Indice degli argomenti

  • Introduzione

    Метою викладання навчальної дисципліни «Концепції сучасного природознавства» є формування у студентів  через систему знань про закономірності  і закони, що діють у природі, необхідних для їх майбутньої професійної діяльності: системи  знань про принципи, закономірності  і  закони природи для розширення уявлень студентів про напрями і шляхи розвитку в науково-технічній і організаційно-економічній сферах діяльності людини; системи компетентностей щодо рішення типових задач професійної діяльності;  фундаментальної системи процедурних та декларативних знань; прикладних умінь; навичок самостійного  і  творчого мислення щодо вирішення  складних проблем сучасного життя; вмінь  визначати сутність  явищ  і  законів  природи,  взаємозв'язки у природних системах, їх вплив на діяльність людини; вмінь застосовувати у практичній діяльності пізнані закони природи й  використовувати  отримані  знання  для  гармонізації  взаємовідносин у системі "суспільство – природа – техносфера" для досягнення збалансованого розвитку економіки.

  • Модуль 1

    Тема 1. Наука та критерії наукового пізнання.

    Системність пізнання. Механізми одержування наукових знань. Теоретичність знань. Раціональність знань. Відмінності між наукою та псевдонаукою. Принцип верифікації та принцип фальсифікації. Структура наукового знания. Фундаментальні та прикладні науки. Наукова картина світу.

     

    Тема 2. Структура і методи наукового пізнання.

    Рівні і форми наукового пізнання  Методи наукового пізнання. Особливі емпіричні методи наукового пізнання. Особливі теоретичні методи наукового пізнання. Особливі універсальні методи наукового пізнання. Загально підходи. Системний підхід. Глобальний еволюціонізм.

     

    Тема 3. Основи природознавства.

    Предмет і структура природознавства. Історія природознавства. Початок науки. Глобальна наукова революція кінця XIX - початку XX ст. Основні риси сучасного природознавства як науки.

     

    Тема 4. Фізична картина світу.

    Поняття фізичної картини світу. Механічна картина світу. Електромагнітна картина світу. Квантово-польова картина світу. Співвідношення динамічних і статистичних законів. Принципи сучасної фізики.

     

    Тема 5. Сучасні концепції фізики.

    Структурні рівні організації матерії. Рух і фізична взаємодія. Концепції простору і часу в сучасному природознавстві.

     

    Тема 6. Сучасні космологічні концепції.

    Космологія і космогонія. Космологічні моделі Всесвіту. Походження Всесвіту – концепція Великого вибуху. Структурна самоорганізація Всесвіту. Подальше ускладнення речовини у Всесвіті. Проблема існування і пошуку позаземних цивілізацій.


  • Модуль 2

    Тема 7. Земля як предмет природознавства.

    Форма і розміри Землі. Земля серед інших планет Сонячної системи. Утворення Землі. Геосфери Землі. Геодинамічні процеси.


    Тема 8. Сучасні концепції хімії.

    Специфіка хімії як науки. Перший рівень хімічного знання. Вчення про склад речовини. Другий рівень хімічного знання. Структурна хімія. Третій рівень хімічного знання. Вчення про хімічний процес. Четвертий рівень хімічного знання. Еволюційна хімія.

     

    Тема 9. Походження і сутність життя.

    Сутність життя. Основні концепції походження життя. Сучасний стан проблеми походження життя. Поява життя на Землі. Формування і розвиток біосфери Землі. Поява царств рослин і тварин.

     

    Тема 10. Теорія еволюції органічного світу.

    Становлення ідеї розвитку в біології. Теорія еволюції Ч. Дарвіна. Подальший розвиток еволюційної теорії, антидарвінізмі. Основи генетики. Синтетична теорія еволюції.

     

    Тема 11. Людина як предмет природознавства.

    Концепції походження людини. Подібність і відмінності людини і тварин. Сутність людини. Біологічне і соціальне в людині. Феномен людини в сучасній науці. Сутність і витоки людської свідомості. Емоції людини.

     

    Тема 12. Людина і біосфера.

    Поняття і сутність біосфери. Біосфера і космос. Людина і космос. Людина і природа. Концепція ноосфери В.І. Вернадського. Охорона навколишнього середовища. Раціональне природокористування. Антропний принцип у сучасній науці.


  • Індивідуальне завдання