Généralités
Викладач: кандидат технічних наук, доцент кафедри Бєлоконь Каріна Володимирівна
Кафедра: металургійних технологій, екології та техногенної безпеки, ІХ корпус, ауд. Л 107, 51
E-mail: kv.belokon@gmail.com
ZOOM (3952715698, пароль 123456)
Метою викладання навчальної дисципліни «Метеорологія та кліматологія» є формування у студентів систематичних знань щодо складу і будови атмосфери, способів опису стану атмосфери, фізичних процесів, що протікають у ній, закономірностей формування погоди і клімату, впливу на стан довкілля. Студенти також повинні вміти проводити аналіз метеорологічного стану, використовувати діагностичні та прогностичні метеорологічні данні для аналізу та прогнозу стану навколишнього середовища, оцінювати кліматичні ресурси та пов'язувати їх з іншими природними ресурсами та умовами.
Основними завданнями вивчення дисципліни є підготовка студентів з питань нормативних документів та теоретичних основ метеорології, загальних екологічних аспектів нагляду за зміною метеорологічних елементів за часом, організації і розробки потрібних заходів для покращення стану навколишнього середовища.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
- екологічну роль основних метеорологічних параметрів, метеорологічних явищ, їх позначення, одиниці виміру, класифікації;
- принцип розподілу атмосфери на шари, їх властивості, теорію вертикальної і горизонтальної неоднорідності атмосфери, їх екологічні наслідки;
- екологічні аспекти руху повітря, вітер, його швидкість і напрямок, турбулентність вітру, причини утворення вітру, його екологічні наслідки;
- характеристики вологості повітря, випар і випаровуваність, екологічна роль води в атмосфері;
- хмарність, ії добовий і річний хід, класифікація хмар, особливості видів хмар, умови утворення опадів, їх види, режим, тривалість і інтенсивність, екологічні наслідки;
- основні поняття і закони випромінювання, складові потоків сонячної радіації, їх екологічна роль;
- потоки інфрачервоної радіації в атмосфері та радіаційний баланс, природу парникового ефекту;
- складові теплового режиму діючої поверхні, закономірності добового і річного ходу температури на поверхні ґрунту і поширення температурних коливань у глибину ґрунту;
- умови конвекції, екологічна роль і ознаки стратифікації атмосфери, причини виникнення температурних інверсій, їх типи;
- тепловий баланс земної поверхні, його складові, зміна складових теплового балансу за рахунок антропогенних факторів;
- географічні фактори формування клімату, їх екологічні наслідки та закономірності загальної циркуляції атмосфери;
- особливості формування клімату України, загальні закономірності просторового розподілу метеорологічних величин;
- закономірності динаміки клімату, методи синоптичної метеорології, правила прогнозу погоди;
вміти:
- викладати теорію вертикальної і горизонтальної неоднорідності атмосфери, називати ознаки повітряних мас і фронтів атмосфери, оцінювати їх екологічну роль;
- визначати екологічну роль зміни тиску і щільності повітря з висотою в циклонах і антициклонах, провадити спостереження за зміною тиску;
- здійснювати екологічну оцінку вмісту води в атмосфері, аналізувати загальні умови фазових переходів води в атмосфері, розраховувати сумарний випар, вологість повітря;
- спостерігати за опадами, аналізувати режим опадів, визначати їх екологічну роль;
- здійснювати екологічну оцінку складових радіаційного балансу, провадити вимірювання прямої, розсіяної, сумарної сонячної радіації й альбедо, розраховувати і вимірювати ефективне випромінювання, розраховувати радіаційний баланс;
- пояснювати природу парникового ефекту, оцінювати його екологічні наслідки і показувати шляхи його зменшення;
- оцінювати межі еколого-кліматичної комфортності території, показувати шляхи акліматизації у різних типах клімату;
- визначати географічні фактори формування клімату на Землі, поясняти закономірності загальної циркуляції атмосфери, оцінювати їх екологічну роль;
- здійснювати екологічну оцінку клімату, як рекреаційного ресурсу;
- визначати особливості формування клімату в Україні, аналізувати особливості циркуляційних процесів в окремі сезони, оцінювати їх екологічну роль.