Семінар №1 (коллоквіум). Специфіка художнього світобачення порубіжжя ХІХ-ХХ ст. на прикладі повісті Генрі Джеймса «Оберт гвинта»

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ

1.       Уважно прочитайте текст повісті. Які збіги та відмінності ви помітили між художньою манерою Генрі Джеймса та творчістю його попередників (Шарлотти Бронте, Чарльза Діккенса, Уільяма Теккерея, Уілкі Коллінза та ін.)? Чи помітили ви окремі алюзії на творчість цих авторів? Якщо так, то які? 

2.       Скільки оповідальних інстанцій існує у творі і у чому полягає мета їх впровадження? Яку функцію виконує вступна частина? Чи викликає у вас довіру постать головної нараторки – гувернантки? Чи можна вважати її "усезнаючим наратором"? 

3.       Скільки таємниць ви нарахували у творі? У який спосіб ці таємниці пов'язані із культурним кліматом пізньовікторіанської доби та комплексом "вікторіанських цінностей"? Чи може читач ХХІ століття заповнити деякі змістові лакуни, залишені Джеймсом? E.g.:

-          чому господар маєтку умисно ігнорує дітей?

-          у яких стосунках перебували Пітер Квінт та місс Джессел?

-          чому стосунки Майлза й Квінта вважаються «ганебними»?

-          чому місс Джессел покінчила життя самогубством?

-          у який спосіб Квінт і Джессел могли «занапастити» дітей?

-          чому Майлза вигнали зі школи?

-          чому гувернантку не ув’язнили за вбивство хлопчика?

4.       Яка версія подій видається вам найбільш правдоподібною і чому? Варіанти:

-          привиди полюють за невинними дітьми, яких намагається врятувати гувернантка;

-          привиди обєдналися із дітьми у прагненні занапастити гувернантку;

-          привиди – породження хворої уяви гувернантки, яка поступово втрачає розум і переслідує невинних дітей;

-          гувернантка навмисно вигадала привидів, щоб виправдатися за вбивство Майлза;

-          своя версія.

5.       Поясніть, у який спосіб узгоджуються із вашою версією наступні факти:

-          гувернантка – молода й недосвідчена дівчина;

-          маєток ізольовано від зовнішнього світу;

-          господар маєтку нічого не хоче чути про власних племінників;

-          і діти, й колишні слуги (Квінт і Джессел) позначені «надприродною» красою;

-          «янголоподібна» Флора стає потворною у той момент, коли чинить опір гувернантці;

-          привидів бачить тільки гувернантка, тоді як міссіс Гроуз їх не помічає;

-          символізм місць появи привидів, зокрема, місс Джессел;

-          гувернантка дізнається про Квінта й Джессел вже після того, як бачить привидів;

-          єдиний, хто може сперечатися з гувернанткою, - Майлз;

-          гувернантку не лише не покарано за вбивство Майлза – вона продовжує працювати за фахом.

6.       Який символічний зміст може мати назва твору?

 

Термінологічний мінімум: наратор, фокалізація, рамкова структура, готичний роман, сенсаційний роман, «роман про гувернантку», зовнішній психологізм, внутрішній психологізм, «теорія травми», «вікторіанські цінності»

 

Творче завдання: виділіть моменти, які видаються вам ключовими для розуміння повісті, та створіть раскадровку сюжету «Оберту гвинта» (за допомогою Storyboard або іншого програмного продукту)