Навчальна дисципліна “Жанр балади в історико-літературному процесі І пол. ХІХ ст.” є складовою освітньо-професійної програми підготовки студентів освітнього ступеня бакалавр, напряму підготовки 6.020303 філологія, професійного спрямування українська мова і література.
Балада – невеликий ліро-епічний твір, в основі якого лежить драма почуттів. Свого часу цей жанр вважався другорядним, у період романтизму досяг свого розквіту, задовольняв найвибагливіших читачів. У часи реалізму не вийшов з обігу, модифікувавшись. До жанру балади зверталися практично всі поети. Отож, інтерпретація класичної та модифікованої балади в контексті творчості окремого письменника і всього літературного процесу є актуальною.
Мета курсу: формування у студентів цілісного уявлення про етапи становлення та еволюцію балади як емблематичного жанру у творчості поетів-романтиків ХІХ ст.
Основні завдання: характеристика жанру; ідейно-художній аналіз балад; осмислення естетики жанру, комплексу зображально-виражальних засобів; розгляд балад у контексті українського літературного процесу ХІХ ст.; детальна характеристика баладних творів поетів-романтиків; зіставлення балад поетів-романтиків і балад Т. Шевченка; зіставлення української балади з баладами західноєвропейських поетів; класифікація балад.
Об'єктом вивчення є балади та твори з баладними мотивами та інтонаціями
П. Білецького-Носенка, Л. Боровиковського, І. Вагилевича, Я. Головацького, П. Гулака-Артемовського, В. Забіли, М. Костомарова, М. Маркевича, А. Метлинського, М. Петренка, С.Руданського, М. Устияновича, Ю. Федьковича, М. Шашкевича, Т. Шевченка, Я. Щоголева.
Міждисциплінарні зв'язки: навчальна дисципліна “Жанр балади в історико-літературному процесі І пол. ХІХ ст.” тісно пов'язана з фундаментальним курсом “ Історія української літератури І пол. ХІХ ст.”, зокрема з життям і творчістю поетів-романтиків, курсом давньої української літератури, фольклором, теорією літератури, етикою та естетикою.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати: визначення жанру балади; жанрові особливості; дослідників жанру; зміст балад поетів-романтиків дошевченківського та пошевченківського періодів;
вміти: робити повний ідейно-художній аналіз балад; знаходити визначальні особливості жанру; відрізняти баладу від поеми, думки, пісні; класифікувати балади.
- Учитель: Кравченко Валентина Олександрівна