопашу “Спас”.
Міждисциплінарні зв’язки:
Важливим завданням фізкультурних навчальних закладів є підготовка фахівців для роботи в спортивній сфері і сфері масової фізичної культури. В процесі викладання навчальної дисципліни формуються спеціалізовані навички українського рукопашу “Спас” в межах напряму ”Фізичне виховання”.
Курс ”Теорія і методика українського рукопашу “Спас” є самостійною дисципліною і має безпосередній зв’язок з такими навчальними дисциплінами: “Історія фізичної культури”, “Анатомія”, “Фізіологія людини”, “Фізіологія спорту”, “Теорія і методика фізичної культури”. Вивчення курсу поєднане з вивченням таких дисциплін, як “Історія і духовно-філософські основи “Спасу”, “Техніка і тактика українського рукопашу “Спас”, “Народні ігри “Спасу, козацькі бойові танці і пісні”, “Організація і методика проведення змагань з українського рукопашу “Спас”, “Організація діяльності в українському рукопаші “Спас”, “Кінна підготовка. Основи виживання”, “Психофізичні і оздоровчі системи Спасу”.
Матеріал курсу ”Теорія і методика українського рукопашу “Спас” містить інформацію про теоретині і методичні засади українського рукопашу “Спас”, як виду спортивного єдиноборства, частини національної фізичної культури, козацького бойового мистецтва.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Теоретико-методичні основи українського рукопашу «Спас».
2. Особливості навчання в українському рукопаші “Спас”.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “Техніка і тактика українського рукопашу “Спас” є: ознайомлення студентів з особливостями українського козацького бойового мистецтва “СПАС”, світоглядом козака - воїна, патріота України; формування у студентів систему теоретичних знань з занять з українського рукопашу «Спас», як складової фізичної культури українського народу, що значною мірою визначає рівень їхньої освіти і професійної компетентності.
Програма дає студентам розширення світогляду спеціалістів, підвищує їх теоретичний рівень, формує практичні навички управління процесом занять з українського рукопашу “Спас”, стимулює самопізнання.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни ”Теорія і методика українського рукопашу “Спас” є:
1.2.1. Забезпечення підвищення рівня педагогічної компетентності студентів.
1.2.2. Формування у студентів наукового уявлення про теоретико-методичні засади українського рукопашу “Спас”.
1.2.3. теоретична методична підготовка фахівців з українськогорукопашу “Спас”, як фахівців з виховання і навчання козаків-воїнів та спортсменів високої кваліфікаціі – носіїв українського національного Звичаю, стійких патріотів - захисників України.
1.2.4. Навчання основам самостійної діяльності студентів.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
• про традиційну бойову культуру українського народу;
• традиційні козацькі методи фізичного виховання;
• традиційні козацькі бойові мистецтва;
• загальну характеристику предмета теорії і методики рукопашу “Спас”;
• систему козацького фізичного виховання;
• засоби козацького фізичного виховання;
• принципи побудови процесу занять підготовки козаків-воїнів з українського рукопашу “Спас”;
• методи фізичного виховання підготовки козаків-воїнів з українського рукопашу “Спас”;
• програму підготовки з бойового мистецтва “Спас”;
• особливості навчання в українському рукопаші “Спас”;
• структуру процесу навчання;
• загальну характеристику фізичних якостей;
• основи виховання координаційних здібностей;
• методику розвитку силових здібностей;
• швидкість і методику її розвитку;
• основи методики розвитку витривалості;
• гнучкість і методику її розвитку;
• структуру програмного матеріалу школи “СПАС”;
• методику побудови занять у процесі занять з українського рукопашу “Спас”;
• планування, контроль і облік успішності у процесі занять з українського рукопашу “Спас”;
• методику навчально-тренувальних занять з українського рукопашу “Спас”.
вміти:
- визначити зміст основних категорій теорії українського рукопашу “Спас”, її місце в системі наук і знань для студентів факультету фізичного виховання;
- дати визначення мети і завдань, які повинні бути вирішені у процесі заняттями українським рукопашем “Спас”;
- застосовувати методи спільної роботи вчителя і учнів у процесі занять українським рукопашем “Спас”;
- добирати оптимальні форми побудови процесу занять з українського рукопашу “Спас”;
- дотримуватися принципів бойового мистецтва “Спас”;
- закономірності управління процесом розвитку і виховання фізичних якостей у процесі занять з українського рукопашу “Спас”.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 180 годин, 5 кредитів ЄКТС.
2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Теоретико-методичні основи українського рукопашу «Спас».
Тема 1. Роль національних бойових мистецтв в сучасному українському суспільстві та системі національного виховання
Бойові мистецтва народів світу, вплив на них оріянської культури. Бойова традиція давніх слов’ян. Відомості давніх істориків про бойовий хист і вміння слов’ян. Соціальні причини розповсюдження воїнської культури серед населення України-Русі. Бойове мистецтво волхвів. Традиція бойового мистецтва простолюдинів, вої. Княжа дружина. Вплив варягів на розвиток військового мистецтва Русі. Бояри – родові воїни. Князі, їх виховання як воїна. Воїнські звичаї давніх слов’ян.
Тема 2. Традиція національного фізичного виховання в українському суспільстві.
Суть традиції національного фізичного виховання України. Форми та методи національного фізичного виховання. Особливості традиції національного фізичного виховання України. Роль та місце національних бойових мистецтв в системі національного фізичного виховання в Україні.
Тема 3. Загальна характеристика предмета теорії і методики рукопашу “Спас“
Система козацького фізичного виховання. Характеристика основних категорій теорії українського рукопашу “Спас”, її місце в системі наук і знань для студентів факультету фізичного виховання. Мета і завдання у процесі заняттями українським рукопашем “Спас”.
Тема 4. Засоби українського рукопашу “Спас”.
Характеристика засобів традиційних бойових мистецтв. Засоби українського рукопашу “Спас”.
Тема 5. Принципи побудови процесу занять підготовки козаків-воїнів з українського рукопашу “Спас”.
Визначення поняття – принцип. Класифікація принципів, взаємозв’язок принципів. Принцип свідомості і активності. Принцип наочності. Систематизація навчального матеріалу. Регулярність занять. Безперервність процесу. Повторність і варіативність навантажень. Раціональне чергування навантажень і відпочинку. Стимулююча міра доступності. Контроль за фізичним навантаженням як одне з основних положень принципу. Фізіологічна основа принципу. Індивідуалізація у процесу фізичного виховання. Три рівня навчання. Методи навчання при реалізації принципу.
Тема 6. Методи фізичного виховання у системі підготовки козаків-воїнів з українського рукопашу “Спас”.
Методи фізичного виховання у системі підготовки козаків-воїнів з українського рукопашу “Спас”. Словесні методи навчання і виховання. Наочні методи навчання і виховання. Практичні методи навчання і виховання.
Тема 7. Структура процесу навчання у контексті українського рукопашу “Спас”.
Особливості і вимоги до підготовки “Молодика” 1-2 ступенів. Назва етапу. Мета етапу та завдання. Особливості і вимоги до підготовки “Молодика” 2-3 ступенів. Назва етапу. Мета етапу та завдання. Особливості і вимоги до підготовки “Молодика” 4-5 ступенів. Назва етапу. Мета етапу та завдання. Особливості і вимоги до підготовки “Молодика” 5-6 ступенів. Підготовка “Козака”. Назва етапу. Мета етапу та завдання.
Тема 8. Програма підготовки з бойового мистецтва “Спас”.
Програма підготовки з бойового мистецтва “Спас”. Формування рухових вмінь та навичок з бойового мистецтва “Спас”. Особливості навчання бойовому мистецтву “Спас” у відповідності з рішенням завдань фізичного виховання. Навчання теоретичному матеріалу.
Змістовий модуль 2. Особливості навчання в українському рукопаші “Спас”.
Тема 1. Загальна характеристика розвитку фізичних якостей у контексті занять національним рукопашом “Спас”.
Взаємозв’язок сторін підготовки козаків-воїнів (фізичної, технічної, тактичної, психологічної, морально-вольової та ін.). Визначення понять, групування рухових якостей, особливості рухової якості, віковий розвиток рухових якостей. Визначити поняття „Розвиток” і „Виховання” фізичних якостей.
Закономірність розвитку фізичних здібностей: гетерохронність, етапність, фазність, перенос розвитку.
Принципи виховання фізичних якостей:
ü принцип відповідності педагогічних впливів;
ü принцип розвиваючого ефекту;
ü принцип сполученої дії;
ü принцип варіативності.
Тема 2. Основи виховання координаційних здібностей у козаків-воїнів
Визначення поняття: спритність та координаційні здібності, фізіологічні та психологічні основи спритності. Критерії вимірювання і форми прояву спритності. Методика розвитку спритності у козаків-воїнів. Методика розвитку спритності у початківців.
Тема 3. Методика розвитку силових здібностей у козаків-воїнів
Визначення поняття, види сили. Фактори, що зумовлюють силові можливості людини. Методи та засоби розвитку силових здібностей у козаків-воїнів. Вікова динаміка природного розвитку сили. Контроль силових можливостей у козаків-воїнів.
Тема 4. Швидкість і методика її розвитку у козаків-воїнів
Поняття про швидкісні здібності, форми прояву швидкостей. Фізіологічні, біохімічні і морфологічні основи прояву швидкості. Методика розвитку швидкості рухової реакції, швидкості одиночного руху, частоти рухів. Рекомендації по вихованню швидкості у початківців.
Тема 5. Основи методики розвитку витривалості у козаків-воїнів
Поняття про витривалість. Втома і витривалість. Види витривалості. Характеристика критеріїв і компонентів. Навантаження у вихованні витривалості. Методика підвищення анаеробних можливостей організму. Особливості методики виховання витривалості у початківців.
Тема 6. Гнучкість і методика її розвитку у козаків-воїнів
Визначення поняття. Види гнучкості (активна, пасивна). Фактори, від яких залежить прояв гнучкості (будова суглобів, сила м’язів, температура тіла, добова періодика, між м’язова координація, втома, вік, фізичне навантаження, стан психіки та емоцій). Засоби розвитку гнучкості у козаків-воїнів залежно від ступенів: силові вправи, вправи на розслаблення, активні вправи, повільні вправи, пружні рухи, махові рухи, пасивні вправи). Вікова динаміка природного розвитку гнучкості та контроль за її розвитком.
Тема 7. Планування, контроль і облік успішності у процесі занять з українського рукопашу “Спас”
Зміст і значення планування. Форми планування. Основні документи планування роботи. Загальна характеристика оцінки успішності козаків-воїнів на кожному з ступенів. Значення оцінки успішності з занять з козацького рукопашу “Спас”. Критерії і особливості оцінки успішності з козацького рукопашу “Спас”. Види обліку успішності занять з козацького рукопашу “Спас”. Врахування індивідуальних особливостей воїнів-козаків щодо оцінки успішності. Основні документи обліку і звітності успішності.
Тема 8. Періодизація в українському рукопаші «Спас»
Циклічність підготовки в українському рукопаші “Спас”. Цикли, їх види в системі підготовки. Періоди підготовки в українському рукопаші “Спас”. Періодизація педагогічного процесу в українському рукопаші “Спас”.
Тема 9. Організація спортивно-масової роботи в системі національних бойових мистецтв.
Форми і методи організації спортивно – масової роботи в системі національних бойових мистецтв. Характер і способи проведення змагань. Управління та фінансовий менеджмент спортивно – масової роботи в системі національних бойових мистецтв.
Основна
1. Притула О.Л., Рижов К.А., Лукоянова К.В. Український рукопаш "Спас": Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. – Запоріжжя – Київ: дизайн-студія «Інтера», 2012. – 68 с.
2. Притула О.Л., Рижов К.А., Поляков Г.М. Правила змагань з українського рукопашу "Спас". – Запоріжжя – Київ: дизайн-студія «Інтера», 2011. – 58 с.
3. Притула О.Л. Авторська навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл з українського бойового мистецтва «Спас». – Запоріжжя, 1998. – 60 с.
4. Матвеев Л. П. Теория и методика физической культуры (общие основы теории и методики физического воспитания; теоретико-методические аспекты спорта и профессионально-прикладных форм физической культуры): Учеб. для ин-тов физ. культуры. — М.: Физкультура и спорт, 1991. — 543 с.
5. Холодов Ж.К., Кузнецов B.C. Теория и методика физического воспитания и спорта: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 480 с.
6. Величкович М., Мартинюк Л. Український рукопаш гопак: Навч. Посіб. – Л.: Ліга-Прес, 2003. – 152 с.
7. Пилат В. Бойовий гопак. – Л.: Галицька Січ, 1994. – 288 с.
8. Бережицький В.Г. Техніки бойового застосування давньоруського озброєння. – К.: Науково-дослідний центр гуманітарних проблем ЗСУ, 2000. – 229 с.
9. Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю. – 5-е вид. доп. – К.: Муз. Україна, 1990. – 150 с.
10. Ерашов В.А. «Русская нунчаку», или казачья нагайка. Сер.: Учебный курс. Ростов-на-Дону: Феникс, 2000. – 128 с.
11. Лукашев М.Н. И были схватки боевые…: Рассказы о неизвестных эпизодах из славного прошлого отечественного бокса, борьбы и кулачного боя. – М.: Физкультура и спорт, 1990. – 240 с.
12. Приступа Є., Пилат В. Традиції української національної фізичної культури (частина 1). – Л.: Троян, 1991. – 104 с.
13. Притула О. Українське бойове мистецтво «Спас». – Запоріжжя: Видавничий центр «Запорозький Спас», 2000. – 60 с.
14. Бочелюк В.Й., Бочелюк В.В. Дозвіллєзнавство. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 208 с.
15. Тарас А.Е. Боевая машина: Руководство по самозащите. – Минск: Харвест, 1998. – 592 с.
16. Базлов Г.Н. Русский рукопашный бой Буза. – М.: 2006. – 80 с.
17. Харлампиев А.А. Борьба самбо. – М.: Физкультура и спорт, 1964. – 388 с.
Додаткова
1. Шилов Ю.А. СПАС : Коледа и Христос. Величайшая тайна истории. – Киев : Аратта», 2011. – 30 с.
2. Цьось Анатолій Васильович. Розвиток фізичного виховання на території України з найдавніших часів до початку ХІХ ст. : дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Харківська держ. академія фізичної культури. - Х., 2005.
3. Тимчак Ярослав Володимирович. Військово-фізична підготовка в Україні (IX-XVIII ст.) : Дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Львівський держ. ін-т фізичної культури. — Л., 1998. — 204л. — Бібліогр.: л. 193-204.
4. Завацький В.І., Цьось А.В., Бичук О.І., Пономаренко Л.І. Козацькі забави: Навчальний посібник. – Луцьк: Надстир’я, 1994. – 112 с.
5. Бокс: Учебник для ин-тов физ. Культуры / Под общ. ред. И.П.Дегтярева. – М.: Физкультура и спорт, 1979. – 287 с.
6. Лавров В.В., Шапошников Ю.В. Истоки богатырства. Секреты атлетизма. – М.: Мол.гвардия, 1989. – 284 с.
7. Притула О. Спас-бойове мистецтво запорізьких козаків // Шлях перемоги. -1993, 12 червня. - С.8.
8. Косуха О. Вільний спосіб життя. - Ескада-Київ: На правах рукопису, 2005. - 192 с.
9. Безклубий Л. З давніх звичаїв // Спас. Український звичай. - Запоріжжя, 2000. - С. 8.
Інформаційні ресурси
1. Всеукраїнська федерація «Спас». URL: http://www.spas.zp.ua.
2. Дикое поле: воинская культура и обычаи донских казаков. URL: http://dikoepole.com.
3. Буза – обычай воинских родов. Официальный центральный сайт русской воинской традиции Буза. URL: http://buza.su.
4. Федерація боксу України. URL: // www.fbu.net.ua .
5. Федерація українського рукопашу гопак. URL: http://www.hopak.org.
6. Міжнародна Федерація Бойового Гопака. URL: http:// hopak.org.ua.
7. Федерація рукопашного бою України. URL: http://www.frb.org.ua.
4. Форма підсумкового контролю успішності навчання – екзамен.
5. Засоби діагностики успішності навчання – модульний контроль, результат опитування, тестування.
- Teacher: Притула Олександр Леонтійович
- Асистент із правами викладача: Тищенко Валерія Олексіївна
- Асистент із правами викладача: Товстоп'ятко Федір Федорович